1.9 TID imusarjan läpät

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
90saab
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 20:24
Paikkakunta: liperi

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja 90saab »

llipasti kirjoitti:Ongelmana oli minullakin (1.9 TiD, 2007) irronnut pyörreläppien ohjaustanko, vain yhden sylinterin imukanavan läppä oli enää tangossa kiinni ja toimiva. Oireena olematon vääntö alakierroksilla ja kohonnut kulutus. Merkkihuolto ehdotti koko imusarjan vaihtoa, hinta töineen reilusti yli 2000 e.

Jos läppämoottori toimii, ja läpät liikkuvat kun käsin niitä liikuttaa, halpa ja hyvä korjaus on vaihtaa tilalle vain uusi tanko, jossa muovisten "pallonivelten" tilalla on metalliset.
Kts: http://www.swirlrepair.com/index.html - sama kuin tuossa edellä.

Postikuluineen maksoi jotain 70e, lähetys tuli alle viikossa tilauksesta, suht. helppo vaihtaa noin puolessa tunnissa.
Hyvin vääntää nyt ja kulutus on laskenut melkein litralla/100 km.
Suosittelen!

Mitä kautta sen tangon saa nostettua sieltä "montusta".. :?:
93 sedan 1.8T vm.2005

juha59
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 20:09

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja juha59 »

Varovasti irroitat hehkuihin tulevat sähköjohdot ,vetämällä vaan lähtee....
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm

tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Itse asiassa kuskin puoleiset kaksi hehkun liitintä kun nyppää irti niin tangon saa koukittua pois.

Perjantaina vaihtuu imusarja+läppämoottori ja sopivassa saumassa koko auto...

öljysormi
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

tevisu kirjoitti:
Viimeinen dieselkulkine meidän talouteen. Korjauskuluilla ostaa bensaa melko tankillisen kun nämä nykydieselit porsii merkistä riippumatta ennen aikojaan...
Kyllähän diesel kestää kun vaan valkkaa sellaisen missä EI ole sähköistä egr:ää, imusarjan läppiä , hiukkassuodatinta vai mikä se nyt olikaan, eikä imusarjan läppiä.
Mielellään vielä jakajapumpulla.

90 lukulaisilla dieseleillähän ajeli miljoonan huolettomasti.
Vanhassa vara parempi.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg

Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Vähän samaa mieltä tevisun kanssa. Dieselin voi valita, jos aikoo ostaa sen uutena ja pitää enintään 3 vuotta. Muuten ei ole taloudellisesti kannattava polttoaine edes 25.000+ km/vuosi luokassa. Ehdittiin luopua dieselistä ennen isompia murheita.

No, nykyisestä bensakoneestakaan ei kyllä voi sanoa muuta kuin että "katsotaan".. On nyt kuitenkin takuuaika aikaa katsella.

tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja tevisu »

öljysormi kirjoitti: Vanhassa vara parempi.
Niin just... kommenttini koski nykydieseleitä. Museovehkeistä on kyllä kokemusta - MB OM636 vuodelta 1958 kai sitten on unelmalaite yksinkertaisuudessaan... Tuollainen kuljetti venettäni yhden kesän jonka jälkeen vaihdoin sen uuteen dieselmoottoriin... Tässä tapauksessa vanhassa ei ollut vara parempi... ;)

Olisikin nämä autot kuin veneet: voi vaihtaa melko vapaasti millaisen koneen huvittaa.

No palatakseni asiaan, imusarjan vaihto aiheutti koneen äänen hiljenemisen matka-ajossa, kulutuksen pienenemisen ja hiukan lisääntyi alavääntö. Mitään teholisäystä perstuntumalta ei tullut.
Seuraavaksi vaihdetaan termostaatti ja vinkuva käyttöhihnan rullasto sekä varmaankin koneen kumipuslat kun hytkyy ja narisee aina kun vedon hellittää. Leimalla varmaan puolet alustan puslista todetaan kuluneiksi, joten eiköhän tässä askaretta riitä.
Vaihtohaaveet kariutui siihen, että liikkeiden hyvitys on surkea ja yksityispuolella mahdoton myydä. Ajellaan niin pitkään kun kestää. Tällainen 200t ajettu kun ei ole viittä tonnia arvokkaampi vaihdossa.

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9900
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sellainen yleinen kysymys tähän ketjuun, että onko 1.9 TiD(S):n imusarjassa muita ongelmia kuin yleinen likaantuminen ja sitten nuo läppäakselit läpivienteineen ja läppien yhdystanko? Ajattelin vaan kun olen näitä dieselin saloja opetellut täsä parisen kuukautta, ja joka toisessa autossa on vaihdettu imusarja. Että onko muita asioita kuin nuo mainitut, mitkä aiheuttavat imusarjan vaihtotarpeen?

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9160
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Läppäakselien väljistyminen ja siitä johtuva yhdystangon pomppiminen sekä läppien jääminen kiinni-asentoon on ainoa syy vaihtaa 1.9TiDS imusarja. Sen sijaan 2008-2009 TTiD imusarjassa vääntyy hennompitekoiset läpät hajalle siten että voivat mennä koneesta läpi erittäin tuhoisin seurauksin, 2010 aikana tuli parannettu imusarja niihin. Kannattaa päivittää myös vanhempiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9900
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kiitoksia, tämä vahvisti oman käsitykseni näistä vikakohteista. Jos lukitsee ehjän imusarjan läpät auki taikka poistaa imusarjasta läpät kokonaan ja tukkii akselien reijät huolellisesti niin voikohan sitten olettaa ajavansa samalla imusarjalla maailman tappiin? Huolehtii vain imusarjan puhtaudesta tappamalla ja tulppaamalla EGR:n ja lisäksi vaikka vuosittainen intake cleaner käsittely.

Mitä se läppien auki lukitseminen tai poistaminen muuten vaikuttaa koneen ominaisuuksiin?

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9160
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, ei siellä imusarjassa ole muita liikkuvia osia kuin ne läpät. Toki teoriassa saattaa läppämoottori heittää pyyhkeen kehään ja siitä tulee vikakoodi. Mutta tämä on melko harvinaista näissä.

Läppien auki lukitseminen tai poistaminen huonontaa hieman palamistapahtumaa pienillä kierroksilla sekä kylmällä moottorilla. Käytännössä tätä ei persdynolla havaitse, päästöissä toki havaitsee mutta ei vaikuta katsastuksessa tehtävään savutusmittaukseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5636
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja Eski »

[quote="jcarlson]Sen sijaan 2008-2009 TTiD imusarjassa vääntyy hennompitekoiset läpät hajalle siten että voivat mennä koneesta läpi erittäin tuhoisin seurauksin, 2010 aikana tuli parannettu imusarja niihin. Kannattaa päivittää myös vanhempiin.[/quote]

Onkohan tämän ongelman toteaminen mitenkään mahdollista ilman imusarjan purkamista? Uusi imusarja olisi jo hyllyssä, mutta tavoitteena olisi suorittaa sen vaihto seuraavan jakopäärempan yhteydessä noin vuoden päästä. Millä kilometreillä näitä tuhoja on esiintynyt?

Eski

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9160
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi sitä hieman arvioida EGR-venttiilin aukosta kurkkimalla, sieltä näkee muistaakseni yhden tai pari imusarjan läppää joita voi ruuvarilla tökkiä todetakseen onko ne aivan väljät vai ei. Yhdestä autosta todettiin tällä tavoin sattumalta väljät läpät ja vaihdettiin imusarja ennenkuin mitään ehti tapahtua.

Pari konerikkotapausta tiedän ja muistaakseni olivat 150-200tkm väliltä ajokilometreiltään molemmat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja anttimak »

EGR poistettu käytöstä 174tkm kohdalla ja nyt mittarissa 196tkm.. maaginen 200tkm siis lähestyy. Imusarjaa ei ole koskaan putsattu.

Minkään maailman vikaa ei ole konehuoneen puolella ollut, enkä huomannut pienintäkään oiretta, mutta näitä pelotteluja kun lukee niin tekisi mieli heti lähteä repimään imusarja pöydälle tarkistettavaksi :D Onko 7.0l keskikulutus normaalia vai onko uudella imusarjalla päästy alemmas?
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744

jefreitteri
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Riippuu toki millaista ajoa.. Oma automaatti (DPF+EGR off) menee matka-ajossa 4,7l/100km ja seka-ajossa ei ole vielä ainakaan 6,0l/100km ylittynyt. Pelkää kaupunkiajoa ei meikäläisellä oikeastaan tule.
Käyttöautot: Saab 9-3 2.0t -04, V*lvo V70 2.5T awd
Harrasteauto: Saab 9000 2.3T Aero -95
Edelliset autot: Saab 9-3 1.9 TTiD -09, Saab 9-3 2.0t -01, Saab 9-3 1.9 TiDS A -07, Saab 9-3 2.0T Aero -01

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9900
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 1.9 TID imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla vienyt viiden ja 11 litran väliltä, keskinopeudet luokkaa 25-85 km/h. Kaupunkiajossa myös pätkät lyhyitä ja paljon eberiä. Että kyllä seiskan kulutus ihan mahdollinen on.

Vastaa Viestiin