Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
jtoivanen
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Marras 20, 2011 20:30
Paikkakunta: Kontiomäki

Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja jtoivanen »

Monen vuoden saabittomuuden jälkeen olen palaamassa vakavasti ko. merkin omistajiin. Työmatka muuttuu aika varmasti 28km/pvä ---> 228km/pvä.

Eli olen kattonut nettiautosta itelle turbotiisseli saapasta ja tiedot on tossa otsikossa.

Mitä heikkouksia/tarkastelun alle otettavia paikkoja on tekniikassa?

Itsellä kun ei ole näistä uudemmista kokemuksia, kasari turboista (bensa) enemmänkin.
Saab 9-5 2.0T 2006
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja Uri »

Tosiaan haulla löytyy lisää, mutta minulla on parasta aikaa ajossa otsikon mukainen Saba.

Ostin, kun oli ajettu 362tkm. Melkein heti meni syöttöpumpun ohjainyksikkö. Nykyään sen saa kuntoon muutamalla satasella ja osaava kaveri irroittaa ohjainyksikön alle tunnin.

Katsastusmies vaati eteen alapallon vaihtoa, tästä jopa selvisin itse. Eli hintaa n. 150e koiranluun kanssa. Näistäkin löytyy haulla tarinaa. Mulle sattu hyvä Mielen tukivarsi, kestänyt hyvin ainakin toistaseksi.

Puhaltimen moottori hajosi viime talvena, sen sain käytettynä 50e + muutama kymppi töitä.

Nyt on mittarissa 412tkm ja moottorin vikavalo välähtelee välillä. Tuo on seuraava rempan kohde.
Kokonaisuudessaan todella tyytyväinen olen ollut ostokseeni. Maksoin keväällä 2010 3800e ja nyt tosta saisi ehkä 2000e. Jos kiinnostaa mun auto, niin privalla tavoittaa.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja tturku »

täällä takana kilometrejä omalla kulkineella 256tkm -> 336tkm tällä hetkellä. Edellinen omistaja korjannut jossain 200tkm jälkeen polttoainepumpun. Eberin alkuperäinen? ohjainyksikkö kärähti heti oston jälkeen. Ostin tehdasuuden 5kW:n 500 eskolla. Ohjaustehostimen letku menee happamaksi jossain vaiheessa. Itseltä se meni vaihtoon per heti auton oston jälkeen. Alatukivarsi meni vaihtoon jossain vaiheessa. EGR:n tulppasin, poistin läpät ja putsasin imusarjan. Ei pitäis olla siitä enään ongelmia. Päivitin alustan konin sportkitillä. Mitään ongelmia ei auton kanssa näillä kilometreillä ole tullut. Tehoakin on hieman kasvatettu "huijauspurkilla". Sisusta vaihtuu Aeron sisustaan ja ohjaukseen pitäis varmaan klämppi laittaa vielä tai uretaani kiinnikkeet ettei vetelis niin paljon 225/45R17 rengastuksella. Öljyjä vaihdeltu ja ruosteenalkuja paikkailtu. Mielestäni hintaansa nähden erittäin kiva peli ollut ja tykkään ajella edelleen enkä ole vaihtamassa ihan heti. Turbo menee sitten aikanaan rikki jos on mennäkseen. Luotettava on ollut tähän asti. Moottorihan ei mikään hienostunut sinäänsä ole mutta ihan luotettava. Auto siis alunperin 115hv versio, jossa alipaineella toimiva EGR.
Jos itse ostaisin pidemmäksi aikaa samanlaista, katsoisin autosta ruostetilanteen, eberin toiminnan ja ilmastoinnin toiminnan, edestä jousijalkojen kunnon (noi hiekkapuhallettiin omasta alustan vaihdon yhteydessa ja oli kilometreihin nähden erittäin hyväkuntoiset omassa). Varmaan isoin korjaus kustannus tulee turbosta, pumpun korjaus ajankanssa ohjain yksikön korjauksella kustantaa ehkä 300-500 eskoa, noin 300 eskoa varmaan joustinjalkojen korjaus korjausholkeilla... Imusarjan pystyy itse helposti korjaamaan... Eikä kilometrit välttämättä kerro vielä auton kunnosta paljoa joten pelkästään niitä ei kannata tuijottaa. Hyvin dokumentoidut huollot tietysti paljon plussaa ja varmuutta (kuitit tallella huolloista jne.) Omassa autossa dokumentaatiot oli aikalailla aukottomat koko auton elinajalta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja Uri »

Unohtui mainita, että myös minulla vaihdettiin ohjaustehostimen letku.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
jtoivanen
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Marras 20, 2011 20:30
Paikkakunta: Kontiomäki

Re: Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja jtoivanen »

Kenenkäs tekele syöttöpumppu on? wp44 bossilainen? (toivottavasti ei)

Minkäs kokoinen tuo tankki on? Kun o tarkoitus hommailla tuo viisumi passin kaveriksi... (rajalle 65km)
Saab 9-5 2.0T 2006
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Vp44. Siksi rikkoutuu, siksi on korjauskin halpaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja Naxu »

En muista tankin kokoa, mutta pääsen sillä yli 800km työmatka-ajossa. Sidin mukaan maantiellä polttoaine riittää yli tuhannen km taipaleeseen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
jtoivanen
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Marras 20, 2011 20:30
Paikkakunta: Kontiomäki

Re: Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja jtoivanen »

Sit pitää ettiä semmoinen mihin korjattu/ostettu uusi vp, itellä pari tuhoutunut ja meinasi molemmilla kerroilla hiukka ottaa korvien välistä kun ylempää ei pystynyt.
Saab 9-5 2.0T 2006
Hansen
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Syys 05, 2011 19:21

Re: Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja Hansen »

Tankki on 68 litraa. Mulla on moinen kulkine myynnissä, vm. 2000, ajettu 221 tkm. Laita privaa, jos haluat lisätietoa.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Motarillakin pääsee reiluilla nopeuksilla reilut 900 kilsaa tankilla. Omasta ajosta on noin 80% motarilla ja ei ihan kevyt kaasujalka. Maantiellä pitäis helposti päästä 1000 km tankilla. Jos oikein sniiduilee niin 1200 ei pitäis tehdä vaikeeta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Saab 9-3 2.2 TiD 1999, neuvoja/vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Aika varma peli ollut viimeiset 260tkm.
Toissaviikolla jäi ruutuun ekan kerran, kun joku laiska ei ollut saanut aikaiseksi vaihtaa niitä euron hintaisia ruutan paluuletkuja taas kerran aikanaan... :lol:

Kuluvaa osaa rempattu enemmän ja vähemmän. Mitään ihmeellisiä suurensuuria kertarytinöitä ei oikeestaan oo ollut napojen vaihdon lisäksi.
Vastaa Viestiin