TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR
Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.
Suosittelen saabiantia..
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.
Update: 4 mäntä sökönä ilmeisesti, kanki ehyt. Käy kolmella pytyllä.
Tarkemmin aletaan katsomaan loppuviikosta.
Osaako kukaan mitään kustannusarviota heittää ilmoille?
Tarkemmin aletaan katsomaan loppuviikosta.
Osaako kukaan mitään kustannusarviota heittää ilmoille?
Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.
Arvaus: Mäntä 200-400€ + tarvikkeet + 8h töitä = 1,5k€
93SC TTiD
Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.
Nonii..
3 ja 4 mäntä sökönä. Myös ykkösen kannessa vanha syöpymä. 4 pytyssä toisessa imuventtii palanut ja pala pois. Toinen imuventtiili myös palanut mutta ehjä. Lisäksi karstainen. Pakoventtilit 4 pytyssä karstaiset. 4 sylinterissä pieni naarmu.
Saattaa olla että vielä lisääkin löytyy jos enemmän puretaan. Ilmeisesti tulee "halvimmaksi" ostaa kokonaan uusi kone.
Mahtaako niitä käytettynä jostain saada. Arvelivat uuden koneen hinnaksi 15 000e.
Löysin kuitenkin tämän:
http://saabpartners.com/index.php?main_ ... 37seoghjd3
mistä muualta kannattaa kysellä?
Tähän mennessä pelkkien osien hinnaksi arvio on n.3500 + työt, mikäli lisää ei löydy vaurioita.
Ei tässä oikeen tiedä mitä pitäisi tehdä ja ajatella.
3 ja 4 mäntä sökönä. Myös ykkösen kannessa vanha syöpymä. 4 pytyssä toisessa imuventtii palanut ja pala pois. Toinen imuventtiili myös palanut mutta ehjä. Lisäksi karstainen. Pakoventtilit 4 pytyssä karstaiset. 4 sylinterissä pieni naarmu.
Saattaa olla että vielä lisääkin löytyy jos enemmän puretaan. Ilmeisesti tulee "halvimmaksi" ostaa kokonaan uusi kone.
Mahtaako niitä käytettynä jostain saada. Arvelivat uuden koneen hinnaksi 15 000e.
Löysin kuitenkin tämän:
http://saabpartners.com/index.php?main_ ... 37seoghjd3
mistä muualta kannattaa kysellä?
Tähän mennessä pelkkien osien hinnaksi arvio on n.3500 + työt, mikäli lisää ei löydy vaurioita.
Ei tässä oikeen tiedä mitä pitäisi tehdä ja ajatella.
Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.
Uusi moottori vaan mutta ei tietenkään mihinkään naurettavaan 15ke hintaan. Tuosta vaan tilaamaan Saabpartnerssilta upouusi kone (vanhasta 500e hyvitys, toisaalta ehkä kannattaa pitää jos säilytystilaa on ja esim. turbopaketti ehyt), säästyy työkustannuksissakin kun operaatio on vanha pois ja uusi tilalle ilman enempiä purkuja ja kasailuja ja riskiä että jokin menee kunnostuksessa pieleen.
En usko että saat mistään halvemmalla uutta koko pataa kuin tuolta, ovat ylijäämää konkurssin jäljiltä kun jäi autoja kasaamatta. Purkuautosta voit löytää http://www.bildelsbasen.se, mutta hinta ei kyllä kaukana tuosta uudesta ole.
Halvin Z19DTR näyttäisi olevan tonnin edullisempi, automaatista tosin mutta jos otat vanhasta vauhtipyörän ja kytkimen niin sopinee. Tosin eihän se pahitteeksi olisi jos nekin olisi uusia samaan vaihtovaivaan..
Saabpartnerssin parisatkua halvempi automaatin moottori lienee muuten täysin sama kone mutta ilman vauhtipyörää ja kytkintä, pelkällä vetolevyllä (turbiini tulee automaattilaatikon mukana).
Vaihtoehtonahan on myös "raakamoottori": http://saabpartners.com/index.php?main_ ... cts_id=284
Tuohan sisältää myös yläkerran, lähinnä puuttuu apulaitteet sekä imu- ja pakosarjat turboineen. Nehän voit ottaa vanhasta jos eivät ole hajonneet. Onko turbot jo tarkistettu?
En usko että saat mistään halvemmalla uutta koko pataa kuin tuolta, ovat ylijäämää konkurssin jäljiltä kun jäi autoja kasaamatta. Purkuautosta voit löytää http://www.bildelsbasen.se, mutta hinta ei kyllä kaukana tuosta uudesta ole.
Halvin Z19DTR näyttäisi olevan tonnin edullisempi, automaatista tosin mutta jos otat vanhasta vauhtipyörän ja kytkimen niin sopinee. Tosin eihän se pahitteeksi olisi jos nekin olisi uusia samaan vaihtovaivaan..
Saabpartnerssin parisatkua halvempi automaatin moottori lienee muuten täysin sama kone mutta ilman vauhtipyörää ja kytkintä, pelkällä vetolevyllä (turbiini tulee automaattilaatikon mukana).
Vaihtoehtonahan on myös "raakamoottori": http://saabpartners.com/index.php?main_ ... cts_id=284
Tuohan sisältää myös yläkerran, lähinnä puuttuu apulaitteet sekä imu- ja pakosarjat turboineen. Nehän voit ottaa vanhasta jos eivät ole hajonneet. Onko turbot jo tarkistettu?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.
Saabpartsin hinnat on ilman ALVia, eli vähän alta viiden tonnin on koneen hinta...
Syö tämä tarina vähän haluja lastuttamisen suhteen...
Syö tämä tarina vähän haluja lastuttamisen suhteen...
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.
Nyt pitää kyllä edelleen sanoa etten tällä hetkellä usko tämän moottoririkon johtuneen softasta mitenkään. Voiteluöljyn polttoon rikkoutuminen on dieselin kuin dieselin riski nykypäivänä kun autoissa on DPF joka vaatii puhdistuspolton. Onhan näitä nähty usein täysin vakioautoissa, syy on liian monessa keskeytyneessä poltossa ja palamattoman dieselin sekoittumisessa öljyyn. Joskus myös turbon hajoamisen ikävänä jälkiseurauksena, tiedän sellaisiakin tapahtuneen täysin vakiomoottorille. Turbo ei softaamalla merkittävästi normaalia nopeammin hajoa jos toimitaan oikein. DPF:n poistamalla ja poltot softasta lopettamalla poistuu koko tuo diluution vaara kokonaan sen sijaan.Rommitommi kirjoitti:Saabpartsin hinnat on ilman ALVia, eli vähän alta viiden tonnin on koneen hinta...
Syö tämä tarina vähän haluja lastuttamisen suhteen...
Ei tosiaan ole minun tekemäni ohjelmointi joten ei tarvetta sikäli puolustella.
Normi TTiD softaus kun ei juurikaan enempää moottoria rasita, jopa tehtaalta (Fiat) on samaa pakettia myyty 190 hv teholla markkinasyistä. Tehon ja väännön lisäys vakioonhan on luokkaa 15% ja ahtopainetta ei ole tarvetta nostaa enempää kuin 0,1 bar (1,9 -> 2,0 luokkaa). BMEP ja sitä kautta sytytyspaine nousevat väännön funktiona, tämä on merkittävin moottorin alakertaa rasittava tekijä kun kierroslukualue on sama. Ei kuitenkaan hajonnut siihenkään, vaan oman voiteluöljynsä polttoon. Mitä eri TTiD malleihin tulee, niin 130 ja 160hv versiot on samalla raudalla kuin 180hv joten sama pätee niihin vaikka ne onkin tehtaalla markkinointisyistä kuristettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.
Käsittääkseni turboja ei ole tarkistettu. Huomenna kuulee lisää.
jcarlson kirjoitti:Uusi moottori vaan mutta ei tietenkään mihinkään naurettavaan 15ke hintaan. Tuosta vaan tilaamaan Saabpartnerssilta upouusi kone (vanhasta 500e hyvitys, toisaalta ehkä kannattaa pitää jos säilytystilaa on ja esim. turbopaketti ehyt), säästyy työkustannuksissakin kun operaatio on vanha pois ja uusi tilalle ilman enempiä purkuja ja kasailuja ja riskiä että jokin menee kunnostuksessa pieleen.
En usko että saat mistään halvemmalla uutta koko pataa kuin tuolta, ovat ylijäämää konkurssin jäljiltä kun jäi autoja kasaamatta. Purkuautosta voit löytää http://www.bildelsbasen.se, mutta hinta ei kyllä kaukana tuosta uudesta ole.
Halvin Z19DTR näyttäisi olevan tonnin edullisempi, automaatista tosin mutta jos otat vanhasta vauhtipyörän ja kytkimen niin sopinee. Tosin eihän se pahitteeksi olisi jos nekin olisi uusia samaan vaihtovaivaan..
Saabpartnerssin parisatkua halvempi automaatin moottori lienee muuten täysin sama kone mutta ilman vauhtipyörää ja kytkintä, pelkällä vetolevyllä (turbiini tulee automaattilaatikon mukana).
Vaihtoehtonahan on myös "raakamoottori": http://saabpartners.com/index.php?main_ ... cts_id=284
Tuohan sisältää myös yläkerran, lähinnä puuttuu apulaitteet sekä imu- ja pakosarjat turboineen. Nehän voit ottaa vanhasta jos eivät ole hajonneet. Onko turbot jo tarkistettu?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2715
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.
jcarlson kirjoitti:Nyt pitää kyllä edelleen sanoa etten tällä hetkellä usko tämän moottoririkon johtuneen softasta mitenkään. Voiteluöljyn polttoon rikkoutuminen on dieselin kuin dieselin riski nykypäivänä kun autoissa on DPF joka vaatii puhdistuspolton. Onhan näitä nähty usein täysin vakioautoissa, syy on liian monessa keskeytyneessä poltossa ja palamattoman dieselin sekoittumisessa öljyyn. Joskus myös turbon hajoamisen ikävänä jälkiseurauksena, tiedän sellaisiakin tapahtuneen täysin vakiomoottorille. Turbo ei softaamalla merkittävästi normaalia nopeammin hajoa jos toimitaan oikein. DPF:n poistamalla ja poltot softasta lopettamalla poistuu koko tuo diluution vaara kokonaan sen sijaan.Rommitommi kirjoitti:Saabpartsin hinnat on ilman ALVia, eli vähän alta viiden tonnin on koneen hinta...
Syö tämä tarina vähän haluja lastuttamisen suhteen...
Ei tosiaan ole minun tekemäni ohjelmointi joten ei tarvetta sikäli puolustella.
Normi TTiD softaus kun ei juurikaan enempää moottoria rasita, jopa tehtaalta (Fiat) on samaa pakettia myyty 190 hv teholla markkinasyistä. Tehon ja väännön lisäys vakioonhan on luokkaa 15% ja ahtopainetta ei ole tarvetta nostaa enempää kuin 0,1 bar (1,9 -> 2,0 luokkaa). BMEP ja sitä kautta sytytyspaine nousevat väännön funktiona, tämä on merkittävin moottorin alakertaa rasittava tekijä kun kierroslukualue on sama. Ei kuitenkaan hajonnut siihenkään, vaan oman voiteluöljynsä polttoon. Mitä eri TTiD malleihin tulee, niin 130 ja 160hv versiot on samalla raudalla kuin 180hv joten sama pätee niihin vaikka ne onkin tehtaalla markkinointisyistä kuristettu.
Kiitos valaisevasta selvityksestä! Itse lähinnä ajattelin moottorin rasitusta viristetyssä autossa pidemmällä ajalla, mutta eipä ole osaamisaluetta
_________________
Varaosahaussa on TTID-kone tarjolla 2500e hintaan, kilsoja 122tkm
http://www.varaosahaku.fi/829-V22372.html
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.
Jeps, noissa rasitusjutuissa pitää aina muistaa että auton moottoria käytetään maksimi väännöllä varsin harvoin, ja vielä tätäkin harvemmin maksimiteholla. Ylivoimaisesti suurin osa ajasta vietetään liki olemattomalla kuormituksella, joka on siis täysin sama kuin vakiona. Tilanne on täysin toinen kuin esimerkiksi isoilla voimalaitosmoottoreilla jotka jauhavat 100% teholla 24/7.
Ellei softa ole tehty todella pahasti pieleen (tuskin), ei tuollaisella 15% lisäyksellä ole tässä kuvatun vaurion kannalta merkitystä vaan se on johtunut voiteluöljyn pääsystä palotiloihin, todennäköisesti liiallisen öljymäärän vuoksi -> luultavasti polttoainetta päässyt öljyn sekaan liikaa.
Ellei softa ole tehty todella pahasti pieleen (tuskin), ei tuollaisella 15% lisäyksellä ole tässä kuvatun vaurion kannalta merkitystä vaan se on johtunut voiteluöljyn pääsystä palotiloihin, todennäköisesti liiallisen öljymäärän vuoksi -> luultavasti polttoainetta päässyt öljyn sekaan liikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Uutta ollaan siis tilaamassa. Säilyykö vanha softa vaikka moottori vaihtuu?
Saabiantilta sain myös tarjouksen. Käytetty 139tkm ajettu 3650e sis. alv ja uusi 7500e.
Saabiantilta sain myös tarjouksen. Käytetty 139tkm ajettu 3650e sis. alv ja uusi 7500e.
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Softahan säilyy jos ECU ei vaihdu. Jos suuttimet vaihtuu niin ne on koodattava ecuun techillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Netti-varaosa:ssa näyttää joku kauppavaan uutta pataa hintaan 3100 € (ID 1499514)
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Kuvan perusteella varmaan sama pata kuin http://www.varaosia.com/uutiset.html?a100=421ss9-3tid kirjoitti:Netti-varaosa:ssa näyttää joku kauppavaan uutta pataa hintaan 3100 € (ID 1499514)
Oot varmaan lukenut tuon kriisiketju http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=130147 lopputuloksesta ei ole raportoitu tänne.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Onko tuo netti-varaosa:n kone Tid eikä TTid? Jos olisi jälkimmäinen niin vaikuttaisi juuri passelilta tähän nykyiseen tarpeeseen.saabillua kirjoitti:Kuvan perusteella varmaan sama pata kuin http://www.varaosia.com/uutiset.html?a100=421ss9-3tid kirjoitti:Netti-varaosa:ssa näyttää joku kauppavaan uutta pataa hintaan 3100 € (ID 1499514)
Oot varmaan lukenut tuon kriisiketju http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=130147 lopputuloksesta ei ole raportoitu tänne.