Käyntiinlähtö
Re: Käyntiinlähtö
Moro!
Akunvaihto oli ihan jo sovittu homma muutenkin, letkuja vaihdeltiin kanssa sovitusti entisten kokemusten perusteella. Mutta loppujen lopuksi piti vielä vaihtaa yksi suutin, kun alkoi paineet tulla ihan ulos asti sylinteristä heti joulun jälkeen. Samalla auton ollessa diesel -pajalla kaikki muutkin suuttimet kävi irti ja ne huollettiin sekä testattiin. Kaikki tämä meni myyjän piikkiin suoraan ja nyt auto on toiminut moitteetta, jospa sama sitten jatkuu jatkossakin.
Akunvaihto oli ihan jo sovittu homma muutenkin, letkuja vaihdeltiin kanssa sovitusti entisten kokemusten perusteella. Mutta loppujen lopuksi piti vielä vaihtaa yksi suutin, kun alkoi paineet tulla ihan ulos asti sylinteristä heti joulun jälkeen. Samalla auton ollessa diesel -pajalla kaikki muutkin suuttimet kävi irti ja ne huollettiin sekä testattiin. Kaikki tämä meni myyjän piikkiin suoraan ja nyt auto on toiminut moitteetta, jospa sama sitten jatkuu jatkossakin.
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Käyntiinlähtö
Kuuluuko tuon 1.9TiDeen lähteä ilman lämmitystä pakkasella (-15 ja kylmempää) käyntiin ihan ok? Yhden kerran kokeilin tuossa aiemmin talvella kun oli täällä etelässäkin pakkasia, sillon oli joku -20 astetta. Auto kyllä lähti pitkän hehkutuksen päälle käyntiin, mutta laiskasti pyöritti ja koneesta lähti älytön kolina ja pauke. Pahin meteli laantui nopeasti mutta oli se sen verran rajun kuuloinen kokemus että muuten pakkasilla aina Eeberiä käyttänyt.
Re: Käyntiinlähtö
-20 eräs aamu ja unohtui eberin käyttö jostain syystä ja kiire oli. Pakko oli startata...roud-ari kirjoitti:Kuuluuko tuon 1.9TiDeen lähteä ilman lämmitystä pakkasella (-15 ja kylmempää) käyntiin ihan ok? Yhden kerran kokeilin tuossa aiemmin talvella kun oli täällä etelässäkin pakkasia, sillon oli joku -20 astetta. Auto kyllä lähti pitkän hehkutuksen päälle käyntiin, mutta laiskasti pyöritti ja koneesta lähti älytön kolina ja pauke. Pahin meteli laantui nopeasti mutta oli se sen verran rajun kuuloinen kokemus että muuten pakkasilla aina Eeberiä käyttänyt.
Noin 10 sekunnin hehkutus, hivenen kankean kuuloinen startin pyöritys, mutta alta sekunnin käyntiin. Siinä se kolisi ikävästi ensin 5 sekuntia, mutta rauhoittui pian sen jälkeen. Kierrokset tapitti siinä 1000 RPM:n kieppeillä heti alku kolinoiden jälkeen.
Sanoisin, että kuuluukin vähän kolista noilla pakkasilla, mutta käyntiin lähtee kun on paikat kunnossa: hehkut, akku, startti jne jne...
Edellis talvena tärähti melkein -25 asteen pakkasella käyntiin, mutta se on semmosta rääkkiä, että ei ikinä enää semmosia kylmäkäynnistyksiä, jos ei ole aivan pakko. Silloin oli aivan uudet hehkut ja akku.
Re: Käyntiinlähtö
Akun plus-kaapeli oli hapettunut. Ilm. tyyppivika.
Akku sinällään toistaiseksi ok.
Akku sinällään toistaiseksi ok.
BMW f11 535xd -13
Re: Käyntiinlähtö
Mikä oli oireena?
Re: Käyntiinlähtö
Jotain mätää on mullakin laturilta tulevassa johdossa. Kuumenee polttavan kuumaksi, joten joku vastustaa. Jännitteet on myös turhan matalia. Laturi on vielä vaihtamatta, täytyynee vaihtaa tuo kaapeli ensin. Johtasarja marmorilla näyttäisi olevan aika tyyris..2xturbo kirjoitti:Akun plus-kaapeli oli hapettunut. Ilm. tyyppivika.
Akku sinällään toistaiseksi ok.
93SC TTiD
Re: Käyntiinlähtö
Plus-kaapelin hapettuminen kuulunee alueeseen "tyyppiviat". Meinaan, konepelti kiinni olen ajellut, mereen ei ole auto tipppunut, etc TTID koneen plussajohtoa en netistä löytänyt. Piti ostaa marmorilta.
Kaapelin vaihdon jälkeen käyntiin lähtö parani kylmillä keleillä ilman eberin apua selkeästi. Startti jaksaa nyt hyvin pyörittää konetta. Akku ja muut osat edelleen alkuperäisiä.
Kaapelin vaihdon jälkeen käyntiin lähtö parani kylmillä keleillä ilman eberin apua selkeästi. Startti jaksaa nyt hyvin pyörittää konetta. Akku ja muut osat edelleen alkuperäisiä.
BMW f11 535xd -13
Re: Käyntiinlähtö
Jeps! sama oli minullakin vika. Ensin vaihdettiin akku. Sitten vaihdettiin startti tänä aamuna ja testin aikana alkoi kaapelit ja muut kuumentua. Löysin tämän jutun samalla hetkellä täältä palstalta, kun autoliike ilmoitti vian löytyneen ja auton olevan kunnossa. Eli +kaapelin vaihto auttoi heti. Ekaa kertaa heillä tuli tämä vastaan, vaikka saappien kanssa ovat tehneet jo pitkään hommia.
9-3 SS 1.8t Arc Hirsch MY-03
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
9-3 Aero Cabriolet 1.9 TTid A6 Hirsch MY-08
9-5 STW 2.0t Linear MY—06
Re: Käyntiinlähtö
Mistäs johtuu kun tuo TiDS ei hehkuta kuin maks 2 sekuntia 5 asteen pakkasella. Käyntiin lähtökin vaati useamman pyörätyksen. TTiD taasen samassa kelissä hehkuttaa yli 5 sekuntia ja tärähtää heti käyntiin?
Hehkuja en ole vielä ehtinyt mitata, mutta voisiko sieltä ollu joku rikki ja siksi ei hehkuta kauaa?
Hehkuja en ole vielä ehtinyt mitata, mutta voisiko sieltä ollu joku rikki ja siksi ei hehkuta kauaa?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Käyntiinlähtö
Oletko lukenut / luetuttanut vikakoodeja? P0380 08 itsellä kun kaksi hehkua oli mykkänä. Ja sitä valoa en tuijottaisi, hehkuttaminen on aika moniportainen prosessi näissä Saabin dieseleissä sen mitä WIS:sistä lueskelin. Valon palaessa on käynnissä esilämmitys, sen jälkeen päälle jää käynnistyksenvalmisteluhehkutus jne...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Käyntiinlähtö
Enpä ole, mutta pitää huomenna kokeilla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Käyntiinlähtö
Joo, lähtee nopeammin käyntiin jos odottaa vielä pari sekkaa hehkuvalon sammumisen jälkeen ennen pyöräytystä. Mutta aina se TiDS sen 3-4 puristustahtia pyörii ennenkuin tärähtää tulille.
TTiD hehkuttaa aggressiivisemmin johtuen matalammasta puristussuhteesta. Vastaavasti lähtee hyvin huonosti käyntiin jos hehkut eivät ole kunnossa. Valkoinen savutus (=palamattomat hiilivedyt) ja raa'an polttoaineen haju on myös selvempää kylmästartin jälkeen.
TTiD hehkuttaa aggressiivisemmin johtuen matalammasta puristussuhteesta. Vastaavasti lähtee hyvin huonosti käyntiin jos hehkut eivät ole kunnossa. Valkoinen savutus (=palamattomat hiilivedyt) ja raa'an polttoaineen haju on myös selvempää kylmästartin jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Käyntiinlähtö
Hehkut mitattu ja vastusarvot oli 1-3 pytyissä 0.8-0.9 ohmia ja nelosessa 1.2ohmia.
Akun navoista mittasin myös jännitteen ja se oli vain 11.85v. Latausjännitettä en jaksanut pakkasessa mittailla..
Pitänee vielä tutkia laturin, startin ja akunkenkien liitokset josko se hukkaisi virtansa jonnekkin.
Akun navoista mittasin myös jännitteen ja se oli vain 11.85v. Latausjännitettä en jaksanut pakkasessa mittailla..
Pitänee vielä tutkia laturin, startin ja akunkenkien liitokset josko se hukkaisi virtansa jonnekkin.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Käyntiinlähtö
Oliskohan ne hehkut ja/tai em. plussakaapeli vialla tuossa meidänkin TTiD:ssä kun tahtoo olla todella nihkeää käyntiinlähtö.. Puolitoista vuotta takaperin kun auton hommasin, siihen vaihdettin myyjän piikkiin sekä laturi että akku joten niiden pitäisi olla kunnossa. Eilen aamulla eberi- lämmityksen jälkeen pyöritti todella vaikeasti ja kun vaikutti että ei mitään jakoja lähteä käyntiin, laitoin suosiolla lataukseen. Yön yli laturissa, vartti eberillä ja vaikeasti käyntiin. Mutta käyntiin kuitenkin TiDS:llä startti myös eilen vaikeaa mutta lähti kuitenkin. Tuota parin sekunnin odotusta hehkutuksen jälkeen en älynnyt kokeilla, pitää kokeilla se seuraavalla kerralla. Joka tapauksessa, ei oikein vakuuta "talviautojen" toiminta nyt kun meinaa olla tosi kylmää Tosi ja tosi, -23 näyttää nyt. Pitänee käydä kuuppa talvisäilytyksestä että on pihassa joku joka lähtee varmasti käyntiin..
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Käyntiinlähtö
Niin, kyllähän ne kunnossa ollessaan lähtevät noilla keleillä helposti ilman mitään lämmitystä.
Mitä nyt foorumilta olen lukuisia kokemuksia lueskellut, niin sitä plussakaapelia on varmasti 08-ikäisissä jo syytä epäillä, jos ei ole vielä vaihdettu. Toki akkukin voi yllättävän lyhyessä ajassa mennä huonoksi, jos eberiä käytetään säännöllisesti esilämmitykseen.
Mitä nyt foorumilta olen lukuisia kokemuksia lueskellut, niin sitä plussakaapelia on varmasti 08-ikäisissä jo syytä epäillä, jos ei ole vielä vaihdettu. Toki akkukin voi yllättävän lyhyessä ajassa mennä huonoksi, jos eberiä käytetään säännöllisesti esilämmitykseen.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73