2004vm 9-3 2.2tid ottaa ilmaa

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
saippi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Kesä 29, 2013 12:51

2004vm 9-3 2.2tid ottaa ilmaa

Viesti Kirjoittaja saippi »

Apua kaivataan.

Viime viikolla saabbi jätti työmaalle kun oli tankissa vain 2-5l itraa menovettä ja auto oli kaltevalla pinnalla. Atoyssa sitten ilmasivat pa-järjestelmän ja suosittelivat vielä vaihtamaan nämä suuttimien o-renkaat. Kun ajoin auton kotiin niin matalissa nopeuksissa auto haisi välillä naftalle. Kaupan pihassa ja tallissa auto myös savutti kevyesti konepellin alta vaaleaa savua. Onko siellä nyt dieseliä öljyjen seassa?

Oireena on ollut tää perus että joutuu sahaamaan välilä starttia ennenkun käynnistyy.
Turbo, hehkut, akku ja kampiakselinasentoanturi on nyt vaihdettu.

Sain jo tarjouksen atoylta että 600€ tiivisteiden, öljyjen ja suodattimien vaihto.
Kannattaako tää huolto suorittaa atoylla vai kenties jossain diesel huollossa? Ja riittääkö että sinne vaihdetaan ne o-renkaat vai tarviiko suuttimiin vaihtaa jotku tiivisteet?!

Alkaa olla jo mielenterveys koetuksella tän auton kanssa ku o menny n.2500€ tässä kuukauden sisällä huoltoihin ja auto on jättäny kaks kertaa tielle.

Jos foorumilta löytyy osaavia käsiä niin laittakaa yv:tä jos on kokemusta ja kiinnostusta tämmöseen remppaan.

Semmosta vielä että atoylla tulppasivat ton moottorin edessä olevan putken jossa on toi venttiili? Sanoivat että saatta sieltä saada ilmaa polttoainejärjestelmään? Auto ei siis haissut naftalle ennen kuin jätti tielle.

Kuva

Kuva

Tossa ainaki näkyy että jotain olis vuotanu? Tossa äsken tallissa avasin tota venttiilin korkkia vähän ja kuului pieni pihahdus eli ottiko ilmaa vai puskiko sieltä ilmaa ulospäin? Ihan normaalisti kävi tän jälkeen.

Niin ja auto sijaitsee hyvinkäällä.

Myös ohjeita tän huollon tekemiseen otetaan vastaan jos joltain löytyy.
Viimeksi muokannut saippi, Pe Marras 22, 2013 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: 2004vm 9-3 2.2tid nafta haisee

Viesti Kirjoittaja Josu »

Juu. Ilmaa veti venttiilistä.

Tarkista nyt kumminkin ensin ne suuttimien vuotolinjan letkut. Siis ihan joka letku sinne ruiskutuspumpulle asti. Ne tapaavat haurastua ja kas kummaa seistessä vetävät ilmaa pumppuun. Sitten saa sahata startilla piiitkäään. Sitä letkua saa ihan metritavarana. Sisähalkaisija 3,2mm. Maksaa ehkä kympin. Kannattaa kokeilla ennen suuttimien tiivisteiden vaihtoa. Suuttimista lähtevät pätkät kannattaa halkaista, että saa helpommin pois. Varo rikkomasta muovisia T-haaroja.
Saabisti vuodesta-76
saippi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Kesä 29, 2013 12:51

Re: 2004vm 9-3 2.2tid nafta haisee

Viesti Kirjoittaja saippi »

Josu kirjoitti:Juu. Ilmaa veti venttiilistä.

Tarkista nyt kumminkin ensin ne suuttimien vuotolinjan letkut. Siis ihan joka letku sinne ruiskutuspumpulle asti. Ne tapaavat haurastua ja kas kummaa seistessä vetävät ilmaa pumppuun. Sitten saa sahata startilla piiitkäään. Sitä letkua saa ihan metritavarana. Sisähalkaisija 3,2mm. Maksaa ehkä kympin. Kannattaa kokeilla ennen suuttimien tiivisteiden vaihtoa. Suuttimista lähtevät pätkät kannattaa halkaista, että saa helpommin pois. Varo rikkomasta muovisia T-haaroja.
Kiitti vinkistä. Atoylla tosiaan sanoivat että kävivät koko pa järjestelmän läpi mutta voishan noi letkut tarkistaa. Löytyisköhän jotain kuvaa tai osaisitko tyhmälle selittää että missä nää kyseiset letkut sijaitsee. Osaan kyllä alustan vaihtoa ja jarruremppaa tehä mutta moottoreiden kanssa tekemisestä ei oo juurikaan
kokemusta.
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: 2004vm 9-3 2.2tid nafta haisee

Viesti Kirjoittaja Josu »

Ota se muovisuoja moottorin päältä pois. Suuttimien vuotoletkut näkyvät siinä metallisten ruiskutusputkien yläpuolella. T-haarasta lähtevä lyhyt natsanäyttäät menevän venttiilikoneiston kannen alle, mutta on kuitenkin kokonaan ulkopuolella syvennyksessä. Kokoajaletku menee alas ruiskutuspumpun kyljessä olevaan banjoliittimeen, mistä lähtee paluuletku tankkiin. Omassa hain kauan vikaa, sillä vuoto tapahtuu ainakin seistessä sisäänpäin. Mulla vuoto oli juuri siinä banjon puoleisessa päässä.

Aiheesta löytyy kyllä keskustelua tällä sivustolla.
Saabisti vuodesta-76
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2004vm 9-3 2.2tid nafta haisee

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Suuttimien o-renkaat vuotavat useimmiten koneen sisälle/imevät moottoriöljyä naftan joukkoon. Tämän näkee yleensä joko moottoriöljyn lisääntymisenä tai naftasuodattimen mustumisena.

Ulospäin tulevat vuodot ovat todennäköisesti paluu letkuista ja haljenneista T-haaroista.

Käynnistysongelmat tulevat yleensä esille, jos pitää autoa keula ylöspäin parkissa. Tällöin polttoaine valuu helpoiten takaisin tankkiin, kun saa korvausilmaa vuotavista paluuletkuista tai suutinten o-renkaista.

Suutinten o-renkaita vaihtaessa pitää ilmeisesti nokka-akseli irroittaa, joka lisää kustannuksia.

Vaihda kuitenkin suosiolla ensimmäiseksi kaikki paluuletkut hyvälaatuiseen polttoaineletkuun ja uusi samalla T-haarat.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
saippi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Kesä 29, 2013 12:51

Re: 2004vm 9-3 2.2tid nafta haisee

Viesti Kirjoittaja saippi »

Vein nyt sitten auton aamulla atoylle kuitenki että vaihtavat noi o-renkaat. Sanoivat että kun viimeksi tutkivat tota ilmavuotoa niin järjestelmää testattaessa sieltä oli tullu öljyä ja jotain muuta mujua eli tästä päättelivät että nimenomaan noi o-renkaat vuotaa. Jos nyt ei vika tällä korjaannu niin ei taida olla enään muita vaihtoehtoja kuin noi letkut. Sanoivat kyllä että ihan kunnossa näytti olevan viimeksi.

En tiedä liittyykö tähän samaan vikaan mutta tänään kävin aamupäivällä niin että ensimmäistä kertaa autoa käynnistettäessä solenoidi? naksahti mutta ei startannu ja toisella kerralla starttaskin sitten jo ihan normaalisti. Aamulla tietenkin oli perinteinen 30 sek sahaus käyntiin. Mietin vaan ettei nyt oo startti tai joku muu ottanu itteensä. Näin ei oo aiemmin koskaan käynyt vielä. Toisen vian kun korjaa niin uusi ilmenee. Kohta aletaan hipoa jo korjauskuluissa auton ostohintaa :D

Edit: Niin ja silloin kun auto jätti ilmavuodon takia työpaikan pihaan niin mittatikun kierreosassa näkyi öljyä tms. Siitä kohdasta oli kuitenki kuivaa pari milliä siihen öljyn varsinaiseen pintaan.
saippi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Kesä 29, 2013 12:51

Re: 2004vm 9-3 2.2tid nafta haisee

Viesti Kirjoittaja saippi »

Oli 3 o-rengasta tullut tiensä päähän ja saan auton huomenna ajoon. Kuinkahan kauan kestää tällä kertaa ennen seuraavaa vikaa. :|
saippi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Kesä 29, 2013 12:51

Re: 2004vm 9-3 2.2tid nafta haisee

Viesti Kirjoittaja saippi »

No eipä se kestäny kun päivän ja sama vika taas. Omaan silmään ei näyttäny mitenkään haurastuneilta noi polttoaineletkut. Toivottavasti se vika nyt olis sitten niissä että sais joskus auton kuntoon. Onko mitenkään mahollista että sais suodattimen kautta ilmaa?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2004vm 9-3 2.2tid ottaa ilmaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Eivätkö he vaihtaneet niitä samalla :roll: ? Ilmaa voi tulla mistä tahansa liitoksesta eli kaikki pitää tarvittaessa käydä läpi.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
saippi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Kesä 29, 2013 12:51

Re: 2004vm 9-3 2.2tid ottaa ilmaa

Viesti Kirjoittaja saippi »

Sanoivat että kävivät koko järjestelmän läpi mutta en kyllä osaa sanoa miten tämän tekivät? Kehoitin kyllä nyt aloittamaan noista letkuista. Vähän vaan harmittaa että meni nyt jo 500€alkuviikosta ihan turhaan huoltoon.

Jännä vaan että tää vika alko heti ton turbon vaihdon jälkeen.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 2004vm 9-3 2.2tid ottaa ilmaa

Viesti Kirjoittaja mike »

Mitäs kaikkea tapahtui hetkeä ennen ilmavaivojen ilmaantumista - pelkästään turbon vaihto? Onnistuuhan sitä tietenkin turbon vaihdossakin nojailemaan ja vääntelemään polttoainputkia siihen malliin että johonkin liitoskohtaan saadaan vuotoa aikaiseksi, mutta tehtiinkö tuolloin mitään polttoainepuoleen kohdistuvaa työtä.

Suodattimen vaihdossa pystyy helposti saamaan pientä ilmavuotoa aikaiseksi ainakin 9-5:n suodattimen kannen tiivisteen kanssa. Paketissa oleva tiiviste on monesti taipunut mutkalle, eikä suostu helposti pysymään suodatinkotelon matalassa urassa.

Ilmausventtiilikin näyttää olevan herkkä ilmavuodolle ja sen kuulee ihan korvallakin jos venttiili "ryystää" sammutuksen jälkeen ilmaa järjestelmään. Venttiilin neulan pieni liikuttelu lopettaa yleensä vuodon. Mutta tässä sinun tapauksessahan se oli jo korjaamon toimesta tulpattu?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
saippi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Kesä 29, 2013 12:51

Re: 2004vm 9-3 2.2tid ottaa ilmaa

Viesti Kirjoittaja saippi »

mike kirjoitti:Mitäs kaikkea tapahtui hetkeä ennen ilmavaivojen ilmaantumista - pelkästään turbon vaihto? Onnistuuhan sitä tietenkin turbon vaihdossakin nojailemaan ja vääntelemään polttoainputkia siihen malliin että johonkin liitoskohtaan saadaan vuotoa aikaiseksi, mutta tehtiinkö tuolloin mitään polttoainepuoleen kohdistuvaa työtä.

Suodattimen vaihdossa pystyy helposti saamaan pientä ilmavuotoa aikaiseksi ainakin 9-5:n suodattimen kannen tiivisteen kanssa. Paketissa oleva tiiviste on monesti taipunut mutkalle, eikä suostu helposti pysymään suodatinkotelon matalassa urassa.

Ilmausventtiilikin näyttää olevan herkkä ilmavuodolle ja sen kuulee ihan korvallakin jos venttiili "ryystää" sammutuksen jälkeen ilmaa järjestelmään. Venttiilin neulan pieni liikuttelu lopettaa yleensä vuodon. Mutta tässä sinun tapauksessahan se oli jo korjaamon toimesta tulpattu?

Joo se turbo vaihdettiin ja yhen hehkun ne poras auki samaisella korjaamolla kun oli vähän tiukassa. Mitään muuta normaalista poikkeavaa ei kyllä ollu ennen ku tää ilmavaiva alko.

Tarkotatko siis öljynsuodatinta? Ne löi siellä missä turbo vaihdettiin uudet öljyt sisään mutta suodatinta eivät mun tietääkseni vaihtaneet. Eivät ainakaan veloittaneet.

Joo sen venttiilin ne tulppas ja pari kertaa oon sitä kiertänykki auki sammutuksen jälkeen sen verran että on pieni pihinä kuulunu mutta on sen jälkeen ainaki startannu ihan normaalisti. Onko mahdollista että se korkki vuotais sen verran läpi että sieltä haukkais aina?

Onhan tää aina lähteny vähän hitaasti käyntiin mutta ton turbon episoodin jälkeen on jättäny 2 kertaa työmaalle kun auto on seisonut 3-4tuntia. Jännä juttu että kylmänä kotipihasta on saanu sahattua käyntiin mutta puoli lämpimänä ei.

Kattelin siinä viimeks ku hinuria oottelin nii ne löpöletkut ei ainakaan näyttäneet haurastuneilta mutta kai ne voi vuotaa vaikka näyttäis olevan kunnossa?

Näyttivät niitä suuttimien tiivisteitä mitkä vaihtoivat niin ei ne nyt niin pahassa kunnossa olleet. Kolmessa oli pieni halkeema reunassa mutta ei se ainakaan tähän vikaan vaikuttanut ja musta tuntuu että olis yhtä hyvin voinut mennä irroitettaessa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 2004vm 9-3 2.2tid ottaa ilmaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuossa tarkoittettanee löpösuodatinta siel tankin vieres.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 2004vm 9-3 2.2tid ottaa ilmaa

Viesti Kirjoittaja mike »

Juu naftasuodatinta tosiaan tarkotin. Kuvies peruseella eivät ole koskeneet öljynsuodattimeen tai sitten eivät ole vaivautuneet putsaamaan kantta...

Yks poppakonsti millä voit kans kokeilla on se että pistät kierreteippiä siihen venttiilinhatun jengoille ja sitten hattu tiiviisti päälle niin ei ainakaan sieltä pitäis vetää ilmaa. Jos et saa neulan liikuttelulla venttiiliä tiiviiksi.

Nuo kuvien kosteudet konetilassa näyttää ihan siltä että ilmausvaiheessa on onnistuttu valuttamaan naftaa johtojen päälle. Olisi mukava tietää ovatko koskeneet turbon vaihtorempassa polttoainepuoleen millään lailla.

Kerroit että korjaamolla järjestelmää testatessa "sieltä oli tullu öljyä ja jotain muuta mujua". Mistähän ovat tuota öljyä saaneet esiin, ilmeisesti paluupuolen letkuista minne sitä pitäisi päätyä jos vuotoa on? O-renkaiden vuodon pitäisi näkyä myös kohtuu nopeasti mustuvana polttoainesuodattimena kun öljyä pääsee vähitellen mukaan polttoainekiertoon.

Jos ovat jostain syystä vaihtaneet polttoainsuodattimen, niin kurkkaa nyt kuitenkin varmuuden vuoksi että se suodattimen kotelo on kuiva eikä vuoda.

Kuinka pitkän pysäytyksen jälkeen starttauttaa pitkään?

Paluuletkujen ja T-haarojen uusiminen ei ole kovin kummonen eikä kallis operaatio ja sillä saa ainakin sen vaihtoehdon suljettua pois.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
saippi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Kesä 29, 2013 12:51

Re: 2004vm 9-3 2.2tid ottaa ilmaa

Viesti Kirjoittaja saippi »

mike kirjoitti:Juu naftasuodatinta tosiaan tarkotin. Kuvies peruseella eivät ole koskeneet öljynsuodattimeen tai sitten eivät ole vaivautuneet putsaamaan kantta...

Yks poppakonsti millä voit kans kokeilla on se että pistät kierreteippiä siihen venttiilinhatun jengoille ja sitten hattu tiiviisti päälle niin ei ainakaan sieltä pitäis vetää ilmaa. Jos et saa neulan liikuttelulla venttiiliä tiiviiksi.

Nuo kuvien kosteudet konetilassa näyttää ihan siltä että ilmausvaiheessa on onnistuttu valuttamaan naftaa johtojen päälle. Olisi mukava tietää ovatko koskeneet turbon vaihtorempassa polttoainepuoleen millään lailla.

Kerroit että korjaamolla järjestelmää testatessa "sieltä oli tullu öljyä ja jotain muuta mujua". Mistähän ovat tuota öljyä saaneet esiin, ilmeisesti paluupuolen letkuista minne sitä pitäisi päätyä jos vuotoa on? O-renkaiden vuodon pitäisi näkyä myös kohtuu nopeasti mustuvana polttoainesuodattimena kun öljyä pääsee vähitellen mukaan polttoainekiertoon.

Jos ovat jostain syystä vaihtaneet polttoainsuodattimen, niin kurkkaa nyt kuitenkin varmuuden vuoksi että se suodattimen kotelo on kuiva eikä vuoda.

Kuinka pitkän pysäytyksen jälkeen starttauttaa pitkään?

Paluuletkujen ja T-haarojen uusiminen ei ole kovin kummonen eikä kallis operaatio ja sillä saa ainakin sen vaihtoehdon suljettua pois.

Auto hais naftalle ja pikkusen tuli savua konepellin alta päivän verran ton ilmauksen jälkeen eli varmaan just lentäny naftaa sinne sun tänne. Joo paluupuolelta nimenomaan tuli "mujua" ja sanoivat että sen takia epäilivät tiivisteiden vuotavan (aiheuttavan vian). pasuodattimesta eivät sanoneet sanaakaan.

Käyn tänään hakemassa sijaisauton niin täytyy kysellä että onko suodattimelle tehty mitään ja että ekana nyt vois ne letkut kuitenkin vaihtaa. Sanoivat viimeks tästä vaan että tuskin on niissä letkuissa.

Yleensä auto on temppuillu eniten just 1-5 tunnin seisomisen jälkeen. En osaa sanoa tarkalleen minkä ajan jälkeen alkaa oireet.


Osaatko sanoa että voiko pumppu aiheuttaa tämmösiä ilmavaivoja?
Vastaa Viestiin