TTid männät sökönä ->uusi kone->DPF / EGR
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Omassa autossa vaihdoin juuri öljyt ja onneksi ei ollut öljymäärä lisääntynyt. 4 litraa tuli ulos joten toistaiseksi voin ajella rauhallisin mielin. Jossakin välissä kyllä lisävoima on tarpeen ja samalla joutaa ylimääräiset himmelit mäkeen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Kuulostaa kyllä pelottavan tutulta noi oireet ja en voi muuta kuin toivottaa tsemppiä. Kuten olet lukenutkin, miettisin kahteen kertaan minne täällä autonsa vie. Saabpartnessia voi vilpittömästi suositella jos uuden koneen hankkiminen tulee ajankohtaiseksi.koslowski kirjoitti:Hienoa kuulla että sait auton lopulta kuntoon!
Muutenkin mielenkiinnolla luin keskustelun kun nyt näyttää että koin itse samanlaisen kohtalon juuri torstaina. Vuosimallia 2008 oleva TTID, 99tkm mittarissa veti ylikierrokset kiihdytyksessä. Tilanne oli kuitenkin vain hetkellinen ja kierrokset laskivat aika pian takaisin normaaliin. Ihmettelin hieman tilannetta ja ajattelin että joku tilapäinen häiriö. Virhe! Sillä seuraavassa kiihdytyksessä kierrokset meni taas rajottimelle ja vähän ylikin. Auto ei sammunut virta-avaimesta ja paniikissa vedin kytkimen pohjaan. Se taisi olla se toinen virhe. Jälkikäteen ajatellen olisi varmaan pitänyt lyödä jarrut täysin pohjaan jos vaikka auto olisi sammunut siihen. Itse yritin vaihtaa suuren vaihteen ja sammuttaa siten auton. En tiedä sitten sammuiko siihen vai leikkasiko jo kone kiinni, mutta lopputulos oli se että soitin hinaajan paikalle auton sammuttua.
Hinausauto hoiti auton korjaamolle jossa alustava diagnoosi oli se että kampiakseli ei ainakaan liiku yhtään ja jos autoa yrittää vaikka hiukan työntää, on jarrut aivan lukossa. Diagnostiikan ainoa virheilmoitus muistissa oli "ylikierrokset". Öljyä oli ollut öljysäiliössä reilusti yli sallitun määrän, vaikka sitä ei ollut kukaan sinne lisännyt ja viime huoltokin oli syyskuussa...
Ensi viikolla pitää etsiä Turun seudulta joku osaava saabin korjaaja joka voisi sitten lähteä selvittämään mitä kaikkea oikeasti on mennyt rikki. Jos jollain on vinkkejä antaa, niin kiitollisena otan vastaan. Jos vaihtomoottoria pitää alkaa hommammaan, niin sisor123 ilmeisesti suosittelee ainakin Saab Partnersia. Onko jollain tiedossa vaihtoehtoja. Voin toki aloittaa tälle tapaukselle uuden keskusteluketjunkin jos haluatte seurailla sivusta.
Ja niin joo, mun auto oli myös käynyt kaikki huolto-ohjelman mukaiset huollot, ei ollut virityssoftaa laitettu eikä mitään muutakaan erityistä. Normaalikäyttöä siis. Tosin viimeisen vuoden ajan työmatka on ollut vain 11 km/suunta ja tästä aloinkin jo miettimään että voiko tässä olla kyseessä dpf:n puhdistuspoltoista tulleet "ylimääräiset öljyt" vai mistä mahtaa olla kyse? Olisi toivonut että tuon ikäisellä autolla yli 100tkm pääsee ennen kuin kone hajoaa, mutta nyt näyttää kyllä pahalta.
Itselleni ei ikinä tullut selväksi, mikä varmuudella oli täydellisen tuhon aiheuttanut. Tai juu, se että öljyä oli päässyt palotilaan, mutta miksi?
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
DPF polttoprosessin takia jälkiruiskutettu polttoaine päätynyt männänrenkaiden ohi öljypohjaan -> öljyntaso liian korkea ja viskositeetti matala -> huohotuksen kautta palotilaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Mielestäni DPF-poltosta saisi olla mittaristossa jonkinlainen merkkivalo, jolloin varmasti huomaisi milloin poltto on käynnissä. Ainakaan meidän TTID:ssä tuota polttoa ei huomaa ajossa mitenkään muuten kuin seuraamalla DTE-näyttöä SIDistä. Tyhjäkäynnillä toki erottaa hieman erilaisesta käyntiäänestä, mutta jos olet jo ajanut auton parkkiin, niin eipä aina viitsi tai ehdi lähteä takaisin ajelemaan polttolenkkiä ja silloin puhdistuspoltto jää kesken... Meillä tuo poltto tapahtuu noin 500km välein ja surkean öljytikun perusteella öljyntaso on pysynyt samana nyt rapiat 10tkm.
Eski
Eski
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
No nyt selvisi. Kiitos, että jaksoit taas vääntää rautalankaa.jcarlson kirjoitti:Dieselmoottori on...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Joo, DTE:stä sitä täälläkin on vahdattu. Motarilla tasaisessa vauhdissa poikkeaman huomaa yleensä aika helposti, vaikka välillä katsoisi tietäkin.Eski kirjoitti:seuraamalla DTE-näyttöä SIDistä.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kuvittelin, että techillä näkisi kauanko on viime poltosta, mutta ei. Tai en ainakaan löytänyt. DPF:n paineanturin lukemia kyllä katselin kerran ajon aikana. Siihenkään en oikein ole löytänyt viitearvoja - miten paine-ero muutetaan tukkeutumisasteeksi, ja millä kuormituksella lukema pitäisi katsoa.
Merkkivalo tai muu indikaatio poltosta olisi kyllä hieno juttu. Koskahan joku onnistuu näihin tekemään jonkun SID-infoa vastaavan viritelmän, jolla saisi SIDiin tämän ja muut perusasiat EDC16:sta näkyviin...
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Näin jälkikäteen ajateltuna itsellänikin varmasti noita polttoja oli jäännyt kesken. Olinkin laittanut merkille tihentyneet poltot/epätasaiset tyhjäkäynnit/ hieman hapettoman menon. Itse ajan myös suurimmaksi osaksi lyhyttä pätkäajoa ja paljon kaupungissa.
Mutta.. ei mulla ollut harmaintakaan aavistusta että öljymäärä voi nousta epäonnistuneiden polttojen takia. Luulin että auto menee limp modeen jos DPF kokonaan tukkeutuu. En myöskään tajunnut öljymäärää usein tarkistaa, pidin vain huolen siitä, että öljyt tulee vaihdettua 5-10tkm välein.
Mutta.. ei mulla ollut harmaintakaan aavistusta että öljymäärä voi nousta epäonnistuneiden polttojen takia. Luulin että auto menee limp modeen jos DPF kokonaan tukkeutuu. En myöskään tajunnut öljymäärää usein tarkistaa, pidin vain huolen siitä, että öljyt tulee vaihdettua 5-10tkm välein.
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Neo Brothersilta edullinen kone. Ilman turboja tosin, mutta nekin saa 834£ hintaan.
http://www.neobrothers.co.uk/complete-z ... qhq6edm526
http://www.neobrothers.co.uk/complete-z ... qhq6edm526
93SC TTiD
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Jos sulla on kouvostoliitossa tilaa missä voisi järjestää "tälläisen kimppa disabloinnin" samallalailla kun pirkamanalla järjestettiin, niin oleppa yhteydessä. Varmaan asiakaskuntaa löytyy itä-Suomestakin..suorsa kirjoitti:Omassa autossa vaihdoin juuri öljyt ja onneksi ei ollut öljymäärä lisääntynyt. 4 litraa tuli ulos joten toistaiseksi voin ajella rauhallisin mielin. Jossakin välissä kyllä lisävoima on tarpeen ja samalla joutaa ylimääräiset himmelit mäkeen.
Jcarlsonilla oli ilmeisesti jotain kytkyksiä Hartolaan?
Ihan vaan ideana ja offtopiccina.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Niin ja tähän lisätään vielä se, että sitä öljymäärä ei pysty luotettavasti tarkastamaan muutakuin astiaan valuttamalla. Saatana sanon minä.sisor123 kirjoitti: En myöskään tajunnut öljymäärää usein tarkistaa, pidin vain huolen siitä, että öljyt tulee vaihdettua 5-10tkm välein.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Jos tilat järjestyy ja kiinnostuneita on riittävästi niin voidaan järjestää samanlainen tapahtuma kuin pirkanmaalla. Hartolassa ei ole enää käyntiä, mutta eipä tuolla paikkakunnalla ole väliä kunhan sen verran tulijoita on että ei mene reissu tappiolle. ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itse voin tarjota siis softauksia (EGR sekä DPF off tarvittaessa) dieseleihin ja bensaturboihin, myös muihin kuin Saab tapauskohtaisesti. Biopowerit kaikkiin tunnetusti onnistuu ja 07-> ecujakin on hyllyssä jne. Oleellista on kuitenkin että paikka ja aika sovitaan ja ilmottautumiset on sen verran sitovia ettei esim. kymmenen kiinnostunutta lopulta kutistu kahteen jotka tulee.
Mekaanisia EGR tulppauksia tai DPF poistoja, suutinten vaihtoja tms. en mielelläni itse tee.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itse voin tarjota siis softauksia (EGR sekä DPF off tarvittaessa) dieseleihin ja bensaturboihin, myös muihin kuin Saab tapauskohtaisesti. Biopowerit kaikkiin tunnetusti onnistuu ja 07-> ecujakin on hyllyssä jne. Oleellista on kuitenkin että paikka ja aika sovitaan ja ilmottautumiset on sen verran sitovia ettei esim. kymmenen kiinnostunutta lopulta kutistu kahteen jotka tulee.
Mekaanisia EGR tulppauksia tai DPF poistoja, suutinten vaihtoja tms. en mielelläni itse tee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Minäkin olisin myös kiinnostunut EGR:n poistosta ja voisin osallistua kimppatapahtumaan, jos se järjestetään lähempänä Jyväskylää kuin Vaasa
Eski
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Eski
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Ja aamen lisään minä.saabillua kirjoitti:Niin ja tähän lisätään vielä se, että sitä öljymäärä ei pysty luotettavasti tarkastamaan muutakuin astiaan valuttamalla. Saatana sanon minä.
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Täälläkin olisi 1 ehdokas jcarlsonin softaan, vaikka polttosofta omasta onkin päivitetty. Välimatka saisi olla tosiaan max. 250km Lappeenrannasta ja mielellään viikonloppuisin. Muuten menee kesälomamatkailuksi Vaasan suuntaan.Tyhmä kysymys, mutta mitä hyötyä/haittaa on on DPF off:sta.jcarlson kirjoitti: Itse voin tarjota siis softauksia (EGR sekä DPF off tarvittaessa) dieseleihin ja bensaturboihin, myös muihin kuin Saab tapauskohtaisesti.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: TTid männät sökönä --> uusi moottori
Hyöty = Ei tukkeudu, ei polttoja (öljyn diluutio ja polttoaineen tuhlaus), ei ahdista putkessa ja nosta kulutusta/laske tehoa.
Haitta = Pienhiukkaspäästöt kasvaa, katsastuksen savutusmittauksen tosin läpäisee
Jos poistetaan softasta, on poistettava melko välittömästi putkesta koska tukkeutuu kun ei enää polteta.. muutaman sadan km siirtoajo ok.
Jos poistetaan putkesta, pitää poistaa siinä vaiheessa softastakin kun haluaa vikavalot pois ja turhien polttojen massiivisen savutuksen...
Haitta = Pienhiukkaspäästöt kasvaa, katsastuksen savutusmittauksen tosin läpäisee
Jos poistetaan softasta, on poistettava melko välittömästi putkesta koska tukkeutuu kun ei enää polteta.. muutaman sadan km siirtoajo ok.
Jos poistetaan putkesta, pitää poistaa siinä vaiheessa softastakin kun haluaa vikavalot pois ja turhien polttojen massiivisen savutuksen...
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com