Dieselit ja talvi
Re: Dieselit ja talvi
Hyvinhän tuo on talvella mennyt. Suodatinkotelon jalassa näytäis olevan jonkun sortin lämmitys ja jäätymismurheita ei ole ollut.
Sen mitä olen testaillut ilman eberiä niin kylmää on kyyti ainakin lyhyemmässä ajossa. Viime viikolla oli -17 ja vajaan 30 kilometrin ajolla moottorin lämmöt eivät nousseet normaaleiksi, eikä lämmittimen puhku kovin vakuuttanut. Maantienopeuksissa varmaan vielä tarkenee mutta pienemmässä pyörityksessä ei jos kelit tuosta vielä kylmenee. Onneksi eberi on toiminut toistaiseksi ihan hyvin.
Mitään lisäaineita ei huollettuun autoon minusta tarvi laittaa.
Käyntiinkin on toistaiseksi lähtenyt, mutta eipä ole ollu tarvetta käynnistellä ilman esilämmitystä.
Sen mitä olen testaillut ilman eberiä niin kylmää on kyyti ainakin lyhyemmässä ajossa. Viime viikolla oli -17 ja vajaan 30 kilometrin ajolla moottorin lämmöt eivät nousseet normaaleiksi, eikä lämmittimen puhku kovin vakuuttanut. Maantienopeuksissa varmaan vielä tarkenee mutta pienemmässä pyörityksessä ei jos kelit tuosta vielä kylmenee. Onneksi eberi on toiminut toistaiseksi ihan hyvin.
Mitään lisäaineita ei huollettuun autoon minusta tarvi laittaa.
Käyntiinkin on toistaiseksi lähtenyt, mutta eipä ole ollu tarvetta käynnistellä ilman esilämmitystä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Dieselit ja talvi
-5 astetta oli traktorille vielä OK, mutta -11 alkoi olemaan jo yön yli seistyä "kintaalla" että lähti käymään ankaran sahaamisen ja useamman hehkuttelun jälkeen. Tuossahan ei siis ole minkäänlaista esilämmitystä eberillä tms tai lohkiksella. Lisäksi tuo ei lämpeä normilämpöihin enään nollakeleillä. Oli muuten hupaisaa ajella vuoristotietä -11 asteen pakkasella ensin ylös, jolloin lämmötkin kipusi normaaliin, mutta sitten alaspäin lähinnä moottorijarrulla jurnuttaen tipahti mittari takaisin asteikon alimmalle pykälälle...
Eli termari ja hehkutulpat menee vaihtoon ens kesänä, eiköhän noilla tää Italian lopputalvi kuitenkin pärjäillä...
Eli termari ja hehkutulpat menee vaihtoon ens kesänä, eiköhän noilla tää Italian lopputalvi kuitenkin pärjäillä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Dieselit ja talvi
Ihan kohtuudella ja normaalisti on roikasta lähdetty.
Yhtenä päivänä tosin ehti olla roikassa vain joku 20min. Hehku ei tainnut edes vilahtaa, eli taisi riittää aika juuri moottorin lämpötila-anturin lämmittämiseen
Tämä sitten toteaa, että lämmin motti -> ei hehkuteta. Sai pyöräyttää startatessa muutaman extra-rundin mutta sitten hörähti.
Mikelle sen verran, että jossain -15 asteen pakkasissa mulla menee jotain noin 20km ihan 80km/h rajoituksellakin, ennenkuin on normaalit lämmöt jos ei poltinta käytä.
Tuntuu, että lämpeni paremmin silloin aikaisemmin kun EGR vielä oli kehissä. En tosin ole ihan hevillä sitä takaisin käyttöön ottamassa...
Yhtenä päivänä tosin ehti olla roikassa vain joku 20min. Hehku ei tainnut edes vilahtaa, eli taisi riittää aika juuri moottorin lämpötila-anturin lämmittämiseen
Tämä sitten toteaa, että lämmin motti -> ei hehkuteta. Sai pyöräyttää startatessa muutaman extra-rundin mutta sitten hörähti.
Mikelle sen verran, että jossain -15 asteen pakkasissa mulla menee jotain noin 20km ihan 80km/h rajoituksellakin, ennenkuin on normaalit lämmöt jos ei poltinta käytä.
Tuntuu, että lämpeni paremmin silloin aikaisemmin kun EGR vielä oli kehissä. En tosin ole ihan hevillä sitä takaisin käyttöön ottamassa...
Re: Dieselit ja talvi
Sulla on vissiin 9-3 kun olet saanu heivattua EGR:n mäkeen?snuggles kirjoitti: Tuntuu, että lämpeni paremmin silloin aikaisemmin kun EGR vielä oli kehissä. En tosin ole ihan hevillä sitä takaisin käyttöön ottamassa...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Dieselit ja talvi
Juu, eikö ole 9-5:ssa mahdollinen vai mites?mike kirjoitti:Sulla on vissiin 9-3 kun olet saanu heivattua EGR:n mäkeen?snuggles kirjoitti: Tuntuu, että lämpeni paremmin silloin aikaisemmin kun EGR vielä oli kehissä. En tosin ole ihan hevillä sitä takaisin käyttöön ottamassa...
Re: Dieselit ja talvi
No siihen käsitykseen olen jäänyt että 9-5:n ja uudempien 9-3 2.2:n kohdalla tuo ei onnistuisi vaan aina jäisi vikavalo palamaan eri virityksistä huolimatta. Omassa autossa tuo ei ollu kyllä sotkenu imusarjaa oikeastaan ollenkaan viimeisen 100 tkm:n matkalla. Kerran venttiili on uusittu ja samalla varmaan on paikat nuohottu.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Dieselit ja talvi
Kuinka korkealle lämpöviisari nousee/tulisi nousta 9-3ss 2.2Tid:ssä? Pitäisikö nousta täsmälleen viivalle?
Isän autolla ajaessani kiinnitin huomiota viisarin pieneen roikkumiseen. Viisari jäi juuri ja juuri puolenvälinviivan alapuolelle. Kesähelteillä se kuulemma saavutti viivan. Viime talvena eberikin tuntui puhaltavan melko aktiivisesti ilmeisesti juurikin tuon käyntilämmön ylläpitämiseksi kunnes maskia suljettiin kunnolla ajoviimalta.
Jos termarin vaihto on edessä, niin nukaa kiinnostaisi saako siihen termostaattikoteloon ostettua/vaihdettua vain sitä termostaattia vai onko ostettava koko kallis kotelo? Millä spekseillä sisäkalua voisi kysellä kaupasta?
nimimerkillä "viime talvena og9-3 2.2Tid:n termarin koteloineen vaihtaneena"
Isän autolla ajaessani kiinnitin huomiota viisarin pieneen roikkumiseen. Viisari jäi juuri ja juuri puolenvälinviivan alapuolelle. Kesähelteillä se kuulemma saavutti viivan. Viime talvena eberikin tuntui puhaltavan melko aktiivisesti ilmeisesti juurikin tuon käyntilämmön ylläpitämiseksi kunnes maskia suljettiin kunnolla ajoviimalta.
Jos termarin vaihto on edessä, niin nukaa kiinnostaisi saako siihen termostaattikoteloon ostettua/vaihdettua vain sitä termostaattia vai onko ostettava koko kallis kotelo? Millä spekseillä sisäkalua voisi kysellä kaupasta?
nimimerkillä "viime talvena og9-3 2.2Tid:n termarin koteloineen vaihtaneena"
Re: Dieselit ja talvi
jos jää vain karvan alle niin en itse lähtis vielä mitään tekemään. Oma mielipide...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Dieselit ja talvi
Noo, pitää seurailla tilannetta.
En tiedä tuliko tuohon og9-3:een vaihdettua turhaan tuo termari. Viisari nousi kyllä vaateriin, mutta tuntui tekevän sen pirun hitaasti. Viisarin ollessa 1/4-kohdassa oli yläletku jo lämmin, mistä arvelin termarin vuotavan vähän. Nyt viisari on silmämääräisesti jopa hieman koholla.
Vesikierto ja lämmönmittauspaikka eroavat ilmeisesti melkoisesti eri moottoreiden välillä, kun kaverin Volvossa pelkällä Eberillä saa viisarin hyvään nousuun, mutta 2.2Tidillä pitää ajella pitkän matkaa.
En tiedä tuliko tuohon og9-3:een vaihdettua turhaan tuo termari. Viisari nousi kyllä vaateriin, mutta tuntui tekevän sen pirun hitaasti. Viisarin ollessa 1/4-kohdassa oli yläletku jo lämmin, mistä arvelin termarin vuotavan vähän. Nyt viisari on silmämääräisesti jopa hieman koholla.
Vesikierto ja lämmönmittauspaikka eroavat ilmeisesti melkoisesti eri moottoreiden välillä, kun kaverin Volvossa pelkällä Eberillä saa viisarin hyvään nousuun, mutta 2.2Tidillä pitää ajella pitkän matkaa.
Re: Dieselit ja talvi
Kyllä saa pakkasilla ilman eeberiä ja EGR ohitettuna ajaa semmoset 10-15km, että on lämmöt ihan "tapissa".
Viimetalvena tuli todettua, että moottorilämpö jaksoi pysyä ilman eeberiä ja EGR:ää yllä tasaisessa matka-ajossa aika tarkkaan -27 - -28°C pakkaseen asti.
Sen jälkeen jäi hiukan lurpalleen.
2.2tid ajossa.
Viimetalvena tuli todettua, että moottorilämpö jaksoi pysyä ilman eeberiä ja EGR:ää yllä tasaisessa matka-ajossa aika tarkkaan -27 - -28°C pakkaseen asti.
Sen jälkeen jäi hiukan lurpalleen.
2.2tid ajossa.