1.9 TiD:n turbo laukesi, syy epäselvä

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

1.9 TiD:n turbo laukesi, syy epäselvä

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Pientä ongelmaa 9-5 TiD:n turbon kanssa. Auton ollessa huollossa huolto totesi että turbo on öljyinen ja se täytyy vaihtaa.
Vaihto toteutettiin ja vaihtoturbo tuli Turbotukku.comin kautta. Turbotukun selvityksen perusteella katalysaattorin puolella on painetta joka on rikkonut turbon.

Nyt vaan merkkihuoltokaan ei tiedä mikä aiheuttaa paineen katalysaattorin puolella?! Kertokaa nyt tyhmälle onko tuolla partikkelifiltteri tukossa (entinen?) vai jopa katalysaattori?

Turbon vaihto tehtiin ohjeen mukaisesti eli siihen kului asennusaikaa noin kolme tuntia.

Ei huvittaisi rikkoa uutta turboa saman vian vuoksi uudelleen...

Kiitokset infosta, tämä on ensimmäinen dieseli meillä, aiemmin taisteltiin bensakoneiden kanssa.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 1.9 TiD:n turbo laukesi, syy epäselvä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voisko sen selvityksen laittaa näkyviin. Äkkiseltään kuulostaa varsin oudolta. Tukkeutunut partikkelifiltteri aiheuttaisi vikatilan, paine-eroa sen yli valvotaan. Jos pakoputki olisi pahastikkin tukossa niin eipä se auto oikein mihinkään edes kulkisi.
Oliko ainoa oire turbon rikkinäisyydestä sen öljyisyys, päälle päinkö?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9 TiD:n turbo laukesi, syy epäselvä

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

jcarlson kirjoitti:Voisko sen selvityksen laittaa näkyviin. Äkkiseltään kuulostaa varsin oudolta. Tukkeutunut partikkelifiltteri aiheuttaisi vikatilan, paine-eroa sen yli valvotaan. Jos pakoputki olisi pahastikkin tukossa niin eipä se auto oikein mihinkään edes kulkisi.
Oliko ainoa oire turbon rikkinäisyydestä sen öljyisyys, päälle päinkö?
Laitan selvityksen huomenna kun pääsen koneelle. Öljyisyys oli tosiaan syy vaihtoon, merkkiliikkeen "asiantuntija" totesi että turbo on kaputt.
Mielestäni en ole puutumista tai tehon puutetta huomannut... Tai sitten olen tottunut pikku hiljaa siihen että tehoja ei ole kuin ehjässä.

Menen huomenna aamusta selvittelemään asiaa korjaamopäällikön kanssa, mutta ainakaan tämän päiväinen keskustelu ei antanut kuvaa että korjaamolla ollaan perillä syistä ja seurauksista.
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Vastaa Viestiin