hehkunappi-->ajastinreleeksi
Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi
Tuommoista suunnittelen itsellekin. Laitoin YV:tä tekijälle, mutta jos joku muukin on tehnyt niin saa kommentoida:
- Missä tuo anturi on ja kumpi johdoista katkaistaan?
- Jos tuo ajastin pitää auton sisälle laittaa niin mihin laitetaan ja mistä kautta johdot voi helpoiten vetää moottoritilasta sisälle?
- Jatkuvavirta suoraan akulta, mutta herätevirran/päälläolovirran voinee ottaa, vaikka ajovaloista?
-muuta?
Olisko kellään kuvaa tuosta kytkennästä?
9-3 SS 2.2Tid -04
- Missä tuo anturi on ja kumpi johdoista katkaistaan?
- Jos tuo ajastin pitää auton sisälle laittaa niin mihin laitetaan ja mistä kautta johdot voi helpoiten vetää moottoritilasta sisälle?
- Jatkuvavirta suoraan akulta, mutta herätevirran/päälläolovirran voinee ottaa, vaikka ajovaloista?
-muuta?
Olisko kellään kuvaa tuosta kytkennästä?
9-3 SS 2.2Tid -04
9-3 2004 SS. 2.2tdi.
Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi
Tilasin tässä ketjussa mainitun releen ja asensin sen paikoilleen. Laitoin samaan koteloon missä akku on. Aika näyttää sulaako vai jäätykö se sinne...
Tein kytkennät laittamalla tuon aikareleen asentoon B eli pulssi-muotoon. Kun rele saa "herätteen" (parkkivalo) se katkaisee pariksi sekunniksi anturin johdon ja palautuu takaisin riippumatta siitä mikä herätteen tilanne on. Jatkuvaa virtaa ei tarvi releelle eli kytkentä on äärimmäisen yksinkertainen.
Minkäälaista ongelmaa ei ole ollut (vielä).
Kiitokset Antille vinkeistä.
Tein kytkennät laittamalla tuon aikareleen asentoon B eli pulssi-muotoon. Kun rele saa "herätteen" (parkkivalo) se katkaisee pariksi sekunniksi anturin johdon ja palautuu takaisin riippumatta siitä mikä herätteen tilanne on. Jatkuvaa virtaa ei tarvi releelle eli kytkentä on äärimmäisen yksinkertainen.
Minkäälaista ongelmaa ei ole ollut (vielä).
Kiitokset Antille vinkeistä.
Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi
Hei oisko joku avulias kuka osais neuvoo miten kyseinen hehkunappi väsätään ainakin alkuun riittää ihan pelkkä nappi että ilman ajastinta eli missä se anturi sijaitsee mikä haistelee sitä lämpötilaa ja minkä piuhan väliin se nappi kytketään? Ja minkälaisia tarvikkeita tarviitsee hommata kyseiseen operaatioon? Auto hörähtää nätisti tulille kun hehkuttaa mutta taas lauhalla kelillä ja puoli lämpösenä valo ei vilahakkaan ja saa sahata kyllä tosi pitkään
Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi
Kyseessä ilm. 2,2 riesel.juhbe kirjoitti:Hei oisko joku avulias kuka osais neuvoo miten kyseinen hehkunappi väsätään ainakin alkuun riittää ihan pelkkä nappi että ilman ajastinta eli missä se anturi sijaitsee mikä haistelee sitä lämpötilaa ja minkä piuhan väliin se nappi kytketään? Ja minkälaisia tarvikkeita tarviitsee hommata kyseiseen operaatioon? Auto hörähtää nätisti tulille kun hehkuttaa mutta taas lauhalla kelillä ja puoli lämpösenä valo ei vilahakkaan ja saa sahata kyllä tosi pitkään
Eli pääpiirteissään siten, että moottorin lämpötila-anturin toisen johdon väliin asennetaan vaihtokärkinen painonappi mikä on perusasennossa kärki kiinni. Toisen kärjen väliin elektroniikka kaupasta riittävän iso vastus esim 10k ohm.
Järjestelmähän toimii siten ettei anna esihehkua jos veden lämpötilä on muistaakseni +7 tai enemmän. Kun napin painaa pohjaan ennen virtoja, niin tuo lisävastus hämää järjestelmää kuvittelemaan nesteen olevan suorastaan umpijäässä ja johan hehkuu..
Sulla ei ilmeisesti ole WIS:siä käytössä, joten kerro kaaran malli, pystyy antamaan sen jälkeen paremmat speksit/ohjeet toteutukselle
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi
Eli kyllä kyseessä 9-5 -04 2.2tid, kyseisen vehkeen kanssa aluksi painittu moottorinvikavalon kanssa ja ongelma loppui kampiakelin asentoanturin vaihdolla ja juuri kyseisen lämpötila-anturin uusimisella eli se sama anturi sitten tunnistaa sen nesteen lämpötilan?Hdjanne kirjoitti:Kyseessä ilm. 2,2 riesel.juhbe kirjoitti:Hei oisko joku avulias kuka osais neuvoo miten kyseinen hehkunappi väsätään ainakin alkuun riittää ihan pelkkä nappi että ilman ajastinta eli missä se anturi sijaitsee mikä haistelee sitä lämpötilaa ja minkä piuhan väliin se nappi kytketään? Ja minkälaisia tarvikkeita tarviitsee hommata kyseiseen operaatioon? Auto hörähtää nätisti tulille kun hehkuttaa mutta taas lauhalla kelillä ja puoli lämpösenä valo ei vilahakkaan ja saa sahata kyllä tosi pitkään
Eli pääpiirteissään siten, että moottorin lämpötila-anturin toisen johdon väliin asennetaan vaihtokärkinen painonappi mikä on perusasennossa kärki kiinni. Toisen kärjen väliin elektroniikka kaupasta riittävän iso vastus esim 10k ohm.
Järjestelmähän toimii siten ettei anna esihehkua jos veden lämpötilä on muistaakseni +7 tai enemmän. Kun napin painaa pohjaan ennen virtoja, niin tuo lisävastus hämää järjestelmää kuvittelemaan nesteen olevan suorastaan umpijäässä ja johan hehkuu..
Sulla ei ilmeisesti ole WIS:siä käytössä, joten kerro kaaran malli, pystyy antamaan sen jälkeen paremmat speksit/ohjeet toteutukselle
Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi
Tervehdys,
Nyt on rele ollut jo jonkin aikaa ja on pelittänyt vallan mainiosti. Kertaakaan ei ole tarvinnut startata pitkään, vaan lähtee käyntiin tosi hienosti.
Tuossa oli toiminta-alue -20 <-> +60, mutta mitään ongelmia ei ollut keväällä, kesällä eikä ainakaan -26 asteen pakkasessa. Käytännöshän tuo käyttää "lämpötila-anturia poikki" parisen sekuntia jolloin hehkutus tapahtuu, kun järjestelmä luulee lämpöjen olevan pahasti "pakkasella."
Suositella voin, muuta en voi sanoa. Pieni investointi ainaiseen starttaus-ongelmaan ja sen jännittämiseen nähden.
-myllymik-
Nyt on rele ollut jo jonkin aikaa ja on pelittänyt vallan mainiosti. Kertaakaan ei ole tarvinnut startata pitkään, vaan lähtee käyntiin tosi hienosti.
Tuossa oli toiminta-alue -20 <-> +60, mutta mitään ongelmia ei ollut keväällä, kesällä eikä ainakaan -26 asteen pakkasessa. Käytännöshän tuo käyttää "lämpötila-anturia poikki" parisen sekuntia jolloin hehkutus tapahtuu, kun järjestelmä luulee lämpöjen olevan pahasti "pakkasella."
Suositella voin, muuta en voi sanoa. Pieni investointi ainaiseen starttaus-ongelmaan ja sen jännittämiseen nähden.
-myllymik-
9-3 2004 SS. 2.2tdi.
Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: hehkunappi-->ajastinreleeksi
Viikko sitten asensin tässä ketjussa mainitun releen ja tässä vaiheessa voin vain kehua. Kertaakaan ei ole tarvinnut sahata sen jälkeen.
ääni on voimaa