Lisälämmitin

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
lautturi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:42

Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja lautturi »

Hei hyvät Dieselkuskit! Onko tosiaan niin ettei 1.9 dieseliin saa lohkolämppäriä ollenkaan. Saako siihen minkäänlaista lämmityslaitetta? Voisitteko kertoa mitä ratkaisuja olette käyttäneet. Polttoaine lämmitin kyllä on, taitaa olla Eberi mutta haluaisin sähköisen lämmittimen.Kiitos etukäteen.
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja aero »

Lohkista ei taida joo saada, mutta säteilylämppärin saa. Lisäksi tai sen sijasta voi laittaa letkulämppärin ja vaikka kiertovesipumpun, niin lämpö jopa leviää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Säteilylämmittimessä ei riitä tehot. Letkulämmitin vaan, jos löytyy sopivat kohdat, mihin sen liität. Onneks sulla sentään on tuo eberi.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Jep, säteilylämmittin 300W tehoinen niin ei juuri maksa vaivaa... laskennallisesti esim. 2h lämmitystehon kuittaa 5kW eberillä 7.5 minuutissa. Sijoita mieluummin vaikka akun ylläpitolaturiin niin voi tuolla eberillä lämmitellä aika huoletta.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
lautturi
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:42

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja lautturi »

Kiitoksia vastauksista. Ylläpitolaturi kyllä jo on.Tuntuu tosi karmealle pistää kylmä moottori käyntiin.Mistä muuten johtuu se karmea kalina,onko se tuon turbon kalinaa.
Se kuuluu alussa noin pari-kolme sekunttia.sitten käynti tasaantuu.Täällä osiolla on
kyllä joskus esitelty tälläinen calix M4T 340 jonka pitäis käydä tähän 1.9dieseliin, tiedättekö pitääkö paikkansa.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Kyllähän nuo dieselit heti startin jälkeen vähän rouheasti käy mutta auttaa kyllä kun esilämmittää tarpeeksi, näillä keleillä ainaki sen 25min. Ei se pata ihan kylmä enää sen jälkeen ole, paljon lämpöisämpi kuin vaikka 4h säteilylämmityksen jälkeen... Äkkiseltään vilkaisin että tuo mainitsemasi Calix malli on 400W perinteinen lohkolämmitin, ei taida tähän pataan käydä (alumiinilohkoihin ei noita perinteisiä lohkolämmitimiä saa).
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja JaniV »

jmaatta kirjoitti:Äkkiseltään vilkaisin että tuo mainitsemasi Calix malli on 400W perinteinen lohkolämmitin, ei taida tähän pataan käydä (alumiinilohkoihin ei noita perinteisiä lohkolämmitimiä saa).
Tämä johtuu taasen siitä että nykylohkoissa ei ole ns. Pakkasproppua, eli ei ole mitään johon laittaisi lämmitinvastuksen. Ja letkulämppäritkään eivät toimi vedenkierron suunnittelun takia. Vesi ei lähde kiertämään ns. Lämmin vesi kohoaa periaatteella, vaan lämmitin kuumentaa vain pientä osaa vedestä. Ja tämä polttaa vastuksen...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
juha59
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 20:09

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja juha59 »

Onko kellään toimivaa letkulämppäriä ja mikä merkki ? Mulla oli auto ostaessani vastus jo rikki ja pari kertaa se on vaihdettu, mutta aina vaan särkyy(Calix). Jossain maataloustraktoreissahan on erillinen kiertovesipumppu/vastus yhdistelmä ja niitä joku kehui.Ilmeisesti vesi kiehuu ja vastus kärähtää.
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm
J.S.T
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 19:15
Paikkakunta: Oulu

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja J.S.T »

Voisin tätä vähän lainata ja kysyä, että jos ei ole eberiä tms. lisälämmitintä vaan lohokolämmitin, niin onko dieseleissä sisätilaan erillistä sähkövastusta lämmittämässä? Kyseessä -05 1.9 Vector.
Opel Vectra 2.0 GTS Turbo -03
Opel Vectra 1.8 Caravan -01
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei. Sitä ei tarvitse, koska kylmien markkinoiden autoissa on eberit.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja pmj »

Onko se nyt varma, että tähän ei perinteistä lohkolämmitintä saa? Ja missä hinnoissa sellainen letkulämppäri asennuksineen liikkuu? Nyt kovilla pakkasilla Eeberi tohisee ekalla yrittämällä minuutin ja sitten kuuluu vain *TSUP* ja laite hiljenee. Uusintastartilla toimii hyvin, mutta siinäpä pitänee olla vieressä päivystämässä, että lähtikö se nyt varmasti lämmittämään. Miedommilla keleillä toimii hyvin. Ärsyttää vain kun ilmaista sähköä olisi saatavilla kuitenkin useimmilla parkkipaikoillani...
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Onko sulla akku kunnossa?
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja pmj »

Saattaa se aika vanha olla mutta tuntuu kyllä toimivalta. Voisko olla akkuvikaa? Jaksaa kyllä puolen tunnin tohinan jälkeen startata.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja JKen »

pmj kirjoitti:...Eeberi tohisee ekalla yrittämällä minuutin ja sitten kuuluu vain *TSUP* ja laite hiljenee. Uusintastartilla toimii hyvin, mutta siinäpä pitänee olla vieressä päivystämässä, että lähtikö se nyt varmasti lämmittämään. Miedommilla keleillä toimii hyvin.
Kiertovesipumppu voi olla vaihtokunnossa. Ensimäisellä kerralla ei liikuta nestettä tarpeeksi, kun pumppuosan muovipuru ahdistaa, ja laite sammuu ylikuumenemiseen.
Toisella kerralla on ropellin reitti hoonattu valmiiksi ja neste liikkuu paremmin.
Näissähän ei ole mekaanista yhteyttä pumppuosan ja sähkömoottorin välillä, vaan liike välittyy magneetin avulla.

Pari olen vaihtanut ko. tapauksia, sähkömoottori hurisee kivasti, mutta neste ei vaan kierrä. Pumpun ropelliosa oli täynnä mustaa jauhautunutta muovia.

Ja ensimmäisellä kerralla siirsin pumpun helpompaan paikkaan:

http://yuzzi70.blogspot.fi/2011_02_01_archive.html
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Lisälämmitin

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kyllä tuossa -09 1.9 femmassa jonkin sortin Calix lohkokämmitin on ja akkulaturi samassa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Vastaa Viestiin