Käyntiinlähtö
Käyntiinlähtö
Tulisiko tuon 1,9 TiD:n lähteä käyntiin suht normaalisti -20 lämpötilasta kun huimatehoinen 300 watin säteilylämmitin on ollut yön yli tulilla? Valon mukaan hehkutus kestää useita sekunteja, mutta kun autoa alkaa starttaamaan, on käynnistyminen hyvin vaivalloista. Yhdella starttauskerralla ei edes välttämättä raski pyöririttää niin pitkään, että auto käynnistyisi.
Eli olisiko hehkutulpat pimeänä, vai temppuilleko rele, vai onko peräti ominaisuus josta ei pääse eroon kuin toimivalla eberillä, tai lämpimällä tallilla?
Edit: Tänä aamuna -20 ja noin kymmenen sekunnin, tai sekuntien jälkeen kolmannella yrityksellä pytty kerrallaan kalinan saattelemalla tulille.
-H-
Eli olisiko hehkutulpat pimeänä, vai temppuilleko rele, vai onko peräti ominaisuus josta ei pääse eroon kuin toimivalla eberillä, tai lämpimällä tallilla?
Edit: Tänä aamuna -20 ja noin kymmenen sekunnin, tai sekuntien jälkeen kolmannella yrityksellä pytty kerrallaan kalinan saattelemalla tulille.
-H-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Käyntiinlähtö
Säteilylämmitin on hanurista, kolisee varmaan -20 asteen pakkasilla vaikka kuinka lämmittäis. Jos kaikki kunnossa, lähtee käyntiin kyllä ekalla...
Onko akku missä kunnossa. Minulla lähti eberillä lämmityksenkin jälkeen helvetin nihkeästi käyntiin kun akku oli 4 vuotta vanha alkuperäinen "GM"-akku. Starttia pyöritti suht hitaasti. Akun vaihto ja -15 asteen pakkasella ilman mitään lämmitystä pyöritti starttia karkeasti tuplanopeudella mitä aiemmin.
Tämä 1.9 tid on semmonen pata, että jokainen käynnistyskerta on vähän erilainen. Välillä riittää sekunti pyöritystä, toisinaan 2-3 sekuntia, riippumatta onko auto lämmitetty tms.
Tämmöstä.
Onko akku missä kunnossa. Minulla lähti eberillä lämmityksenkin jälkeen helvetin nihkeästi käyntiin kun akku oli 4 vuotta vanha alkuperäinen "GM"-akku. Starttia pyöritti suht hitaasti. Akun vaihto ja -15 asteen pakkasella ilman mitään lämmitystä pyöritti starttia karkeasti tuplanopeudella mitä aiemmin.
Tämä 1.9 tid on semmonen pata, että jokainen käynnistyskerta on vähän erilainen. Välillä riittää sekunti pyöritystä, toisinaan 2-3 sekuntia, riippumatta onko auto lämmitetty tms.
Tämmöstä.
Re: Käyntiinlähtö
Ok, kiitoksia! Akku on kolme vuotta vanha, eli pitänee alkaa siitä lähtemään liikkeelle, oli kyllä yön C-tekin päässä, mutta jotenkin tuohon pikkuiseen C-tekkiin on usko mennyt jo prätkän akun kanssa.
Muutama viiko sitten latasin akkua wanhalla kuution kokoisella laturilla ja tuntui, että sen jälkeen pyöritti ihan toisella tavalla. Eli pitänee pyörähtää akkukaupan kautta.
-Harri-
Muutama viiko sitten latasin akkua wanhalla kuution kokoisella laturilla ja tuntui, että sen jälkeen pyöritti ihan toisella tavalla. Eli pitänee pyörähtää akkukaupan kautta.
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Käyntiinlähtö
Ja tarkista samalla latausjännite...
Ihmetellä täytyy miten samoille metreille noita latureita menee..
Ihmetellä täytyy miten samoille metreille noita latureita menee..
Re: Käyntiinlähtö
Millä kilsoilla on latureita uupunut?
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Käyntiinlähtö
Vaihdoin alkuperäisten hehkujen tilalle uudet 180 tkm ajettuna, eikä hehkutusajat muuttuneet mihinkään. Eli hehkuissa tuskin vikaa.
Latausjännite kannattaa kyllä tsekata, yli 14 V tyhjäkäynnillä sais olla. Mulla levisi 190 tkm kohdalla laturi, eikä paljoa varoitellut.
Latausjännite kannattaa kyllä tsekata, yli 14 V tyhjäkäynnillä sais olla. Mulla levisi 190 tkm kohdalla laturi, eikä paljoa varoitellut.
Re: Käyntiinlähtö
Tarkoitatko käynnistymisaikaa? Ei kai hehkujen kunto vaikuta siihen, miten kauan (esi)hehkutus kestää.Rusakko__ kirjoitti:Vaihdoin alkuperäisten hehkujen tilalle uudet 180 tkm ajettuna, eikä hehkutusajat muuttuneet mihinkään.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: Käyntiinlähtö
Tarkoitan hehkutusaikaa, siis sitä kun se merkkivalo möllöttää kojetaulussa. Olen ollut siinä uskossa, että hehkujen kunto hyvinkin vaikuttaa hehkutuksen pituuteen ennen starttia, jos tämä on se "esihehkutus"-vaihe. Mikä sitten lie se varsinainen hehkutus?!pjv kirjoitti:Tarkoitatko käynnistymisaikaa? Ei kai hehkujen kunto vaikuta siihen, miten kauan (esi)hehkutus kestää.Rusakko__ kirjoitti:Vaihdoin alkuperäisten hehkujen tilalle uudet 180 tkm ajettuna, eikä hehkutusajat muuttuneet mihinkään.
Näin myös olen ymmärtänyt, että jos yksikin hehku ei toimi kunnolla, voi valo sammua toimivien hehkujen vuoksi aiemmin ja näin yksi pytty jää kakomaan startin aikana ja jälkeenkin.
No en tiedä varmuudella asiaa.
Re: Käyntiinlähtö
180tkm mittarissa omassa ja ykkösen ja kakkosen hehkut oli mykkänä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Käyntiinlähtö
Auto on nyt myyjäliikkeessä korjattavana, pari hehkua ja akku on jo kuulema vaihdettu, huomenna puuhaavat vielä jotakin, katsotaan sitten miten alkaa pelaamaan.
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Käyntiinlähtö
Mutua kyllä, mutta eikös hehkujärjestelmä muuten kunnossa ollessaan vain työnnä sokeana säköä tulpille esim. lämpötilan mukaan, tulppien kunnosta riippumatta. Tämäkin vain arvailua sitten.Rusakko__ kirjoitti:Tarkoitan hehkutusaikaa, siis sitä kun se merkkivalo möllöttää kojetaulussa. Olen ollut siinä uskossa, että hehkujen kunto hyvinkin vaikuttaa hehkutuksen pituuteen ennen starttia, jos tämä on se "esihehkutus"-vaihe. Mikä sitten lie se varsinainen hehkutus?!pjv kirjoitti:Tarkoitatko käynnistymisaikaa? Ei kai hehkujen kunto vaikuta siihen, miten kauan (esi)hehkutus kestää.Rusakko__ kirjoitti:Vaihdoin alkuperäisten hehkujen tilalle uudet 180 tkm ajettuna, eikä hehkutusajat muuttuneet mihinkään.
Näin myös olen ymmärtänyt, että jos yksikin hehku ei toimi kunnolla, voi valo sammua toimivien hehkujen vuoksi aiemmin ja näin yksi pytty jää kakomaan startin aikana ja jälkeenkin.
No en tiedä varmuudella asiaa.
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Käyntiinlähtö
Hehkulla on toiminnot:
- Esilämmitys (merkkivalo ennen käynnistystä)
- Käynnistyksenvalmisteluhehkutus (käynnistystä edellisen jälkeen odotellessa)
- Käynnistyshehkutus (kun on käynnistetty ja jäähdytysnesteen lämpötila matala)
- Jälkihehkutus (kunnes palaminen lämmittää riittävästi, jotta puristussytytys tapahtuu, katkaistaan kun jäähdytysneste lämpiää tarpeeksi, tai kierrosluku tai ruiskutus ylittää raja-arvon)
- Välihehkutus (Pienillä polttoainemäärillä tai moottorijarrutuksessa palotilojen jäähtymisen välttämiseksi ja sinisen savutuksen vähentämiseksi seuraavassa kiihdytyksessä, tai regeneroinnin avustamiseksi, ei suurella kuormituksella)
DT ja DTH:n hehkut 11 V
DTR:n hehkut 4,4 V
- Esilämmitys (merkkivalo ennen käynnistystä)
- Käynnistyksenvalmisteluhehkutus (käynnistystä edellisen jälkeen odotellessa)
- Käynnistyshehkutus (kun on käynnistetty ja jäähdytysnesteen lämpötila matala)
- Jälkihehkutus (kunnes palaminen lämmittää riittävästi, jotta puristussytytys tapahtuu, katkaistaan kun jäähdytysneste lämpiää tarpeeksi, tai kierrosluku tai ruiskutus ylittää raja-arvon)
- Välihehkutus (Pienillä polttoainemäärillä tai moottorijarrutuksessa palotilojen jäähtymisen välttämiseksi ja sinisen savutuksen vähentämiseksi seuraavassa kiihdytyksessä, tai regeneroinnin avustamiseksi, ei suurella kuormituksella)
DT ja DTH:n hehkut 11 V
DTR:n hehkut 4,4 V
Re: Käyntiinlähtö
Noniin, auto saatu pajalta takaisin, hehkuja vaihdettu, letkuja vaihdettu, akku ja säteilylämmittin uusittu. Nyt tuntuu lähtevän tirakasti käytiin, huomenna pääsee sitten kokeilemaan kylmällä koneella ja sitten näkee, että mikä muutos on sen suhteen. Myyjäliikettä ja myyjää täytyy kehua hienosta toiminnasta ja palvelusta!
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Käyntiinlähtö
Tässäkin tuli mieleen että joskus vois huollosta kysyä perusteluja tiettyjen osien vaihtoon.... ettei vaan joskus varmanpäälle laiteta osia. Saitko muuten hyviä perusteluja...?
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80