2,2TiD, vikavalo ja hetkellinen puutuminen, -> ei käynnisty

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

2,2TiD, vikavalo ja hetkellinen puutuminen, -> ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja enska »

T!

Oaako joku sanoa missä vika

Allekirjotuksen kone kyseessä. Kiihdytettäessä huomasin asian ekan kerran. Moottorivikavalo välähti ja pari sekuntia oli vedot pois! Lieneekö liittyy EGR-venttiilin toimintaan tämäki?

Valo kun sammu niin meno jatkui normalisti...En ole lukenu kaikkia egr topicceja läpi mutta kävi se silti mielessä..

:?:
Viimeksi muokannut enska, Ke Elo 08, 2012 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: 2,2TiD, vikavalo ja hetkellinen puutuminen?

Viesti Kirjoittaja lamar »

Voi olla myös kampiakselin asentoanturi joka oireilee. Vikakoodi auttaisi asian selvittämisessä.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 2,2TiD, vikavalo ja hetkellinen puutuminen?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kannattaa lukea vikakoodit. Todennäköisesti imusarjan paine/lämpötilaanturi. Ainakin 2.2Tid on tehnyt saman. Voit myös kokeilla puhdistaa anturin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2,2TiD, vikavalo ja hetkellinen puutuminen?

Viesti Kirjoittaja tturku »

vähän kuuloistais immu tai EGR ongelmalta. Vikakoodit lukemalla pääsee alulle.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 2,2TiD, vikavalo ja hetkellinen puutuminen?

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ja se puutuminen johtuu vikavalosta. Jos se syttyy syystä tai toisesta, niin moottorin ohjaus menee limb home tilaan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 2,2TiD, vikavalo ja hetkellinen puutuminen?

Viesti Kirjoittaja enska »

Joo, taidanpa luettaa vikakoodit ensin ja sitte jatkaa tutkintaa...
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 2,2TiD, vikavalo ja hetkellinen puutuminen?

Viesti Kirjoittaja enska »

No joo, sattuipa seuraavaa. Nostattelin pelti auki vähä kierroksia ja yht´äkkiä moottori jäi käymään niinku tukehtumisen partaalla olis ollu. Roplotti vaan eikä reagoinu kaasuun. Sammutin auton, ei vikavaloja.

Tässä yhteydessä mietin tuota hukkaportin venttiilin/kellon toimintaa, auton kun sammuttaa niin jää kuulumaan sähköinen vinkuna, kestää hetken ja kun ääni loppuu niin hukkaportti palautuu. -Onko tuo normaalia?

Sitten otin ja ruuvasin turbosta imuputken irti ja kappas vaan, koko alaosa putkesta tippui. Kumi oli täysin kovettunut ja murtunut. (uusi tilattu 60e)

Olisko nuo edelliset oireet johtuneet tuosta imuputken vuodosta?
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 2,2TiD, vikavalo ja hetkellinen puutuminen?

Viesti Kirjoittaja enska »

Jatketaanpa tätä juttua muittenkin iloksi.

Edelliset toimet ei ole auttanut, startti meni toooodella pitkäksi vaikka lähti vielä käyntiin. Vaihdoin suuttimien paluuputket (ne pikkuputket siinä suuttimien päällä), olivat aivan haperot. Vika ei poistunut.

Luetutin tässä välissä vikakoodeja ja samalla huomioitiin että startatessa tulee polttoainetta ihan oikea määrä. Kokeilin myös ottaa termostaattikoteloon menevän johdon irti jolloin hehkut ovat päällä koko ajan. Ei vaikutusta käyntiinlähtöön.

Joku aika sitten starttasin, koti pihalla onneksi! Lähti käyntiin ja kävi tosi raskaasti hetken (2-6sekuntia) kunnes sammui. Tänään taas kokeilin ja sama tulos kuin edellisellä kerralla.

Ehdotuksia ja hyviä tietoja otan vastaan, mistä vikaa lähtisin etsimään?
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: 2,2TiD, vikavalo ja hetkellinen puutuminen?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

enska kirjoitti: Tässä yhteydessä mietin tuota hukkaportin venttiilin/kellon toimintaa, auton kun sammuttaa niin jää kuulumaan sähköinen vinkuna, kestää hetken ja kun ääni loppuu niin hukkaportti palautuu. -Onko tuo normaalia?
Voisiko Katalysaattori/pakoputki olla tukossa, silloin voi kuulua sammuttamisen jälkeen pihinää kun pakopaineet purkautuu jostain saumasta.(Voisiko tuo hukkaportin palautumattomuus sitten johtua tuosta..?) Eikä jaksa ottaa kierroksia ja käy muutenkin raskaasti sen aikaa kun tavaraa mahtuu putkeen...

Tuo vaan oli tuollainen arvailu 8)

EDIT.
Niin ja eikös näissä ollut taipumusta imusarjan tukkeutumiseenkin (EGR), voiko se mennä niin tukkoon ettei ilma kulje kunnon käyntiä ajatellen.?
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 2,2TiD, vikavalo ja hetkellinen puutuminen, -> ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja enska »

En usko tuohon pakoputken tukkeutumiseen tässä tapauksessa. Tällähetkellä on jo syöttöpumpusta ohjausyksikkö pöydällä ja pitäis lähettää Iisalmeen huoltoon. Egr on vaihdettu jossain vaiheessa uuteen ja tuntui sormituntumalla hyvältä.

Imusarja oli tukkoinen mutta ei ummessa... :)

Odotellaan mitä ohjausyksikön huolto tuo tuollessaan...
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 2,2TiD, vikavalo ja hetkellinen puutuminen, -> ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja enska »

Nonni!

Ei ollu vika tietenkään pumpunohjausyksikössä mutta tulipa harjoteltua sen irrotusta ja takaisin laittoa.. :)
Ongelma ei poistunut siis imusarjan puhdistuksella vaan sama ongelma jatkui. Vetämällä auton sai käyntiin ja kävikin hetekn ihan normaalisti ja sitten taas tukehtui (sai ilmaa).....noniin.
Lopulta ongelmaksi paljastui niinkin yksinkertainen asia kuin polttoainesuodattimen tiiviste... :? Tuolta se hörppi ilmaa niin paljon että ei edes käynnistyny. No onneksi vika ei ollut kallis tälläkertaa...

Sen verran on opittu että aloitetaan heti niistä mitkä ensimmäisenä käyvät mielessä niinkuin se pa-suodatin...
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Vastaa Viestiin