2,2 ei käynnisty

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Josu kirjoitti: Katsopa täältä, sikäli kun vika on pumpussa.
http://www.iisalmenautotekniikka.fi/
Joo, tuonne mennee, kunhan irtoaa autosta eivätkä ole tekijät lomalla. Palaan asiaan kunhan auto on taas kunnossa.
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Ohjausyksikkö korjautettu ja asennettu paikalleen. Auto kukkui iloisesti noin viikon, minkä jälkeen erään puolen kilometrin ajon jälkeen taas nykäsi ja sammui. Siitä katsotaan vielä vikakoodit, mutta osaako joku kommentoida:

Ohjainyksikölle oli vedetty yksi uusi piuha, jota ei kuitenkaan oltu kytketty mihinkään. Onko noille ollut tapana tehdä jotain virityksiä, vai mikä on ollut sähköpiuhan tarkoitus?

Infoan vikakoodit, jahka ne saadaan...
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Polppoainepumpun ohjausyksiköstä

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Eikö kukaan osaa sanoa, onko esim. aikoinaan joku viritys vaatinut ylimääräisen piuhan ohjausyksikölle?

Mikä, esim. maavika saattaisi aiheuttaa kerta toisensa jälkeen ohjainyksikön pimenemisen?

Auto seisoo nyt pihalla ja odottaa, että ohjainyksikön huoltanut mesta palaa lomilta, joskus kahden viikon päästä. Siihen saakka ajellaan laina-autolla.
Ja ehkä sen jälkeenkin, jos tästä ei ota selkoa.
:cry:
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Aki.Alanen
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Syys 28, 2010 06:21
Paikkakunta: Jalasjärvi
Viesti:

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Aki.Alanen »

Schippy kirjoitti:Eikö kukaan osaa sanoa, onko esim. aikoinaan joku viritys vaatinut ylimääräisen piuhan ohjausyksikölle?

Mikä, esim. maavika saattaisi aiheuttaa kerta toisensa jälkeen ohjainyksikön pimenemisen?

Auto seisoo nyt pihalla ja odottaa, että ohjainyksikön huoltanut mesta palaa lomilta, joskus kahden viikon päästä. Siihen saakka ajellaan laina-autolla.
Ja ehkä sen jälkeenkin, jos tästä ei ota selkoa.
:cry:
:idea: Voitko ottaa kuvan johdosta ja sen sijainnista tarkistan sen omasta 2,2 tidistäni josko minulla olisi kiinni :) minulla on 2000 vm 9-3
"The bonds of loyalty can tie one to the grave."
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Heipä hei taas.
Saab seisoo Kainuussa huoltamon pihassa eikä siten ole juurikaan kuvattavissa.
Tuo Iisalmen pulju toimii vähän hitaasti, kun kesälomilta päästyään jatkoi osa porukasta hirvikuvioiden parissa...
Mutta kunhan korjaavat ohjainyksikön uudestaan, tehdään vähän tarkistusmittauksia ja tinataan kunnolla paikalleen, jotta jännitehäviöt ei vahingossakaan käräytä sitä. Josko sitten.
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Uusi ongelma - Meni viime viikolla 2.2TID vikatilaan työreissulla. Köröttelin sitten limp modella kotiin, meni siihen pahempaan limppiin vielä eli kulki sen 70km/h tasamaalla. Ajoin suoraan pajalle vikakoodien lukuun ja sieltä tuli kolme koodia. Immu - jännite liian matala (vaihdettu kesällä uuteen), EGR epätoiminta (juuri putsattu) ja joku koodi ahtopaineanturalta, jonka tarkempaa merkitystä en muista. Mutta ongelmaksi muodostui se, että pirssi ei enää käynnistynyt. Startti pyöritti tietokoneen mukaan 400rpm ja pakoputkesta tuli savua ja nafta haisi reippaasti. 2 tuntia tapahtuneen jälkeen sitten koitettiin vetämällä ja lähti käyntiin. Menin suoraan tankille ja sen jälkeen on toiminut niinkun kultakello. Hyvin samanlainen skenaario kävi tästä viikko taaksepäin. Lähtökohtaisesti kylmän lähtee tulille hyvin, mutta sitten kun on ajanut muutaman kilometrin ja sammuttaa joksikin aikaa niin enää ei lähde käyntiin, mutta siis vain silloin jos naftaa on alle puoli tankki. Täydellä tankilla ei mitään ongelmaa. Lupaa aina heti, 48h seisonnankin jälkeen ylki 10 asteen pakkasessa alko heti kun startti alko pyöriä, rykiä käyntiin ja lähti muutaman sekunnin startilla ja kävi tasaisesti alle 10 kuluttua. Kyseessä siis 125hv versio ja tässä on se ns parempi pumppu, jota ei Iisalmessa ei korjata.

Mikähän ihme - kysyy tietämätön. Ensi hätiin olen vaihtanut paluuputket ja polttoainesuodattimen, mutta niistä ei ollut apua...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja haja »

Onko ilmamassamittarille ikinä tehty mitään? Nekin kestävät aikansa. Mukamas 126 t ajettua dieseliä kävin joku vuosi sitten koeajamassa. Moottorin vikavalo syttyi ja limb- tilassa nilkutettiin takaisin liikkeeseen. Tuolloin siitä oli mennyt ilmamassamittari.

Itselläni oli tuossa samaisessa dieselissä myös tankin huohotus jumissa - hitaasti tankin korkkia avattaessa kuului imaisuääni. Saabin kiertokirjeissä tankin huohotuspäivityksestä on ollut juttua - kaikkiin yksilöihin tuota modausta ei olla vielä välttämättä tehty.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Ilmamassamittari on kesällä vaihdettu uuteen - joskin ei orggis saab/bosch osaan.

Tuo huohotusjuttu on minulle uusi, onko mitään linkkiä antaa siihen asiaan. Tietysti korkki löyhällä voi koittaa ajaa kanssa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja haja »

Omassa vm-02 OG 9-3:ssa oli viime kesänä ilmavuoto - ei löytynyt kirveelläkään mistään. Loppupäätelmänä oli, että itse pumppu vuotaa ilmaa takaisinpäin.

Vaihdettiin sitten purkukoneesta (9-5) pumppu tilalle. Tämä toimi liki moitteetta (voimasavua pukkasi kiihdytyksissä häiritsevän paljon) muutaman kuukauden kunnes otti auto osuman kylkeen. RIP

Vanhan pumpun käytin pajalla - siihen tehtiin tiivisteremontti. Testipenkissä pumppu ei käynyt kun ko. pajalla ei ollut sopivia palikoita testausta varten. ( VP44- Kahdella pistokkeella =PSG16). Toimivuudesta en tiedä kun ei ole tullut vielä asennetuksi mihinkään, onpahan nyt varalla.

Esim. tämä paja maailmalla korjaa kahden pistokkeen pumppujen elektroniikkaa:

http://www.vp44diesel.de/en/offer
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja haja »

Niin se 9-3 dieselien polttoainetankkien huohotusongelma - oli kuulemani mukaan ollut merkkikorjaamoiden kiertokirjeissä tms. aikanaan.
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

auto 93 2001 2,2, tuossa vissiin on ajonesto,onko sille jotain vilkkulediä jossain,vai tuleeko esim avaimenkuva näyttöön tms,jos ajonesto menee päälle? ongelmana satunnaisesti,käynnistyksessä hörähtää,ja sitten ei käymään edes apuvirralla,ei edes lupaa,vaikka pyörittää hyvin.Silloin kun toimii,lähtee heti käymään. epäily nyt virtalukon pohja,kun välillä ei mene virta päälle,kuin 2-3 krt renkkaamalla,voiko tossa olla sähkö pois pumpulta,jos pyörittää? auto ei minun,eikä täällä,etten pääse tutkimaan...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
pikkujussi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 19:02

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

Iltaa. Tuli luettua nyt tämä keskustelu alusta loppuun muutaman sinikylkisen ja tupakan säestyksellä, mutta kysytään nyt kun ei selvää apua löytyny. Vaihdoin tommosen 9-5 2.2 tid farmarin aut.ja vajaan tonnin ajettua alko herjaamaan ce valoa, mutta mielestäni toimi kuitenkin normaalisti, muutaman kerran oli pientä nykimistä. Valo paloi välillä, ei jatkuvasti. Viime päivinä ei palanu ollenkaan, kun sitten kurvasin tankille niin sammu rullatessa risteykseen eikä kirveelläkään enää käyntiin. Ajotietokone näytti että 50km vielä pääsis. Laitoin kuitenki ainetta lisää mutta ei vaan lähteny käyntiin. Nyt auto omalla verstaalla, mistähän lähtis kokeilee (vaikka sillä kirveellä)? Aj. 376tkm.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Oiskohan se polttoaine ollut lopummassa, mitä sid antoi ymmärtää ja vetäs ilmat...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
pikkujussi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Helmi 22, 2015 19:02

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja pikkujussi »

Ilmaahan siellä oli. Ilmasin sen perämoottorin käsipumpulla, mikä mainittiinkin tässä osiossa.
Nyt tietää millon viimeistään menee tankille, eli vika oli polttoaineen vähyys. Kätevä peli tuo käsipumppu!
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7370
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tetammi »

JuhanaL et kojetaulun päällä etureunas pitäis palaa ledi, ainakin molemmissa omissa on palanut.
Yhtään en tiedä mihin ajonesto diisselis vaikuttaa, ei oo tullu perätöntä avainta viel testattuu.

Mitään pumpun surinoita tuosta ei kuulu.

Paluuletkut T-palat sieltä suuttimien tyköötä kannattanee uusii, ainaki jos takkuilut tulee pidempään seisoessa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin