3,0 dieselin pata auki

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja jusape »

Nooh, koitetaan sitten laatia tässä jonkinlainen selostus operaatiosta, lähipäivinä...

( nyt ei oikein ajatus kulje, jotta pidempää selostustakaan jaksaisi tehdä )
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
toivonju
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: To Touko 17, 2012 22:50

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja toivonju »

Moro , tässä kun odottelemme taikurin avautumista , niin kehotan kovimpaan tiedonnälkään surffaamaan konekansa.net ja sieltä henkilöautot-osiosta löytyy ystävämme saab 3.0 tid ! Ehkä sekin vielä on vähän kuin strip-teasea .......
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja jusape »

No tuosta tämän laitteen, juurikin tästä, projektivaiheesta ei pahemmin kuvia ole, tai siis tullut otettua, valitettavasti, ja hieman vaikea sitä toisaalta selittää ilman niitä kuvia on....

Joten, jos maltatte vielä tovin odottaa, niin tässä saattaa piakkoin tulla oikein kohtuullisisten kuvien kanssa höystetty tarina tuosta hommasta
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Sattumalta huomasin, että ei tainnut kestää:
http://www.konekansa.net/showthread.php ... -03/page14
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
jiipee68
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syys 01, 2014 20:38

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja jiipee68 »

Moi
Olen uusi näissä kuvioissa joten saatan kysellä itsestäänselvyyksiä.
Siis onko tähän moottorityyppiin tullut mitään päivitystä vuosien saatossa, tehtaan toimesta? Mahtaako viimeiset vuosimallit olla paremmin putket paikallaan pitäviä? vai onko tehdas jatkanut samaan malliin ongelmista välittämättä?

Jani
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jiipee68 kirjoitti:Moi
Olen uusi näissä kuvioissa joten saatan kysellä itsestäänselvyyksiä.
Siis onko tähän moottorityyppiin tullut mitään päivitystä vuosien saatossa, tehtaan toimesta? Mahtaako viimeiset vuosimallit olla paremmin putket paikallaan pitäviä? vai onko tehdas jatkanut samaan malliin ongelmista välittämättä?

Jani
Laita kysymys tuonne: http://www.ugsaabistit.net niin saat paremmin vastauksen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja jusape »

Saabinsti kirjoitti:Sattumalta huomasin, että ei tainnut kestää:
http://www.konekansa.net/showthread.php ... -03/page14
Moottoripuoli on toiminut ihan moitteetta, edelleen..... :roll:
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Lainaus Konekansa foorumilta "jusape" kirjoittamasta tekstistä:
Taas, tää eka potilas, nyt 2v ja reipas 50tkm myöhemmin on alkanut hiukan mustuttaa taasen paisaria, eli lienee jälleen alkavaa oirettta samaan vaivaan. ( kilometritakuuta hommalle en antanut lainkaan, perävalot kun katoaa, takuukin haihtuu - tyyliin )
Ei ole mun vika, ettei omistaja sitä hukannut aikanaan, vaan on "naatiskellut" leppoisasta ajosta tällä kapineella, jota se meno kyllä kieltämättä on.
Asiasta oli silloin jo puhetta, ettei se remontti sitä perusvikaa, ja aiheuttajaa vaivaan varmaankaan lopullisesti poista, vaan antaa vain peliaikaa, ajokilsoja määrän x - xxxxxxkm lisää.
Yksinkertaista, ei tuollaisilla remonteilla moottorin perusteellista tyyppivikaa korjata, se vaateisi rajummat toimenpiteet koko izun padalle
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
KojakJR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 18:14
Paikkakunta: Espoo

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja KojakJR »

Terve! Pitäis 1.6 bensa Astra vaihtaa isompaan diesel-peliin. Vectroja ja 9-5 Saabeja lähinnä koittanu metästää. Tuli vastaan reilut 300tkm ajettu 2002 Saab 9-5 3.0 dieselillä. Oon lukenu kaikki kauhujutut tuosta myllystä. Tuohon kyseiseen yksilöön on vaihettu jo kerran kone, nyt uudella koneella kilometrejä 135tkm. Kysymys kuuluukin, että onko noihin vaihettu justiin sama pata tilalle, vai onko vaihtomyllyt kenties kestävämpiä / paranneltuja. Makea peli kyllä ajella (tuota yksilö en ole vielä käynyt koeajamassa, mutta vastaavaa kyllä).
9-3 SC TTiD Aero '08
Dosh
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 22:53

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja Dosh »

KojakJR kirjoitti:Terve! Pitäis 1.6 bensa Astra vaihtaa isompaan diesel-peliin. Vectroja ja 9-5 Saabeja lähinnä koittanu metästää. Tuli vastaan reilut 300tkm ajettu 2002 Saab 9-5 3.0 dieselillä. Oon lukenu kaikki kauhujutut tuosta myllystä. Tuohon kyseiseen yksilöön on vaihettu jo kerran kone, nyt uudella koneella kilometrejä 135tkm. Kysymys kuuluukin, että onko noihin vaihettu justiin sama pata tilalle, vai onko vaihtomyllyt kenties kestävämpiä / paranneltuja. Makea peli kyllä ajella (tuota yksilö en ole vielä käynyt koeajamassa, mutta vastaavaa kyllä).
Itsellä ei kokemusta ole mutta aikanaan harkitsin melko kovasti kyseistä moottorivaihtoehtoa silläkin uhalla että tulee sen korjaaminen eteen. Melko paljon tietoakin tuli etsittyä ja monet olivat sitä mieltä että 04 vuodesta eteenpäin pitäisi olla korjattu tämä putkien valuminen mutta ilmeisesti niin ei ollutkaan, asiasta myös tässä ketjussa. Elikkä tätä valumisvikaa ei ikinä näihin moottoreihin ole korjattu koska se liittyi liian vähäiseen öljymäärään moottorissa? Tai ainoa korjaus on lyhyempi öljyn mittatikku ja öljyn tason ylitarkka seuraaminen.. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

Kunnostettuja moottoreita saa vissiin ruotsista 3000-4000€ hintaan

Mahtava moottori kyllä ajo-ominaisuuksiltaan, jos voittaisin lotossa niin laittasin heti tällä moottorilla, porrasperäsenä ja vector varustelulla :mrgreen:
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja B530HT »

KojakJR kirjoitti:Terve! Pitäis 1.6 bensa Astra vaihtaa isompaan diesel-peliin. Vectroja ja 9-5 Saabeja lähinnä koittanu metästää. Tuli vastaan reilut 300tkm ajettu 2002 Saab 9-5 3.0 dieselillä. Oon lukenu kaikki kauhujutut tuosta myllystä. Tuohon kyseiseen yksilöön on vaihettu jo kerran kone, nyt uudella koneella kilometrejä 135tkm. Kysymys kuuluukin, että onko noihin vaihettu justiin sama pata tilalle, vai onko vaihtomyllyt kenties kestävämpiä / paranneltuja. Makea peli kyllä ajella (tuota yksilö en ole vielä käynyt koeajamassa, mutta vastaavaa kyllä).
Moro. Omassa -03 :ssa vaihdettu kone -06. Olisko tuo nyt sitten jotenkin päivitetty versio moottorista. Kannentiiviste paukku olisko joku n.160tkm. Hieman oli pari putkea sukeltanu, mutta toleransseissa.
Eräs Saab specialisti kertoi että öljystä tarkka moottori noin ylipäätänsä. Hyvä kone kyllä menemään ja jaksaa vääntää peräkärry perässäkin. Jakohihna vaihto ei vaikeimmasta päästä, mutta esim.starttimoottori ja laturi justiinsa kyllä v-maisen ahtaissa paikoisssa jos tarvetta vaihtaa.
En epäröisi ostaa toista samanlaista, jos tarve olisi.
KojakJR
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 30, 2015 18:14
Paikkakunta: Espoo

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja KojakJR »

Jees, kiitos kokemuksista! Pitää tässä vähän mietiskellä vielä. Houkuttelevan hintaisia kyllä nuo V6-dieselit verrattuna saman ikäisiin (ja yleensä enemmän ajettuihin) 2.2 tai 1.9 malleihin.
9-3 SC TTiD Aero '08
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja jusape »

Joo ( moro vaan taas pitkästä aikaa ) , tää kikotin toimii ( tai toimis ) edelleen, paria viimeviikkoa lukuunottamatta, ja kilsoja nyt 332tkm. Remppavaiheessa oli apouttia 245tkm

Lievää mustaa on edelleen paisarissa, ei ole mihinkää lisääntynyt, muttei ole silti mitenkään varmaa, onko orastavaa vikaa, vaiko vain ajan saatossa muualta koneesta irti huuhtoutunutta likapaskaa edellisestä.
Järjestelmää kun ei silloin tullut erikoisemmin pestyä mitenkään millään tököteillä.

Itse tämänkertaiseen asiaan sitten kuitenkin:

Tossa pari-kolme viikkoa sitten iski yllättäen siis aivan uusi vika, suoraan ajosta, sammui kesken kaiken, eikä alustavissa kokeiluissa moottori muutakuin hiukan lupailee startatessa, satunnaisesti joskus.

Monenlaista nyt on tehty ja tutkittu, startates nyt tulee putkesta silminnähtävästi mustaa savua, ja pajassa leijuu raa-an naftan hajuinen musta pilvi, vaan ei käy.....
Tarkemmin tuolta KK-puolelta, tuolta ao linkin sivulta toiseksi viimeisimmästä viestistä alkaen, olisko mitään vinkkejä kellään ???

http://www.konekansa.net/showthread.php ... -03/page14
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja B530HT »

Tere. Olisko tuossa mitään, vai joko on ko.kohta tutkittu?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... entoanturi
Viimeksi muokannut Pakari, La Syys 26, 2015 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ohjeistuksen vastainen lainaus poistettu.
jusape
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 20:13

Re: 3,0 dieselin pata auki

Viesti Kirjoittaja jusape »

Ei tiedä vielä, kun ei ole päässy toisilla osilla testaamaan. Koitetaan haalia antureita kilahtaneesta ( = nyrkin kokoinen reikä kyljessä ) purkumoottorista ja muuta ( maf ( uusi ), nokkatunnistin ( käyt), hehkujen pääteaste (uusi) ja jos löytyy kaverilta vielä, niin myös kampitunnistin (käyt) )

Nämä nokka/kampitunnistin on nyt ekana kyllä tullut mieleen tuossa muutenkin epäiltäviksi kohteiksi.
Mutta mitään vikakoodeja ei tullut tekillä esiin, ainoo oli että common paine nousi hitaanpuoleisesti....
Saab 96 vm -76
Nuffit: Universal 4DM - 54 ,Univ. Four -61, 460 -64, Allis-Chalmers TL-20D -60
Konekansa.fi www.nuhvi.net
Vastaa Viestiin