2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Q.Atro
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Touko 22, 2010 08:41

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja Q.Atro »

Löytyiskö tietoa, mitä eroa on 2.2tid:n starteissa 9-3 ja 9-5:ssa?
Motonetissa näyttäis olevan 9-3:een starttia saatavilla, mutta ei 9-5:een:
Startti Opel 2,0/2,2DTi av 13-2707 TiD-2,2 [1994 - 2002] 149.90 €

Mikähän startti on vakiona 2003 9-5:ssa?
Onkohan 9-3:ssa 2003-> sama startti, kuin 9-5:ssa?

Paikallinen varaosaliike tarjosi 9-5 2003:een Lucas-starttia. Kannattaako Luukakseen sortua? Joskus aikoinaan ei merkki kovin hyvässä maineessa ollut -miten lie nykyään?
Saab 9-5 2.2 TiD Linear Sport MY2003 Sedan Merlot Red
Linjavalo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Loka 08, 2005 20:34
Paikkakunta: Pernaja

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja Linjavalo »

Enpä usko jot toi apostoli ainakaan huonompi on,oma kokemus jot toi okkis tuntuu väsyvän varsin vaatimattomilla metreillä ja erikoista sinänsä et tehot putoavat hiljalleen virrankulutuksen noustessa samassa suhteessa.
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Omaan 9-5 vaidoin pelkn solenoidin. Ainakin tonnarin solenoidi sopii, mutta liitn on alkuperäisessä rengasmallinen ja tonnarissa abiko liitin.

Samalla tarkistin liikeradat ja huomasin ratasmekanismin vetolaitteiston kuluneen, joka rajoitti solenoidin liikettä. Viilasin heiman vasteesta pois, vaikka uuden solenoidin liikerata oli vanhaa pienempi. Sisuskalun joutui ottamaan alkuperäisestä solenoidista.

Hiillissä oli velä reilusti kulumisvaraa. Putsaamalla osat hiilipölystä ja tarkastamalla kaikki liikeradat, startin pyörintänopeus palasi alkuperäiselle tasolle, kustannus oli n.20€ + oma vaivansa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
AtAi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 09:10

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Pyörittää kylmänä tosi laiskasti välillä, voi alkaa pyörittää ripeemmin vaan käyttämällä avainta on-asennossa.

Eilen sai työntää käymään, tänään tarvi sahata aika kauan kun sai pyörimään ees kunnolla.

Startti morjens vai mikä muu? Paluuletkut vaihdettu n.2kk sitten aikaisemman omistajan toimesta. Itsellä kun työt alkaa viideltä aamulla niin olis tärkeetä saada tää toimimaan, kun aina ei oo auto oman tallin edessä aamulla.

Kuuluisko tossa 00 olla joku hehkuvalo? Mikä logo? Ei ainakaan mikään perinteinen näy mittaristossa.
Volvo 760tic -90 - Volvo 142GL - Volvo 145tdiexpress yms...
Ja SaabScaniat on: Scania R92m -87 ja Saab 900 16v Turbo 1991 ex: 9-3 2.2tid -00, 900c-87 ja 9-3 2.0t -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Startti tai solenoidi vaihtoon (oletus, että akku on kunnossa).

Hehkuvalo (lankakiekura mittaristossa) ei syty kovin helposti pikku pakkasilla. Itsellä on tänä syksynä vilahtanut kahdesti.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
AtAi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 09:10

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Akku on tuoreen näköinen(alle vuoden vanha) 100Ah, joten epäilen ettei siitä kiinni
Volvo 760tic -90 - Volvo 142GL - Volvo 145tdiexpress yms...
Ja SaabScaniat on: Scania R92m -87 ja Saab 900 16v Turbo 1991 ex: 9-3 2.2tid -00, 900c-87 ja 9-3 2.0t -98
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja mike »

Varmistahan vielä hyvällä akulla. Aikanaan vaihdoin startin ja silti ei lähteny käyntiin pari kuukautta vanhalla Bannerilla. Sain jostain syystä kaks huonoa akkua peräkkäin. Eka vaihettiin takuuna ja takuuvaihdetulla ei näköjään sitten tehnyt mitään.

Akku uusiksi ja sen jälkeen on pelannut hyvin. Kannattaa ainakin kokeilla kun on kohtuu helppoa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja patonki »

Tere:) Itellä vm.05 9-5 2,2tid ja tuo välikelin käynnistyminen on ollut jotain henkimailman juttuja,sillä reilun 3 vuoden aikana olen vaihtanuu uuden agm akun ja hehkut ja vikaa on etitty sieltä sun täältä ja välillä starttaa 1-3sek sisällä,mutta välillä saa pyörittää sen 10sek. Olen oppinut pitämään eberiä päällä aamuisin 5 min ennen starttia ja silloin pärähtää heti tulille. Töistä on hyvä syy lähteä hieman aikaisemmin,ettei tarvii hävetä silmiään piästä,siitä jos ei startaakkaan heti,vaan joutuu hulluna sahaamaan. Viime talvena pakkasta oli parhaillaan -34 ja ilman esilämmittelyjä pärähti laakista tulille. Olen kysellyt myös vikaa muutamalta saabiin erikoistuneilta korjaamoilta,mutta mitään selvää vikaa ei ole selvinnyt. Sen olen huomannut pitkässä startissa,jos käynnistyksen jälkeen sammuttaa ja käynnistän uudelleen on starttaus taas yhtä pitkä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla meni aikoinaan niin kun ei auto meinannut jaksaa startata talvipakkasella, ajattelin että akku olisi kyykännyt ja ostin uuden. Eipä auttanut vaan meni startti (tai laturi, ei voi muistaa) vaihtoon. Tämän jälkeen toiminut hyvin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
AtAi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Loka 22, 2013 09:10

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Joo kyl se startti on, jäi torstaina pihaan kun startti sano vaan nax, kun oli vissii jääny hammaskosketukseen niin ei jaksanu veivata konetta tulille. Vedettiin sitten käymään illalla se, auton ajaja vaan sammutti sen sitten heti kun piti kääntää ympäri, niin sitten startti taas olis pyöriny mutta ei ollu ladannu tarpeeks että olis ollu virtaa pyörittää tarpeeks kovaa. :mrgreen:

Nyt vaan tarvii keksii jostain halvin mahdollinen startti, kun tän kuun rahat on hassattu jo kaikkeen muuhun...
Volvo 760tic -90 - Volvo 142GL - Volvo 145tdiexpress yms...
Ja SaabScaniat on: Scania R92m -87 ja Saab 900 16v Turbo 1991 ex: 9-3 2.2tid -00, 900c-87 ja 9-3 2.0t -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jos haluat korjata halvalla, niin vaihda pelkkä solenoidi. Lisäksi pitää tarkastaa riittävä liikerata, jotta solenoidi toimii. Itse vaihdoin allekirjoituksen Diesellin Saab 9000 solenoidin (Motonetista 20€). Liitin pitää vaihtaa tai muuntaa lenkistä normaaliksi abikoksi. Solenoidin "sisusta" pitää ottaa vanhasta solenoidista ja tosiaan tarkastaa riittävä liikerata solenoidille.

Ainakin omassa tapauksessa solenoidin kontaktipinta (kaikki pitää purkaa) oli kulunut ja lisäksi mekaaninen nivel oli kulunut sen verran, että startin ratas osui liian aikaisin laakeriin ja solenoidi ei päässyt kunnon kontaktiin/pohjaan asti. Korjauksen jälkeen on toiminut reilun vuoden (40tkm) ja matka jatkuu.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
T.L
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 05:34

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja T.L »

Mistäs päin konehuonetta tuo startti löytyy? Kävin pikaiseen kattomassa, mutta ei sattunut silmään.

edit: Taitaapa olla tuolla koneen taka puolella. Onko helpompi vaihtaa ylhäältä vai alakautta?
9-5 TiD Wagon Vector -02, VW Passat V6-98, VW Golf -90
T.L
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 05:34

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja T.L »

Ilmeisesti tuon startin vaihtaneita ei sittenkään taida kovin montaa löytyä :mrgreen:
9-5 TiD Wagon Vector -02, VW Passat V6-98, VW Golf -90
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Koneen takana pakosarjan alla. Lämpösuojat pitää ottaa pois. Irroitus onnistuu yläkautta makaamalla koneen päällä. Muistaakseni vauhtipyörän päässä kahdella ja perästä yhdellä pultilla/mutterilla.

Kahteen dieseliin olen joutunut starttia korjaamaan. Yleensä startti ongelmat alkavat pumpun hajoamisen yhteydessä, koska starttia kuormitetaan liikaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
T.L
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 05:34

Re: 2.2 tid Starttimoottori väsyny?

Viesti Kirjoittaja T.L »

Kiitän. Näillä tiedoilla jatketaan.
9-5 TiD Wagon Vector -02, VW Passat V6-98, VW Golf -90
Vastaa Viestiin