saab 93 2.2 tid
Re: saab 93 2.2 tid
voi
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: saab 93 2.2 tid
Käyppä pattijoella autokulmassa/mämmin korjaamassa, sielä ainaki nimim Koutonen ottaa saabien ongelmat tosissaan...
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Re: saab 93 2.2 tid
onko noissa saabeissa alkuperänen massamittari pierpurggi vai bosch?molempia ois tarjolla mut pierburg palio halvempi
Re: saab 93 2.2 tid
eilen tuli kokeoltua toista immua.ei vaikutusta.eli edelleenkään saappi kule mihkään ja välillä näyttelee ce valua.ny ei enää keksi missä vika.magneettiventtiili?turbo ainaki tuntuu ehjälle ja ei kyllä savuutakkaan ollenkaan.
Re: saab 93 2.2 tid
egr
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: saab 93 2.2 tid
egr on testattu et toimii.kai se pitää sinne immun johon väliin laittaa se vastus ja tulpata egr pois.onko se se musta johto liittimessä eli ensimmäinen johto keulasta päin mihin se vastus tulee?
Re: saab 93 2.2 tid
kuinka egr on testattu
kuinka on todettu että toimii
mistä päättelet että immussa on vikaa
mitkä on vikakoodit autossasi
kuinka on todettu että toimii
mistä päättelet että immussa on vikaa
mitkä on vikakoodit autossasi
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: saab 93 2.2 tid
saappi kulkee!!! löyty vika joka oli yhessä alipainerasiassa joka ohjaa imuläppiä.rasia ohitettu ja hyvin laulaa.tech 2 vika löyty.
Re: saab 93 2.2 tid
Tässäpä lyhyt "epikriisi" tapauksesta:
Ahtopaineet olivat siis täysin hukassa. Asiaa tutkittuamme huomattiin että hukkaportti ei pysy kiinni kierrosten noustessa. Bensavehkeisiin verrattuna hukkaportin ohjaus on tässä päinvastainen eli kone sammuksissa hukkaportti on auki jousen työntämänä, kone käynnissä alipaine vetää hukkaportin kiinni ja mahdollistaa ahtopaineen.
Nyt siis kierroksia nostettaessa hukkis lähti heti avautumaan eikä ahtoja löytynyt.
Alipainejärjestelmästä paikallistettiin vuoto eli pyörreläpän magneettiventtiili vuoti ilmaa lävitseen kadottaen hukkaportin kiinnipitoon tarvittavan alipaineen. Kun tämän venttiilin letkut erotettiin ja tulpattiin järjestelmästä ahtopaineet ja ahtimen toiminta palautui normaaliksi.
Puuttuva alipaine saattoi sotkea myös egr-magneettiventtiilin toimintaa josta aiheutui vikakoodi.
Ahtopaineet olivat siis täysin hukassa. Asiaa tutkittuamme huomattiin että hukkaportti ei pysy kiinni kierrosten noustessa. Bensavehkeisiin verrattuna hukkaportin ohjaus on tässä päinvastainen eli kone sammuksissa hukkaportti on auki jousen työntämänä, kone käynnissä alipaine vetää hukkaportin kiinni ja mahdollistaa ahtopaineen.
Nyt siis kierroksia nostettaessa hukkis lähti heti avautumaan eikä ahtoja löytynyt.
Alipainejärjestelmästä paikallistettiin vuoto eli pyörreläpän magneettiventtiili vuoti ilmaa lävitseen kadottaen hukkaportin kiinnipitoon tarvittavan alipaineen. Kun tämän venttiilin letkut erotettiin ja tulpattiin järjestelmästä ahtopaineet ja ahtimen toiminta palautui normaaliksi.
Puuttuva alipaine saattoi sotkea myös egr-magneettiventtiilin toimintaa josta aiheutui vikakoodi.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: saab 93 2.2 tid
Tämäpä mielenkiintoinen raportti. Selittää hyvin huomioni CE-valosta ja vedon puuttesta, kun aikoinaan irroitin pyörreläppien alipaineletkun. Läpät aukesi liian myöhään, vasta noin 2500 - 3000 rpm (kuormatta). Ryki ja savutti pahasti 2000 rpm paikkeilla. Jousi vetää läpät auki. Laitoin sitten tulpan letkun päähän jotain 200000 km sitten. Ilmavuoto vissiin sotki sekä hukkaportin, että EGR.
Kokeilin letkun irrotusta myös EGR rasiasta. Valo syttyi letku tulpattunakin ja tehorajoitus meni kai päälle. Massamittaria en ole vielä huijannut sillä vastuksella, vikka hankittuna onkin.
Kokeilin letkun irrotusta myös EGR rasiasta. Valo syttyi letku tulpattunakin ja tehorajoitus meni kai päälle. Massamittaria en ole vielä huijannut sillä vastuksella, vikka hankittuna onkin.
Saabisti vuodesta-76
Re: saab 93 2.2 tid
Mitenkähän päin tuo hukkaportti toimii ? Juuri asiaa tutkittiin Turun potkuissa ja muistaakseni pääteltiin niinpäin että ahtopaineet on täysillä jos hukkaportille ei tule alipainetta, ja alipaine pienentää ahtopainetta.
Re: saab 93 2.2 tid
Ainakin mun 2.2 tid hukkaportti on auki, ellei alipainetta. Tuli huomattua, kun letku oli irronnut hukkaportin ilmarasiasta. Tehot oli ihan hukassa.
Tuolla aiemmin ketjussa olikin maininta, että bensakoneissa toiminta toisin päin. Kenties Fiatin dieseleissäkin.
Tuolla aiemmin ketjussa olikin maininta, että bensakoneissa toiminta toisin päin. Kenties Fiatin dieseleissäkin.
Saabisti vuodesta-76
Re: saab 93 2.2 tid
Ihmettelin tänään taas tuon hukkaporttisysteemin toimintaa.
Vedin kuparilangalla hukkaportin kiinni ja tuntuu selvästi ahtavan. CE-valo toki syttyy ja jää palamaan. Tehciä ei ollut nyt käytettävissä. Olettaisin kuitenkin että syynä nyt liian suuri ahtopaine.
Poistin kuparilangan ja ohjasin alipaineen suoraan letkulla pumpulta hukkaportille, niin että hukkaportin magneettiventtiili on ohitettuna ja kaikki muut alipainetta pienestä letkusta käyttävät laitteet pois pelistä. Jarrutehostin oli kyllä paikallaan. Ahtopainemittariakaan ei ollut mutta tuntui siltä että tällä tavalla ahtopaine tuli suunnilleen samalla tavalla kuin em. langalla pakotettuna.
Laitoin sitten letkun hukkaportin magneettiventtiilin kautta niinkuin kuuluukin, mutta muut alipainetta käyttävät laitteet yhä irrotettuna. Magneettiventtiili näyttää kyllä toimivan, hukkaportti vetää kiinni moottorin ollessa käynnissä ja aukeaa kun magneettiventtiililtä ottaa sähköliittimen irti. Tälläkään tavalla ajaen ei kuitenkaan tunnu ahtavan.
Mitähän seuraavaksi vaihtaisi ?
Alipainepumppua ei ihan suoraan uskoisi syylliseksi koska alipainetta näyttäisi kuitenkin riittävän vetämään hukkaportti kiinni. Voisiko kuitenkin olla niin että alipainetta on liian vähän eikä säätö sen johdosta toimi kunnolla, eikä normaalitilanteessa ehdi vetää hukkaporttia kiinni riittävän nopeasti ? En kyllä pitäisi tätäkään kovin todennäköisenä koska mikäämn erityisen nopeatoiminen ei tuo hukkaportti yleensäkään ole.
Entä voisiko magneettiventtiilissä olla kuitenin vikaa ? Vaikka se avautuisi kun liittimen laitteaa paikalleen, voisiko sen toiminta jotenkin takerrella niin ettei säätö toimisi normaalisti ?
Yksi mahdollinen asia joka tuli vielä mieleen oli joku boksi jonka edellinen omistaja kertoi olevan jonkinlainen "teholastu". Olen kuitenkin poistanut kyseisen boksin. Mielestäni johdotukset näytti menevän ainoastaan alkuperäisten johdotuksien rinnalle rosvoliittimillä. Boksin tarkoitus on ehkä sitten muuttaa jostain anturilta tulevaa arvoa ja hämätä ECUa. Mutta tosiaan koko boksi on nyt poissa. Olisko jollakulla tarkempaa tietoa mihin tällaiset boksit perustuu ja voisiko poistamisella olla jotain osuutta ahtamattomuuden ongelmaan ?
Vedin kuparilangalla hukkaportin kiinni ja tuntuu selvästi ahtavan. CE-valo toki syttyy ja jää palamaan. Tehciä ei ollut nyt käytettävissä. Olettaisin kuitenkin että syynä nyt liian suuri ahtopaine.
Poistin kuparilangan ja ohjasin alipaineen suoraan letkulla pumpulta hukkaportille, niin että hukkaportin magneettiventtiili on ohitettuna ja kaikki muut alipainetta pienestä letkusta käyttävät laitteet pois pelistä. Jarrutehostin oli kyllä paikallaan. Ahtopainemittariakaan ei ollut mutta tuntui siltä että tällä tavalla ahtopaine tuli suunnilleen samalla tavalla kuin em. langalla pakotettuna.
Laitoin sitten letkun hukkaportin magneettiventtiilin kautta niinkuin kuuluukin, mutta muut alipainetta käyttävät laitteet yhä irrotettuna. Magneettiventtiili näyttää kyllä toimivan, hukkaportti vetää kiinni moottorin ollessa käynnissä ja aukeaa kun magneettiventtiililtä ottaa sähköliittimen irti. Tälläkään tavalla ajaen ei kuitenkaan tunnu ahtavan.
Mitähän seuraavaksi vaihtaisi ?
Alipainepumppua ei ihan suoraan uskoisi syylliseksi koska alipainetta näyttäisi kuitenkin riittävän vetämään hukkaportti kiinni. Voisiko kuitenkin olla niin että alipainetta on liian vähän eikä säätö sen johdosta toimi kunnolla, eikä normaalitilanteessa ehdi vetää hukkaporttia kiinni riittävän nopeasti ? En kyllä pitäisi tätäkään kovin todennäköisenä koska mikäämn erityisen nopeatoiminen ei tuo hukkaportti yleensäkään ole.
Entä voisiko magneettiventtiilissä olla kuitenin vikaa ? Vaikka se avautuisi kun liittimen laitteaa paikalleen, voisiko sen toiminta jotenkin takerrella niin ettei säätö toimisi normaalisti ?
Yksi mahdollinen asia joka tuli vielä mieleen oli joku boksi jonka edellinen omistaja kertoi olevan jonkinlainen "teholastu". Olen kuitenkin poistanut kyseisen boksin. Mielestäni johdotukset näytti menevän ainoastaan alkuperäisten johdotuksien rinnalle rosvoliittimillä. Boksin tarkoitus on ehkä sitten muuttaa jostain anturilta tulevaa arvoa ja hämätä ECUa. Mutta tosiaan koko boksi on nyt poissa. Olisko jollakulla tarkempaa tietoa mihin tällaiset boksit perustuu ja voisiko poistamisella olla jotain osuutta ahtamattomuuden ongelmaan ?
Re: saab 93 2.2 tid
Tuohon edelliseen lisäykseksi että ihan varma en enää tuosta paineen riittävyydestä muut piirit poistettuna ole, kokeilin toiseenkin kertaan eikä tunnu toimivan yhtä hyvin kuin aiemmin. Joten vikaa saattaisi olla myös alipainepumpussa. Miten tyypillisiä alipainepumpun viat ovat ? Onko joku kokeillut korvata esim. sähköisellä pumpulla cruisesta tmv. ? Onko tiedossa pumpun tehoa tarkemmin, miten paljon alipainetta pitäisi vetää ?