2,2 ei käynnisty

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tturku »

tarkastettiinko ne takaisinsyöttöletkut ja liittimet jo? Vaihdoitko sen pumpun vai onko siellä se vanha? Vähän kuulostais siltä että saa ilmaa jostain...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

hakuba2 kirjoitti:Taas temppuilee. Tänä aamuna pakkasta -12, auto lämmityksessä 1.5h. Menin käynnisteleen, niin viisi 10. sekunnin starttausta ja kuudennella lähti käyntiin. Sama homma ollu tässä muutamana muunakin aamuna, no ei ihan noin pitkää starttausta. Eilen aamuna -10 ei ollu lämmössä ja lähti noin viiden sekkunnin starttaamisen jälkeen käyntiin. Vika koodit luetettu, ei koodeja.
Kulutuskin pompannut tässä viime aikoina reilusti, tällä hetkellä 8.6 l/100km. Pääsäntöisesti työmatkaajossa, maantietä 15km suuntaansa.

Oisko vinkkejä?
Tere

Painin aikoinani samojen ongelmien kanssa itsekkin. Pitkän ja hartaan vian haun jälkeen diaknosoitiin ongelma kannessa olevien ruiskusuuttimien tiivisteisiin( 2kpl mukia ei pitänyt kunnollapuristuksia ja 2kpl suuttimia päästi paluu naftan kannen ja vena kopan välissä öljyn sekaan). Uusittiin kaikki suuttimien tiiviste prikat (8kpl yhteensä) sekä o-renkaat suuttimien ja ruiskuputkien välisiin polttoaine siltoihin.

Kaiken tämän lisäksi luonnolisesti uudet paluu letkut sekä MESSINKISET T-kappaleet niihin.

Ja kuinkas ollakkaan, rupes 2.2 muistuttaan jälleen auton konetta... :D

Niin ja tuohon kylmäkäynnistys ongelmaan vielä.
Rakensin omaani "manuaali"hehkun kun rupes ottaan pattiin aika-ajoittaiset startin sahaukset.
Tapahtui siten että asensin jäähdytys nesteen lämpötila-anturin väliin vaihtokärkisen painonapin ohjaamon puolelle, sekä muistaakseni n.10kohmin vastuksen. Kytketään siten että nappi normiasennossa on kärki kiinni, jolloin järjestelmä ns. normitilassa. Painettaessa nappia kärki aukesi ja tähän väliin kytkin tuon vastuksen sillä seurauksella että signaaali kulki tuon vastuksen läpi. Tästä johtuen auton "äly" kuvitteli ulkona olevan n. 100 astetta pakkasta ja kyllä hehkui :lol:
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Uri »

Mullakin jäi tänään Saba pihaan. Hyvin kyllä pyörittää ja pari kertaa rykäisi mustat savutkin, mutta käyntiin ei lähde.
Eilen toimi moitteetta, ajelin pitkän lenkin.

Tankissa on kyllä melko vähän dieseliä, toivottavasti ei siitä ole kiinni...
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Uri kirjoitti:Mullakin jäi tänään Saba pihaan. Hyvin kyllä pyörittää ja pari kertaa rykäisi mustat savutkin, mutta käyntiin ei lähde.
Eilen toimi moitteetta, ajelin pitkän lenkin.

Tankissa on kyllä melko vähän dieseliä, toivottavasti ei siitä ole kiinni...
Toivottavasti on vikana vain tyhjä tankki, on meinaan varsin helppo ehjätä.

Ilmauksen kanssa on sitten ihan toinen juttu. Aiheesta on täällä kirjoiteltu varsin paljon, mutta nopee kertaus.

1. Älä polta starttia
2. Älä vieläkään polta starttia
3. 17mm kiintoavain ja kaveri kabiiniin auttaa liki ratkaisevan paljon.
4. Ota moottorin päältä peitemuovi pois jotta näet/pääset käsiksi ruiskuputkiin. Avaa 2-3kpl putkia löysälle ja pyydä kaveria starttaan. Kun rupee diesel pulppuamaan putkien päistä, niin lujaa ruuvaamaan niitä kiinni. Yleensä lähtee toisen putken kiinnityksen jälkeen omalla voimalla.

Mutta kuten sanottua aiheesta on kirjoiteltu paljon, joten aiheesta kannattaa lukea muitakin ketjuja.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Uri »

No tankin ei PITÄISI olla tyhjä. Viime tankkauksesta 710km ja yleensä ajan n. 800km ennen, kun polttoainevalo syttyy ja menen tankkaamaan.

Tuollahan tuo korjausoperaatio toki pitää aloittaa.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jos sattuu omaamaan semmoisen Bilteman tms. myymän öljynvaihtopumpun (esim tämmönen: http://osanetti.fi/images/1800-261.jpg), niin siitä saa pyöränpumpusta osia lainaamalla ja sopivalla letkunpätkällä rakennettua imijän, jolla saa ilmattua ihan siitä paluulinjan ilmausventtiilistä (näyttää ihan fillarin kumin venttiililtä). Eli ottaa siitä fillarin pumpusta sen "sielun", ranettaa sopivaan letkunpätkään kiinni ja laittaa siihen ilmausventtiiliin ja letkun toinen pää tuohon öljynvaihtimeen. Sitten vaan kahvasta kiskoen niin pukkaa diisselit patruunan sisään ja ilmat poistuu.

On nimittän "vähän" tehokkaampi tapa ilmata kuin ruiskuputkien aukominen. Ainakin ex-TiD ei lähtenyt käymään imusarjan putsauksen jälkeen vaikka tihuuttelin diisseliä suutinputkista pariinkin kertaan, vaan heti kun keksittiin ranettaa tuo "ilmauslaite", niin pärähti samoin tein käyntiin kun oli ensin ehkä desin verran imenyt diisseliä ilmausventtiilin läpi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Uri »

Polttoaineensuodattimen vaihdolla parani vika. Nyt on taas :saab: kuin uusi.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Menikös se niin, että ainakin pakkasilla kannattaa pitää mahdollisimman täys tankki, niin tankkiin ei kondensoidu vettä, joka sitten tukkii polttoainesuodattimen ja kone ei starttaa?
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Käsittääkseni pelkkä kylmä ilma ei aiheuta kondenssi ongelmaa mikäli auto on parkissa ulkona.
Kylmä ilma ja lämmin talli yhteiskäytössä taitaa olla se pahin vedentekijä. Tähän tietenkin täysinäinen tankki on toimiva ensiapu kun tuo kondessivesi muodostuu ainoastaan ilmatilaan eli tankin tyhjään osaan.
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Kuravalli
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Loka 17, 2012 08:31
Paikkakunta: Espoo

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Kuravalli »

Lainaan tätä topickia, kun lähempää en aihetta löytänyt.

Eli ostin juuri 9-3 2.2 TiD:n vm. 2003, rullailtu n. 200 000 km. Auto käynnistyy jo +5 °C:ssa aika laiskasti, eli vie vajaat viisi sekuntia, että moottori käynnistyy. Vien auton huomenna vuosihuoltoon, mutta kyseisen puljun rasvanäpit eivät ole saabisteja niin ajattelin tiedustella etukäteen. Eli mitä kannattaa huollossa tarkastuttaa/tehdä, jotta käynnistyisi paremmin? Ilmaus nyt näköjään ainakin, mutta mitä muita syitä voisi olla laiskaan käynnistymiseen?

Tankki on koko ajan ollut vähintään puolillaan, eli tuskin siellä ainakaan on ongelma.
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja hatami »

Ainakin akun kunto kannattaa tarkistaa ja että on riittävän iso starttivirta siinä.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja pjv »

Ja ylipäätään että startti pyörittää riittävillä kierroksilla. Mulla oli 2.2:ssa aikanaan laiska startti, jonka kanssa -10:ssä ei enää meinannut lähteä. En edes tajunnut että se oli huono, ennen kuin hajosi kokonaan ja vaihdoin uuteen, joka pyöritti ihan eri vauhdilla.

Tosin melkein samoihin aikoihin tuli vaihdettua hehkut, jotka olivat myös tosi nokiset ja kärventyneen näköiset. Loppujen lopuksi en tiedä kumpi vaikutti enemmän, mutta +5:ssä nyt ei vielä hehkuilla liene paljon merkitystä.

Lopputulos kuitenkin oli, että uudella akulla, startilla ja hehkuilla lähti helposti -25:ssä. Sen kylmemmässä ei täällä etelässä päässyt kokeilemaan.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Kuravalli
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Loka 17, 2012 08:31
Paikkakunta: Espoo

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Kuravalli »

Olen ymmärtänyt, ettei nämä edes hehkuta viidessä asteessa ja sitä lämpimämmässä. Ainakaan hehkuvalo ei ole vielä kertaakaan palanut, kun ei ole ollut alle viittä astetta.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2066
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja pjv »

Joo, totta. Ainakin melkein. ;) Tarkkaan ottaen esihehkutusta ei tehdä yli +5:ssä, mutta startin aikana ja jonkin aikaa käynnistymisen jälkeen hehkutellaan lämpimämmässäkin.

Mutta kuten todettu, näillä ilmoilla huono käynnistyminen johtuu kyllä jostain muusta. Talveksi voisi joka tapauksessa harkita hehkujenkin uusimista, jos ei ole tietoa milloin on vaihdettu. Muistaakseni olivat tarvikeliikkeessä melko kohtuuhintaiset.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja patonki »

Tere:) Ite painin startti ongelman kanssa aika pitkään ja loppujenlopuksi ostin uuden boschin agm akun ja sen jälkeen startannu pirun hyvin näillä välikeleillä:) Ennen tosiaan sahautti vähintään 5 sekunttia ennen käynnistymistä ja vaikka vanhakin akku pyöritti mielestäni hyvin,niin ei kuitenkaan lähellekkään niin hyvin kuin nyt:) Edellinen akku oli vajaat kaksi vuotias 75ah Sznajder.
Vastaa Viestiin