9-3 imusarjan karstamäärä???

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Speed79
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 14:33
Paikkakunta: Päijät-häme

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Speed79 »

Limu kirjoitti:Mikäs on paras konsti tuon noen irroitukseen/putsaukseen? Olen kuullut puhuttavan puukosta, mutta tuntuu työläältä :wink:

Viime talvena seurasin kun pomo puhdisti Mersun imusarjaa upottamalla se löpöön liukenemaan. Sen jälkeen työkalut olivat tiskiharja, pulloharja ja paineilma. Siistiä tuli.

Onko muita kokemuksia?

En tiedä millä muut ovat putsanneet mutta ite käytin puista voi veistä ja bräckcleania, läppäreiät viimeistelin pulloharjalla ja sen jälkeen vedin vielä rätin läpi niistä niin tuli ainakin itelle kelpaavan puhtaat.
9-3 2.2 TiD -00
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Limu »

Dodii. Tiistaina tuli imusarja sit putsattua. Ja olihan se MUSTA.

Muutama maininta miten miehelle kävi kun kuvia ei ole vielä laittaa.

Nuo Opelin ohjeet oli mukavat!

Tiivisteet tuli hommattua Motonetistä noilla Speed79:n ohjeilla. Tarkistin toki saatavuuden Motonetistä. Harvassa myymälässä oli tarjolla, mutta onneks sattu työmatkan varrella Kouvolassa olemaan. lieneeköhän Kouvolan Klubilaisilla vaikutusta asiaan :wink: Imusarjan yläpään tiiviste vaan oli väärä. Motonetin sivuilla 2.0 litrasen 2.2 litrasen koneiden tiivisteillä on sama tuotenumero. Ostin tiskiltä tuotteen tuolla tuotenumerolla enkä älynnyt tarkistaa pakkauksesta kumman koneen tiiviste tuli kaapattua mukaan. Tiivisteissä ei ole isoa eroa, mutta imusarjan kopan pultit ei satu tuossa 2 litrasen tiivisteessä ihan samoille kohdille. Toinen oli tuo EGR-venttiilin tiiviste. Välissä ei ole o-rengasta vaan ihan oma tiiviste.

Vaihdoin samalla tuon venttiilikopan tiivisteen kun oli häirinnyt tuo pieni öljytahra koneen kyljessä. Öljy tosin ei ollut tiivisteen vika vaan huomasin lopuksi pultteja laskiessani että venttilikopan kannesta keskeltä jo alun alkain oli puuttunut kaksi pulttia (tarkistin valokuvista). Öljy oli tod. roiskinut sitä kautta koneen kylkeen.

Tuo polttoainejärjestelmä ilmaus olikin sit oma operaationsa. Ei viisi, kymmenen tai viisitoistakaan starttausta auttanut. Joutu lähtee ilmaamaan järjestelmää. Järjestelmän joutui ilmaamaan polttoaineputki kerralla pumpulta koneelle. Sehän olikin mukavaa sovittaa 17mm lenkkiavainta kun kaikki polttoaineen paluuletkut, jäähdytysnesteen letkut ja EGR venttiili antureineen on jo paikallaan. Järkeväähän olisi koittaa täyttää nuo putket ennen koneeseen kiristämistä niin ei ole ilmaa tuottamassa pumpulle vastapainetta.

Tuohon imusarjan putsaamiseen on tylsäpuukko hyvä työkalu. Vaikka itse sitä epäilinkin :oops: Toinen aika ässä on würthin moottorinputsausspray. Sitä menikin pari litraa. Unohtakka tuo aikaisemmin mainitsemani polttoöljyllä leikkiminen siitä ei tullut kun iso sotku. Kyllä se liuottimena toimii mutta ei siitä tiskiharjan kanssa ole apua.
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Pro-Tip:

Tarvikeliikkeistä löytyy alipainepumppuja, käsitoimisia.
Hintahaarukka 5e-75e.

Ostin 12€:llä sellaisen muovisen mäntäpumpun, jossa oli muoviletkuja ja yhdessä sellainen polkupyörän venttiiliin käypä pää. Näyttää lähinnä oivalta laitteelta rantalelujen ja koripallojen täyttämiseen tai pienehkön jollan tyhjentämiseen vedestä...

Edellisen illan olin yrittänyt ilmanpaineilla ja vaikka millä saada polttoaineita liikkeelle, tuolla käsipumpulla meni noin 1min pumpatessa -> tulille.

Eli käytännössä se liitin liitetään koneen yli tulevaan polttoainelinjaan, jossa on muovisen hatun alla tällainen polkupyörän renkaan venttiiliä muistuttava venttiili. Siitä sitten imetään löpöä kiertoon.
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Limu »

Imettiin tuosta venttilistä kanssa... tosin vielä köyhemmällä versiolla. Eli otettiin renkaan ilmanpainemittari, liitettiin se tuohon ilmausventtiiliin ja imettiin posket lommoilla. Toimi ja tuli jano tyydytetyksi :wink:

Äsken puhuin tuossa noista polttoaineputkista jotka tulevat pumpulta jaettuna jokaiselle sylinterille eli nuo metalliputket. Niitä kun ei saa ilmattua tuon venttiilin kautta. Ne joutu irroittaa lohkosta ja startata. Tällöin pumpulle ei tule vastapainetta putkessa olevasta ilmasta vaan se lykkää ainetta pyttyyn. eli ykskerraallaan irti, muutama starttaus ja letkut kiinni. Ton jälkeen lähti kunpalmun alta :roll:
Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Itse niitä ruiskun paineputkia en ilmannut ollenkaan.
Starttasin hieman pidempään, tosin...
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

OMASSA käyttiksessä tosin ei SAAB on kaiketi sama putsaus edessä. KALLIITA vehkeitä noi egr-venttiilit kun maksaa renuu 400€. KUULEMA KÄY Opelin ja on selvästi halvempi mene ja tiedä. Arvaisko sanoa, mutta renussa ilmausta varten on oma venttiili .
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Zomm »

2001 tai uudemman 1,9 diesel-Meganen sähköinen egr ei sovi ainakaan Saabissa käytettäviin opelin koneisiin. Ois kiva jos sopis, hinta rahtikuluineen saksasta tilattuna noin puolet verrattuna 2,2 tidin eegeeärrään.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Limu
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Tammi 07, 2009 16:36

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Limu »

Ennen SAAB 90, jälkeen SAAB 9000, nyt SAAB 9-3. Noilla pääsee!
Ducati 749 Ja tällä kerkee!
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Mulla EGR:n takia kesällä vilkutteli moottorinohjausvaloa. Toimenpiteet imusarjan irroitus ja puhdistus sekä uusien tiivisteiden kanssa koko paketti kasaan lopetti valojen vilkuttelut ja temppuilut. Nyt toimii hyvin. Kilometrejä > 200 tkm joten karstaa oli paljon.

Aika pieni homma loppujen lopuksi tuo puhdistaminen.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja tturku »

Omaan pitäisi varmaan putsaus tehdä. Mites on, kannattaako EGR tulpata ja tarviiko vastuksen sinne MAFin johtoon? Mites, kannattako läpät poistaa kokonaan?
Keväällä tulee tehoboxi kiinni myös autoon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vectra 3.0 CDTI
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 10:30

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Vectra 3.0 CDTI »

Täsmälleen sama näkymä kuin opel vectra 2.0 DTI moottorissa josta putsasin imusarjat.Itse vein nuo koneistamon osienpesukoneeseen,kympin tuli laskua ja kiiltävän puhdasta.Tiivisteet hain opelilta ja ne maksoi jotain 7.90e-kpl.
Pahiten mulla oli kuitenkin karstassa kannen imukanavat,sanotaan nyt että ne oli puoliksi ummessa ,ne putsasin morapuukolla ja tuollaisella ns. teollisuusimurilla sai röhnät imettyä kanavista pois.
Omasta mielestä ainakin kulutus on pudonnut ja auton käyntikin kuulostaa paremmalta.
Vectra 3.0 CDTI
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 10:30

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja Vectra 3.0 CDTI »

snuggles kirjoitti:Pro-Tip:

Tarvikeliikkeistä löytyy alipainepumppuja, käsitoimisia.
Hintahaarukka 5e-75e.

Ostin 12€:llä sellaisen muovisen mäntäpumpun, jossa oli muoviletkuja ja yhdessä sellainen polkupyörän venttiiliin käypä pää. Näyttää lähinnä oivalta laitteelta rantalelujen ja koripallojen täyttämiseen tai pienehkön jollan tyhjentämiseen vedestä...

Edellisen illan olin yrittänyt ilmanpaineilla ja vaikka millä saada polttoaineita liikkeelle, tuolla käsipumpulla meni noin 1min pumpatessa -> tulille.

Eli käytännössä se liitin liitetään koneen yli tulevaan polttoainelinjaan, jossa on muovisen hatun alla tällainen polkupyörän renkaan venttiiliä muistuttava venttiili. Siitä sitten imetään löpöä kiertoon.
Mistä sait pumpun tohon hintaan`?,,oon etsinyt vastaavaa,motonetin ja bilteman maksaa 70e...
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Imuri, ruukkari ja brakecleaner.. hyvä tuli. :mrgreen:
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Vectra 3.0 CDTI kirjoitti:
snuggles kirjoitti:Pro-Tip:

Tarvikeliikkeistä löytyy alipainepumppuja, käsitoimisia.
Hintahaarukka 5e-75e.

Ostin 12€:llä sellaisen muovisen mäntäpumpun, jossa oli muoviletkuja ja yhdessä sellainen polkupyörän venttiiliin käypä pää. Näyttää lähinnä oivalta laitteelta rantalelujen ja koripallojen täyttämiseen tai pienehkön jollan tyhjentämiseen vedestä...

Edellisen illan olin yrittänyt ilmanpaineilla ja vaikka millä saada polttoaineita liikkeelle, tuolla käsipumpulla meni noin 1min pumpatessa -> tulille.

Eli käytännössä se liitin liitetään koneen yli tulevaan polttoainelinjaan, jossa on muovisen hatun alla tällainen polkupyörän renkaan venttiiliä muistuttava venttiili. Siitä sitten imetään löpöä kiertoon.
Mistä sait pumpun tohon hintaan`?,,oon etsinyt vastaavaa,motonetin ja bilteman maksaa 70e...
Taisi olla Raahen varaosaportti.

Sen näkönen laite, ettei välttämättä alunperin oltu tuohon hommaan suunniteltu mutta toimi paremmin, kuin siihen hommaan suunniteltu laite olisi luultavasti toiminut...
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 imusarjan karstamäärä???

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kesällä tuli oma putsattua ja egr tulpattua. tällaiselta näytti:

http://img232.imageshack.us/i/110820101254.jpg/
http://img44.imageshack.us/i/110820101255.jpg/

Puukolla vuolin isoimmat pois ja sitten bräkleenillä loppuja huuhtelin. Mittarissa oli noin 280tkm ehkä siinä vaiheessa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin