Hehkurele - vaihto

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Juusofi
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 00:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja Juusofi »

Moro!

Onkohan isokin homma vaihtaa hehkurele itse? Ja mistä se löytyy -04 2.2 TiD -mallista?

Löpöä on tankissa, akku on ehjä, hehkut vasta vaihdettu, mutta aamun eka käynnistys ei oikein ota tulta. Startti pyörii, mutta ei lyö tulille. Päivän muut käynnistykset lähtee kyllä aivan ok.

-- kiitos --
On the road: 9-5 2.2TiD -04
R.I.P:
9-5 2.2TiD linear -04

900 C -90
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ei kai näillä ilmoilla vielä tarvi edes hehkutella, ainakaan itsellä vasta sitten kun muutama aste pakkasta, onko suuttimien paluuletkut tarkastettu/vaihdettu..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ei se hehkuta yli +5 asteen lämpötilassa. Vika on jossain muualla, vaikka niissä paluuletkuissa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Juusofi
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 00:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja Juusofi »

Ok eli vaihdetaan lennosta remontin kohdetta, siis paluuletkujen kimppuun.

Mahtaako olla kovinkin tikkuinen homma vaihtaa noita letkuja? Jostain osui silmään, että siellä olisi joitain t-liittimiä, mitkä olisi "yleisiä" vikakohtia?
On the road: 9-5 2.2TiD -04
R.I.P:
9-5 2.2TiD linear -04

900 C -90
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Polttoaineen paluuletkut lähtee siitä imusarjan päältä olevasta syöttökiskosta. Ei ole kummoinen homma vaihtaa itse. Tarttet uutta letkua noin metrin ja niitä T-paloja taitaa olla 3 tai 4 kpl.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Juusofi
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 00:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja Juusofi »

Kiitos vastauksista!

Tuossa rytkyttelin auton käyntiin ja silmä kovana tuijottelin paluuletkuja/liitoksia, mutta ne olivat kuivia kaikki.
PCS:llä käynti ja vikapaikannus/tarkennus tietämyksellä sijoitettu suuttimien tiivisteisiin.

Soitto Hiomo Kantaselle ja huollolle aika - kuulemma kuuden tunnin homma, niin on ominaisuus laitettu taas kuntoon.

Mieluummin olisin vaihtanut letkut ja liittimet :?
On the road: 9-5 2.2TiD -04
R.I.P:
9-5 2.2TiD linear -04

900 C -90
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Juusofi kirjoitti:
Mieluummin olisin vaihtanut letkut ja liittimet :?
Tuskin ne letkut vuotaa ulospäin. Ilmavuoto on se ongelma.

Ei ole vieläkään myöhäistä vaihtaa. Siihen menee puolisen tuntia ja osat maksaa noin kympin. Tietenkin, jos pcs teki alipainetestin, letkut oli jo irti ja ne olisi voinut samalla vaihtaa. Kyseisen putiikin asiantuntemus on käsittääkseni ok, vaikken henk. kohtaisesti ole ollut tekemisissä. 6 h vaihtotyötä maksaa jo pitkän pennin verrattuna kympin kokeiluun.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Vaihtaisin myös kokeeksi ne paluuletkut ensin. Kannattaa vaihdella niitä silloin tällöin, vaikkei olisikaan vika päällä kun letku maksaa luokkaa euron pari.

Kiinnitä huomiota, että ostat sisämitalla 3,2mm letkua etkä 4mm letkua. Muuten vuotaa ja reilusti.
Juusofi
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 00:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja Juusofi »

Asentajan pelko - pahin kaikista!

Tuolloin elo-syyskuun vaihteessa kävin PCS:ltä tilaamassa letkut ja suuttimet, mutta kuinkas ollakkaan! Auto käy ja kukkuu kuin mitään ei olisi ollutkaan.
Hyvä näin.

Pistää vain miettimään, että mikä tuon mahtoi aiheuttaa..jostainhan sinne on ilmaa/öljyä päässyt, kun ei syttynyt.
Mutta tyydytään tähän, mainio auto :)
On the road: 9-5 2.2TiD -04
R.I.P:
9-5 2.2TiD linear -04

900 C -90
patonki
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 19:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja patonki »

Tere! Tuntuu et tuo kylmäkäynnisty +5-0 välillä on enemmänkin ominaisuus,et saa startata vähän pitempään,kuin normaalisti. Itellä 9-5 vm05 2,2tid ja tutuilla kaksi samanlaista ja kaikilla starttaa yhtä huonosti näissä lämpötiloissa. Tänään oli -0,3 pakkasta ja hehku vilahti ja käyntiin kuin palmun alta. Mites teillä kulkee auto siitä kun on startattu kylmällä ja lähetty liikkeelle ja ajettu eka km? Itellä on saanu kaasua painaa huomattavasti enemmän ekan km ja sitten kuulee kuinka ääni muuttuu koneessa ja saa höllätä kaasua. Kylmänä kaikki polttoaine ei höyrysty, joten palamatonta vois mennä läpi raakana,mut hehdut vaihdoin juuri eikä muutosta tullu.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Juusofi kirjoitti:Kiitos vastauksista!

Tuossa rytkyttelin auton käyntiin ja silmä kovana tuijottelin paluuletkuja/liitoksia, mutta ne olivat kuivia kaikki.
PCS:llä käynti ja vikapaikannus/tarkennus tietämyksellä sijoitettu suuttimien tiivisteisiin.

Soitto Hiomo Kantaselle ja huollolle aika - kuulemma kuuden tunnin homma, niin on ominaisuus laitettu taas kuntoon.

Mieluummin olisin vaihtanut letkut ja liittimet :?

Mites meni Kantasen reissu? Oma auto oli sielä kesäkuussa suuttimien tiivisteiden vaihdossa. Laskua tuli 600€ kaverit eivät osanneet ilmata autoa käyntiin. Vaan sanoivat että pumppu vika..

Onkos tohon huoneen käynnistymiseen syksy aamuina nyt mitään järkevää selitystä tai apua? Meidän autoa saa sahata ihan tosissaan käyntiin näinä aamuina. Siihen on vaihdettu paluuletkut, suuttimien tiivisteet, akku ja startti.

Onko teillä muilla 2.2TiD:ssä takaiskuventtiileitä polttoaineputkissa? Jos on niin missä kohtaa?
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Pumpulle tuleva polttoaineputken banjokin voi olla löysällä, jos käynnistyvyys huono. noin oli omassa tid:sä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Käsittääkseni ne moottorin päällä polttoaineletkuissa olevat mollukat ei sittenkään ole takaisiniskuventtiileitä, vaikka niin olen aluksi luullutkin.
Hdjanne
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 03, 2010 20:13
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja Hdjanne »

Tässä hieman WIS tietoutta hehkuttamiseen.
Kuva

Itse rakentelin "manuaalihehkun" entiseen 2.2 tid:iin.
Tapahtui siten että kytkin vaihtokärkisen painonapin ja n 10kohmin vastuksen jäähyvesi anturin väliin. Nappi normiasennossa oli kärki kiinni ja järjestelmä normitilassa. Painettaessa nappia kärki aukesi ja tässä välissä oli tuo vastus. Vastuksen ansiosta auto kuvitteli nesteen oleva reilusti pakkasen puolella ja kyllähän hehkui.. :lol:
Asioilla on tapana järjestyä..
9-5 Aero wagon MY04 Eko
Ex 9-3 SS Aero MY03 Eko
Ex 9-3 1.9 TTid SC MY08
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7343
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Hehkurele - vaihto

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hdjanne kirjoitti: Itse rakentelin "manuaalihehkun" entiseen 2.2 tid:iin.
Tapahtui siten että kytkin vaihtokärkisen painonapin ja n 10kohmin vastuksen jäähyvesi anturin väliin. Nappi normiasennossa oli kärki kiinni ja järjestelmä normitilassa. Painettaessa nappia kärki aukesi ja tässä välissä oli tuo vastus. Vastuksen ansiosta auto kuvitteli nesteen oleva reilusti pakkasen puolella ja kyllähän hehkui.. :lol:
Mistäs tuollasen vaihtokärkisen painonapin löytäis? Motonetin hyllyst en ainakaan bongannu, kytkimii kyllä olis mutta sitten tälläsen lahopään tarttis laittaa ledi infoomaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin