2,2 TiD hehkutus / käynnistäminen
2,2 TiD hehkutus / käynnistäminen
En tiedä onko vika vai ominaisuus, kun en ole auton kauan aikaa ehtinyt omistaa, mutta tällainen vika autostani löytyy:
- Kylmänä (siis kun auto on seissyt yön yli esim) auto hehkuttaa "normaalisti" ja lähtee käyntiin.
- Kun autolla on ajettu ja auto sen jälkeen on seissyt n. 3 h, hehkuvalo ei käynnisty ja startti saa pyörittää aika kauan ennen kuin lähtee käyntiin.
- Lämpimänä ei ongelmia.
Tähän liittyy että;
- Moottorin lämpötila ei nousee "normaalitasolle", siis mittariston lämpötilamittarin mukaan.
- Hehkurele on äsken vaihdettu.
- Lämpö sisällä riittää.
Eli, mitä kannattaa tehdä jotta auto lähtisi aina hyvin käytiin? Eberi en pääse käyttämään juuri nyt kun SID ei toimi (ei ota komentoja vastaan, antaa vikakoodit ettei SID toimii kuten pitää).
Kyseessä siis 9-5 2,2 TiD A -03
- Kylmänä (siis kun auto on seissyt yön yli esim) auto hehkuttaa "normaalisti" ja lähtee käyntiin.
- Kun autolla on ajettu ja auto sen jälkeen on seissyt n. 3 h, hehkuvalo ei käynnisty ja startti saa pyörittää aika kauan ennen kuin lähtee käyntiin.
- Lämpimänä ei ongelmia.
Tähän liittyy että;
- Moottorin lämpötila ei nousee "normaalitasolle", siis mittariston lämpötilamittarin mukaan.
- Hehkurele on äsken vaihdettu.
- Lämpö sisällä riittää.
Eli, mitä kannattaa tehdä jotta auto lähtisi aina hyvin käytiin? Eberi en pääse käyttämään juuri nyt kun SID ei toimi (ei ota komentoja vastaan, antaa vikakoodit ettei SID toimii kuten pitää).
Kyseessä siis 9-5 2,2 TiD A -03
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: 2,2 TiD hehkutus / käynnistäminen
Kauanko on aika kauan? Aika monihan kakskakkosen omistaja moittii että nollakelin starttaus on nihkeetä kun auto ei tajuu hehkuttaa. Oliskos toi sit just jäähtynyt "sopivasti".
Jos hehkuvalo ei syty niin tuohon ei ees yritä hehkuttaa jolloin hehkusysteemejä ei tarvii tarkastaa.
Termari varmaan kannattaa vaihtaa joka tapauksessa, kyllä sen pitäis normitasoon nousta. Ainakin allekirjoituksen värkis nousee.
Ooppelilla onnistuu muuttaan tuota hehkutuksen aloittamislämpötilaa ylemmäs jolloin lähtee paremmin käymään. Saabilla tietty moottorinohjaus tehtiin uusiks enkä ole kuullut että joku olisi tästä onnistunut ohjelmoimaan tuota.
Kiinnostais itseänikin vaikka ao. auto tärähtääkin kelistä riippumatta aina tulille, noh. eihän sillä oo ees puolta millii viel ajettu.
Jos hehkuvalo ei syty niin tuohon ei ees yritä hehkuttaa jolloin hehkusysteemejä ei tarvii tarkastaa.
Termari varmaan kannattaa vaihtaa joka tapauksessa, kyllä sen pitäis normitasoon nousta. Ainakin allekirjoituksen värkis nousee.
Ooppelilla onnistuu muuttaan tuota hehkutuksen aloittamislämpötilaa ylemmäs jolloin lähtee paremmin käymään. Saabilla tietty moottorinohjaus tehtiin uusiks enkä ole kuullut että joku olisi tästä onnistunut ohjelmoimaan tuota.
Kiinnostais itseänikin vaikka ao. auto tärähtääkin kelistä riippumatta aina tulille, noh. eihän sillä oo ees puolta millii viel ajettu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 2,2 TiD hehkutus / käynnistäminen
Kauan tarkoittaa ehkä 5 - 10 sek, eli sen verran että ehtii miettiä että "lähteekö käyntiin".
Termari pitää kyllä vaihtaa.
Miten se veden lämpötilamittari? Jos se näyttäisi väärin niin mittariston lämpötilamittari ei näytä oikein eikä se tietenkään hehkuttaakaan oikeassa lämpötilassa? Onko sellainen ajatus edes mahdollinen?
Termari pitää kyllä vaihtaa.
Miten se veden lämpötilamittari? Jos se näyttäisi väärin niin mittariston lämpötilamittari ei näytä oikein eikä se tietenkään hehkuttaakaan oikeassa lämpötilassa? Onko sellainen ajatus edes mahdollinen?
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: 2,2 TiD hehkutus / käynnistäminen
Tulipa itselläkin painittua tuon saman asian kanssa yli kaksi vuotta, kunnes vaihdoin startin. Vaihdon jälkeen aivan sama hehkuttaako tuossa nollan tuntumassa vai ei, käyntiin lähtee HETI.
9-5 TiD Wagon Vector -02, VW Passat V6-98, VW Golf -90
Re: 2,2 TiD hehkutus / käynnistäminen
Omassa autossa tismalleen sama vika.
Aikoinaan taistelin saman ongelman kanssa Opelin kanssa, johon tein kaiken mahdollisen. Mutta ilman tulosta.
Nykyisessä 9-3ss 2.2 tdi oli aivan samat oireet.
Kesällä ei mitään ongelmia. Talven tultua Kylmänä hehkutti ja laakista käyntiin yli 20 asteen pakkasilla ilman esilämmitystä. Tämä siis kun auto oli seisonut pitkään esim. Yön yli.
Ongelma esiintyi +5--5 välillä ja kovemmillakin pakkasilla kun ajoii ensin esim. 40km työmatkan ja lähti 4 tuntia myöhemmin ruokiksella syömään, niin ei hehkuttanut edes -10 asteen pakkasilla enään.
Joutui sahaamaan käyntiin n. 10s ja kun käynnistyi niin koko tienoo oli savun peitossa.
Käytin auton testattava paikallisessa akku liikkeessä ja testerin mukaan akku oli aivan loppu vaikka käynnistyi ongelmitta kovillakin pakkasilla.
Ostettuani uuden laatu akun, muistaakseni 85A niin ongelmat loppuivat siihen.
Edelleenkään ei hehkuta mutta käynnistyy heti ilman että täytyy startata pitkään.
Suosittelen käyntiä liikkeessä jossa pystyvät testaamaan akun.
Aikoinaan taistelin saman ongelman kanssa Opelin kanssa, johon tein kaiken mahdollisen. Mutta ilman tulosta.
Nykyisessä 9-3ss 2.2 tdi oli aivan samat oireet.
Kesällä ei mitään ongelmia. Talven tultua Kylmänä hehkutti ja laakista käyntiin yli 20 asteen pakkasilla ilman esilämmitystä. Tämä siis kun auto oli seisonut pitkään esim. Yön yli.
Ongelma esiintyi +5--5 välillä ja kovemmillakin pakkasilla kun ajoii ensin esim. 40km työmatkan ja lähti 4 tuntia myöhemmin ruokiksella syömään, niin ei hehkuttanut edes -10 asteen pakkasilla enään.
Joutui sahaamaan käyntiin n. 10s ja kun käynnistyi niin koko tienoo oli savun peitossa.
Käytin auton testattava paikallisessa akku liikkeessä ja testerin mukaan akku oli aivan loppu vaikka käynnistyi ongelmitta kovillakin pakkasilla.
Ostettuani uuden laatu akun, muistaakseni 85A niin ongelmat loppuivat siihen.
Edelleenkään ei hehkuta mutta käynnistyy heti ilman että täytyy startata pitkään.
Suosittelen käyntiä liikkeessä jossa pystyvät testaamaan akun.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: 2,2 TiD hehkutus / käynnistäminen
Eipä tuo 2,2 jaksa talvikelissä pitää lämpöjä ylhäällä ilman Eberiä.
Itse askartelin maskiin suojat niin alkoi lämmetä nopeammin ja pitää viisarin vaakasuorassa.
Itse askartelin maskiin suojat niin alkoi lämmetä nopeammin ja pitää viisarin vaakasuorassa.
Re: 2,2 TiD hehkutus / käynnistäminen
Ja vaikka viisari on vaakasuorassa, niin koneen lämmöt ei välttämättä oo ylhäällä Termostaatin pitäisi olla 92 astetta, mutta obd:n ja Tech2:sen mukaan maks 83 ollaan ja viisari pomppaa vaakatasoon jo 80 paikkeilla. En tiä onko näittenki mittarit sukua sitte noille T7-vehkeille, joissa on lämpötila-alueet eikä todellinen lämpötila.meverkko kirjoitti:ja pitää viisarin vaakasuorassa.
Eli huono termostaattiki voi olla syy hitaaseen lämpenemiseen, vaikka mittari väittäis toista.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: 2,2 TiD hehkutus / käynnistäminen
Ainakin oma 2.2Tid lämpeää normaalisti aina 20 asteen pakkasille asti ilman mitään nokan teippauksia, vaikka Eberi ei olisi pelissä mukana (tankki tyhjä). Huono termostaatti haittaa lämpeämistä.
Yleisin syy pitkälle startille nolla keleissä on huono akku tai väsynyt starttimoottori. Kunnossa ollessaan ko. moottriyhdistelmä lähtee heti käyntiin. Itse en ole tosin kokeillut kuin -27 asteen pakkasessa ilman lämmitystä.
Yleisin syy pitkälle startille nolla keleissä on huono akku tai väsynyt starttimoottori. Kunnossa ollessaan ko. moottriyhdistelmä lähtee heti käyntiin. Itse en ole tosin kokeillut kuin -27 asteen pakkasessa ilman lämmitystä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: 2,2 TiD hehkutus / käynnistäminen
No ilman suojia roikuttaa viisaria alaviistoon. Eli oli lämpötila mikä hyvänsä, niin suojat auttaa.
Mutta voihan se olla että termari alkaa luovuttaa. Pitänee vaihtaa se.
Mutta voihan se olla että termari alkaa luovuttaa. Pitänee vaihtaa se.