anttimak kirjoitti:Itse kuulin, että Oulun Aineen pojat oisivat sanoneet, että heidän mielestään remelijumppa pitäs tehä 75tkm välein. Ja pihalla on kokoajan jonossa remmikatkenneita tiisseleitä joilla ajettu 100tkm (remmillä). Itse kyllä aijon pitää ton 75-100tkm välin, en enempää.
Eikös oulussa mystinen avaruuspöly katkonut muidenkin automerkkien hihnoja?
Omassa autossani hihna vaihdettu viime kuussa. Neljän vuoden päästä on sille kertynyt matkaa nykyisillä ajomäärillä jotain 30-35 tkm. Saas nähdä raaskiiko vaihtaa vielä siinä kohtaa...
Ainiin olin muuten jo unohtanut koko homman Eli voisiko olla, että remelillä ajelee sen 120tkm mutta Oulussa 75tkm ?
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
En tunne oulun "avaruuspölyn" vaikutusta saabin jakohihnaan (käsittääkseni oulun ongelmat ovat lähinnä vaivanneet vag:n laitteita). Näissä saabin diisseleissä ongelma ei ole hihnan kesto vaan vesipumpun laakeroinnin pettäminen, joka aiheuttaa hihnan katkeamisen...
Eski kirjoitti:Näissä saabin diisseleissä ongelma ei ole hihnan kesto vaan vesipumpun laakeroinnin pettäminen, joka aiheuttaa hihnan katkeamisen...
Eski
Näinhän se on.
Eipä ole pitkään aikaan kuulunut mitään juttuja tästä Oulun alueen "jakoremminkatkeamis -syndroomasta". Jokohan ovat lopettaneet tutkinnan. Syynähän voi myös olla Oulun kokoajan paheneva taloustilannen ja siitä seurannut pihistely autojen huolloista
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Jep, aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan syy oli tiesuolassa -> http://www.hs.fi/autot/a1400729356770
Ollaan jo vähän offtopikissa, mutta ehkä saabinkin vesipumput leikkaa kiinni tiesuolan takia
...ja myös hihnapyörien valmistustekniikassa. Osaako joku kertoa mitä materiaalia ja miten työstettyä Saabin Fiat-dieseleiden hihnapyörät ovat? Ja vaihdetaanko niitä laisinkaan normaalissa jakohihna+vesipumppu -huollossa?
Tarkoittanet niitä ns. laturihihnan rissoja. Minulle on ainakin väitetty, että niitä on aivan turha vaihtaa 100tkm välein. Itse vaihdoin pelkän hihnan jakopääremontin yhteydessä, kun se maksoi vain muutaman kympin. Hihnapyörät ovat huomattavasti kalliimmat kuin aitojen B2x5-koneiden jatkuvasti porsivat rissat.
Viime huollossa (n. 215tkm) vaihdatin myös nuo jakopään hihnapyörät. Sen näköiset oli että kyllä ne vaihtoa jo kaipasi. Normaaliin huolto-ohjelmaanhan noiden vaihto ei käsittääkseni kuulu.
jmaatta kirjoitti:Viime huollossa (n. 215tkm) vaihdatin myös nuo jakopään hihnapyörät. Sen näköiset oli että kyllä ne vaihtoa jo kaipasi. Normaaliin huolto-ohjelmaanhan noiden vaihto ei käsittääkseni kuulu.
anttimak kirjoitti:
Eipä ole pitkään aikaan kuulunut mitään juttuja tästä Oulun alueen "jakoremminkatkeamis -syndroomasta". Jokohan ovat lopettaneet tutkinnan. Syynähän voi myös olla Oulun kokoajan paheneva taloustilannen ja siitä seurannut pihistely autojen huolloista
Harmaa, pieni metallilaatikko ilman yhtään liikkuvaa osaa. Silti tämä kapistus voi antaa ratkaisevan vihjeen jakohihnojen katkeilusta, jonka aiheuttajaa on Oulun seudulla etsitty jo vuoden päivät.
Lapin ammattikorkeakoululla tutkitaan nyt, mitä pitää sisällään Kemin ja Raahen väliseltä tieosuudelta autoihin kertyvä maantiepöly.
Tai no, ei kyllä hirveästi naurata, kun perheen toisessa autossa on VAG:n 1.6 TDI.
Tämän viestiketjun ekasta viestistä näkyy kuvia minun autosta 100K ajettuna, jossa ei ole mitään pölyä. Ihan ei kyllä jaksa uskoa, että tuo pöly johtuisi tiesuolasta, koska kyllä sitä on käsittääkseni pääkaupunkiseudullakin kylvetty (siellähän tuo minun auto on alkutaipaalensa on kulkenut).