Eberi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

jmaatta kirjoitti:No oma veikkaus että ei pääse. OP-Comillakaan ei saa luettua tuon eberin vikakoodeja kun Opeleissa ei vastaavaa eberiratkaisua vissiin ole. Tech2 lienee ainoa vaihtoehto tähän.
Onnistui luku ja nollaus monimerkkitesterillä, paloilmapuhallin vikana sekä hehkun teho 55%.
Lienee puhallin ja tulppakauppaan lähtö.
Viimeksi muokannut Harri M., Pe Marras 30, 2012 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Seison korjattuna! Mielenkiintoinen olisi tietää tuon testerin merkkikin?

Niin ja kerronpa taas kertaalleen huon omankin historian. Satunnaisesti jätti käynnistymättä itselläkin eberi ja väliin käynnistyi hirmuisen savupilven saattelemana. Paloilmapuhaltimesta valitteli. No sen uusin ja pelasi kuukauden moitteetta ja sitten meni mykäksi kerrasta. Jälleen valitti paloilmapuhaltimesta mutta syynä olikin ohjainlaite josta tuon paloilmapuhaltimen ohjaus oli ilmeisesti kärähtänyt. Oma veikkaus menee niin että molemmat siinä alunperin vikana oli, ensin paloilmapuhallin joka on alkanut vikaantuessaan ottamaan enemmän virtaa ja lopulta käräytti tuon ohjainlaitteen.

Omaani uusittiin lopulta ohjainlaite, polttoilmapuhallin ja hehku. Sen jälkeen pelannut moitteetta jo kaksi vuotta (kop kop).
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Testeri on autocom merkkinen ja hyvin näytti pääsenvän kiinni Saappiin. :D

linkki vielä: http://ekauppa.suomentyokalu.fi.n-serv. ... utoCom.pdf

-H-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kuinka lämmintä Eberin pitäisi puhaltaa autoon sisälle n. 30 minuutin käyntön jälkeen???

Ei vaikutusta jos käynnistää Manual Startilla tai ajatamalla, niin aika viileää tulee ja esim. lasit eivät aukene.

Pari ensimmäistä minuuttia pöhisee täysillä, jonka jälkeen pöhinä hiipuu. Kuuluuko olla näin? Toki se puhaltaa silti, mutta se Eberin tehokkain pöhinä loppuu. Onko se vain Eberin esilämmityksen aikainen pöhinä?

Kyselen lisää ihan varmasti sillä ensimmäinen Diesel käyttöinen auto, jossa on edes polttoainekäyttöinen lisälämmitin Saabeista mitä vanhemmillani on ollut.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ainakaan tuossa pienemmässä mallissa en ole huomannut mitään hiipumista esilämmityksen aikana. Sitä en osaa sanoa miten lämmintä ilmaa sisälle tulee puolen tunnin jälkeen, kun en ole niin pitkään vielä esilämmittänyt. Tänä aamuna oli -12 pakkasta ja reilun vartin esilämmityksen jälkeen alkoi tuulilasille satanut lumi sulamaan ja heti starttauksesta puski kuumaa ilmaa kabiiniin. Noin pari kilsan ajomatkan jälkeen koneen lämpömittarin viisari oli vaaka-asennossa ja eberi lopettanut lämmittämisen.

Eski
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Eski kirjoitti:Ainakaan tuossa pienemmässä mallissa en ole huomannut mitään hiipumista esilämmityksen aikana. Sitä en osaa sanoa miten lämmintä ilmaa sisälle tulee puolen tunnin jälkeen, kun en ole niin pitkään vielä esilämmittänyt. Tänä aamuna oli -12 pakkasta ja reilun vartin esilämmityksen jälkeen alkoi tuulilasille satanut lumi sulamaan ja heti starttauksesta puski kuumaa ilmaa kabiiniin. Noin pari kilsan ajomatkan jälkeen koneen lämpömittarin viisari oli vaaka-asennossa ja eberi lopettanut lämmittämisen.

Eski
No kyllä tuossa joku vika sitten on, kun tuo ei puske sisätiloihin missään vaiheessa lämmintä ilmaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
jala 9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 14:42
Paikkakunta: Raahe

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja jala 9-5 »

Samaa täällä olen ihmetellyt tänään. Ohjainlaitteen vaihdon jälkeen viikonhan tuossa pöhisikin eberi kohtuu normaalisti, mutta nyt ei taas pala ollenkaan. Liekö sitten nyt tarve vielä vaihtaa polttoaine sihti, kun pukkas aina niin paksusti savua toimiessaan??? Vaikka kyllä se palopesän puolelta sihti näytti puhtaalta kun käytin sen auki. En silti irrottanut kokonaan eikä ole tietoa miltä se polttoaineputken päästä näyttää. Mutta se onneksi on kohtuu edullinen osa jos sillä sais kunnolla toimimaan. Pitää yrittää käyttää paikallisella pajalla josko tuohon pääsis sillä autocom testerillä käsiksi löytyykö vikakoodia.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tuha kirjoitti:Kuinka lämmintä Eberin pitäisi puhaltaa autoon sisälle n. 30 minuutin käyntön jälkeen???

Ei vaikutusta jos käynnistää Manual Startilla tai ajatamalla, niin aika viileää tulee ja esim. lasit eivät aukene.

Pari ensimmäistä minuuttia pöhisee täysillä, jonka jälkeen pöhinä hiipuu. Kuuluuko olla näin? Toki se puhaltaa silti, mutta se Eberin tehokkain pöhinä loppuu. Onko se vain Eberin esilämmityksen aikainen pöhinä?

Kyselen lisää ihan varmasti sillä ensimmäinen Diesel käyttöinen auto, jossa on edes polttoainekäyttöinen lisälämmitin Saabeista mitä vanhemmillani on ollut.
Voisi olla vesipumppu ongelma eli menee ylilämmölle. Toisin koneen käynnissä ollessa pitäisi toimia ilman vesipumppua.

30min lämmityksellä kone on 10 asteen pakkasilla jo melkein normaalilämmöissä.

Jos toimii normaalisti auton käydessä, niin vesipumppu on hajonnut. En ole tosin tiedä tuon uudemman koneen yhteydessä miten on takaiskut ja vapaakierrot rakennettu.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Tuha »

9000LPT kirjoitti:
Tuha kirjoitti:Kuinka lämmintä Eberin pitäisi puhaltaa autoon sisälle n. 30 minuutin käyntön jälkeen???

Ei vaikutusta jos käynnistää Manual Startilla tai ajatamalla, niin aika viileää tulee ja esim. lasit eivät aukene.

Pari ensimmäistä minuuttia pöhisee täysillä, jonka jälkeen pöhinä hiipuu. Kuuluuko olla näin? Toki se puhaltaa silti, mutta se Eberin tehokkain pöhinä loppuu. Onko se vain Eberin esilämmityksen aikainen pöhinä?

Kyselen lisää ihan varmasti sillä ensimmäinen Diesel käyttöinen auto, jossa on edes polttoainekäyttöinen lisälämmitin Saabeista mitä vanhemmillani on ollut.
Voisi olla vesipumppu ongelma eli menee ylilämmölle. Toisin koneen käynnissä ollessa pitäisi toimia ilman vesipumppua.

30min lämmityksellä kone on 10 asteen pakkasilla jo melkein normaalilämmöissä.

Jos toimii normaalisti auton käydessä, niin vesipumppu on hajonnut. En ole tosin tiedä tuon uudemman koneen yhteydessä miten on takaiskut ja vapaakierrot rakennettu.
Oliko se niin, että vesipumppuja saa jostain halvemmalla kuin merkkihuollosta? Onnistuuko vaihto itse?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

http://www.espare.fi/epages/OVK.sf/fi_F ... vesipumput

Tuolta ostin itse. Ainakin vanhemmassa on aika v-mäisessä paikassa jarrutehostajan alapuolella, mutta onnistuu pitkällä pinnalla ja makaamalla koneen päällä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
AST
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Heinä 27, 2010 15:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AST »

Saako tuota eberin lukitusta jotenkin pois päältä? Aamulla oli akku mennyt sököksi ja nyt akun vaihdon jälkeen eber näkyy sidin valikossa, mutta se ei mene päälle..
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ainakin vanhemmissa releohjatuissa malleissa lukituksen saa vain techillä poistettua, tämä siis koskee malleja, joissa on saabin oma ohjaiyksikkö eberissä. Luultavasti sama homma jos väyläohjattu.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
AST
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Heinä 27, 2010 15:22

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja AST »

Auto siis taitaa seistä kunnes kelit lauhenee ja diesel päättää käynnistyä..
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Tuha »

9000LPT kirjoitti:
Tuha kirjoitti:Kuinka lämmintä Eberin pitäisi puhaltaa autoon sisälle n. 30 minuutin käyntön jälkeen???

Ei vaikutusta jos käynnistää Manual Startilla tai ajatamalla, niin aika viileää tulee ja esim. lasit eivät aukene.

Pari ensimmäistä minuuttia pöhisee täysillä, jonka jälkeen pöhinä hiipuu. Kuuluuko olla näin? Toki se puhaltaa silti, mutta se Eberin tehokkain pöhinä loppuu. Onko se vain Eberin esilämmityksen aikainen pöhinä?

Kyselen lisää ihan varmasti sillä ensimmäinen Diesel käyttöinen auto, jossa on edes polttoainekäyttöinen lisälämmitin Saabeista mitä vanhemmillani on ollut.
Voisi olla vesipumppu ongelma eli menee ylilämmölle. Toisin koneen käynnissä ollessa pitäisi toimia ilman vesipumppua.

30min lämmityksellä kone on 10 asteen pakkasilla jo melkein normaalilämmöissä.

Jos toimii normaalisti auton käydessä, niin vesipumppu on hajonnut. En ole tosin tiedä tuon uudemman koneen yhteydessä miten on takaiskut ja vapaakierrot rakennettu.
Vesipumppu siitä oli mennyt. Vika todettu merkkihuollossa tänään.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Eberi

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

tturku kirjoitti:Ainakin vanhemmissa releohjatuissa malleissa lukituksen saa vain techillä poistettua, tämä siis koskee malleja, joissa on saabin oma ohjaiyksikkö eberissä. Luultavasti sama homma jos väyläohjattu.
Ainakin -05 1,9 TiD:ssä onnistui autocom monimerkkilaitteella nollaus ja vikakoodien luku, itse pitäisi alkaa tilailemaan löydösten perusteella paloilmapuhallinta ja uutta hehkua. Hehku lienee löytyy motonetista ja pumppu pitänee tilata mistä edullisimmin saa. 8)
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Vastaa Viestiin