TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Update: Auto vielä Metro-Autossa, kone kyllä saapunut ja juuri sellainen kun pitikin. Nyt vain lisäkustannuksia tulee vielä uudesta imuputkesta(??) ja lisäksi kytkimen paineanturista joka menee samalla vaihtoon, vanha on kuulemma sen verran kulunut. Varaosien ja työn kustannus n.3000e moottorin lisäksi.
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Pidän peukkuja tuon Metro-Auton suhteen, jotta kaikki menee hyvin. Meillä siis kesti tooodella pitkään ja työn laatu surkeaa. Kerran jättänyt heidän jäljiltä vielä tiellekin, "pohjapanssarikin" vielä kateissa ja autoon remontin mukana tullut ominaisuus vieläkin tallella...
Pitäs kai kostoksi mennä viemään tuo vaihdokiksi samaan konserniin :lol:
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Nitzgu kirjoitti:Pidän peukkuja tuon Metro-Auton suhteen, jotta kaikki menee hyvin. Meillä siis kesti tooodella pitkään ja työn laatu surkeaa. Kerran jättänyt heidän jäljiltä vielä tiellekin, "pohjapanssarikin" vielä kateissa ja autoon remontin mukana tullut ominaisuus vieläkin tallella...
Pitäs kai kostoksi mennä viemään tuo vaihdokiksi samaan konserniin :lol:
Kiitti peukuista, peukut on itelläänkin pystyssä. Piti tänään saada pois, mutta siirtyi alkuviikkoon kun joku letku piti vielä tilata.
Autossa on nyt sitten täydellinen uusi kone joten toivon todella ettei ongelmat jatku enää. Se olisikin jo yksinkertaisesti liian surkeaa tuuria.
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Saga contiunues. Tänään piti auto saada pois ja asentaja soitti iltapäivällä. Oli käynny testiajelulla ja huomannut että 3.vaihteella 3700kierroksen kohdalla oli veto jäännyt hetkeksi päällä. Oli osannut tätä odottaa ja huomannut taustapeilistä että savut oli myös päästänyt. Öljyä oli siis kulkenut läpi. Saabpartnessilta suositeltiin/ohjeistettiin että vanha jäähdytin pitäisi putsata tai vaihtaa, jotta ei mahdollisia koneen kappaleita kulkisi eteenpäin. Olen tiedon myös Metro-Autoon kertonut ihan paikan päällä. Valitettavasti tieto ei ollut kulkenut työnjohdolta asentajalle. Varmuutta siitä kuinka paljon öljyä mahdollisesti jäähdyttimessä ei ole enkä suostunut autoa ottamaan vastaan vaan vaadin että jäähdytin putsataan. Liian suuri riski uudelle moottorivauriolla.
Täyttä varmuutta ei siis vieläkään ole, paljonko öljyä coolerissa on, mutta pois ne pitää saada.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo kyllä siellä coolerissa voi helposti olla jopa litra öljyä. Ehdottomasti putsattava kaikki paikat mihin sitä on voinut jäädä lillumaan, ei ole leikin asia kun dieselmoottori alkaa polttamaan voiteluöljyä.. kuten ikävästi pääsitkin jo toteamaan. Vielä lisämurheenahan tuo imuilman mukana tuleva "polttoaine" voi syttyä paljon ennen oikeaa ruiskutushetkeä jolloin sylinteripainepiikit ovat kovia kun palaminen alkaa selvästi puristustahdin aikana. Voi ajatella että on sama ellei pahempikin riski kuin bensaturbon nakutus (oikeastaan preignition).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

No, perkele. Eipä auttanut peukutkaan. Se on tuo kirosanaksi luokiteltava firma. Osaakohan ne oikeasti noita moottorihommia? Jos vaikka osaajat ovat jo muissa hommissa tai sitten keskittyvät kooriin ja ööppeleihin. Saab vaan enään pakollinen paha...
Älä sitten anna periksi tuossa hommassa.
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Nitzgu kirjoitti:No, perkele. Eipä auttanut peukutkaan. Se on tuo kirosanaksi luokiteltava firma. Osaakohan ne oikeasti noita moottorihommia? Jos vaikka osaajat ovat jo muissa hommissa tai sitten keskittyvät kooriin ja ööppeleihin. Saab vaan enään pakollinen paha...
Älä sitten anna periksi tuossa hommassa.
Laitoin tuossa muutama muutama päivä sitten Saabparnessille meilin. Alla vastaus:

"Below you see our email to you about the oil cooler. “Verzonden: donderdag 7 maart 2013 15:52”
If it’s a good mechanic he knows that particals from the blown engine are in the cooler.
Second, we put a sticker to every engine with the following text. Your engine had that sticker with a piece of tape on the side of the turbo, I did it myself."
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Dodiii! Homma saatu päätökseen. Sain auton eilen takaisin. Cooleri oli putsattu ja kyllä siellä kuulemma n. desi oli öljyä ollut.
Kysyin, että miten takuu toimii ja kenellä vastuu on, koska uudella moottorilla ja vanhalla
öljyisellä coolerilla oli ajettu. Metro-Autolla on kahden vuoden huoltotakuu. Toki moottorilla on omansa. Jos moottoririkko olisi tullut/tulee on vastuu korjaajalla.
Kovasti olivat sitä mieltä ettei vahingoa ole voinnut sattua, koska jos tuo löydetty öljymäärä olisi päässyt palamaan, olisi uusi moottori ollut entinen.

Kerroin myös, että tulen asiasta tekemään reklamaation. Lisäksi huomasin, että korjauksesta ei ollut mitään merkintää.. lupasivat tiedon laittaa siihen kun menen käymään siellä hakemaan vanhan moottorin.

Yhteenveto:
Perkeleen kallis paukkuhan tästä tuli. Muistan vielä kun n.5viikkoa sitten ku vanha kone jätti moottoritien varteen kesken ajon eikä lähtenyt enää käyntiin. Silloin mietin että "jaahas,,varmaan akussa tai laturissa vikaa" :D No, todellisuus olikin sitten "jotain" muuta.
Kokonaiskustannukset: uusi täydellinen kone apulaitteineen, alveineen ja rahtikuluineen 4800e. Metro-Auton työt ja varaosat 3000e. Samalla vaihdettiin kytkimen painelaakeri (340e). Yhteensä 7800e.

Ei oo tää Saabilla ajaminen halpaa touhua :) Vaihtoehdot vaan tässä tilanteessa oli kovin vähissä.

ps. myyntiosioon tulee tavaraa myyntiin parin viikon sisällä (imusarja, turbot..)

Kiitos palstalaisille vastauksista! ja jcarlsson.. olen kesällä tulossa Vaasan suntaan, josko silloin katsottaisiin EGR tulppausta /softausta. Minkä hintaista se olisi?
koslowski
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:20

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja koslowski »

Hienoa kuulla että sait auton lopulta kuntoon!

Muutenkin mielenkiinnolla luin keskustelun kun nyt näyttää että koin itse samanlaisen kohtalon juuri torstaina. Vuosimallia 2008 oleva TTID, 99tkm mittarissa veti ylikierrokset kiihdytyksessä. Tilanne oli kuitenkin vain hetkellinen ja kierrokset laskivat aika pian takaisin normaaliin. Ihmettelin hieman tilannetta ja ajattelin että joku tilapäinen häiriö. Virhe! Sillä seuraavassa kiihdytyksessä kierrokset meni taas rajottimelle ja vähän ylikin. Auto ei sammunut virta-avaimesta ja paniikissa vedin kytkimen pohjaan. Se taisi olla se toinen virhe. Jälkikäteen ajatellen olisi varmaan pitänyt lyödä jarrut täysin pohjaan jos vaikka auto olisi sammunut siihen. Itse yritin vaihtaa suuren vaihteen ja sammuttaa siten auton. En tiedä sitten sammuiko siihen vai leikkasiko jo kone kiinni, mutta lopputulos oli se että soitin hinaajan paikalle auton sammuttua.

Hinausauto hoiti auton korjaamolle jossa alustava diagnoosi oli se että kampiakseli ei ainakaan liiku yhtään ja jos autoa yrittää vaikka hiukan työntää, on jarrut aivan lukossa. Diagnostiikan ainoa virheilmoitus muistissa oli "ylikierrokset". Öljyä oli ollut öljysäiliössä reilusti yli sallitun määrän, vaikka sitä ei ollut kukaan sinne lisännyt ja viime huoltokin oli syyskuussa...

Ensi viikolla pitää etsiä Turun seudulta joku osaava saabin korjaaja joka voisi sitten lähteä selvittämään mitä kaikkea oikeasti on mennyt rikki. Jos jollain on vinkkejä antaa, niin kiitollisena otan vastaan. Jos vaihtomoottoria pitää alkaa hommammaan, niin sisor123 ilmeisesti suosittelee ainakin Saab Partnersia. Onko jollain tiedossa vaihtoehtoja. Voin toki aloittaa tälle tapaukselle uuden keskusteluketjunkin jos haluatte seurailla sivusta.

Ja niin joo, mun auto oli myös käynyt kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot, ei ollut virityssoftaa laitettu eikä mitään muutakaan erityistä. Normaalikäyttöä siis. Tosin viimeisen vuoden ajan työmatka on ollut vain 11 km/suunta ja tästä aloinkin jo miettimään että voiko tässä olla kyseessä dpf:n puhdistuspoltoista tulleet "ylimääräiset öljyt" vai mistä mahtaa olla kyse? Olisi toivonut että tuon ikäisellä autolla yli 100tkm pääsee ennen kuin kone hajoaa, mutta nyt näyttää kyllä pahalta.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ikävä juttu, lähes varmasti kyse on siitä että lyhyet matkat ja epäonnistuneet DPF poltot on laimentaneet voiteluöljyn polttoaineella ja tästä syystä moottori on alkanut polttamaan öljyä -> ylikierrokset ja moottorin tuho. :( Eipä nämä virisoftan vikoja ole, vaan perusohjelman. TTiD:hän on saanut yhden softapäivityksen tehtaalta jossa tuota riskia on yritetty hieman vähentää. Sitä ei tosin ole mitenkään takaisinkutsunomaisesti päivitetty vaan varmaan lähinnä vain pyydettäessä..

Näitä ongelmiahan on ollut tunnetusti myös muilla merkeillä dieseleissä, mm. Volvolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja pjv »

Huh, nyt alkaa kyllä pelottaa oikeasti. Mulla on TTID:ssä vasta 52 tkm, joista suurin osa ajettu pitkällä matkalla, mutta ei sekään kyllä ole ainakaan tähän saakka estänyt öljymäärän lisääntymistä.

Mietin tässä jo aikaisemmin sisor123:n kokemuksia lueskellessani, että mahtaakohan sitä dieselin laimentamaa moottoriöljyä kertyä coolerin pohjalle vähitellen, ja lähteä sieltä sitten liikkeelle kun on tarpeeksi. Eli oliskohan coolerin valuttelu tyhjäksi otettava mukaan huolto-ohjelmaan...?

Lisäksi alkaa vaikuttaa siltä, että tuo DTR-kone on jostain syystä herkempi tälle ilmiölle. Ei täällä ainakaan ole DTH:n kohdalla vastaavista täystuhoista raportoitu.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kun diluution takia öljyntaso nousee ja viskositeetti laskee, niin huohotuksen mukana tuleva öljysumu lisääntyy merkittävästi ja ongelma syntyy. Varmasti jonkin verran päätyy cooleriinkin. Jos itse omistaisin TTiD:n, niin EGR ja DPF lähtisi molemmat samantien mäkeen..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Tämä triidi on kyllä melkoista luettavaa. Ei voi muuta kun todeta, että onneksi on DPF otettu pois. Ei ole sen jälkeen öljyn pinta noussut.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja pjv »

Mikä sen muuten oikeastaan aiheuttaa, että EGR disabloituna DPF:n polttotarve tuntuu olevan oikein vaan paljon harvemmassa? Olenkohan yhden tai kaksi polttoa havainnut (ei tarkoita etteikö niitä välttämättä olisi ollut enempää) toimenpiteen jälkeen, ja siitähän on nyt 7 kk ja 20 tkm. Sitä ennen tapahtui tyypillisesti n. 1 tkm välein.

Olisi erittäin mielenkiintoista nähdä, mikä on nyt seuraavassa huollossa pois laskettavan öljyn määrä. Mittatikullahan se valitettavasti ei selviä, kuten on jo moneen kertaan todettu.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Dieselmoottori on ikävä säädettävä päästöjen kannalta, koska kyseessä on tasapainoilu voimakkaan ja heikon palamisen välillä.. Typen oksideja muodostuu jos palaminen on voimakasta ja kuumaa, kyseessä on lämpötilan ja ajan funktio kun termistä NOx:ia muodostuu. Joten tämän ehkäisemiseksi palamista hidastetaan korvaamalla osa palamisilmasta inertillä ja korkean lämpökapasiteetin omaavalla kaasulla (CO2). Tätä puolestaan saadaan helposti pakokaasusta jota johdetaan palotilaan - EGR.

Tämän hidastuneen ja helpommin tukahtuvan palamisen vuoksi kuitenkin saadaan väkisin varjopuolia - savutus lisääntyy (ja hyötysuhdekin laskee jonkin verran). Savutus on myös tiukasti säänneltyä uudemmissa autoissa, etenkin Euro 4 ja Euro 5 alkaen. Tarvitaan siis DPF poistamaan se. Tämä on yksinkertaistus tietenkin, savutusta vähentää myös nostettu ruiskutuspaine, palotilan optimointi ym. Mutta päästötasot ei kuitenkaan tyyppihyväksynnässä täyty ilman suodatinta useimmissa autoissa.
Dieselmoottori on ajettu aika nurkkaan päästömääräysten vuoksi..

Eli, EGR poistaessaan typenoksidipäästöjä lisää savutusta. Kun savutus vähenee, niin polttotarve vähentyy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin