Dieselit ja talvi

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja mike »

Hyvinhän tuo on talvella mennyt. Suodatinkotelon jalassa näytäis olevan jonkun sortin lämmitys ja jäätymismurheita ei ole ollut.

Sen mitä olen testaillut ilman eberiä niin kylmää on kyyti ainakin lyhyemmässä ajossa. Viime viikolla oli -17 ja vajaan 30 kilometrin ajolla moottorin lämmöt eivät nousseet normaaleiksi, eikä lämmittimen puhku kovin vakuuttanut. Maantienopeuksissa varmaan vielä tarkenee mutta pienemmässä pyörityksessä ei jos kelit tuosta vielä kylmenee. Onneksi eberi on toiminut toistaiseksi ihan hyvin.

Mitään lisäaineita ei huollettuun autoon minusta tarvi laittaa.

Käyntiinkin on toistaiseksi lähtenyt, mutta eipä ole ollu tarvetta käynnistellä ilman esilämmitystä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

-5 astetta oli traktorille vielä OK, mutta -11 alkoi olemaan jo yön yli seistyä "kintaalla" että lähti käymään ankaran sahaamisen ja useamman hehkuttelun jälkeen. Tuossahan ei siis ole minkäänlaista esilämmitystä eberillä tms tai lohkiksella. Lisäksi tuo ei lämpeä normilämpöihin enään nollakeleillä. Oli muuten hupaisaa ajella vuoristotietä -11 asteen pakkasella ensin ylös, jolloin lämmötkin kipusi normaaliin, mutta sitten alaspäin lähinnä moottorijarrulla jurnuttaen tipahti mittari takaisin asteikon alimmalle pykälälle...

Eli termari ja hehkutulpat menee vaihtoon ens kesänä, eiköhän noilla tää Italian lopputalvi kuitenkin pärjäillä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Ihan kohtuudella ja normaalisti on roikasta lähdetty.
Yhtenä päivänä tosin ehti olla roikassa vain joku 20min. Hehku ei tainnut edes vilahtaa, eli taisi riittää aika juuri moottorin lämpötila-anturin lämmittämiseen ;)
Tämä sitten toteaa, että lämmin motti -> ei hehkuteta. Sai pyöräyttää startatessa muutaman extra-rundin mutta sitten hörähti.


Mikelle sen verran, että jossain -15 asteen pakkasissa mulla menee jotain noin 20km ihan 80km/h rajoituksellakin, ennenkuin on normaalit lämmöt jos ei poltinta käytä.
Tuntuu, että lämpeni paremmin silloin aikaisemmin kun EGR vielä oli kehissä. En tosin ole ihan hevillä sitä takaisin käyttöön ottamassa... :|
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja mike »

snuggles kirjoitti: Tuntuu, että lämpeni paremmin silloin aikaisemmin kun EGR vielä oli kehissä. En tosin ole ihan hevillä sitä takaisin käyttöön ottamassa... :|
Sulla on vissiin 9-3 kun olet saanu heivattua EGR:n mäkeen?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

mike kirjoitti:
snuggles kirjoitti: Tuntuu, että lämpeni paremmin silloin aikaisemmin kun EGR vielä oli kehissä. En tosin ole ihan hevillä sitä takaisin käyttöön ottamassa... :|
Sulla on vissiin 9-3 kun olet saanu heivattua EGR:n mäkeen?
Juu, eikö ole 9-5:ssa mahdollinen vai mites?
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja mike »

No siihen käsitykseen olen jäänyt että 9-5:n ja uudempien 9-3 2.2:n kohdalla tuo ei onnistuisi vaan aina jäisi vikavalo palamaan eri virityksistä huolimatta. Omassa autossa tuo ei ollu kyllä sotkenu imusarjaa oikeastaan ollenkaan viimeisen 100 tkm:n matkalla. Kerran venttiili on uusittu ja samalla varmaan on paikat nuohottu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Kuinka korkealle lämpöviisari nousee/tulisi nousta 9-3ss 2.2Tid:ssä? Pitäisikö nousta täsmälleen viivalle?

Isän autolla ajaessani kiinnitin huomiota viisarin pieneen roikkumiseen. Viisari jäi juuri ja juuri puolenvälinviivan alapuolelle. Kesähelteillä se kuulemma saavutti viivan. Viime talvena eberikin tuntui puhaltavan melko aktiivisesti ilmeisesti juurikin tuon käyntilämmön ylläpitämiseksi kunnes maskia suljettiin kunnolla ajoviimalta.

Jos termarin vaihto on edessä, niin nukaa kiinnostaisi saako siihen termostaattikoteloon ostettua/vaihdettua vain sitä termostaattia vai onko ostettava koko kallis kotelo? Millä spekseillä sisäkalua voisi kysellä kaupasta?

nimimerkillä "viime talvena og9-3 2.2Tid:n termarin koteloineen vaihtaneena"
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja tturku »

jos jää vain karvan alle niin en itse lähtis vielä mitään tekemään. Oma mielipide...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Noo, pitää seurailla tilannetta.

En tiedä tuliko tuohon og9-3:een vaihdettua turhaan tuo termari. Viisari nousi kyllä vaateriin, mutta tuntui tekevän sen pirun hitaasti. Viisarin ollessa 1/4-kohdassa oli yläletku jo lämmin, mistä arvelin termarin vuotavan vähän. Nyt viisari on silmämääräisesti jopa hieman koholla.

Vesikierto ja lämmönmittauspaikka eroavat ilmeisesti melkoisesti eri moottoreiden välillä, kun kaverin Volvossa pelkällä Eberillä saa viisarin hyvään nousuun, mutta 2.2Tidillä pitää ajella pitkän matkaa.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Dieselit ja talvi

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Kyllä saa pakkasilla ilman eeberiä ja EGR ohitettuna ajaa semmoset 10-15km, että on lämmöt ihan "tapissa".

Viimetalvena tuli todettua, että moottorilämpö jaksoi pysyä ilman eeberiä ja EGR:ää yllä tasaisessa matka-ajossa aika tarkkaan -27 - -28°C pakkaseen asti.
Sen jälkeen jäi hiukan lurpalleen.
2.2tid ajossa.
Vastaa Viestiin