Käyntiinlähtö

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Harri M.
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2007 22:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Harri M. »

Moro!

Akunvaihto oli ihan jo sovittu homma muutenkin, letkuja vaihdeltiin kanssa sovitusti entisten kokemusten perusteella. Mutta loppujen lopuksi piti vielä vaihtaa yksi suutin, kun alkoi paineet tulla ihan ulos asti sylinteristä heti joulun jälkeen. Samalla auton ollessa diesel -pajalla kaikki muutkin suuttimet kävi irti ja ne huollettiin sekä testattiin. Kaikki tämä meni myyjän piikkiin suoraan ja nyt auto on toiminut moitteetta, jospa sama sitten jatkuu jatkossakin.
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
roud-ari
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 22:47
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja roud-ari »

Kuuluuko tuon 1.9TiDeen lähteä ilman lämmitystä pakkasella (-15 ja kylmempää) käyntiin ihan ok? Yhden kerran kokeilin tuossa aiemmin talvella kun oli täällä etelässäkin pakkasia, sillon oli joku -20 astetta. Auto kyllä lähti pitkän hehkutuksen päälle käyntiin, mutta laiskasti pyöritti ja koneesta lähti älytön kolina ja pauke. Pahin meteli laantui nopeasti mutta oli se sen verran rajun kuuloinen kokemus että muuten pakkasilla aina Eeberiä käyttänyt.
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

roud-ari kirjoitti:Kuuluuko tuon 1.9TiDeen lähteä ilman lämmitystä pakkasella (-15 ja kylmempää) käyntiin ihan ok? Yhden kerran kokeilin tuossa aiemmin talvella kun oli täällä etelässäkin pakkasia, sillon oli joku -20 astetta. Auto kyllä lähti pitkän hehkutuksen päälle käyntiin, mutta laiskasti pyöritti ja koneesta lähti älytön kolina ja pauke. Pahin meteli laantui nopeasti mutta oli se sen verran rajun kuuloinen kokemus että muuten pakkasilla aina Eeberiä käyttänyt.
-20 eräs aamu ja unohtui eberin käyttö jostain syystä ja kiire oli. Pakko oli startata...

Noin 10 sekunnin hehkutus, hivenen kankean kuuloinen startin pyöritys, mutta alta sekunnin käyntiin. Siinä se kolisi ikävästi ensin 5 sekuntia, mutta rauhoittui pian sen jälkeen. Kierrokset tapitti siinä 1000 RPM:n kieppeillä heti alku kolinoiden jälkeen.

Sanoisin, että kuuluukin vähän kolista noilla pakkasilla, mutta käyntiin lähtee kun on paikat kunnossa: hehkut, akku, startti jne jne...

Edellis talvena tärähti melkein -25 asteen pakkasella käyntiin, mutta se on semmosta rääkkiä, että ei ikinä enää semmosia kylmäkäynnistyksiä, jos ei ole aivan pakko. Silloin oli aivan uudet hehkut ja akku.
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Akun plus-kaapeli oli hapettunut. Ilm. tyyppivika.
Akku sinällään toistaiseksi ok.
BMW f11 535xd -13
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Mikä oli oireena?
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Sportti »

2xturbo kirjoitti:Akun plus-kaapeli oli hapettunut. Ilm. tyyppivika.
Akku sinällään toistaiseksi ok.
Jotain mätää on mullakin laturilta tulevassa johdossa. Kuumenee polttavan kuumaksi, joten joku vastustaa. Jännitteet on myös turhan matalia. Laturi on vielä vaihtamatta, täytyynee vaihtaa tuo kaapeli ensin. Johtasarja marmorilla näyttäisi olevan aika tyyris..
93SC TTiD
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Plus-kaapelin hapettuminen kuulunee alueeseen "tyyppiviat". Meinaan, konepelti kiinni olen ajellut, mereen ei ole auto tipppunut, etc :lol: TTID koneen plussajohtoa en netistä löytänyt. Piti ostaa marmorilta.

Kaapelin vaihdon jälkeen käyntiin lähtö parani kylmillä keleillä ilman eberin apua selkeästi. Startti jaksaa nyt hyvin pyörittää konetta. Akku ja muut osat edelleen alkuperäisiä.
BMW f11 535xd -13
Saabel
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:52

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja Saabel »

Jeps! sama oli minullakin vika. Ensin vaihdettiin akku. Sitten vaihdettiin startti tänä aamuna ja testin aikana alkoi kaapelit ja muut kuumentua. Löysin tämän jutun samalla hetkellä täältä palstalta, kun autoliike ilmoitti vian löytyneen ja auton olevan kunnossa. Eli +kaapelin vaihto auttoi heti. Ekaa kertaa heillä tuli tämä vastaan, vaikka saappien kanssa ovat tehneet jo pitkään hommia. 8)
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Mistäs johtuu kun tuo TiDS ei hehkuta kuin maks 2 sekuntia 5 asteen pakkasella. Käyntiin lähtökin vaati useamman pyörätyksen. TTiD taasen samassa kelissä hehkuttaa yli 5 sekuntia ja tärähtää heti käyntiin?
Hehkuja en ole vielä ehtinyt mitata, mutta voisiko sieltä ollu joku rikki ja siksi ei hehkuta kauaa?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Oletko lukenut / luetuttanut vikakoodeja? P0380 08 itsellä kun kaksi hehkua oli mykkänä. Ja sitä valoa en tuijottaisi, hehkuttaminen on aika moniportainen prosessi näissä Saabin dieseleissä sen mitä WIS:sistä lueskelin. Valon palaessa on käynnissä esilämmitys, sen jälkeen päälle jää käynnistyksenvalmisteluhehkutus jne...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Enpä ole, mutta pitää huomenna kokeilla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, lähtee nopeammin käyntiin jos odottaa vielä pari sekkaa hehkuvalon sammumisen jälkeen ennen pyöräytystä. Mutta aina se TiDS sen 3-4 puristustahtia pyörii ennenkuin tärähtää tulille.

TTiD hehkuttaa aggressiivisemmin johtuen matalammasta puristussuhteesta. Vastaavasti lähtee hyvin huonosti käyntiin jos hehkut eivät ole kunnossa. Valkoinen savutus (=palamattomat hiilivedyt) ja raa'an polttoaineen haju on myös selvempää kylmästartin jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Hehkut mitattu ja vastusarvot oli 1-3 pytyissä 0.8-0.9 ohmia ja nelosessa 1.2ohmia.
Akun navoista mittasin myös jännitteen ja se oli vain 11.85v. Latausjännitettä en jaksanut pakkasessa mittailla..
Pitänee vielä tutkia laturin, startin ja akunkenkien liitokset josko se hukkaisi virtansa jonnekkin.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Oliskohan ne hehkut ja/tai em. plussakaapeli vialla tuossa meidänkin TTiD:ssä kun tahtoo olla todella nihkeää käyntiinlähtö.. Puolitoista vuotta takaperin kun auton hommasin, siihen vaihdettin myyjän piikkiin sekä laturi että akku joten niiden pitäisi olla kunnossa. Eilen aamulla eberi- lämmityksen jälkeen pyöritti todella vaikeasti ja kun vaikutti että ei mitään jakoja lähteä käyntiin, laitoin suosiolla lataukseen. Yön yli laturissa, vartti eberillä ja vaikeasti käyntiin. Mutta käyntiin kuitenkin :D TiDS:llä startti myös eilen vaikeaa mutta lähti kuitenkin. Tuota parin sekunnin odotusta hehkutuksen jälkeen en älynnyt kokeilla, pitää kokeilla se seuraavalla kerralla. Joka tapauksessa, ei oikein vakuuta "talviautojen" toiminta nyt kun meinaa olla tosi kylmää :? Tosi ja tosi, -23 näyttää nyt. Pitänee käydä kuuppa talvisäilytyksestä että on pihassa joku joka lähtee varmasti käyntiin.. :wink:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2068
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja pjv »

Niin, kyllähän ne kunnossa ollessaan lähtevät noilla keleillä helposti ilman mitään lämmitystä.

Mitä nyt foorumilta olen lukuisia kokemuksia lueskellut, niin sitä plussakaapelia on varmasti 08-ikäisissä jo syytä epäillä, jos ei ole vielä vaihdettu. Toki akkukin voi yllättävän lyhyessä ajassa mennä huonoksi, jos eberiä käytetään säännöllisesti esilämmitykseen.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Vastaa Viestiin