Imukanavien nuohous

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei tarvi mitään kuristuksia. Sieltä irroitetusta ahtoletkusta vaan puhkuu kierroksilla ahtopainetta ja sen mukana huohotusöljyä joka saattaa tehdä sotkua.. Oleellista on vaan saada se letku edestä pois että voi suihkia imusarjan eri puolille vapaasti pillin avulla. Uskoisin että puhdistusteho on merkittävästi parempi jos pitkän pillin avulla kohdistaa litkun lähemmäs likaisia kohtia kuin että suihkuttaa vain siitä ahtoputken päästä. On se pilli/letku muistaakseni niin tiukasti kiinni ettei se helposti karkuun lähde.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ok, kiitoksia. Hyvä tietää että sitä ainetta on parempi tähdätä jonnekin kuin vain suihkia menemään. Irrotetaan siis ahtoletku sittenkin imusarjasta ja koitetaan tähtäillä joka puolelle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuli homma suoritettua. Vinkkinä sellainen, että tuon letkullisen Liqui Molyn kanssa puuhaaminen on sitten likaista touhua. Itse ajattelin että täähän on vain suihkuttelua, tavara menee vain yhteen suuntaan ja kaikki imusarjan skeida menee sylinterien kautta pakoputkeen. Ahtoputken päähän virittelin vain rätin jotta turbolta tulevat öljyt ei lentele ympäri konehuonetta. Eikä sieltä kovin paljon sitä tullutkaan.

Paljon enemmän skeidaa tuli kuitenkin siitä kun hommaa suorittaessa sitä spraypurkin letkua tunki sinne imusarjaan ja veti välillä ulos. Mukana tuli tietenkin mustaa juoksevaa töhnää, ja siinä vartin aikana sitä hommaa tehdessä siinä ehtii likastuttaa kyllä kätensä ja paikat.

DPF:n saturaatio näytti hommaa aloitellessa 84 %, joten regeneroin DPF:n ennen putsausoperaatiota. Ajattelin ettei sinne filtteriin kannata niitä imusarjan möhniä tunkea jos se on jo valmiiksi melko täynnä. En tiedä oliko liioiteltua, mutta tulipahan ekaa kertaa testattua tuo manuaalinen polttokin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
cha7
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2015 16:07

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja cha7 »

Tervehdys.

Auttakee uutta saabista.

1,9 saab 9-3 olis mahdollisesti menossa EGR ja DPF poistoon - ohjelmallinen ja manuaali.
Kannattaisiko silti ajaa läpi imusarjan puhdistus LiquiMolyllä ensin tai jälkeen?

Vaihtoehto 2.
Entäs jos EGR putsaa manuaalisesti hinkutellen ja/tai Moly hoito niin meneekö pitkäänkin kun on taas engine valo taulussa ja vedot katoilee?
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja pmj »

Mulla tuo ei vissiin oikein toiminu?

http://www.motonet.fi/fi/tuote/608068/L ... pray-400ml

Ennen:
Kuva

Jälkeen:
Kuva
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Saattaa olla että tuo möhnä vaatii jo mekaanista puhdistusta..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja pmj »

Jos sitä vielä yhen pullon tyhjentelis, tuon irrotus näytti olevan youtubesta tsiigaillen melko työläs.
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja pmj »

Uusintakäsittely. Aivan turhaan. Voihan olla että teen tämän jotenkin väärinkin. Nyt suihkuttelin vain suuaukosta ujuttamatta sen kummemmin sisälle.

Lähtökohta tällä kertaa:
Kuva

Tulos:
Kuva

MAP-anturin otin irti ja ruiskuttelin puhtaaksi bräkleenillä. Se ei kuitenkaan ihan ummessa ollut mutta loppui kuitenkin aaltoileva veto.

Kuinka paljon velottavat tuon putsauksesta ja mitä odotettavissa jos en putsauta?

Sivuhuomiona vain, että miten öljynpinta ei muka laske tuhansien kilometrien aikana kun roiskuttelee ihan jonkunkin verran sitä öljyä turbolta tuon 20 minuuttisenkin aikana :?:
Numba
"Viggen"
Viestit: 672
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja Numba »

^Se taitaa olla ihan vaan lauhduttimeen kertynyttä "kuraa". Näyttää kieltämättä pahalta, kun sitä hönkii konetilaan toimenpiteen aikana.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja AZP »

Minkä moottori voiteluöljyä polttaa, sen se dieselillä korvaa :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
J_T
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 07, 2016 22:18

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja J_T »

Onko toi imukanavien nuohous hyvä tehdä silloin tällöin myös, jos egr on jo poistettu pelistä? Ennen egr:n poistoa ruiskuttelin tota Liqui Molyn tavaraa imusarjaan, vaikka näyttikin puhtaalta.
9-3 SS Tids Vector
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2036
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja Julle »

Numba kirjoitti:^Se taitaa olla ihan vaan lauhduttimeen kertynyttä "kuraa". Näyttää kieltämättä pahalta, kun sitä hönkii konetilaan toimenpiteen aikana.
Kuumanapa öljyt käy-
9-5 Aero - 00
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3489
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Imukanavien nuohous

Viesti Kirjoittaja SS »

^ Noh, ehkäpä kaikki kuitenkin ymmärsivät kyseen olevan jäähdyttimestä.
Onko toi imukanavien nuohous hyvä tehdä silloin tällöin myös, jos egr on jo poistettu pelistä? Ennen egr:n poistoa ruiskuttelin tota Liqui Molyn tavaraa imusarjaan, vaikka näyttikin puhtaalta.
Ei kai sinne enää EGR tulppauksen jälkeen töhnää mistään kerry.

Tulppasin EGR:n pari viikkoa sitten ja totesin, että imusarjan seinämissä on muutaman millin kerros märkää nokitöhnää, ainakin siinä EGR putken kohdalla. Kannattaako tuota putsata, vai peseentyykö imusarja ajan mittaan itsestään? Eräällä toisella foorumilla joku epäili, että turbolta ajan mittaan falskaava öljy pesisi imusarjaa hiljalleen. Kyse oli tosin toisen merkkisestä, Baijerin suunnalta olevasta kulkineesta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin