Nokipaloko?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Nokipaloko?

Viesti Kirjoittaja Josu »

Hei! 93 OG 2.2 Tid 85kW kanssa jouduin outoon tilanteeseen.

Olin ajanut reilut 100km joten moottori lämmin. Lopuksi ajoin vajaan 1km peltotietä, jossa korkeaa tuoretta ruohoa. Pysähdyin kääntääkseni, kun moottorista alkoi kuulua voimakas kohina, kuin kymmemen Eberiä! Samalla harmaata savua ryöhysi edestä ja takaa. Savu oli pistävän hajuista. Sammutin moottorin ja katsoin konepellin alle. Ei siellä mikään palanut. Käynnistin uudelleen ja hetken päästä sama kohina ja savu. Se kummnkin loppui äkisti, ihan kuin joku magneettiventtili olisi naksahtanut kiinni.

Viikkoa aikaisemmin olin suorittanut imusarjan "spray-puhdistuksen" Liquid Moly aineella. Olisiko sitä mönjää voinut vielä olla pakokanavistossa jemmassa. En ollut kovin pitkiä matkoja ajanut. Tosin eilen ajoin jo aikaisemmin päivällä noin 150km. Tämä ilmiö tuli vasta toisen pidemmän pätkän päätteeksi.

Kotipihassa kiihdyttelin moottoria, mutta ilmiötä en enää saanut syntymään. Mustaa nokeakaan ei maahan kovin paljoa tullut.

Onko tiedossa vastaavia tilanteita? Mistä etsiä vikaa, vai onko semmoista?

Autolla ajettu reilu 360000. Imusarja pari kertaa aiemmin puhdistettu mekaanisesti. Nyt yritin laiskan miehen konstia.
Saabisti vuodesta-76
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Nokipaloko?

Viesti Kirjoittaja Josu »

Jatkoa tuohon edelleseen. se ei siis ollut mikään vitsi.
Tänä aamuna hälytin alkoi soida surkealla äänellä. Se ilmeisesti luuli, että akkua kiskotaan irti kun jännite laski liki nollaan. Syynä oli AC kytkentärele, joka piti virtaa päällä. Se siis söi akun tyhjäksi yöllä!
Tämä ilmeni sitten kun rupesin lataamaan akkua. Kuului naksaus kompressorin luota aina kun kytki akun kengän kiinni. Irroitin sen latauksen ajaksi, ettei summeri huuda.
Kumma juttu. Rele ei vastusmittarilla johda navasta 30 napaan 87. Auto ei myöskään anna ohjausjännitettä vetokelalle. Kuitenkin se ohjaa kompressorin päälle, vaikka virta-avain ei ole edes paikallaan. Kokeilin pitkien valojen relellä, joka on samanlainen. Se toimii OK. AC ei vedä.

Luulenpa, että se savu taisi tulla kompressörin kytkimestä. Olisiko kompura leikannut kiinni, kun viallinen rele piti sitä koko ajan päällä. Tutkin tuota kunhan saan akun täyteen.
Saabisti vuodesta-76
Vastaa Viestiin