3.0 TID Käyntiinlähtö
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: La Elo 18, 2012 12:20
- Paikkakunta: Hollolan Herrala
3.0 TID Käyntiinlähtö
Kuis tuo moottori lähtee noin yleisesti pakkasilla tulille? Sain juuri tuon omani nippuun ja tuossa aamulla yritin käymään -23 ilman lämmitystä. Kun starttaa ilman kaasua ei tapahdu mitään ja kun potkasee kaasun pohjaan, niin yrittää, mutta ei jaksa jäädä itellään käymään. Eli onko lämiteltävä aina pakkasilla vai ruvetaanko vian etsintään. Suuttimet tarkastutin konerempan yhteydessä ja ne on nyt kohtuullisessa kunnossa.
-Mika
-Mika
Ei o häpee olla nopee.
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Mites polttoaineen paluulinja? Eihän oo vuotoja?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Mårå
Sanoisin että -23 on vaan liian kylmä tupaöljyvehkeelle ilman mitään esilämmitystä. Se että se ei jaksa jäädä käyntiin tuolla pakkasella on myös ihan ominaisuus eikä vika. Lohko tai Webasto niin lähtee varmaan aivan eri tavalla tulille:)
Sanoisin että -23 on vaan liian kylmä tupaöljyvehkeelle ilman mitään esilämmitystä. Se että se ei jaksa jäädä käyntiin tuolla pakkasella on myös ihan ominaisuus eikä vika. Lohko tai Webasto niin lähtee varmaan aivan eri tavalla tulille:)
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Ei pidä paikkaansa. Pikkudiisel lähtee erittäin hyvin käyntiin kelissä kuin kelissä ilman apulämmittimiä jos startti vaan pyörittää riittävästi.Nuts kirjoitti:Mårå
Sanoisin että -23 on vaan liian kylmä tupaöljyvehkeelle ilman mitään esilämmitystä. Se että se ei jaksa jäädä käyntiin tuolla pakkasella on myös ihan ominaisuus eikä vika. Lohko tai Webasto niin lähtee varmaan aivan eri tavalla tulille:)
Pieni ongelma on lähellä nollaa ja eberiä käytettäessä, jolloin auto ei hehkuta ja joutuu pari kertaa mahdollisesti starttaamaan.
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Juu, näinhän tuo näyttää olevan, vaikka en ole vielä tuota -15 astetta kylmemmästä käynnistänytkään.9-3Tid kirjoitti:Ei pidä paikkaansa. Pikkudiisel lähtee erittäin hyvin käyntiin kelissä kuin kelissä ilman apulämmittimiä jos startti vaan pyörittää riittävästi.Nuts kirjoitti:Mårå
Sanoisin että -23 on vaan liian kylmä tupaöljyvehkeelle ilman mitään esilämmitystä. Se että se ei jaksa jäädä käyntiin tuolla pakkasella on myös ihan ominaisuus eikä vika. Lohko tai Webasto niin lähtee varmaan aivan eri tavalla tulille:)
Pieni ongelma on lähellä nollaa ja eberiä käytettäessä, jolloin auto ei hehkuta ja joutuu pari kertaa mahdollisesti starttaamaan.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Mårå
Jaahas, vai lähtee pikkudieseli helposti käyntiin noilla pakkasilla, eikun tervetuloa vaan tänne Espooseen kokeilemaan seuraavan kerran kun pakkaset on yli -20 astetta. Ei muuten sitten lähde helpolla käyntiin ja autossa ei ole vikaa, ei laturissa, ei akussa eikä polttoainelinjoissa eikä hehkuissa:)
Jaahas, vai lähtee pikkudieseli helposti käyntiin noilla pakkasilla, eikun tervetuloa vaan tänne Espooseen kokeilemaan seuraavan kerran kun pakkaset on yli -20 astetta. Ei muuten sitten lähde helpolla käyntiin ja autossa ei ole vikaa, ei laturissa, ei akussa eikä polttoainelinjoissa eikä hehkuissa:)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: La Elo 18, 2012 12:20
- Paikkakunta: Hollolan Herrala
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Kiitoksia vastauksista. Sitä minäkin hieman pelkään, että se on ominaisuus eikä vika. Mulla on itellä ajossa 2006 vito joka 2,2 commonrail ja luonnollisesti eberi on mykkä, olen sen tänäkin talvena sahannut -34 käyntiin. Ei se varsinaisesti lähde kun palmun alta, mutta lähtee kuitenkin, hei tiedän kyllä mitä moottorissa silloin tapahtuu, mutta pakko on pakko.
Lähinnä alunperäisellä kysymyksellä haeskelin kommentteja muilta käyttäjiltä, kun itse ostin tuon moottorista pari mäntää sulaneena ja kokemukset käytöstä rajoittuu katsastus reissuun. Odottelen ennen vaimolle käyttöön antoa, että saan sidin takaisin korjaamolta, niin saa tuon lämmittimen päälle.
Osaisiko joku muuten neuvoa, miten se laitetaan tulille. Lähtee kyllä itsestään, kun auto käy, mutta kait sen saa päälle esilämmittimen omaisestikin?
-Mika
Lähinnä alunperäisellä kysymyksellä haeskelin kommentteja muilta käyttäjiltä, kun itse ostin tuon moottorista pari mäntää sulaneena ja kokemukset käytöstä rajoittuu katsastus reissuun. Odottelen ennen vaimolle käyttöön antoa, että saan sidin takaisin korjaamolta, niin saa tuon lämmittimen päälle.
Osaisiko joku muuten neuvoa, miten se laitetaan tulille. Lähtee kyllä itsestään, kun auto käy, mutta kait sen saa päälle esilämmittimen omaisestikin?
-Mika
Ei o häpee olla nopee.
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Virrat pois ja sid2 naputellaan päälle + - nappuloista joko ajastuksella tai manual start. Sid1 nuolinäppäimillä.
Olen käynnistänyt täällä lapissa -32 asteessa ilman lämmitystä(pakko oli). Mukisematta lähti käyntiin. Ja lohkoläppärillä -41 asteessa (eberistä oli vesipumppu mykkänä). Aina käyntiin kaasua polkematta ja yhdellä hehkutuksella.
Mun käsittäkseni pikkudiiselin pitäis alkaa hehkuttaa +5 asteesta ja kylmemmästä. Mulla oli muuten hehkurele rikki, tuli tosin ilmi kun vikakoodeja luettiin ihan muusta syystä. Niin siis rele oli jo uusi kun noita ym. kylmäkännistyksiä suoritin.
Olen käynnistänyt täällä lapissa -32 asteessa ilman lämmitystä(pakko oli). Mukisematta lähti käyntiin. Ja lohkoläppärillä -41 asteessa (eberistä oli vesipumppu mykkänä). Aina käyntiin kaasua polkematta ja yhdellä hehkutuksella.
Mun käsittäkseni pikkudiiselin pitäis alkaa hehkuttaa +5 asteesta ja kylmemmästä. Mulla oli muuten hehkurele rikki, tuli tosin ilmi kun vikakoodeja luettiin ihan muusta syystä. Niin siis rele oli jo uusi kun noita ym. kylmäkännistyksiä suoritin.
9-5
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Äläkää hermostuko jos kysellään tyhmiä!
Onko tuo 3 litrainen korkeapaineruisku vai suoraruisku?
(eikä mitään vitsiä esikammioista...)
Onko tuo 3 litrainen korkeapaineruisku vai suoraruisku?
(eikä mitään vitsiä esikammioista...)
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: La Elo 18, 2012 12:20
- Paikkakunta: Hollolan Herrala
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Kyllä se on Denson korkeapaineruisku, eli eip o ihan yhtä paljon painetta kuin possilaisessa, mutta kait tuokin jo korkeapaineiseksi yhteisruiskuksi luetaan.
Minusta lähtee semmoiseksi hirmu huonosti käymään. Onko joku kokeillut avittaisko sähköinen pumppu, poistais ainakin ilmaviat. Entäpä mitä tuo korkapaine puoli tykkäisi, jos sinne tuuppaa paineella tavaraa.
Voihan tuo huono käyntiinlähtö olla vielä käytön puutettakin, mutta selvinnee varmasti muutaman sadan kilometrin jälkeen.
Hieman vaan ihmetytti, että miksi tuommoinen moottori oli sulattanut kaksi mäntää. Suuttimet oli niistä pytyistä tosi huonot, mutta ne voi olla hajonneet mäntien takia. Mitään tehoboxiaan tai siihen viittavia johtojakaan en ole löytänyt. Kuulemma sammunut motarille 120 vauhdista tasakaasulta.
-Mika
Minusta lähtee semmoiseksi hirmu huonosti käymään. Onko joku kokeillut avittaisko sähköinen pumppu, poistais ainakin ilmaviat. Entäpä mitä tuo korkapaine puoli tykkäisi, jos sinne tuuppaa paineella tavaraa.
Voihan tuo huono käyntiinlähtö olla vielä käytön puutettakin, mutta selvinnee varmasti muutaman sadan kilometrin jälkeen.
Hieman vaan ihmetytti, että miksi tuommoinen moottori oli sulattanut kaksi mäntää. Suuttimet oli niistä pytyistä tosi huonot, mutta ne voi olla hajonneet mäntien takia. Mitään tehoboxiaan tai siihen viittavia johtojakaan en ole löytänyt. Kuulemma sammunut motarille 120 vauhdista tasakaasulta.
-Mika
Ei o häpee olla nopee.
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Voivoi, meikäläinen on sitten omistanut viallisen auton kun on pelittänyt niin hienosti.jokinenracing kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Sitä minäkin hieman pelkään, että se on ominaisuus eikä vika.
-Mika
Sulla ei varmaan hehkut pelaa kunnolla.
Mun mielestä oma lähtenyt poikkeuksellisen hyvin diiseliksi aina käyntiin. Poikkeuksena todellakin nollaa lähentelevät kelit, jos käyttää eberiä niin joskus hörähti, mutta ei aina lähtenyt ykkösellä tulille. Akun on muuten syytä olla tiptop, jotta jaksaa pyörittää riittävän kovasti starttia.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: La Elo 18, 2012 12:20
- Paikkakunta: Hollolan Herrala
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Juu, voihan se olla, ettei pidä yli 10 vuotta vanhaa tekniikkaa kurittaa liikaa. Taidan sovitella optiman tuonne koteloon, niin kestää vähän lämmittääkin ennen starttia.
Juttelin tänään parin Volvon omistajan kanssa ja molemmat olivat sitä mieltä, että kyllä kannatta pakkasilla moottoria lämmitellä tai muuten jää kellokortti leimaamatta.
Taitaa olla huomennakin aamusella melko kylmä, että voi ottaa uusinta testin noista kylmäkäynnistys ominaisuuksista. Hehkut tarkastin, mutta enpä mitannut virran juoksua. Kait tuolta moottorin ohjaukselta tulisi koodi, jos menisi liikaa tai liian vähän sähköä tulpille?
-Mika
Juttelin tänään parin Volvon omistajan kanssa ja molemmat olivat sitä mieltä, että kyllä kannatta pakkasilla moottoria lämmitellä tai muuten jää kellokortti leimaamatta.
Taitaa olla huomennakin aamusella melko kylmä, että voi ottaa uusinta testin noista kylmäkäynnistys ominaisuuksista. Hehkut tarkastin, mutta enpä mitannut virran juoksua. Kait tuolta moottorin ohjaukselta tulisi koodi, jos menisi liikaa tai liian vähän sähköä tulpille?
-Mika
Ei o häpee olla nopee.
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Mittaa OBD-lukijalla tai TECH:llä railipaine ennen starttia ja käynnistyksen aikana. Voi olla suutinvuotoa, joka on ollut syynä mäntien sulamiseenkin (yleisin syy dieselissä).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: La Elo 18, 2012 12:20
- Paikkakunta: Hollolan Herrala
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Samaa itsekkin epäilin, että liikaa lämpöä. Ostin uudet suuttimet ja vielä tarkastutin ne, väitti tuo testaaja, että ei vuoda. Sisältä hallista +15 railin paine seuraa kyllä hyvin pyydettyä.
Tänä aamulla pakkasesta kun starttasin, huomasin taas saman, pienellä kaasulla yrittää käyntiin ja jäikin käyntiin, mutta tosi vaivalloisesti. Savua ja partikkeleita tuli sahauksen aikana runsaasti hangelle, eli sen puolesta voisi sitä vuotoakin olla.
No täytyy ite ajella sillä muutama päivä, ennen kun antaa vaimolle käyttöön.
-Mika
Tänä aamulla pakkasesta kun starttasin, huomasin taas saman, pienellä kaasulla yrittää käyntiin ja jäikin käyntiin, mutta tosi vaivalloisesti. Savua ja partikkeleita tuli sahauksen aikana runsaasti hangelle, eli sen puolesta voisi sitä vuotoakin olla.
No täytyy ite ajella sillä muutama päivä, ennen kun antaa vaimolle käyttöön.
-Mika
Ei o häpee olla nopee.
Re: 3.0 TID Käyntiinlähtö
Tee kaksi tai kolme hehkutusta peräjälkeen ennekuin starttaat konetta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls