VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja anttimak »

AZP kirjoitti:
anttimak kirjoitti:Itse kuulin, että Oulun Aineen pojat oisivat sanoneet, että heidän mielestään remelijumppa pitäs tehä 75tkm välein. Ja pihalla on kokoajan jonossa remmikatkenneita tiisseleitä joilla ajettu 100tkm (remmillä). Itse kyllä aijon pitää ton 75-100tkm välin, en enempää.
Eikös oulussa mystinen avaruuspöly katkonut muidenkin automerkkien hihnoja? :lol:

Omassa autossani hihna vaihdettu viime kuussa. Neljän vuoden päästä on sille kertynyt matkaa nykyisillä ajomäärillä jotain 30-35 tkm. Saas nähdä raaskiiko vaihtaa vielä siinä kohtaa...
Ainiin olin muuten jo unohtanut koko homman :D Eli voisiko olla, että remelillä ajelee sen 120tkm mutta Oulussa 75tkm ? :lol:
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5635
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja Eski »

En tunne oulun "avaruuspölyn" vaikutusta saabin jakohihnaan (käsittääkseni oulun ongelmat ovat lähinnä vaivanneet vag:n laitteita). Näissä saabin diisseleissä ongelma ei ole hihnan kesto vaan vesipumpun laakeroinnin pettäminen, joka aiheuttaa hihnan katkeamisen...

Eski

anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Eski kirjoitti:Näissä saabin diisseleissä ongelma ei ole hihnan kesto vaan vesipumpun laakeroinnin pettäminen, joka aiheuttaa hihnan katkeamisen...

Eski
Näinhän se on.

Eipä ole pitkään aikaan kuulunut mitään juttuja tästä Oulun alueen "jakoremminkatkeamis -syndroomasta". Jokohan ovat lopettaneet tutkinnan. Syynähän voi myös olla Oulun kokoajan paheneva taloustilannen ja siitä seurannut pihistely autojen huolloista :D
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5635
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan syy oli tiesuolassa ->
http://www.hs.fi/autot/a1400729356770
Ollaan jo vähän offtopikissa, mutta ehkä saabinkin vesipumput leikkaa kiinni tiesuolan takia :lol:

Eski

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9900
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja AZP »

...ja myös hihnapyörien valmistustekniikassa. Osaako joku kertoa mitä materiaalia ja miten työstettyä Saabin Fiat-dieseleiden hihnapyörät ovat? Ja vaihdetaanko niitä laisinkaan normaalissa jakohihna+vesipumppu -huollossa?

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5635
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tarkoittanet niitä ns. laturihihnan rissoja. Minulle on ainakin väitetty, että niitä on aivan turha vaihtaa 100tkm välein. Itse vaihdoin pelkän hihnan jakopääremontin yhteydessä, kun se maksoi vain muutaman kympin. Hihnapyörät ovat huomattavasti kalliimmat kuin aitojen B2x5-koneiden jatkuvasti porsivat rissat.

Eski

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9900
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja AZP »

Noita nokkahihnan pyöriä meinaan, mistä tuossa HS:n jutussa puhutaan.

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1588
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Viime huollossa (n. 215tkm) vaihdatin myös nuo jakopään hihnapyörät. Sen näköiset oli että kyllä ne vaihtoa jo kaipasi. Normaaliin huolto-ohjelmaanhan noiden vaihto ei käsittääkseni kuulu.

Kuvia: http://www.hiekkalaatikko.org/saab/hihnapyorat_215tkm

kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja kallek »

jmaatta kirjoitti:Viime huollossa (n. 215tkm) vaihdatin myös nuo jakopään hihnapyörät. Sen näköiset oli että kyllä ne vaihtoa jo kaipasi. Normaaliin huolto-ohjelmaanhan noiden vaihto ei käsittääkseni kuulu.

Kuvia: http://www.hiekkalaatikko.org/saab/hihnapyorat_215tkm
Orkkis jakohihnan sarjassa tulee kiristin pyörä ja se pieni sileä vapaarulla. Muita rullia tarvittaessa jos pykälät kuluneet, aika harvoin kyllä.
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99

peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 464
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Paikkakunta: Haukipudas (Oulu)

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

anttimak kirjoitti: Eipä ole pitkään aikaan kuulunut mitään juttuja tästä Oulun alueen "jakoremminkatkeamis -syndroomasta". Jokohan ovat lopettaneet tutkinnan. Syynähän voi myös olla Oulun kokoajan paheneva taloustilannen ja siitä seurannut pihistely autojen huolloista :D
Viimeisin juttu, johon olen itse törmännyt.

Kaleva 30.11.2014:
Video: Katkeilevien jakohihnojen mysteeriä selvitetään pölyä keräämällä
Harmaa, pieni metallilaatikko ilman yhtään liikkuvaa osaa. Silti tämä kapistus voi antaa ratkaisevan vihjeen jakohihnojen katkeilusta, jonka aiheuttajaa on Oulun seudulla etsitty jo vuoden päivät.

Lapin ammattikorkeakoululla tutkitaan nyt, mitä pitää sisällään Kemin ja Raahen väliseltä tieosuudelta autoihin kertyvä maantiepöly.

:lol: Tai no, ei kyllä hirveästi naurata, kun perheen toisessa autossa on VAG:n 1.6 TDI.
9-5 Aero BioPoweroitu -04 Klik
Ex: 9-3 2.0T Turbo Sport 200hv -99 (RIR-884)

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1588
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Samaa pölyä oli Saabinkin jakopää täynnä. Hihnasta ja noista hihnapyöristä se irtoaa. :)

http://jaakkog.1g.fi/kuvat/sekalaista/2 ... 5B1%5D.jpg

edit: linkki korjattu, kiitos Jus
Viimeksi muokannut jmaatta, Ke Tammi 07, 2015 09:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5635
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tämän viestiketjun ekasta viestistä näkyy kuvia minun autosta 100K ajettuna, jossa ei ole mitään pölyä. Ihan ei kyllä jaksa uskoa, että tuo pöly johtuisi tiesuolasta, koska kyllä sitä on käsittääkseni pääkaupunkiseudullakin kylvetty (siellähän tuo minun auto on alkutaipaalensa on kulkenut).

Kuva

Eski

SS
"Hölösuu"
Viestit: 3019
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja SS »

Mitä kaikkea tarttee purkaa edestä pois, että tuon ylemmän suojakopan saa auki? On osa ruuveista ahtaan näköisessä välissä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

saabillua
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: VAROITUS 1.9-dieselien vesipumppuongelmista

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Näin Audilla: http://www.iltalehti.fi/autot/2015052619755553_au.shtml

Varmaan jos lompsa kestää muutamien vuosien oikeustappelun niin muutama Saabistikin olisi saanut uuden pannun jonkun toisen pussista.
9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Vastaa Viestiin