3.0 tid ostoa ajatellen

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Aeroilia kirjoitti:Muakin kiinnostais tietää minkälaisella todennäköisyydellä sylinteriputket ovat vajonneet ajokelvottomaan kuntoon, ennenkuin mittarissa 300tkm.
Öljynjäähdyttimen tyyppiviasta en muistakkaan lukeneeni.
Kiinnostais kyllä pirusti pistää tommonen 3.0TiD, sais vielä kohtuuhintaankin.
Eikun V6TiD kaupoille, loistava matkakulkine!
En tiedä lauharin ongelmista, mutta itse ihmettelin pientä räminää etupäästä aikani ennen kuin syy paljastui. Öljynlauhari tulee kiinni kumityynyjen varaan ja jos tyynyt finaalissa niin lauhari pääsee heilumaan / hankaamaan eturunkoon.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

juri kirjoitti:Kylläpä löytyy urbaania legendaa noista vajoavista sylinteriputkista, löytyisikö ketään jolla on omakohtaista kokemusta? Ulkomaanfoorumit puhuvat myös jostain öljynlauhduttimen tyyppiviasta...
Juri

-edit: typo
Mitä saksan taidoillani osaan niin putkien vajoaminen ainakin alkupään autoissa ( saksassa ) on ollut todellakin ongelma. Lisäksi on ollut yleisiä ongelmia ruiskutuspumpun kanssa. Mutta tiedä nyt näistä....
Vectra 3.0 CDTI
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 10:30

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Vectra 3.0 CDTI »

Korkeapainepumppuongelmissa voi vain noiden solenoidiventtiilien vaihtokin auttaa,GM osanumero 98086740.Eivät edes maksa kovin paljoa.


http://www.espacefreunde.de/forum/index ... ree/23352/
Vectra 3.0 CDTI
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 10:30

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Vectra 3.0 CDTI »

Hihnanvaihtoväli on Opelissa 150 000 km mutta eikös vain Saabissa olekin 250 000km :D
Outoa että noinkin iso ero,Opelistit jotka ovat tuossa 150tkm kohdalla hihnan vaihtaneet sanovat että hyvässä kunnossa on hihna ollut.Kyllä minunkin kantti kestäisi hihnalla ajaa vähintään tuo 200tkm 8) eikä vielä edes hirvittäisi
Vectra 3.0 CDTI
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 10:30

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Vectra 3.0 CDTI »

[/quote]
Valitettavasti tokaisusi oli tökerö. Minähän tuossa edellä olin jo kertonut hihnan vaihtovälin olevan 100 000km.[/quote]

:? Niin se oli,pahoittelen asiaa,Taisi vaan olla nautittu saunakaljaa jo muutama liikaa :lol: :lol:
jukilo
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 10:30

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja jukilo »

3.0 tid:iä jo jonkun aikaa harkinneena kävinpä minäkin nyt sitten koeajamassa ensimmäiseni tuossa viikonloppuna. Aivan tajuton peli, kyllä mä ainakin autoista mitään tietämättömänä olin aikast myyty, ja Saksan tuontina ko. vehkeestä löytyi ihan kaikki, mitä nyt vähänkään voisin autolta toivoa ja enemmänkin.... Muttamutta, saman tien, kun liikkeelle lähdettiin, niin eikös sieltä pompsahtanut se "Fill coolant fluid"-ilmoitus näytölle....

Omistaja ei tuntunut tietävän paljoakaan näistä kolmosen ongelmista ja toisaalta voihan tuo jostain muustakin johtua (viisammat kommentoikoon tätä) mutta kyllä se ja tyhjähkö paisunta-astia aika pahoja merkkejä ovat - ainakin ostoaikeissa olevalle. Jotenkin se kytkinkin tuntui nakuttavalta, tosin ei ole vertailukohtaa, kun en ole muita testannut.

Meille newbieille aina sanotaan, että käytä hakua ja uskokaa, että kovasti olen yrittänyt, mutta silti on pari asiaa, joista en aivan pääse kärryille:

a.) puhutaan, että moottoriversioita tässä 3,0:ssa on neljä. Vaivaako näitä kaikkia tämä sama vaikka joissain putkia on taottu ja joissain sitten jotain muuta? Mitkä nämä tyypit ovat ja mistä tietää, mikä missäkin autossa on?

b.) jotkut ovat todenneet, että jääähdytysnesteongelmat ovat aiheutuneet tästä bypass/3-tieventtiilistä ja sen vaihto on hoitanut tilanteen. Mutta sitten täällä oli myös ihan asiantuntevanoloinen listaus, jossa todettiin, että nimenomaan tämä ko. venttiili kosahtaa, koska ei kestä enää painetta, joka aiheutuu siis perimmältään tästä sylinteriputkiongelmasta?

Epätoivo iskee, eikö tällainen autojen suhteen aivan käsi neitokainen uskalla koskaan ostaa oikeasti kivaa autoa? Tai noh, ei voi sanoa näin, pitää se 2.2:kin käydä testaamassa ensin...
Vectra 3.0 CDTI
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 10:30

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Vectra 3.0 CDTI »

Aivan oikein :D paisuntasäiliö on hyvin tärkeä,ellei tärkein havainnoitava kun tällaista autoa etsit.Nestettä ei saa hävitä yhtään,,,
Jätä tuo ostamatta ja etsi ehjä vastaava jostain.Autohan on upea muuten mut kunnossa täytyy olla.

Lämpimänä ja kylmänä paisarin taso toki vaihtelee,mutta hävikkiä ei kyl saa esiintyä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mulla on 2.2 tid ja siinä kyllä häviää kanssa nestettä kokoajan. Mutta mulla ei taida sylinterit vajota :). Täytyy selvittää mihin ne katoaa. Onko tollaista samanlaista venttiliä myös 2.2:ssa?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vectra 3.0 CDTI
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Su Tammi 31, 2010 10:30

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Vectra 3.0 CDTI »

Missä tuo bypass tai 3-tie venttiili sijaitsee?Otin vectrasta tuon moottorin suojamuovin pois ja kyllä siellä mosassa oli niin paljon komponentteja ettei näin uutena omistajana sieltä paljoa tuttua erottanut.

Opeleista sanotaan ettei sylinteriputkien vajoamisia olisi ollut ,tuolla OFC puolella tuli tietoon kyllä yhden 3,0 CDTI koneen täystuho kun huohotin meni jäähän ja öljyt lensi koneesta ulos.Voisihan tuohon huohotin putkeen laittaa jotain eristettä jos vain löytäisi sen.
jukilo
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 10:30

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja jukilo »

Juu, ei kai se kovin hyvä merkki ole missään merkissä tai mallissa, jos jäähdytysnestettä katoilee tms. Lähinnä nyt tässä ajattelin, yleisestikin en vaan tämän auton kohdalla, että jos tuo sylinteriputkiongelma hajottaa tuon 3-tievettiilin, niin jos se korjataan ja asia paranee ainakin hetkeksi, niin ei kai mistään voi tietää, että oliko kyseessä "pikkujuttu" eli pelkän venttiilin hajoaminen vai onko se nimenomaan johtunut noista sylinteriputkista alunperinkin, jolloin vaiva onkin jo isompi eikä korjaudu kuin ehkä hetkeksi? Vai onko tilanne sitten jo, jos ko. venttiili kosahtaa, niin huono, että se vaihto ei auta asiaa?

MUOKS:

viittaan siis tähän listaan, eli onko hajonnut bypass vain oire, ei itse vika?

Sörsselssön kirjoitti:Luen lähes viikoittain V6 TiD moottoriongelmiin liittyviä kertomuksia Saksan Saabforumeilla (saab-cars.de, motor-talk.de). Näyttää siltä että erityisesti Saksassa moottori on erityisen altis hajoamaan vajoavien sylinteriputkien takia, ilmeisesti suurilla nopeuksilla ja moottorin kuormituksella voi olla vaikutusta asiaan, sillä muissa Keskieuroopan maissa jossa ajetaan alhaisemmilla nopeuksilla, ei ongelmaa ilmeisesti esiinny siinä määrin kuin täällä.

Jos moottori on hajotakseen, niin se tapahtuu lähes poikkeuksetta alle 100 tkm. yleisimmin 60-80 tkm välillä. Yleisimmin hajoaa oikeanpuolimmainen sylinteri taaemmasta V6-lohkosta, oireet ovat varsin selvät, kronologisessa järjestyksessä:

1. epätasainen tyhjäkäynti

2. jarrutettaessa pysähdyksiin, moottori tuntuu tukehtuvan kun kytkintä painettaessa kierrokset putoavat hetkellisesti

3. auto savuuttaa, jäähdytysnestettä katoaa, ei kuitenkaan paljoa, ehkä desilitroja,

4. tyhjäkäynti lämpimänä muuttuu yhä epätasaisemmaksi autoa täristäen, samoin ajaminen tasaisella nopeudella ja moottorijarrulla on nykivää, kiihdytyksissä auto käyttäytyy vielä normaalisti

5. Jäähdytysnestettä alkaa kadota jo litroittain, auto savuuttaa kunnolla.

6. jossain vaiheessa jäähdytysnestettä ei enää katoa,sen sijaan nesteen pinta alkaa nousta erityisesti lyhyillä matkoilla kun paine sylinterissä alkaa karkailla jäähdytysjärjestelmään

7. Jäähdytysjärjestelmän bypass hajoaa paineen alla, sen seurauksena nesteet alkavat tulvia korkista ulos

8. poks


Koneen korjaamista paksumilla kannentiivisteillä tai lohkon plaanamisella ei Saksan saabhuollot edes yritä, vaihtoehdoksi jää vaihtokone, jonka saa v a h v i s t a m a t t o m i e n tietojen mukaan max. 5 vuotta aukottoman huoltokirjan omaaviin vanhoihin autoihin.

Mikä uskomattominta, Isuzun parantelema moottori vuosimalleista 2003 eteenpäin ei ole tuonut suurempaa muutosta ongelmaan, tätä nykyä paukkuvat jo vuosimallien 2003- moottorit saman ongelman takia.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Paljonkohan uusi kone maksaa, ja onko niistä tuo tyyppivika korjattu?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2150
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Jos sylinteriputkien vajoamista alkaa tapahtua, niin aiheuttaako se koneeseen lisä-ääniä (jos niitä nyt sellaisen rohinan keskeltä yleensä pystyy erottamaan :lol: :wink: )?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

tturku kirjoitti:Mulla on 2.2 tid ja siinä kyllä häviää kanssa nestettä kokoajan. Mutta mulla ei taida sylinterit vajota :). Täytyy selvittää mihin ne katoaa. Onko tollaista samanlaista venttiliä myös 2.2:ssa?
Tarkista ainakin lämppärin vastuksen tiiviste, mulla tuo hieman vuoti. Huomasin tuonkin kun laitoin uuden vastuksen.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tarkoitatko lohkaria? Ei ole kun on eber... Nyt kesällä ei ole yhtään hukannu nesteitä. Voipi olla että on nesteiden hukkaamisella ollut tekemistä ton eberin kanssa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: 3.0 tid ostoa ajatellen

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

tturku kirjoitti:Tarkoitatko lohkaria? Ei ole kun on eber... Nyt kesällä ei ole yhtään hukannu nesteitä. Voipi olla että on nesteiden hukkaamisella ollut tekemistä ton eberin kanssa...
Lohkaria joo, mulla on semmonenkin.
Vastaa Viestiin