Varmaan tuttua monille, mutta mihin kannattaisi ensimmäiseksi iskeä, kun Eberi käynnistyy Manual Startilla, käy hetken ja sammuu? Puhallus toimii, pakoputkesta tulee satunnaisesti huonostipalaneen dieselin katku. Nopeasti ajateltuna itse lähtisin vesipumpun suuntaan, mutta toisaalta kun ajonkaan aikana alakerta ei savuta, epäilyttää onko ongelma sittenkin hehkussa ja/tai polttoaineessa. PA-pumppu naksuttaa ihan ok.
Pistin viikonlopuksi talliin, jotta mahdollinen jähmeä kesädiesel poistuu putkista.
Aiheen viestimäärä näillä foorumeille todistaa, että ao. juttu lienee tuttu monille.
Auto 3,0 Tid, eli Eberi on siellä "mukavassa paikassa".....
Eberi-murheet
Re: Eberi-murheet
Siis lähteekö se ihan käyntiin asti, ts. alkaa polttaa mutta sitten sammuu? Tällöin veikkaus että liekkivahti mahdollisesti ongelmien aiheuttaja.
Omassani oli oireet että satunnaisesti eberi vaan ei ollut lähtenyt päälle. Manual startilla eberin merkkivalo kävi hetken aikaa mittaristossa mutta sammui 10s sisään eikä yrittänytkään startata. Vikakoodit B0449: Paloilmapuhallin, tukossa, B0452: Polttoilmapuhallin piiri, katkos. Omaani juuri vaihdettiin polttoilmapuhallin, hehkutulpan sihti ja siihen päälle tiivistesarja. Auttoi.
Omassani oli oireet että satunnaisesti eberi vaan ei ollut lähtenyt päälle. Manual startilla eberin merkkivalo kävi hetken aikaa mittaristossa mutta sammui 10s sisään eikä yrittänytkään startata. Vikakoodit B0449: Paloilmapuhallin, tukossa, B0452: Polttoilmapuhallin piiri, katkos. Omaani juuri vaihdettiin polttoilmapuhallin, hehkutulpan sihti ja siihen päälle tiivistesarja. Auttoi.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Eberi-murheet
Loppuviikosta nuohosin ja uusin osia omaan eberiin ja lämmitin oli tosiaan siellä hankalassa paikassa jarrutehostajan alla.
Irrotukseen meni aikaa reilut 2 tuntia. Ite laite on todella simppeli vekotin mitä mekaaniseen puoleen tulee.
Omastani oli yksi ilmakanava kohtuu tukkoinen, mutta muuten ei ollut pahasti karstaa. Hehkutulpan sihti oli palanut aukon kohdalta puhki. Muuta näkyvää vikaa ei ollut.
Oireina oli satunnainen käynnistymättömyys ja sammuminen muutaman minuutin palon jälkeen.
Yllättäen varaosia ei meinannut löytyä mistään vaan jouduin keräilemään ympäri kaupunkia. Osat olivat ryöstöhintaisia.
Vaihdoin liekkivahdin, hehkutulpan, sihdin o-renkaineen ja tiivistesarjan. Puhallin tuntui olevan vielä kunnossa ja pyöri herkästi. Hehkutulpan vaihdoin lähinnä siksi että lämmitin on niin v-mäisessä paikassa etten sitä huvikseni irrottele.
Vanha sihti olisi varmaan vielä mennyt jos olisi vain kiertänyt sitä 180 astetta jolloin aukon kohdalla olisi ollut taas ehjää verkkoa, mutta uudet 0-renkaat tulivat sihdin kanssa samassa paketissa.
Kiertovesipumpun toiminta on helppo todeta vaikka siten että painat AUTO-napista taukolämmityksen päälle moottorin sammuttamisen jälkeen. Jos lämmintä tulee kabiiniin ja prosentit laskee SIDissä niin pumppu pelittää. Kyllähän sen kuuleekin konehuoneesta tai tuntee kun kädellä kokeilee pumpun kylkeä. Näin siis ainakin autoissa joissa on tehdasasenteisesti tuo eberi.
Jos taas lämmitin toimii normaalisti silloin kun moottori on käynnissä ja temppuaa ainoastaan moottorin ollessa sammuksissa niin haiskahtaa pahsti kiertovesipumpun vialle. Tällöinhän vesi ei kierrä ja lämmitin kuumenee liikaa ja sammuu.
Josset omista letkunkiristinpihtejä niin suosittelen niiden hankkimista ennen töihin ryhtymistä. Itellä ei niitä ollut ja letkujen irrottelussa/kiinnittämisessä meni vähän extra-aikaa.
Irrotukseen meni aikaa reilut 2 tuntia. Ite laite on todella simppeli vekotin mitä mekaaniseen puoleen tulee.
Omastani oli yksi ilmakanava kohtuu tukkoinen, mutta muuten ei ollut pahasti karstaa. Hehkutulpan sihti oli palanut aukon kohdalta puhki. Muuta näkyvää vikaa ei ollut.
Oireina oli satunnainen käynnistymättömyys ja sammuminen muutaman minuutin palon jälkeen.
Yllättäen varaosia ei meinannut löytyä mistään vaan jouduin keräilemään ympäri kaupunkia. Osat olivat ryöstöhintaisia.
Vaihdoin liekkivahdin, hehkutulpan, sihdin o-renkaineen ja tiivistesarjan. Puhallin tuntui olevan vielä kunnossa ja pyöri herkästi. Hehkutulpan vaihdoin lähinnä siksi että lämmitin on niin v-mäisessä paikassa etten sitä huvikseni irrottele.
Vanha sihti olisi varmaan vielä mennyt jos olisi vain kiertänyt sitä 180 astetta jolloin aukon kohdalla olisi ollut taas ehjää verkkoa, mutta uudet 0-renkaat tulivat sihdin kanssa samassa paketissa.
Kiertovesipumpun toiminta on helppo todeta vaikka siten että painat AUTO-napista taukolämmityksen päälle moottorin sammuttamisen jälkeen. Jos lämmintä tulee kabiiniin ja prosentit laskee SIDissä niin pumppu pelittää. Kyllähän sen kuuleekin konehuoneesta tai tuntee kun kädellä kokeilee pumpun kylkeä. Näin siis ainakin autoissa joissa on tehdasasenteisesti tuo eberi.
Jos taas lämmitin toimii normaalisti silloin kun moottori on käynnissä ja temppuaa ainoastaan moottorin ollessa sammuksissa niin haiskahtaa pahsti kiertovesipumpun vialle. Tällöinhän vesi ei kierrä ja lämmitin kuumenee liikaa ja sammuu.
Josset omista letkunkiristinpihtejä niin suosittelen niiden hankkimista ennen töihin ryhtymistä. Itellä ei niitä ollut ja letkujen irrottelussa/kiinnittämisessä meni vähän extra-aikaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Eberi-murheet
Kiitos asiallista kommenteista. Omalla kohdalla taisi tällä kertaa olla niin, että lämmin autotalli ja kaksi yötä "korjasivat" vian. Lienee ollut putkissa tarjolla vain kesälöpöä, joka yhdessä yli 10 asteen pakkasen oli huono yhdistelmä. Tänä aamuna toimi ajatuksella niin kuin pitikin ja kabiini oli mukavan lämmin. Todennäköisesti päivä, jolloin noita ohjeita tarvitaan on tänään taas päivän lähempänä.
Re: Eberi-murheet
Itellä kun oli hiilet loppu kiertovesipumpusta niin pumppu pyöri aina silloin tällöin ja monesti sai lumiharjalla kopauttamalla pumpun käyntiin.
Toivottavasti vika oli kuiten kesänaftassa.
Toivottavasti vika oli kuiten kesänaftassa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Eberi-murheet
... auttoi aikansa, nyt tuntuu että pimeni lopullisesti. Samat vikakoodit edelleen vaikka polttoilmapuhallin vaihdettu eli ohjausyksikkö kaput kait.jmaatta kirjoitti:Siis lähteekö se ihan käyntiin asti, ts. alkaa polttaa mutta sitten sammuu? Tällöin veikkaus että liekkivahti mahdollisesti ongelmien aiheuttaja.
Omassani oli oireet että satunnaisesti eberi vaan ei ollut lähtenyt päälle. Manual startilla eberin merkkivalo kävi hetken aikaa mittaristossa mutta sammui 10s sisään eikä yrittänytkään startata. Vikakoodit B0449: Paloilmapuhallin, tukossa, B0452: Polttoilmapuhallin piiri, katkos. Omaani juuri vaihdettiin polttoilmapuhallin, hehkutulpan sihti ja siihen päälle tiivistesarja. Auttoi.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00