Rusakko__ kirjoitti:Minä olen pöhistellyt eberia kesäkaudella parin kuukauden välein. Tämä siksi että joku suositteli tätä. Olisiko jotain tiivisteitä tms mitkä saa vähän voitelua käytön myötä. Vähän niin kuin ilmastoinneissa.
Onhan tuo eberi vähän "luxus"-varuste. Kallis laite, kallis asentaa, kohtuu arvokasta myös huoltaa ja käyttökin on kalliimpaa esim sähkölämppäreillä. Silloin kun toimii, niin mainio varuste!
Pakkasaamuna Eberiä osaa arvostaa. Naapuri raappaa höyryävää autoaan, samalla kun itse otat jo takin pois autossa...
Joo, on tullut tässäkin pöhisteltyä. Keväällä koneen vaihdon yhteydessä huollettu laite ja nyt viime viikkoina olen silloin tällöin sitä käyttänyt muutamia minuutteja. Hyvin toimii ja tehokas tuntuu olevan.
Pätkäajo tuon eberin pahin vihollinen on, siihen lopputulokseen olen tullut. Eli se kun eberi ehtii juuri ja juuri lähteä päälle ja auto sammutetaan minuutin sisään tästä...
Mikähän mahtaa omassa olla vikana.. Viime viikolla ihmettelin kun "nuolivaloa ylöspäin" ei palanut vaikka lämpötilat vain pari astetta plussalla. Metro-Autossa katsoivat ja totesivat, että eberi ei ollut sarjassa tjn. Laittoivat kiinni ja homma toimi.. kunnes..
Tänään, ajoin kaupunkiin ja sammutin auton. Auton etuosasta, ikään kuin pohjasta nousi aikamoinen savu ja palanut diesel haisi. ? Savua tuli n. 2min ajan sammuttamisen jälkeen ja sitä tuli aikas paljon.
Siitä kun jatkoin matkaa tovin päästä, huomasin että "nuolivaloja ylös" ei palanut ollenkaan. Sammutin auton ja laitoin ajotietokoneesta park heaterin päälle manuaalisesti.
Eberi kyllä käynnityi, mutta sammui jo parin sekunnin päästä. Uusi yritys, ja sama homma. Polttoainetta on sen verran että valo ei pala.
Mikä mahtaa olla vikana ja mitä tälle voisi tehdä?
Aitoa vikaa on, pöydälle se on otettava.
Vaikuttaa siltä, että syöttö pelaa, mutta aine ei pala. Ja sitten kun se sattuu palamaan on valkoinen savuverho valmis.. Hieno kokemus esim. liikennevaloissa, kun takanatulijat ei näe savuverhon läpi..
Jo on outoa. Tänään taas toimi normaalisti eli valo paloi ja moottori lämpeni.
Eilen kun tuo sattui tuo savustelu, niin enemmänkin se oli vesihöyryn ja savun sekoitusta. Outoa tosiaan.
Saga continues. Eilen aamusta oli parkheater syönnyt akun tyhjäksi. No olihan se jo 5v vanha, että ei mikään ihme. Mitä TTid:hen akku mahtaa kustantaa?
sisor123 kirjoitti:Jo on outoa. Tänään taas toimi normaalisti eli valo paloi ja moottori lämpeni.
Eilen kun tuo sattui tuo savustelu, niin enemmänkin se oli vesihöyryn ja savun sekoitusta. Outoa tosiaan.
Saga continues. Eilen aamusta oli parkheater syönnyt akun tyhjäksi. No olihan se jo 5v vanha, että ei mikään ihme. Mitä TTid:hen akku mahtaa kustantaa?
Juuri ostin Motonetistä 85Ah Bosch S5010 akun hintaan 129€.
Sen Snjzedrin olis saanut halvemmalla mutta en uskaltanut sitä valita.
Ristom kirjoitti:Sain eilen komiat savut liikennevaloissa Eberistä.
Eka Eberin käynnistymisyritys ei onnistunut, valmiustilan valo sammui, syttyi uudelleen, lähti käyntiin.. Hetken käynnin jälkeen valkoista sauhua niin, ettei takana olleesta autosta näkynyt kuin valot..
Tuoksu kuin lamppuöljy, olisko mennyt raakana pakoputkeen..? Huoltoon 5.11., tänään toiminut normaalisti.
Miten toimi 2 viikkoa sitten tai oliko viime kerrasta vähemmän aikaa?
Huollossa nuohottiin palokammio ja vaihdettiin verkkosukka tms. Ilmeisesti 2,5 vuotta/70.000km lyhyttä ajoa ei ole unelma Eberille.
Omast kolkist oli kans aikanaan toi sukka hävinny niin ei tullu ku sauhuu...
siitä kun ite eberi oli helppo ottaa pöydäl ni ite laitteenki purku oli helppo.
preheatin sivul oli joskus räjäytyskuvatki.
vanhemmas yletty vesiletkutki niin että sai kierron oikastuu eberin ohi niin saa rauhas purkaa.
Mielenkiintoisia havaintoja taas tuosta lämmittimen toiminnasta.
Toissatalvena uusin liekkivahdin ja hehkun verkkoineen. Lämmitin toimi pääsäääntöisesti normaalisti. Viime talvena ei sitten enää oikein toiminutkaan ja vaihdoin palopuhaltimen. Ei apua. Savutti reilusti ja välillä jätti syttymättä.
Kesällä lähti kovan käryn saattelemana käyntiin mutta tälle syksylle ei sitten enää ole käynnistynyt. Tai syttyy normaalisti ja sammuu kahden minuutin kuluttua käynnistyksestä kovan käryn saattelemana.
Tänään tein huvikseni kaksi käynnistystä ja toisella kerralla kun lämmitin oli sammunut ja ainoastaan vesipumppu hurisi (eli lämmitin oli vielä SIDistä kytkettynä) nyppäsin lämmittimen releen pois ja vesipumppu sammui. Meni muutama sekunti ja lämmitin possahti tohottamaan! Laitoin releen takaisin ja kas kummaa lämmitin jäi käyntiin kun palopuhallin ja vesipumppu käynnistyivät. Savu oli kova mutta tulille jäi.
Sellaisen huomion tein, että pienemmällä teholla polttaessa ei savuta oikeastaan ollenkaan, mutta isommalle teholle vaihtaessa alkaa taas käryttämään vaaleata pahanhajuista savua.
Ohjausyksikkö ilmeisesti säätää seosta pumpun nopeutta muuttamalla? Olisiko sitten niin että pumppu pukkaa liikaa löpöä hehkulle? Määrien mittailu onkin sitten töisevämpi operaatio joten pitää kattoa jaksaako moiseen alkaa vai pitääkö luovuttaa kokonaan tuon lämmittimen kanssa..
Uusittuna on nyt oikeastaan kaikki ohjainyksikköä ja palopesää lukuunottamatta. Liekö sitten tässä D5Wz mallissa mitään kuluvaa tuolla palopesässä kun erillinen verkko on hehkun ympärillä?
*************
Ja tänään, päivä tämän ihmeheräämisen jälkeen, Eber käynnistyi täysin normaalisti eikä savuttanut käytännössä yhtään. Erikoista, mutta ei haittaa minua jos tuo nyt jostain kumman syystä päättää toimia tämän talven temppuilematta.
Viimeksi muokannut mike, Ke Marras 07, 2012 10:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Onkohan se sitten ohajinlaitevika. Kun väyläohjattu eber käynnistää kiertovesipumpun ja sisäpuhalluksen, mutta polttoainepumppu ei käynnisty eikä sitten yritä edes käynnistyä. Sen verran käytin auki kampetta kun putsailin hehkun ja liekkivahdin, niin sai lämpötunnistimen johtimia korjailla kun oli kuori johtimessa rikki ja otti välillä runkoon. Olisko hajottanut ohjainlaitteen häiriköidessä. Testerissä ei anna vika koodia, mutta ei pysy hehku päällä koska antaa lämpötunnistimella arvoja 55-200. Tämän jälkeen korjailin siis nuo johdot ja anturi mun mielestä kuitenkin toimii. Löysin jostain ohjeet, että 20 asteessa pitäis olla 10kOhmia vastusarvon ja mittailin silloin sisällä lämpöjen ollessa n.22 astetta niin näytti reipas 8kOhmia nuo anturit. Hehku ei liene kovinkaan suuri vastuksinen??? Ja toisaalta ei se syty varmaan kun ei tule polttoainettakaan sinne asti. Auto siis on 9-5, 07 1,9Tid. Jokohan tuota väylässä olevaa ohjainlaitetta joku osais korjata?