Juu, ei kai se kovin hyvä merkki ole missään merkissä tai mallissa, jos jäähdytysnestettä katoilee tms. Lähinnä nyt tässä ajattelin, yleisestikin en vaan tämän auton kohdalla, että jos tuo sylinteriputkiongelma hajottaa tuon 3-tievettiilin, niin jos se korjataan ja asia paranee ainakin hetkeksi, niin ei kai mistään voi tietää, että oliko kyseessä "pikkujuttu" eli pelkän venttiilin hajoaminen vai onko se nimenomaan johtunut noista sylinteriputkista alunperinkin, jolloin vaiva onkin jo isompi eikä korjaudu kuin ehkä hetkeksi? Vai onko tilanne sitten jo, jos ko. venttiili kosahtaa, niin huono, että se vaihto ei auta asiaa?
MUOKS:
viittaan siis tähän listaan, eli onko hajonnut bypass vain oire, ei itse vika?
Sörsselssön kirjoitti:Luen lähes viikoittain V6 TiD moottoriongelmiin liittyviä kertomuksia Saksan Saabforumeilla (saab-cars.de, motor-talk.de). Näyttää siltä että erityisesti Saksassa moottori on erityisen altis hajoamaan vajoavien sylinteriputkien takia, ilmeisesti suurilla nopeuksilla ja moottorin kuormituksella voi olla vaikutusta asiaan, sillä muissa Keskieuroopan maissa jossa ajetaan alhaisemmilla nopeuksilla, ei ongelmaa ilmeisesti esiinny siinä määrin kuin täällä.
Jos moottori on hajotakseen, niin se tapahtuu lähes poikkeuksetta alle 100 tkm. yleisimmin 60-80 tkm välillä. Yleisimmin hajoaa oikeanpuolimmainen sylinteri taaemmasta V6-lohkosta, oireet ovat varsin selvät, kronologisessa järjestyksessä:
1. epätasainen tyhjäkäynti
2. jarrutettaessa pysähdyksiin, moottori tuntuu tukehtuvan kun kytkintä painettaessa kierrokset putoavat hetkellisesti
3. auto savuuttaa, jäähdytysnestettä katoaa, ei kuitenkaan paljoa, ehkä desilitroja,
4. tyhjäkäynti lämpimänä muuttuu yhä epätasaisemmaksi autoa täristäen, samoin ajaminen tasaisella nopeudella ja moottorijarrulla on nykivää, kiihdytyksissä auto käyttäytyy vielä normaalisti
5. Jäähdytysnestettä alkaa kadota jo litroittain, auto savuuttaa kunnolla.
6. jossain vaiheessa jäähdytysnestettä ei enää katoa,sen sijaan nesteen pinta alkaa nousta erityisesti lyhyillä matkoilla kun paine sylinterissä alkaa karkailla jäähdytysjärjestelmään
7. Jäähdytysjärjestelmän bypass hajoaa paineen alla, sen seurauksena nesteet alkavat tulvia korkista ulos
8. poks
Koneen korjaamista paksumilla kannentiivisteillä tai lohkon plaanamisella ei Saksan saabhuollot edes yritä, vaihtoehdoksi jää vaihtokone, jonka saa v a h v i s t a m a t t o m i e n tietojen mukaan max. 5 vuotta aukottoman huoltokirjan omaaviin vanhoihin autoihin.
Mikä uskomattominta, Isuzun parantelema moottori vuosimalleista 2003 eteenpäin ei ole tuonut suurempaa muutosta ongelmaan, tätä nykyä paukkuvat jo vuosimallien 2003- moottorit saman ongelman takia.