Käyntiinlähtö

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Tulisiko tuon 1,9 TiD:n lähteä käyntiin suht normaalisti -20 lämpötilasta kun huimatehoinen 300 watin säteilylämmitin on ollut yön yli tulilla? Valon mukaan hehkutus kestää useita sekunteja, mutta kun autoa alkaa starttaamaan, on käynnistyminen hyvin vaivalloista. Yhdella starttauskerralla ei edes välttämättä raski pyöririttää niin pitkään, että auto käynnistyisi.

Eli olisiko hehkutulpat pimeänä, vai temppuilleko rele, vai onko peräti ominaisuus josta ei pääse eroon kuin toimivalla eberillä, tai lämpimällä tallilla?

Edit: Tänä aamuna -20 ja noin kymmenen sekunnin, tai sekuntien jälkeen kolmannella yrityksellä pytty kerrallaan kalinan saattelemalla tulille.

-H-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Säteilylämmitin on hanurista, kolisee varmaan -20 asteen pakkasilla vaikka kuinka lämmittäis. Jos kaikki kunnossa, lähtee käyntiin kyllä ekalla...

Onko akku missä kunnossa. Minulla lähti eberillä lämmityksenkin jälkeen helvetin nihkeästi käyntiin kun akku oli 4 vuotta vanha alkuperäinen "GM"-akku. Starttia pyöritti suht hitaasti. Akun vaihto ja -15 asteen pakkasella ilman mitään lämmitystä pyöritti starttia karkeasti tuplanopeudella mitä aiemmin.

Tämä 1.9 tid on semmonen pata, että jokainen käynnistyskerta on vähän erilainen. Välillä riittää sekunti pyöritystä, toisinaan 2-3 sekuntia, riippumatta onko auto lämmitetty tms.

Tämmöstä.
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Ok, kiitoksia! Akku on kolme vuotta vanha, eli pitänee alkaa siitä lähtemään liikkeelle, oli kyllä yön C-tekin päässä, mutta jotenkin tuohon pikkuiseen C-tekkiin on usko mennyt jo prätkän akun kanssa.

Muutama viiko sitten latasin akkua wanhalla kuution kokoisella laturilla ja tuntui, että sen jälkeen pyöritti ihan toisella tavalla. Eli pitänee pyörähtää akkukaupan kautta.

-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ja tarkista samalla latausjännite...
Ihmetellä täytyy miten samoille metreille noita latureita menee..
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Millä kilsoilla on latureita uupunut?
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Vaihdoin alkuperäisten hehkujen tilalle uudet 180 tkm ajettuna, eikä hehkutusajat muuttuneet mihinkään. Eli hehkuissa tuskin vikaa.

Latausjännite kannattaa kyllä tsekata, yli 14 V tyhjäkäynnillä sais olla. Mulla levisi 190 tkm kohdalla laturi, eikä paljoa varoitellut.
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja pjv »

Rusakko__ kirjoitti:Vaihdoin alkuperäisten hehkujen tilalle uudet 180 tkm ajettuna, eikä hehkutusajat muuttuneet mihinkään.
Tarkoitatko käynnistymisaikaa? Ei kai hehkujen kunto vaikuta siihen, miten kauan (esi)hehkutus kestää.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

pjv kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:Vaihdoin alkuperäisten hehkujen tilalle uudet 180 tkm ajettuna, eikä hehkutusajat muuttuneet mihinkään.
Tarkoitatko käynnistymisaikaa? Ei kai hehkujen kunto vaikuta siihen, miten kauan (esi)hehkutus kestää.
Tarkoitan hehkutusaikaa, siis sitä kun se merkkivalo möllöttää kojetaulussa. Olen ollut siinä uskossa, että hehkujen kunto hyvinkin vaikuttaa hehkutuksen pituuteen ennen starttia, jos tämä on se "esihehkutus"-vaihe. Mikä sitten lie se varsinainen hehkutus?!

Näin myös olen ymmärtänyt, että jos yksikin hehku ei toimi kunnolla, voi valo sammua toimivien hehkujen vuoksi aiemmin ja näin yksi pytty jää kakomaan startin aikana ja jälkeenkin.

No en tiedä varmuudella asiaa.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1742
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

180tkm mittarissa omassa ja ykkösen ja kakkosen hehkut oli mykkänä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Auto on nyt myyjäliikkeessä korjattavana, pari hehkua ja akku on jo kuulema vaihdettu, huomenna puuhaavat vielä jotakin, katsotaan sitten miten alkaa :saab: pelaamaan.
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Rusakko__ kirjoitti:
pjv kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:Vaihdoin alkuperäisten hehkujen tilalle uudet 180 tkm ajettuna, eikä hehkutusajat muuttuneet mihinkään.
Tarkoitatko käynnistymisaikaa? Ei kai hehkujen kunto vaikuta siihen, miten kauan (esi)hehkutus kestää.
Tarkoitan hehkutusaikaa, siis sitä kun se merkkivalo möllöttää kojetaulussa. Olen ollut siinä uskossa, että hehkujen kunto hyvinkin vaikuttaa hehkutuksen pituuteen ennen starttia, jos tämä on se "esihehkutus"-vaihe. Mikä sitten lie se varsinainen hehkutus?!

Näin myös olen ymmärtänyt, että jos yksikin hehku ei toimi kunnolla, voi valo sammua toimivien hehkujen vuoksi aiemmin ja näin yksi pytty jää kakomaan startin aikana ja jälkeenkin.

No en tiedä varmuudella asiaa.
Mutua kyllä, mutta eikös hehkujärjestelmä muuten kunnossa ollessaan vain työnnä sokeana säköä tulpille esim. lämpötilan mukaan, tulppien kunnosta riippumatta. Tämäkin vain arvailua sitten.
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Hehkulla on toiminnot:

- Esilämmitys (merkkivalo ennen käynnistystä)
- Käynnistyksenvalmisteluhehkutus (käynnistystä edellisen jälkeen odotellessa)
- Käynnistyshehkutus (kun on käynnistetty ja jäähdytysnesteen lämpötila matala)
- Jälkihehkutus (kunnes palaminen lämmittää riittävästi, jotta puristussytytys tapahtuu, katkaistaan kun jäähdytysneste lämpiää tarpeeksi, tai kierrosluku tai ruiskutus ylittää raja-arvon)
- Välihehkutus (Pienillä polttoainemäärillä tai moottorijarrutuksessa palotilojen jäähtymisen välttämiseksi ja sinisen savutuksen vähentämiseksi seuraavassa kiihdytyksessä, tai regeneroinnin avustamiseksi, ei suurella kuormituksella)

DT ja DTH:n hehkut 11 V
DTR:n hehkut 4,4 V
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Noniin, auto saatu pajalta takaisin, hehkuja vaihdettu, letkuja vaihdettu, akku ja säteilylämmittin uusittu. Nyt tuntuu lähtevän tirakasti käytiin, huomenna pääsee sitten kokeilemaan kylmällä koneella ja sitten näkee, että mikä muutos on sen suhteen. Myyjäliikettä ja myyjää täytyy kehua hienosta toiminnasta ja palvelusta! :D
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja enska »

Tässäkin tuli mieleen että joskus vois huollosta kysyä perusteluja tiettyjen osien vaihtoon.... :roll: ettei vaan joskus varmanpäälle laiteta osia. Saitko muuten hyviä perusteluja...?
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Vastaa Viestiin