2,2 ei käynnisty

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Kuravalli
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Loka 17, 2012 08:31
Paikkakunta: Espoo

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Kuravalli »

Mjoo-o. Nyt on akku vaihdettu. Entinen olikin jo vaihtokunnossa, mutta saa nähdä, jaksaako aamulla käynnistyä paremmin. Tänäänkään ei syttynyt hehkuvalo palamaan, vaikka oli 0 astetta.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Miten tämä nyt menee. Vaikuttaa paluupuolen ilmaongelmalta.

En ole käynyt vielä pellin alla, mutta kauppaan pitäisi kuitenkin mennä. 3,2mm letkua (paljonko), messinkisiä t-paloja (montako?) Vaihdetaanko vain suuttimilta pumpullu menevät paluuletkut vai meneekö ne edes sinne. Tankille menevät letkuthan on muovia. Eihän niitä tarvi vaihtaa?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ValPe »

ahietalahti kirjoitti:Miten tämä nyt menee. Vaikuttaa paluupuolen ilmaongelmalta.

En ole käynyt vielä pellin alla, mutta kauppaan pitäisi kuitenkin mennä. 3,2mm letkua (paljonko), messinkisiä t-paloja (montako?) Vaihdetaanko vain suuttimilta pumpullu menevät paluuletkut vai meneekö ne edes sinne. Tankille menevät letkuthan on muovia. Eihän niitä tarvi vaihtaa?
PCS:ltä olivat laittaneet itselleni aika tarkalleen 80cm pätkän pätkän uutta letkua. Pidän sitä ehdottomana miniminä, ainakin omalla kohdallani riitti niukin naukin. Mieluummin siis vaikka suoraan metri, on vähän pelivaraa. T-liittimiä menee kolme kappaletta, itse laitoin muovisia kun alkuperäiset myöskin sellaisia olivat. Vaihdoin suuttimilta pumpulle menevät letkut, pumpulta tankkiin meneviin en koskenut enkä tiedä tarvitseeko niitä vaihtaa.
Ja lisäksi vinkki mihin törmäsin, kannattaa halkaista vanhan letkun pää ennen kuin alkaa repimään sitä irti suuttimesta, helpottaa projektia kummasti. Ei ole mitenkään hauskaa putsata katkenneita letkunjämiä suuttimen ympäriltä...
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Kiitoksia. Pitää käydä kaupoilla. Kurkkasin eilen pellin alle kanssa. Polttoainesuodattimen vaihto ei varmaan olisi pahasta myöskään. Mutta miksi hitossa se pitää tässäkin Saabissa olla siellä mihin valo ei pääse. :evil:

Tällä hetkellä tilanne siis se, että lämpöisenä lähtee käyntiin ihan ok (parin sekunnin startti max). Kylmänä tai yli viisi tuntia seisoneena on jo tiukkaa ekalla akullisella, apuakulla kun auttaa niin yleensä lähtee. 5-6 10 sekunnin sarjaa tarvii että lähtee tulille. Joka kerta kyllä lupaa. Eikö tämä nyt aika selkeältä ilmavaivalta vaikuttaisi. Kun lähtee käyntiin, niin pelaa kauniisti. Vedot kohdillaan, käy hyvin ja polttoainettakin kuluu kovin kohtuullisesti. Hyvän oloinen pata muuten ajaa tämä 125hv versio.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jos pystyt parkkeeraamaan keula alaspäin pieneen mäkeen, niin ilma ongelmat voivat olla pienemmät. Keula ylöspäin taas tilanne pahenee.

Kannattaa kurkata myös polttoainesuodatin, sillä jos on musta niin sitten vuotaa suutinten O-renkaat. Niiden vaihto vaatii nokka-akselin irroituksen.

Ilmavaivat rikkovat ajan saatossa ohjausyksikön, koska tulee enenmmän lämpökuormitusta.

Jos letkuja ei ole koskaan vaihdettu, niin kannattaa suihkutella irroitusöljyjä letkujen liittimiin ja olla varovaine vetäessä niitä pois. Pienien letkunpätkien irroitus suuttimien liittimistä on jonkin verran v-mäistä hommaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Paluu letkut vaihdettu ja mitään vaikutusta ei ollut mihinkään suuntaan. Sen sijaan CE-valo on ruvennut loimottaa maan ja värkki meni limp-modeen kun ajelin kotiinpäin Helsingistä viime viikonloppuna. Ei lähde limp mode pois ei sitten millään. Käytin akkuakin irti, mutta ei. Kai se pitää alentua vikakoodien lukuun.

Seuraavaksi menee sitten polttoainesuodin vaihtoon. Oliskohan tossa paluuletkujen vaihdossa ollut joku juttu mitä en ole hoksannut? Astettu veemäisempi homma se on kumminkin kun vertaa vaikka vaggin 1z/ahu pataan, jossa menee oikeasti se viis minuuttia noiden letkujen vaihtoon.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ValPe »

ahietalahti kirjoitti:Paluu letkut vaihdettu ja mitään vaikutusta ei ollut mihinkään suuntaan. Sen sijaan CE-valo on ruvennut loimottaa maan ja värkki meni limp-modeen kun ajelin kotiinpäin Helsingistä viime viikonloppuna. Ei lähde limp mode pois ei sitten millään. Käytin akkuakin irti, mutta ei. Kai se pitää alentua vikakoodien lukuun.
Alkoiko CE-valo palamaan kesken ajon? Mikäli ei, niin tarkista kaikki liittimet että ovat varmasti kiinni.
Itelläni CE-valo alkoi palamaan putsauksen jälkeen samantien kun auton käynnisti. Ihmettelin mikä on vialla, kunnes muistin etten ollut kiinnittänyt EGR:n piuhaa. Pelti auki ja piuha kiinni, johan toimi.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Update. Polttoainesuodatin vaihdettu, eikä ollut mitään apua. Sellaisen olen huomannut että hieman huommin lähtee vielä tulille kun tankissa on ainetta alle 1/4 tankin verran. Tähän ei taida sitten auttaa kun suuttimien tiivisteiden vaihto. Se on neljä jakoavaimen homma Haynesissa, onnistunee perusmekaanikolta joka on kumminkin vaihtanut jakohihnan erääseen itävalmisteeseen hotellin pihassa työkaluina ruuvari, vasara ja nyrkit :lol:

Vikakoodit luin kanssa ja herjaa EGRää kahdella koodilla. Katkos ja signaali liian matala. Mahtaa olla imusarjan purku edessä sitten ja EGRn putsaus edessä. Sekään ei vissiin ole mahdoton homma. Kannattaako ne läpät sitten repiä sieltä mäelle samalla kun sen avaa?

Voi perseen perse. Kun tarkoitus oli ostaa auto jolla vois vain ajaa niin heti pääsee ruuvaamaan oikein olan takaa. Wine, wine...

EDIT: vikavalo syttyi kesken ajon, joskin paine/lt-anturin johto oli irti jossain vaiheessa ja siitä oli jäänyt koodit kanssa muhimaan boksille. Nekin nyt nollattu.

EDIT2: kulutus edelleen loistava. Ekalle tankille 5,1l/100km ja toiselle 5,2l/100km
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Kauan meni ennenkuin ehti aloittaa hommat. Pari kysymystä tuli mieleen ennen takaisin kasausta. Nyt kaikki on levällään... Kyseessä siis 2001 2.2TiD.

Miten EGR:n muka voi puhdistaa? Kammiot ovat kauttaaltaan hieman karstan peitossa, mutta metalli alkaa kiiltää kun sormella pyhkäisee. Kokeillaanko vai tyylillä plug and pray?

Tiivisteet näkyy olevan metallia kuten ne turbovehkeissä kai tapaa olla. Oletteko niitä vaihtaneet? Kansi-läppäjuttu tiiviste, läppäjuttu-imukansi/egr ja egr-imuputki väliinhän sinne tiivisteet tulee. EGR:ssä oli rengas ja se oli vielä hyvän näköinen.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5644
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jaahas, tid suuttui näköjään kun ei sillä käyty ruotsissa reissussa :D
Auto taisi seistä 3 viikkoa pihassa ja tänään aamulla kun piti lähteä duuniin, ei luvannutkaan käynnistyä. Hyvin pyörittää starttia kyllä mutta mitään ei tapahdu. Tähän mennessä kokeiltua:
Löysäsin ensin yhtä suuttimen putkea, josta ei löpöä tullut vaikka starttailin aikani
Sitten tuli kaveri paikalle, jolla Mondeon uudempi ~2008 dieselpata. Hänellä kätevä ilmauskonsti koneessa, veneen perämoottorin tankilta lähtevässä letkussa oleva pumppu paluuletkussa kiinni, jolla saa polttoaineet virtaamaan pumpulle jos sattuu pääsemään ilmaa koneeseen.
No ruuvattiin se saabiin sekä meno (alipaine) että paluupuolelle (paine). Löpöt sai letkussa liikkumaan ja painepuolella startatessa ainakin painetta muodostui mutta ei luvannutkaan. Täytyy huomenna hakea pari tuollaista pumppua ja pistää sekä meno että paluu puolelle kiinni, sekä kokeilla vielä suoraan jakotukille menevien putkien aukomista. Akku pyörittää starttia iloisesti, starttikin on vaihdettu pari vuotta takaperin sekä akku. Niistä ei pitäis olla kiinni.

Tuli vaan vielä mieleen että mitkä olis muut mahdolliset vikakohteet jos löpöä virtaa? Ja syntyykö paluu puolelle painetta startatessa, vaikka löpöä ei liikkuisikaan?
Polttoainesuodatin varmaan pitää vaihtaa myös?
Antaako ajonesto startata jos se on päällä? Pitää varmaan techillä katsoa sen toiminta?
Näkeekö muuten techillä pumpun toiminnasta mitään tietoja?
Autohan on og9-3 2.2tid -00.
Pumppu on korjattu edellisen omistajan toimesta kalliilla rahalla boschcar servicessä noin 4 vuotta sitten ja noin 230-240tkm kohdalla, nyt mittarissa 370tkm? Luulis jos pumppu olis sökö niin ei tekis edes paineita?

Hyviä ehdotuksia saa antaa...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5644
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tturku »

Noh, tänään luettiin vikakoodeja ilman tulosta techillä, kierroksia tuli kierroslukumittariin ja tech näytti samaa kun starttasi. PA paineet ja suutinten tuotot nousi jne. Muutaman sahauskerran jälkeen alkoikin lupailemaan ja kohta oli tulilla. Eli ilmaa oli päässyt järjestelmään. Akku latautui vuorokaudessa täyteen latinkiin joka auttoi varmasti myös käynnistymisessä.
Innostuin kuitenkin kokeilemaan huonolla onnella tuota kaverin pumppua. Pistin sen menokanavaan (se jossa on ilmausnippa ja pumpun juureen tulee tukilta paluukanava) kiinni siten että käsipumpun virtaus oli pumpulle päin. Letkut kiinni ja pumpaten, en kyllä saanut mitään tavaraa tulemaan.
Noh autoa starttaamaan ja muutaman lupaamisen jälkeen noin neljännellä käyntiin. Annoin käydä ehkä 10 sekuntia ja menin kattomaan onko vuotoja, ja tää käsipumppu oli turvonnut paineesta noin kaksin kertaiseksi. No auto äkkiä seis ja noin minuutin odottelun jälkeen olikin pumppu jo palautunut normaaliksi. No käsipumppu pois taas ja se perus letkun pätkä takaisin tilalle. Auto ykkösellä käyntiin.
Katotaan jos se lähtee normisti aamulla käyntiin niin taitaa olla tää episodi taputeltu.
Summa summarum, auto tais suuttua kun ei päässyt ruotsin reissulle ja kiukutteli, (polttoaine kanava tyhjäksi valunut 3 viikossa...)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5644
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tturku »

Päivitetääs tämäkin. Viaksi löydettiin hapertuneet paluuletkut, ei kestänyt näköjään mätänetin punotut letkut kuin noin 3 vuotta. Huohottivat ilmaa läpi. Tuo pumppusysteemi on kiinni ja osoitti toimivuutensa, kunhan sain sen ensin oikeisiin letkuihin ja oikein päin :oops: Sillä on näppärä pumpata letkut täyteen jos pääsee tyhjäksi jostain syystä ja ei tarvitse polttaa starttia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Mikäli paluuletkut menneet huonoksi ja PA-letkun polkupyöränventtiilistä alipaineella ilmaamisenkaan jälkeen ei hörähdä käyntiin niin yksi keino on myös vetäminen.

Vaatinut itsellä lähes 2K RPM, ennenkuin lähtenyt tällaisessa tilanteessa mutta lyhyen vedon jälkeen lähtee ja aikalailla laakista.
Avatar
Schippy
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 20:49
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Kaivetaanpas tämä ketju taas ylemmäs. 9-3 2.2tid -00 (390t km) päätti jäädä Kainuuseen lomailemaan. Sillä ajettiin aamulla 5 km. Pysähdyksen (lyhyt stoppi) jälkeen startti pyöri, mut ei kyllä luvannutkaan. Eikä auttanu apuvirta. Onneksi sukulaisen avulla päästiin pajalle ja vikakoodit oli suurin piirtein
-polttoainejärjestelmä
-ohjausyksikkö.
Voiko tässä yrittää vielä muuta, kuin laittaa ohjainyksikkö korjattavaksi/kaivaa jostain samanmoinen toistaiseksi pelittävä?
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: 2,2 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Josu »

Umo

Katsopa täältä, sikäli kun vika on pumpussa.
http://www.iisalmenautotekniikka.fi/
Saabisti vuodesta-76
Vastaa Viestiin