9-3 2.2-TID vikakoodinluku ym.

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

9-3 2.2-TID vikakoodinluku ym.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Tällainen projekti vaihteeksi hankittua. Edellisestä dieselkokeilusta (Mersu 240 W123) onkin jo kymmenisen vuotta aikaa.

Valmistenumero: YS3DE55D1X.......
Merkki: SAAB
Malli: 9-3 2.2-TID-D-55D 560609
Sylinteritilavuus: 2170
Käyttöönottovuosi: 1999

Seissyt pari vuotta, tiedossa olevaa projektia ainakin jarruissa, tullut hylsy jo edellisessä katsastusyrityksessä. Lisäksi sisätilapuheltimen ohjausyksikössä joku häikkä, puhallin lähtee kuitenkin päälle antamalla suoraan sähköä. No näissä ei siis suurempaa luulisi olevan.

Sensijaan tuo CE-valon syttyminen ihmetytti. Tehot tuntui heikoilta jo aluksi ja CE-valo syttyi aluksi kertaalleen kiihdytyksessä ja resetoitui sammuttamalla moottori. Syttyi toistamiseen ja sen jälkeen viimeisen parinkymmenen kilometrin aikana en saanut enää lainkaan sammumaan vaikka pysähtelin muutamaan kertaan bussipysäkille ja sammutin moottorin hetkeksi. Hiukan lueskelin ohjeita täältä ja olisi varmaan hyvä aloitella lukemalla vikakoodit. Olisko vinkkejä onnistuuko jollain kohtuuhintaisella testerillä ?
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: 9-3 2.2-TID vikakoodinluku ym.

Viesti Kirjoittaja vili1 »

wesku kirjoitti:Tällainen projekti vaihteeksi hankittua. Edellisestä dieselkokeilusta (Mersu 240 W123) onkin jo kymmenisen vuotta aikaa.

Valmistenumero: YS3DE55D1X.......
Merkki: SAAB
Malli: 9-3 2.2-TID-D-55D 560609
Sylinteritilavuus: 2170
Käyttöönottovuosi: 1999

Seissyt pari vuotta, tiedossa olevaa projektia ainakin jarruissa, tullut hylsy jo edellisessä katsastusyrityksessä. Lisäksi sisätilapuheltimen ohjausyksikössä joku häikkä, puhallin lähtee kuitenkin päälle antamalla suoraan sähköä. No näissä ei siis suurempaa luulisi olevan.

Sensijaan tuo CE-valon syttyminen ihmetytti. Tehot tuntui heikoilta jo aluksi ja CE-valo syttyi aluksi kertaalleen kiihdytyksessä ja resetoitui sammuttamalla moottori. Syttyi toistamiseen ja sen jälkeen viimeisen parinkymmenen kilometrin aikana en saanut enää lainkaan sammumaan vaikka pysähtelin muutamaan kertaan bussipysäkille ja sammutin moottorin hetkeksi. Hiukan lueskelin ohjeita täältä ja olisi varmaan hyvä aloitella lukemalla vikakoodit. Olisko vinkkejä onnistuuko jollain kohtuuhintaisella testerillä ?
OP-COM. Itse maksoin 25 euroa, tosin ostin käytettynä. Viisaammat kertokoon, että käyhän se myös vanhempiin Saabeihin? Meillä 2008, jossa se toimii.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2150
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3 2.2-TID vikakoodinluku ym.

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Likainen/jumittava/viallinen EGR -venttiili voi olla yksi syy tuohon kertomaasi oireiluun.

Kannattaa kertoa, missä päin asustelet, niin tiedä vaikka sattuisi Tech -miehiä olemaan lähellä, jolla voisit luetuttaa vikakoodit.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2.2-TID vikakoodinluku ym.

Viesti Kirjoittaja tturku »

MAF on yksi tyypillinen vikaantuva komponentti ja poistaa tehot jos viallinen.
Vikakoodinlukuun vaan. Oliskos wesku Turun suunnalta?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9-3 2.2-TID vikakoodinluku ym.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Turussa asun ja kyseinen auto on tällä hetkellä Kaarinassa.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9-3 2.2-TID vikakoodinluku ym.

Viesti Kirjoittaja wesku »

Auto on nyt ollut käytössä muutaman kuukauden ja opettelin ajamaan niin ettei CE-valo syty. Käytännössä on huomannut että CE syttyy yleensä vain vähintään muutaman sekunnin täydellä kaasulla isoilla vaihteilla / pienehköillä kierroksilla.

Nyt asia on kuitenkin alkanut häiritä enemmän kun vaununveto cruisella nelosella ei tahdo onnistua lainkaan. Siinä vaiheessa kun CE syttyy ei 80 vauhtiin enää pääse kuin kolmosella. Eikä ylämäkeen pidä edes 80 vaan tippuu tuonne 60-70 väliiin. Valo ei edes sammu koneen sammuttaessa lyhyeksi ajaksi mutta muutama minuutti kyllä riittää.

Hämeenlinnasta tuli viimeksi tarjous vikakoodinlukuun. Olisko kuitenkin lähempänä Turkua mahdollisuutta ? Tai nyt kun olen reissulla, vaikka jossain kohdassa Alavuden ja Turun välillä suunnilleen ?

Ja toki jos on suoraan vinkkiä juuri tällaisen täyskaasulla ilmenevän ongelman suhteen vinkit tervetulleita.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-3 2.2-TID vikakoodinluku ym.

Viesti Kirjoittaja hz81 »

wesku kirjoitti:Auto on nyt ollut käytössä muutaman kuukauden ja opettelin ajamaan niin ettei CE-valo syty. Käytännössä on huomannut että CE syttyy yleensä vain vähintään muutaman sekunnin täydellä kaasulla isoilla vaihteilla / pienehköillä kierroksilla.

Nyt asia on kuitenkin alkanut häiritä enemmän kun vaununveto cruisella nelosella ei tahdo onnistua lainkaan. Siinä vaiheessa kun CE syttyy ei 80 vauhtiin enää pääse kuin kolmosella. Eikä ylämäkeen pidä edes 80 vaan tippuu tuonne 60-70 väliiin. Valo ei edes sammu koneen sammuttaessa lyhyeksi ajaksi mutta muutama minuutti kyllä riittää.

Hämeenlinnasta tuli viimeksi tarjous vikakoodinlukuun. Olisko kuitenkin lähempänä Turkua mahdollisuutta ? Tai nyt kun olen reissulla, vaikka jossain kohdassa Alavuden ja Turun välillä suunnilleen ?

Ja toki jos on suoraan vinkkiä juuri tällaisen täyskaasulla ilmenevän ongelman suhteen vinkit tervetulleita.
Itsellä teki OG9-3 diesel aikanaan hyvin samantapaisia oireita, kun käytössä oli viallinen (+porattu) MAF. Muutamia melko noloja ohituksia tuli tehtyä, kun ei muistanut, että täyskaasulla meno loppuu kun seinään...
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Rode
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 11:13
Paikkakunta: Akaa

Re: 9-3 2.2-TID vikakoodinluku ym.

Viesti Kirjoittaja Rode »

Mulla teki Vectra (2.2 DTI) samaa. Etenkin jos vaihtoi vaihdetta täyskaasu kiihdytyksessä, esim. juuri ohitus. Metro-auton diagnoosi koeajon, testeri kiinni, jälkeen oli että ahtaa liikaa hetkittäin -> suojat päälle. 8O

Hieman myöhemmin meni solmu vaihtoon, kun irtosi pakopuolelta palasia siivistä. Uudella turbolla oiretta ei esiintynyt, ei kyllä kulkenutkaan yhtä hyvin. :cry: :P
Saab 9-5 2.3t 2002 "BioPower"
Saab 9-3 2.0t 2001 "BioPower"
Muut: Mazda 6 2.2Td 2011
Vastaa Viestiin