Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
bigbear
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 12:31

Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja bigbear »

Tervehdys kaikille.

Tuli ostettua melkein Saab eli Cadillac BLS ( Sille ei ole omaa foorumia, joten ajattelin kysäistä arvon Saabisteilta apuja.)

Autossa on 1.9tid 150hevosvoimaisena. Moottorilla on ajettu n. 80tkm . Moottori on todella hengetön alle 2000-2200rpm. sen jälkeen peli kyllä tuntuu kulkevan ihan normisti.
Onko moottorille tyypillistä se, että se ei todellakaan vedä alle tuon kierrosluvun? Aikaisemmissa dieseleissä 1.9tdi 110hv VAG, 2.0 tdi 140 hv VAG ja 2.0D 163 hv BMW on moottorit vetäneet myös alhaalta.
Miten mahdollisia vikoja voisi tutkia tai testata?
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja aero »

Jumitteleva venttihyrrä (=VNT-turboahdin) voi vissiin aiheuttaa moista, kun ei pääse nostamaan paineita siihen malliin kun pitäisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
bigbear
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 12:31

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja bigbear »

Mikään valo ei pala.

Onko jossakin tuolle tai saabille suorituskyky mittauksia esim 60-90 suurimmalla vaihteella?
bigbear
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 12:31

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja bigbear »

Voiko noi imuläppien toimimattomuus aiheuttaa tuon ettei vetoa ole alle 2000rpm? Auto ei meinaa jaksaa mennä kutosella alle tuon. Vertasin kiihtyvyyttä 60-90km/h opel astran 1.9 120hv diisseliin ja jäin noin 5 sekuntia suurimmalla vaihteella.
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja josé »

EGR kannattaa katsoa, kun tutkii imusarjaa. Paineanturikaan siellä ei tykkää noesta.
AST
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Heinä 27, 2010 15:22

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja AST »

OFF TOPIC!

Hiukan asiaa sivuten, millä rpm alueella pitäisi ahtopaineen lähteä ahtamaan kyseisessä 1.9TiDS 150hv koneessa? Tuntuu meinaan että pitäisi olla ainekin 1800~ ennen kuin mitään tapahtuu.. Aika laiskalta vehkeeltä tuntuu jos on alle tuon 1800rpm, oli sitten vaihteena 2 tai 3 tai 4 jne. Tosin ehkä siihen voi vaikuttaa sekin että ajellut 200hv lastutetulla bensakoneella vaikka ei sekään mikään supertykki missään nimessä ollutkaan..

Vikakoodit luettu eikä mitään EGR tai imusarjan läppiin viittaavaa ollut, vai pitäisikö ne silti tarkistuttaa vaikka koodeja ei antanutkaan niistä?
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja aero »

...ja minusta kun paukkua saisi olla koko kierrosalueella lisää. Toivottavasti seuraavaan kulkineeseen on varaa ostaa se toinenkin T.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1101
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Mulla on tuo 150 hv diesel automaatilla. Alavääntö on niin heikko, että kaveri kysyi onko saabi rikki kun lainasi sitä?

Jos tuo on ominaisuus esim. automaatilla, auttaako lastutus tähän? Isommilla kierroksilla kyllä ehtii, mutta paikaltaan lähtee kuin purkka tukasta?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja aero »

Komppaan siinä, että onneton veto alhaalla on vika. Mulla lähtee hyrrä heräilemään ~1500rpm tienoossa, jonka jälkeen vetoja on kohtalaisesti (eli se, mitä tuosta kuuluukin irrota - ei se mikään tykki kuitenkaan ole). Sitä en allekirjoita, että vääntöä olisi tippaakaan liikaa. En edes ymmärrä, miten tuolta voi tuntua, ellei autossa ole jotain vikaa (tai femmassa rankkaa eroa kolkkiin) tai kuskilla 2-asentoista kaasujalkaa (jota sitäkään en ammattikuljettajasta usko, eikä se kerrasta pohjaan huitasukaan kolkilla "yli" vedä). TTiD:ssä on reilusti enemmän, eikä sekään automaatin edessä ainakaan mielestäni liikaa vetänyt (manuaali-TTiD:tä en ole ajanut).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja aero »

Alan taipumaan siihen, että sulla on tosiaan autossa jotain häikkää. Yksikään mun ajama diesel-Saab ei pelkästään polkimen hipaisulla ole ampunut paineita tappiin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

JiiVee kirjoitti:Mulla on tuo 150 hv diesel automaatilla. Alavääntö on niin heikko, että kaveri kysyi onko saabi rikki kun lainasi sitä?

Jos tuo on ominaisuus esim. automaatilla, auttaako lastutus tähän? Isommilla kierroksilla kyllä ehtii, mutta paikaltaan lähtee kuin purkka tukasta?
Suurin viive liikkumiseen tulee automaatin miettimisestä. Kestää vajaan sekunnin kaasunpainalluksesta ennen kuin tapahtuu.

Automaatin ykkösvaihde on kyllä luonnottoman lyhyt erityisesti TTiD:ssä. Kakkonen olisi sopivampi ykkösvaihteeksi, saisi toimia kuten vanhat V8-mersut (ykkönen on käytössä vain kickdownilla, muuten lähdetään kakkosella).

Ykkösen lyhyys luonee tunnetta alaväännöttömyydestä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja josé »

AST kirjoitti:Vikakoodit luettu eikä mitään EGR tai imusarjan läppiin viittaavaa ollut, vai pitäisikö ne silti tarkistuttaa vaikka koodeja ei antanutkaan niistä?
Mekaaniset viat eivät välttämättä (aika usein) eivät näy vikakoodina. Esim. Egr:stä boksi tietää ainostaan onko liitin irti tai johto poikki. Varsinaisen toiminnan arvioiminen jää erilaisten paineantureiden varaan. Jos häiriö mahtuu niiden raja-arvoihin, siitä ei tule ilmoitusta. Vaikka jokin vikakoodi ilmestyy, sen sisään mahtuvat viat ilmansuodattimesta pakoputken päähän. Egr:n (myös solenoidin) ja imusarjan läppien mekaanisen toiminnan tarkistaminen ei ole kovin suuri asia. Suosittelen.
bigbear
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2010 12:31

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja bigbear »

Onko joku mittaillat suoritusarvoja 150hv dieselillä?

esim veto 5 tai 6 vaihteella 60-120km/h?
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

bigbear kirjoitti:Onko joku mittaillat suoritusarvoja 150hv dieselillä?

esim veto 5 tai 6 vaihteella 60-120km/h?
On varmaan. Joku ottaa aikaa isoisän taskunauriilla ja joku gps / loggerilla. Joku kiihdyttää tasaisella ja joku puijon mäkeä alas --> en vetäisi näistä kovin kummoisia johtopäätöksiä. :D
aero
-
Viestit: 8682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Erittäin olematon alavääntö 1.9tid 150hv

Viesti Kirjoittaja aero »

bigbear kirjoitti:Onko joku mittaillat suoritusarvoja 150hv dieselillä?

esim veto 5 tai 6 vaihteella 60-120km/h?
Lievä ylämäki, kuumahko päivä eikä mahdollisesta tuulesta tietoa, vitosella tasavauhdista pedaali lattiaan. Vauhti alkaa nousta n. 3sek tienoossa ja viisari sanoo 120 n. 17sek tienoossa. SC:n mittari heittää kuin Pitkämäki keihästä - mittarin väittäessä 130km/h on todellinen nopeus interpoloituna parin eri GPS:n tuloksista n. 123km/h. Missään vaiheeessa en huomaa liikaa vääntöä enkä myöskään liikaa tehoa - olen edelleen sitä mieltä, että auto on laiska, vaikka sillä toki liikenteessä pärjääkin.

http://aero.1g.fi/kuvat/Saab/9-3%2BSC/mov00532.mp4
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin