TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5393
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja VKe »

Tässä omia ajoja, minulla on ollut myös tuota pätkäajoa.

Viikolla, eli arkisin kotoa töihin ja takaisin 15 km.

Talvella: auto kotona lämpimässä tallissa ja työpaikalla päivän ulkosalla. Aina kovemmilla pakkasilla (kylmempää kun about -10) töistä lähtiessä Eberi lämmitti noin 15..30 min ennen starttia. Suunilleen joka toisena viikonloppuna maantieajoa 400 km tai 600 km keikat (motaria ja maantietä). Akkua olen lataillut CTEK-laturilla silloin-tällöin kun CTEK-laturin vilkkuledi punaisella. Neljän vuoden aikana kaksi kertaa muistan hyvin että jouduin tekemään töihin mennessä aamulla pidemmän lenkin hiukkassuodattimen täyttymisen vuoksi, eli SID ilmoitti että hiukkassuodin täynnä ja tiettty toimin ohjekirjan mukaan. Kolmas kerta tuli vastaavassa tilanteessa talvilomalla, kun ajelimme mökiltä rinteeseen ~10 km aamuin illoin.

Kesällä: auto ulkona. Suunilleen joka viikonloppuna maantieajoa 400 km tai 600 km keikat (motaria ja maantietä). Ei koskaan kesällä tullut SID:n kautta ilmoa hiukkassuodattimesta mutta on tuota viikonloppuajoa onkin niin paljon että luollollisestikaan ei ongelmaa tullut.
Sininen Saab 9-3, '99
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Yksi keino on hankkia esim. OP-Com jolla näkee kuinka tukossa DPF prosentuaalisesti on. Kun lukema ylittää 70% niin pitempi lenkki niin ehtii polttaa kunnolla. Vähän harrastuneisuutta tieten vaatii mutta yksi keino kuiten tuokin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

saabillua kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:
VKe kirjoitti:Eski kirjoitti tosta merkkivalosta. Se oliskin paikallaan niin näkis tilan ja vois mahdollisuuksien mukaan jatkaa ajoa kunnes poltto pysähtyy.

Jossain tilanteissahan se sid kertookin että partikkelisuodin täysi... Itelle tullu joitain kertoja ja silloin olen jatkanu ajoa kunnes info poistuu. Hyvin toimi, ainakin meidän kohdalla ja oletus on ollu että poltto on onnistuneesti tapahtunu.
Merkkivalo olis tosi hyvä ja tarpeellinen. Idioottikin tajuaisi jatkaa ajamista tällöin, nyt ei välttämättä fiksumpikaan. Automaateilla maantiellä puhdistuksen huomaa helposti siitä, että 6. vaihde jää kytkemättä yli satasen vauhdissa.
Chevroleteissä tälläinen valo ilmeisesti löytyy, kun yksi vielä vähemmän autoista ymmärtävä selitti, että "kun valo syttyy, pitää ajaa urheilullisesti"

Liittyykö tämä automaatti ajaa vitosella ominaisuus laatikon päivitykseen? Itse en ole moista huomannut, enkä ole varma on meillä viimeisin softa laatikossa..
Automaatista: en tiedä liityykkö päivitykseen, mutta minulla uusin päivitys on ollut aina mitä auto minulla on ollut, ja noin se on aina käyttäytynyt. Uusin päivitys on tarkastattu tosin jo vajaa pari vuotta sitten, mutta oiskohan uudempaa?! Epäilen.

Joskus on ajettu 20 km 5:lla reippaasti yli 100 km/h nopeutta. Yli 120 nopeudet aiheuttaa kyllä vaihdon kutoselle.
koslowski
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:20

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja koslowski »

Tilannepäivitystä omalta osaltani:
Tarjous on nyt saatu sekä Saab Partnersilta ja Neo Brothersilta, Neo on hieman edullisempi. Ruotsissa olisi ollut myös uusi kone tarjolla, mutta hinta oli jo ilman turboja samaa luokkaa kuin noilla kahdella aiemmin mainitulla. Varaosia.com tarjosi myös ihan hyvän vaihtoehdon, mutta sitten olisi pitänyt ottaa vähintään 67 tkm ajettu moottori ja kyllä tässä tuo ihkauusi vaihtoehto alkaa kiinnostamaan enemmän.

Onko jollain tietoa että kestääkö toimitus Englannista selvästi pidempään kuin Hollannista, vai puhutaanko suunnilleen samoista ajoista molempien kanssa?
Molemmat kaupat ovat ilmeisen luotettavasti kuitenkin toimineet, sen verran mitä täältä lueskelin ja sain viestejä.
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Autoista ei kokemusta, mutta muutoin, toimitus kaikkialta EU:sta sama muutama päivä (ilman pikakuriirilisiä) eli se ei nousse kynnyskysymykseksi muutoinkin kalliissa ja aikaa vievässä projektissa.

Ja täytyy sanoa että jos joskus tulee talouteen diesel-saabbi niin samalla viikolla käydään lomalla Vaasassa.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
jusky
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 09:13

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja jusky »

[

Ja täytyy sanoa että jos joskus tulee talouteen diesel-saabbi niin samalla viikolla käydään lomalla Vaasassa.[/quote]

Jep, meilläkin kerkesi olla jopa pariviikkoa saappi, ennenkuin ecu lähti hoitoon vaasaan.
emännän 9-5 wagon 1.9tid aut. -09
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

jusky kirjoitti:[

Ja täytyy sanoa että jos joskus tulee talouteen diesel-saabbi niin samalla viikolla käydään lomalla Vaasassa.
Jep, meilläkin kerkesi olla jopa pariviikkoa saappi, ennenkuin ecu lähti hoitoon vaasaan.[/quote]

Sen se melkeempä vaatii :)
koslowski
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:20

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja koslowski »

koslowski kirjoitti:Tilannepäivitystä omalta osaltani:

Onko jollain tietoa että kestääkö toimitus Englannista selvästi pidempään kuin Hollannista, vai puhutaanko suunnilleen samoista ajoista molempien kanssa?
Molemmat kaupat ovat ilmeisen luotettavasti kuitenkin toimineet, sen verran mitä täältä lueskelin ja sain viestejä.
Nyt on moottori tilattu Neo Brothersilta ja seurantakoodin mukaan tällä hetkellä Lontoossa. Katsotaan kuinka kauan kestää että saapuu perille tänne länsi-suomeen. Todella hyvää palvelua ollut Neolla, toivotaan että tulee myös oikea tavara perille.
koslowski
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:20

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja koslowski »

Hyvin tuli moottori perille Neon veljeksiltä, tavara oli perillä 2. toukokuuta. Ja toimitettu moottori vaikutti olevan juuri sellainen kuin piti, sovittujen varusteiden kera. Eli voin suositella NeoBrothersia vilpittömästi muillekin. Tulivat myös hinnassa vastaan.

Nyt uusi moottori on paikoillaan, mutta vielä ei ole auto ajossa. Mystinen, mutta foorumeilla tuttu "Steering lock malfunction" ilmestyi kuvioihin ja sitä selvitellään nyt...
koslowski
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:20

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja koslowski »

Terve taas,
nyt on tilanne diagnosoitu paikallisen Länkkärin toimesta ja vikakoodia pukkaa:
"CIM Internal failure, B 1000 36. CIM SCL unlocked and secured"

Onko jollain foorumilaisella tarkempaa tietoa mitä tuo meinaa? Länkkärissa sanoivat että uusi CIM moduuli tarvitaan ja sanoivat että saatavuudessa on ongelmia. Itse ajattelin kysyä CIM moduulia NeoBrothersilta jos sellainen kerran tarvitaan, mutta vinkkejä ostopaikoista CIM moduulin suhteen vastaanotan silti mielelläni.

Kivahan se olisi vielä päästä kesän aikana Saabin rattiin, alkaa toi fillarin polkeminen riittää...
koslowski
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:20

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja koslowski »

Nyt on Saab ajettu kotiin, uuden moottorin voimin. Aikaa ja rahaa meni, mutta nyt näyttää melko hyvältä. Aika lailla savua muodostui, mutta ilmeisesti se on ihan normaalia kun uudet turbot ja uusi etuputki pakoputkistossa. Aika herkällä korvalla sitä itse nyt yrittää olla eikä oikein meinaa uskoa että nyt sillä taas pääsee ajamaan. Partikkelisuodattimen manuaalinen regenerointi piti tehdä vielä Länsiauton pihassa ennen kuin pääsi lähtemään kotiin, SID sanoi että täynnä on. Nyt vaan koputan puuta ja toivon että uusi kone kestää. Kiitos foorumilaisille tuesta ja avusta, iso kiitos lähtee myös NeoBrothersille uudesta moottorista ja CIM modulista sekä erittäin hyvästä palvelusta ja nopeasta toimituksesta molempien osien kanssa. Hauskaa kesää kaikille!
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja saabillua »

koslowski kirjoitti:Nyt on Saab ajettu kotiin, uuden moottorin voimin. Aikaa ja rahaa meni, mutta nyt näyttää melko hyvältä. Aika lailla savua muodostui, mutta ilmeisesti se on ihan normaalia kun uudet turbot ja uusi etuputki pakoputkistossa. Aika herkällä korvalla sitä itse nyt yrittää olla eikä oikein meinaa uskoa että nyt sillä taas pääsee ajamaan. Partikkelisuodattimen manuaalinen regenerointi piti tehdä vielä Länsiauton pihassa ennen kuin pääsi lähtemään kotiin, SID sanoi että täynnä on. Nyt vaan koputan puuta ja toivon että uusi kone kestää. Kiitos foorumilaisille tuesta ja avusta, iso kiitos lähtee myös NeoBrothersille uudesta moottorista ja CIM modulista sekä erittäin hyvästä palvelusta ja nopeasta toimituksesta molempien osien kanssa. Hauskaa kesää kaikille!
Kaikillahan se on mielessä: paljonko?
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
koslowski
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:20

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja koslowski »

Vastataan kun kysytään:
Uusi moottori, turbojen ja kytkimen kera: 4177 € (NeoBrothers)
CIM moduli 548 € (NeoBrothers)
Pakoputken etuosa ja muuta pientarviketta, öljyt ym ~700 € (Länsiauto)
Työn hinnaksi voi pyöristää yhden tuhat euroa, moottorin vaihto tapahtui oppilastyönä ammattioppilaitoksessa...

Menihän sitä, toivottavasti nyt riittää vähäksi aikaa (kop, kop).
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Aarrgh! No totisesti toivon että kestää niin kauan kuin auto. Nyt äkkiä jcarlsonin dpf / egr poisto.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
koslowski
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Maalis 08, 2012 12:20

Re: TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Viesti Kirjoittaja koslowski »

Ei siinä vielä kaikki...
Illalla kun meinasin lähteä tekemään lisää koeajoa auton kanssa, niin SID kertoo että "Time for Service". Tarkistin vielä öljyn tason ja näyttää että öljyä olisi reilusti yli maksimin (joo, se öljytikku on kyllä tosi onneton...). Nyt sitten mietin että uskallanko lähteä minnekään vai tilaanko hinausauton ja pyydän huoltoa tarkistamaan tilanteen samalla kun nollaavat ton huoltoilmaisimen.

Autossa on nyt tuo softa 55576164. Sen tiedotteessahan mainitaan seuraavat oireet:
• 'Time for service' message at low mileage which does not
correlate to the stipulated/calculated service interval.
• Oil level on the dipstick is above maximum level
• 'Particle filter full' message

Ja noistahan mulle tuli tuo partikkelisuodatin täynnä jo huollon pihalla, manuaalinen regenerointi Tech 2:lla ja noi kaksi muuta oiretta olikin sitten kotona nähtävissä.

Ajaako vai eikö ajaa, siinä vasta pulma... Toiseen konerikkoon ei yksinkertaisesti ole varaa.
Vastaa Viestiin