TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Suosittelen saabiantia..
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Update: 4 mäntä sökönä ilmeisesti, kanki ehyt. Käy kolmella pytyllä.
Tarkemmin aletaan katsomaan loppuviikosta.

Osaako kukaan mitään kustannusarviota heittää ilmoille?
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Arvaus: Mäntä 200-400€ + tarvikkeet + 8h töitä = 1,5k€
93SC TTiD
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Nonii..
3 ja 4 mäntä sökönä. Myös ykkösen kannessa vanha syöpymä. 4 pytyssä toisessa imuventtii palanut ja pala pois. Toinen imuventtiili myös palanut mutta ehjä. Lisäksi karstainen. Pakoventtilit 4 pytyssä karstaiset. 4 sylinterissä pieni naarmu.
Saattaa olla että vielä lisääkin löytyy jos enemmän puretaan. Ilmeisesti tulee "halvimmaksi" ostaa kokonaan uusi kone.
Mahtaako niitä käytettynä jostain saada. Arvelivat uuden koneen hinnaksi 15 000e.
Löysin kuitenkin tämän:
http://saabpartners.com/index.php?main_ ... 37seoghjd3

mistä muualta kannattaa kysellä?

Tähän mennessä pelkkien osien hinnaksi arvio on n.3500 + työt, mikäli lisää ei löydy vaurioita.
Ei tässä oikeen tiedä mitä pitäisi tehdä ja ajatella.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Uusi moottori vaan mutta ei tietenkään mihinkään naurettavaan 15ke hintaan. Tuosta vaan tilaamaan Saabpartnerssilta upouusi kone (vanhasta 500e hyvitys, toisaalta ehkä kannattaa pitää jos säilytystilaa on ja esim. turbopaketti ehyt), säästyy työkustannuksissakin kun operaatio on vanha pois ja uusi tilalle ilman enempiä purkuja ja kasailuja ja riskiä että jokin menee kunnostuksessa pieleen.

En usko että saat mistään halvemmalla uutta koko pataa kuin tuolta, ovat ylijäämää konkurssin jäljiltä kun jäi autoja kasaamatta. Purkuautosta voit löytää http://www.bildelsbasen.se, mutta hinta ei kyllä kaukana tuosta uudesta ole.
Halvin Z19DTR näyttäisi olevan tonnin edullisempi, automaatista tosin mutta jos otat vanhasta vauhtipyörän ja kytkimen niin sopinee. Tosin eihän se pahitteeksi olisi jos nekin olisi uusia samaan vaihtovaivaan..
Saabpartnerssin parisatkua halvempi automaatin moottori lienee muuten täysin sama kone mutta ilman vauhtipyörää ja kytkintä, pelkällä vetolevyllä (turbiini tulee automaattilaatikon mukana).

Vaihtoehtonahan on myös "raakamoottori": http://saabpartners.com/index.php?main_ ... cts_id=284

Tuohan sisältää myös yläkerran, lähinnä puuttuu apulaitteet sekä imu- ja pakosarjat turboineen. Nehän voit ottaa vanhasta jos eivät ole hajonneet. Onko turbot jo tarkistettu?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Saabpartsin hinnat on ilman ALVia, eli vähän alta viiden tonnin on koneen hinta...

Syö tämä tarina vähän haluja lastuttamisen suhteen... :roll:
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Rommitommi kirjoitti:Saabpartsin hinnat on ilman ALVia, eli vähän alta viiden tonnin on koneen hinta...

Syö tämä tarina vähän haluja lastuttamisen suhteen... :roll:
Nyt pitää kyllä edelleen sanoa etten tällä hetkellä usko tämän moottoririkon johtuneen softasta mitenkään. Voiteluöljyn polttoon rikkoutuminen on dieselin kuin dieselin riski nykypäivänä kun autoissa on DPF joka vaatii puhdistuspolton. Onhan näitä nähty usein täysin vakioautoissa, syy on liian monessa keskeytyneessä poltossa ja palamattoman dieselin sekoittumisessa öljyyn. Joskus myös turbon hajoamisen ikävänä jälkiseurauksena, tiedän sellaisiakin tapahtuneen täysin vakiomoottorille. Turbo ei softaamalla merkittävästi normaalia nopeammin hajoa jos toimitaan oikein. DPF:n poistamalla ja poltot softasta lopettamalla poistuu koko tuo diluution vaara kokonaan sen sijaan.

Ei tosiaan ole minun tekemäni ohjelmointi joten ei tarvetta sikäli puolustella.
Normi TTiD softaus kun ei juurikaan enempää moottoria rasita, jopa tehtaalta (Fiat) on samaa pakettia myyty 190 hv teholla markkinasyistä. Tehon ja väännön lisäys vakioonhan on luokkaa 15% ja ahtopainetta ei ole tarvetta nostaa enempää kuin 0,1 bar (1,9 -> 2,0 luokkaa). BMEP ja sitä kautta sytytyspaine nousevat väännön funktiona, tämä on merkittävin moottorin alakertaa rasittava tekijä kun kierroslukualue on sama. Ei kuitenkaan hajonnut siihenkään, vaan oman voiteluöljynsä polttoon. Mitä eri TTiD malleihin tulee, niin 130 ja 160hv versiot on samalla raudalla kuin 180hv joten sama pätee niihin vaikka ne onkin tehtaalla markkinointisyistä kuristettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Käsittääkseni turboja ei ole tarkistettu. Huomenna kuulee lisää.

jcarlson kirjoitti:Uusi moottori vaan mutta ei tietenkään mihinkään naurettavaan 15ke hintaan. Tuosta vaan tilaamaan Saabpartnerssilta upouusi kone (vanhasta 500e hyvitys, toisaalta ehkä kannattaa pitää jos säilytystilaa on ja esim. turbopaketti ehyt), säästyy työkustannuksissakin kun operaatio on vanha pois ja uusi tilalle ilman enempiä purkuja ja kasailuja ja riskiä että jokin menee kunnostuksessa pieleen.

En usko että saat mistään halvemmalla uutta koko pataa kuin tuolta, ovat ylijäämää konkurssin jäljiltä kun jäi autoja kasaamatta. Purkuautosta voit löytää http://www.bildelsbasen.se, mutta hinta ei kyllä kaukana tuosta uudesta ole.
Halvin Z19DTR näyttäisi olevan tonnin edullisempi, automaatista tosin mutta jos otat vanhasta vauhtipyörän ja kytkimen niin sopinee. Tosin eihän se pahitteeksi olisi jos nekin olisi uusia samaan vaihtovaivaan..
Saabpartnerssin parisatkua halvempi automaatin moottori lienee muuten täysin sama kone mutta ilman vauhtipyörää ja kytkintä, pelkällä vetolevyllä (turbiini tulee automaattilaatikon mukana).

Vaihtoehtonahan on myös "raakamoottori": http://saabpartners.com/index.php?main_ ... cts_id=284

Tuohan sisältää myös yläkerran, lähinnä puuttuu apulaitteet sekä imu- ja pakosarjat turboineen. Nehän voit ottaa vanhasta jos eivät ole hajonneet. Onko turbot jo tarkistettu?
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

jcarlson kirjoitti:
Rommitommi kirjoitti:Saabpartsin hinnat on ilman ALVia, eli vähän alta viiden tonnin on koneen hinta...

Syö tämä tarina vähän haluja lastuttamisen suhteen... :roll:
Nyt pitää kyllä edelleen sanoa etten tällä hetkellä usko tämän moottoririkon johtuneen softasta mitenkään. Voiteluöljyn polttoon rikkoutuminen on dieselin kuin dieselin riski nykypäivänä kun autoissa on DPF joka vaatii puhdistuspolton. Onhan näitä nähty usein täysin vakioautoissa, syy on liian monessa keskeytyneessä poltossa ja palamattoman dieselin sekoittumisessa öljyyn. Joskus myös turbon hajoamisen ikävänä jälkiseurauksena, tiedän sellaisiakin tapahtuneen täysin vakiomoottorille. Turbo ei softaamalla merkittävästi normaalia nopeammin hajoa jos toimitaan oikein. DPF:n poistamalla ja poltot softasta lopettamalla poistuu koko tuo diluution vaara kokonaan sen sijaan.

Ei tosiaan ole minun tekemäni ohjelmointi joten ei tarvetta sikäli puolustella.
Normi TTiD softaus kun ei juurikaan enempää moottoria rasita, jopa tehtaalta (Fiat) on samaa pakettia myyty 190 hv teholla markkinasyistä. Tehon ja väännön lisäys vakioonhan on luokkaa 15% ja ahtopainetta ei ole tarvetta nostaa enempää kuin 0,1 bar (1,9 -> 2,0 luokkaa). BMEP ja sitä kautta sytytyspaine nousevat väännön funktiona, tämä on merkittävin moottorin alakertaa rasittava tekijä kun kierroslukualue on sama. Ei kuitenkaan hajonnut siihenkään, vaan oman voiteluöljynsä polttoon. Mitä eri TTiD malleihin tulee, niin 130 ja 160hv versiot on samalla raudalla kuin 180hv joten sama pätee niihin vaikka ne onkin tehtaalla markkinointisyistä kuristettu.

Kiitos valaisevasta selvityksestä! :) Itse lähinnä ajattelin moottorin rasitusta viristetyssä autossa pidemmällä ajalla, mutta eipä ole osaamisaluetta :o

_________________

Varaosahaussa on TTID-kone tarjolla 2500e hintaan, kilsoja 122tkm :roll:

http://www.varaosahaku.fi/829-V22372.html
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: HELP! (TTid DPF / Limited Performance/ ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, noissa rasitusjutuissa pitää aina muistaa että auton moottoria käytetään maksimi väännöllä varsin harvoin, ja vielä tätäkin harvemmin maksimiteholla. Ylivoimaisesti suurin osa ajasta vietetään liki olemattomalla kuormituksella, joka on siis täysin sama kuin vakiona. Tilanne on täysin toinen kuin esimerkiksi isoilla voimalaitosmoottoreilla jotka jauhavat 100% teholla 24/7.
Ellei softa ole tehty todella pahasti pieleen (tuskin), ei tuollaisella 15% lisäyksellä ole tässä kuvatun vaurion kannalta merkitystä vaan se on johtunut voiteluöljyn pääsystä palotiloihin, todennäköisesti liiallisen öljymäärän vuoksi -> luultavasti polttoainetta päässyt öljyn sekaan liikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

Uutta ollaan siis tilaamassa. Säilyykö vanha softa vaikka moottori vaihtuu?

Saabiantilta sain myös tarjouksen. Käytetty 139tkm ajettu 3650e sis. alv ja uusi 7500e.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Softahan säilyy jos ECU ei vaihdu. Jos suuttimet vaihtuu niin ne on koodattava ecuun techillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ss9-3tid
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 15:58
Paikkakunta: Kangasala

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja ss9-3tid »

Netti-varaosa:ssa näyttää joku kauppavaan uutta pataa hintaan 3100 € (ID 1499514)
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja saabillua »

ss9-3tid kirjoitti:Netti-varaosa:ssa näyttää joku kauppavaan uutta pataa hintaan 3100 € (ID 1499514)
Kuvan perusteella varmaan sama pata kuin http://www.varaosia.com/uutiset.html?a100=421

Oot varmaan lukenut tuon kriisiketju http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=130147 lopputuloksesta ei ole raportoitu tänne.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
sisor123
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Heinä 11, 2008 12:27

Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori

Viesti Kirjoittaja sisor123 »

saabillua kirjoitti:
ss9-3tid kirjoitti:Netti-varaosa:ssa näyttää joku kauppavaan uutta pataa hintaan 3100 € (ID 1499514)
Kuvan perusteella varmaan sama pata kuin http://www.varaosia.com/uutiset.html?a100=421

Oot varmaan lukenut tuon kriisiketju http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=130147 lopputuloksesta ei ole raportoitu tänne.
Onko tuo netti-varaosa:n kone Tid eikä TTid? Jos olisi jälkimmäinen niin vaikuttaisi juuri passelilta tähän nykyiseen tarpeeseen.
Vastaa Viestiin