Dieselin lastutus
Re: Dieselin lastutus
Ei oikein ole siihen suuntaan ajoa.. Periaatteessa onnistuu missä vain jos vaan on ohjelmointilaitteet mukana, menee ihan OBD-portista sisään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Dieselin lastutus
Kerätään vielä pari jamppaa täältä päin (Kymenlaakso, Savo) kimppaan ja sovitaan jcarlsonin kanssa tärskyt johonkin puoliväliin.. esim. Jyväskylään. Saadaan varmasti vielä jotain määräalennustakin ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Dieselin lastutus
Eihän tuo mahdoton ajatus ole, riippuu ihan jcarlsonista.kesäjukka kirjoitti:Kerätään vielä pari jamppaa täältä päin (Kymenlaakso, Savo) kimppaan ja sovitaan jcarlsonin kanssa tärskyt johonkin puoliväliin.. esim. Jyväskylään.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Dieselin lastutus
Harkitahan tuota voi toki jos aikataulut sattuu kohdalleen ja autoja on muutama (>2 ainakin mieluusti). Määräalennuksia en ainakaan vielä lupaa mutta hinta on kohtuullinen yleiseen tasoon nähden. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Ruisku"
- Viestit: 118
- Liittynyt: Su Touko 20, 2012 18:15
- Paikkakunta: varkaus
Re: Dieselin lastutus
tere
täälläkin olisi kiinnostusta lisätä tuota alavääntöä( heräilee vasta lähempänä 2500 rpm/min) sekä poistaa tuo egr toiminnasta se tosin jo mekaanisesti tulpattu imusarjan vaihdon yhteydessä mutta toi vika valo sais vielä sen tiimoilta poistua??
täälläkin olisi kiinnostusta lisätä tuota alavääntöä( heräilee vasta lähempänä 2500 rpm/min) sekä poistaa tuo egr toiminnasta se tosin jo mekaanisesti tulpattu imusarjan vaihdon yhteydessä mutta toi vika valo sais vielä sen tiimoilta poistua??
Og900 Cab-90, 95-73.
Ex 9-5 tid-02, 9000 cse-97, 9-3sc-06, Og900s-90, 96-76, 90-87, Og900 2.1-91, Og900 T8 Finlandia-82, Og900-91, NG900 T sens-95
Ex 9-5 tid-02, 9000 cse-97, 9-3sc-06, Og900s-90, 96-76, 90-87, Og900 2.1-91, Og900 T8 Finlandia-82, Og900-91, NG900 T sens-95
Re: Dieselin lastutus
Tuo EGR:n tulppaaminen softaamatta saattaa toki antaa oman osansa oireeseen, mutta ehkä se auto kuitenkin kannattaisi korjata ennen lastutusta? Ehjä TiDS herää nimittäin vakiona sen tuhatkunta kierrosta alempana, siellä 1500-1600rpm tienoossa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Dieselin lastutus
Softalla onnistuu molemmat. Sekä EGR pois ohjelmallisesti niin että vikavaloa ei tule tulpatusta venttiilistä, että lisävääntö ja teho (n. 185/400). Vääntö lisääntyy kyllä hieman (10-20Nm) ihan tyhjäkäynnin yläpuolelta, 2000rpm kohdalla ero jo n. 50Nm virisoftan hyväksi (350 vs 300).
Esim. penkissä mitattuna vakio 1500rpm n. 165Nm, viri n. 185Nm. Veto aloitettu molemmilla 1000rpm kohdalta, nelosvaihteella. 1.9 TidS 6v man.
Esim. penkissä mitattuna vakio 1500rpm n. 165Nm, viri n. 185Nm. Veto aloitettu molemmilla 1000rpm kohdalta, nelosvaihteella. 1.9 TidS 6v man.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Dieselin lastutus
Onko muuten mekaanisella ja softalla tehdyllä egr disbloinilla mitään eroa käytännössä, onko toinen jotenkin "parempi"?
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Dieselin lastutus
Ei voi vertailla. Jos tulppaa vain mekaanisesti, syttyy vikavalo. Jos tulppaa vain softalla, ei tule vikavaloa, mutta jos venttiili sattuisi olemaan jo mekaanisesti rikki niin voi oireilla. Paras on kun tekee molemmat jolloin ei ole väliä onko venttiili ehjä, eikä tule vikavaloa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Dieselin lastutus
Lastutus ja EGR:n poisto kiinnostaisi, sekä tietenkin kaikki mikä vähentäisi mahdollisesti tulevia ongelmia, jotka johtuvat näistä nykyisistä puhdistus toiminnoista.
Mutta mutta. Juuri katsastin 9-3 tids -08:n, ja päästömittauksessa tuli käsitys, ettei sieltä juuri päästöjä tule. ("eihän nää uudet paljon päästele", oli kommentti).
Eli missä vaiheessa alkaa katsastusmies katselemaan kulmien alta? Toinen epäilyä aiheuttava havainto oli moottoritielle kiihdyttänyt uuden karhea VW passatti, joka pölläytti sellaisen mustan savupilven, ettei tunnistuksesta voi olla aivan varma. En nyt millään haluaisi muuttaa Saabbiani vanhaksi Mersuksi.
Mutta mutta. Juuri katsastin 9-3 tids -08:n, ja päästömittauksessa tuli käsitys, ettei sieltä juuri päästöjä tule. ("eihän nää uudet paljon päästele", oli kommentti).
Eli missä vaiheessa alkaa katsastusmies katselemaan kulmien alta? Toinen epäilyä aiheuttava havainto oli moottoritielle kiihdyttänyt uuden karhea VW passatti, joka pölläytti sellaisen mustan savupilven, ettei tunnistuksesta voi olla aivan varma. En nyt millään haluaisi muuttaa Saabbiani vanhaksi Mersuksi.
Re: Dieselin lastutus
EGR:n poisto ei vaikuta savutukseen mitään (vähentävästi itse asiassa mutta jos ei savuta muutenkaan..). DPF:n poisto puolestaan lisää aavistuksen savua mutta korkeintaan pienen ohuen harmaan pölähdyksen polkaistessa, ei juuri kummempaa kuin bensaturbosta tulee. Kunnon perinteinen vanhan mersun tyylinen musta savutus on joko tahallista, tahatonta säätäjän ammattitaidottomuutta tai autossa oleva selvä vika.
EGR:n poisto vaikuttaa typenoksidipäästöihin, mutta niitä ei silmällä näe eikä niitä mitata katsastuksessa. Pakokaasusta voi huomata tällöin lähinnä tyhjäkäynnillä takana seisomalla kloorimaisen "uimahallin hajun".
Perinteisen dieselin "lamppuöljyn" hajua ei tule ellei poista hapetuskatalysaattoria (ei mitenkään tarpeellista, nämä ovat ongelmattomia).
Katsastusmies tuskin siis kiinnittää mitään huomiota, savutusmittauksen raja-arvot alittuu helposti.
EGR:n poisto vaikuttaa typenoksidipäästöihin, mutta niitä ei silmällä näe eikä niitä mitata katsastuksessa. Pakokaasusta voi huomata tällöin lähinnä tyhjäkäynnillä takana seisomalla kloorimaisen "uimahallin hajun".
Perinteisen dieselin "lamppuöljyn" hajua ei tule ellei poista hapetuskatalysaattoria (ei mitenkään tarpeellista, nämä ovat ongelmattomia).
Katsastusmies tuskin siis kiinnittää mitään huomiota, savutusmittauksen raja-arvot alittuu helposti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Ruisku"
- Viestit: 118
- Liittynyt: Su Touko 20, 2012 18:15
- Paikkakunta: varkaus
Re: Dieselin lastutus
aero kirjoitti:Tuo EGR:n tulppaaminen softaamatta saattaa toki antaa oman osansa oireeseen, mutta ehkä se auto kuitenkin kannattaisi korjata ennen lastutusta? Ehjä TiDS herää nimittäin vakiona sen tuhatkunta kierrosta alempana, siellä 1500-1600rpm tienoossa.
tere
hyvä tietää että pitäisi alkaa vääntää alempaa! ilm. jotain vikaa on nyt kun vaan tietäs missä.
jo tehtyjä korjauksi/kokemuksia.....
vähän aikaa ajeltuani tällä autolla ihmettelin tuota alaväännättömyyttä (verrattuna tuohon ng900 turboon) mutta kun paljastui tuo imusarjan läppien toimimattomuus ja myyjäliike maksoi tuon imusarjan uusimisen niin oletin vian korjaantuneen? ja tuo imusarja oli 40% tukossa elikkä tuohon uuteen imusarjaan ei tulla enää johtamaan pakokaasuja!!!.tosin ajoin myös egr:n kanssa ja pers tuntumalla eroa ei ollut väännöissä/tehoissa. mutta ilm.tässä on garretin vnt ahdin mutta millä ohjauksella ja voiko sen toimintaa jotenkin testata?
Og900 Cab-90, 95-73.
Ex 9-5 tid-02, 9000 cse-97, 9-3sc-06, Og900s-90, 96-76, 90-87, Og900 2.1-91, Og900 T8 Finlandia-82, Og900-91, NG900 T sens-95
Ex 9-5 tid-02, 9000 cse-97, 9-3sc-06, Og900s-90, 96-76, 90-87, Og900 2.1-91, Og900 T8 Finlandia-82, Og900-91, NG900 T sens-95
Re: Dieselin lastutus
Turbon siipien ohjauksen voi testata ainakin Tech2:lla.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Ruisku"
- Viestit: 118
- Liittynyt: Su Touko 20, 2012 18:15
- Paikkakunta: varkaus
Re: Dieselin lastutus
tere
täytyy alkaa etsimään osaajaa joka osaisi tarkistaa kyseisen asian täältä ylä/etelä savo akselilta!
mites onnistuuko se miitinki? jcarlsonin kanssa![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
täytyy alkaa etsimään osaajaa joka osaisi tarkistaa kyseisen asian täältä ylä/etelä savo akselilta!
mites onnistuuko se miitinki? jcarlsonin kanssa
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Og900 Cab-90, 95-73.
Ex 9-5 tid-02, 9000 cse-97, 9-3sc-06, Og900s-90, 96-76, 90-87, Og900 2.1-91, Og900 T8 Finlandia-82, Og900-91, NG900 T sens-95
Ex 9-5 tid-02, 9000 cse-97, 9-3sc-06, Og900s-90, 96-76, 90-87, Og900 2.1-91, Og900 T8 Finlandia-82, Og900-91, NG900 T sens-95
Re: Dieselin lastutus
Tampereen seudun mahdolliseen kimppaan yksi EGR potilas voisi löytyä täältä.