Moottorin häiriövalo palaa,ei mitään vaikutusta???
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 22, 2012 00:13
- Paikkakunta: Keminmaa
Moottorin häiriövalo palaa,ei mitään vaikutusta???
Auto on 9-3 vm-01 115 hp tid. Uusi hankinta meikäläiselle, ei vielä tiedä tän auton niksejä... Moottorin vikavalo syttyy joskus auton käynnistyksen yhteydessä, ja palaa tietenkin kunnes käyttää virrat pois. 2-3 kertaa kun käyttää virtoja päällä, mutta ei käynnistä, voi katella syttyykö vikavalo vaiko ei. Ei vaikuta mitenkään auton käytökseen. Vedot on tallessa ja käy normaalisti, oli sitten vikavalo päällä tai pois? Onko ehdotuksia mikä olisi vialla? Uskaltaapiko ajella menemään jos pelittää "normaalisti"?
9-3 TID -01
Re: Moottorin häiriövalo palaa,ei mitään vaikutusta???
Lueppas tuo ketju läpi: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=66902
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Moottorin häiriövalo palaa,ei mitään vaikutusta???
Itsellä aikoinaan samaa tautia 2000 vuoden 2.2 TID kanssa. Silloin vika oli imusarjan läppäkoneiston tukkeutuminen. Silloin se putsattiin. Sittemmin tauti uusiutui. Silloin sain sen elvytettyä irroittamalla läppiä kääntävästä ilmarasiasta letkun. (Alipaine pitää läppiä kiinni.) Se ilmarasia löytyy imusarjan vasemmasta päästä. (edestä katsoen oikealla) Irroitettu letku täytyi tulpata. Muutoin se vikavalo palaa koko ajan, eikä ole tehoja.
Kannattaa silti puhdistaa se imusarja. Diesel-osiosta löytyy hyviä ohjeita.
Likaantumisen aiheuttaa EGR, joka ehkä kannattaisi sillä MAF-vastuksella hiljentää. Vastus on vielä piirongin laatikossa. 350000 km takana.
Kannattaa silti puhdistaa se imusarja. Diesel-osiosta löytyy hyviä ohjeita.
Likaantumisen aiheuttaa EGR, joka ehkä kannattaisi sillä MAF-vastuksella hiljentää. Vastus on vielä piirongin laatikossa. 350000 km takana.
Saabisti vuodesta-76
Re: Moottorin häiriövalo palaa,ei mitään vaikutusta???
Olisin laittanu linkin OCF:ään, siellä on tosi selkeä ja hyvä ohje tohon imusarjan kairaamiseen, mutta eikö perkele ole menneet muuttamaan tuon vinkit&vihjeet vain jäsenille näkyväksi. Onneks tänne ei oo rantautunu tommonen niuhotus-meininki toisin kuin tuolle toiselle konsernifoorumille!
Mut tosiaan, ei oo vaikeeta, uudet tiivisteet motonetistä ja ihan simppelisti purkaa vaan tuon pois, helpottaa vähän kun tuo plenumi menee keskeltä kahtia niin ei oo ihan niin paha putsata. On vaan aika tiukassa tuo karsta joten kannattaa varata tarpeeks autonrassaus-juomaa mukaan!
En tiiä sitten miten tuo Forten diesel-cleaner toimis tän 2.2 diisselin kanssa, vissiin ainakin 1.9 toimii tuo aine aika hyvin?
Mut tosiaan, ei oo vaikeeta, uudet tiivisteet motonetistä ja ihan simppelisti purkaa vaan tuon pois, helpottaa vähän kun tuo plenumi menee keskeltä kahtia niin ei oo ihan niin paha putsata. On vaan aika tiukassa tuo karsta joten kannattaa varata tarpeeks autonrassaus-juomaa mukaan!
En tiiä sitten miten tuo Forten diesel-cleaner toimis tän 2.2 diisselin kanssa, vissiin ainakin 1.9 toimii tuo aine aika hyvin?
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 22, 2012 00:13
- Paikkakunta: Keminmaa
Re: Moottorin häiriövalo palaa,ei mitään vaikutusta???
Kiitoksia vinkeistä. Tänään putsailin vähän imukanavia, sen mitä mitä kotikonstein pystyi ja karstaa lähti kyllä melkoisesti... Pitää vissiin alkaa irrottaan se egr ja katella mitä tapahtuupi sen jälkeen Ei kai se auta ku hakia vikakoodit korjaamolta jos ei ei häiriövalo muuten katoa... Ei kyllä edelleenkään vaikuta ajoon, palaa häiriövalo tai ei, ei tehohävikkiä ei mitään...
9-3 TID -01
Re: Moottorin häiriövalo palaa,ei mitään vaikutusta???
Tinaa se vastus sinne johtoon, todennäköisesti vikavalo sammuu ja homma on sillä selvä.
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 22, 2012 00:13
- Paikkakunta: Keminmaa
Re: Moottorin häiriövalo palaa,ei mitään vaikutusta???
Imusarjaa puhdisteltu Liqui Molylla, ja tavaraa kyllä näytti irtoavan...
Yleisen tutkiskelun seurauksena huomasin, että yksi (jokin alipaine ohut) letku, oli aivan rispaantunut juuresta, ja sieltähän tuo ilmoja varmaanki haukkaili...
Pätkä pois ja uudestaan kii, ja häiriövaloa ei ole nyt sen jälkeen näkyny. Oli tuurit kohillaan, jos tolla rempalla selvisi Seurataan tilannetta...
Yleisen tutkiskelun seurauksena huomasin, että yksi (jokin alipaine ohut) letku, oli aivan rispaantunut juuresta, ja sieltähän tuo ilmoja varmaanki haukkaili...
Pätkä pois ja uudestaan kii, ja häiriövaloa ei ole nyt sen jälkeen näkyny. Oli tuurit kohillaan, jos tolla rempalla selvisi Seurataan tilannetta...
9-3 TID -01
Re: Moottorin häiriövalo palaa,ei mitään vaikutusta???
"Vahingosta viisastuneena" itsekin sanoisin, että ne alipaineletkut on ihan hyvä vaihtaa esim. 5v välein. Maksaa muistaakseni euroa tai paria metri ja eihän niitä edes montaa ole...
Samanlaista vikaa oli itsellä joskus, tosin hoksasin irronneen letkun saman tien, oli niin näköisällä.
Suuttimien paluuletkut kannattaa vaihtaa samalla, itse vaihdoin kahdesti. Ensin suosittelun kuultuani ja 5-6v päästä siitä pakon edessä (kun olin luontevasti unohtanut vaihtaa aiemmin )
Jos vaihtaa ne useammin, se on 5-10min homma ja maksaa euroja.
Jos harvemmin, kuten minä, niin kuivineita jämiä saa rapsutella tikulla tai mitä käteen sattuu niistä poteroista hyvän tovin
Samanlaista vikaa oli itsellä joskus, tosin hoksasin irronneen letkun saman tien, oli niin näköisällä.
Suuttimien paluuletkut kannattaa vaihtaa samalla, itse vaihdoin kahdesti. Ensin suosittelun kuultuani ja 5-6v päästä siitä pakon edessä (kun olin luontevasti unohtanut vaihtaa aiemmin )
Jos vaihtaa ne useammin, se on 5-10min homma ja maksaa euroja.
Jos harvemmin, kuten minä, niin kuivineita jämiä saa rapsutella tikulla tai mitä käteen sattuu niistä poteroista hyvän tovin
Re: Moottorin häiriövalo palaa,ei mitään vaikutusta???
Irti oleva alipaineletku sytyttää CE valon ja lyö rajoitukset päälle. Vuotava on varmaan "toisaikainen".
Ne suuttimien vuotoletkut kannattaa todella vaihtaa ihan sinne ruiskutuspumpulle asti. Muoviset T-haarat ovat ainakin vanhemmiten hauraita, joten saattavat hajota. Ei sieltä suuttimilta todellisuudessa juuri mitään vuotoa tule. Tärkeää on, että letku ruiskutuspumpun kyljessä olevaan banjoliittimeen saadaan kiinni. Se imee muuten ilmaa, eikä kone käy ollenkaan.
Itsellä oli pari vuotta sitten letku halki juuri siitä pumpun vierestä. Oli tosi hankala löytää vikaa. Vaati nimittäin tosi pitkän startin. Vuoto kun oli pieni ja sekin ilmaa sisäänpäin. Vuoto löytyi kun täydellä tankilla parkkeerasin tosi jyrkkään mäkeen keula alaspäin.
Suuttimelle menevä letku näyttää menevän venttilikannen sisään, mutta se on näköharha. Liitos on kokonaan ulkopuolellan utta ahtaassa syvennyksessä. Letkun voi terävällä veitsellä tai kapealla taltalla halkaista. Sitten lähtee vetämällä irti. Samoin niistä muovisista haarkkeista saa helpommin irti.
Ne suuttimien vuotoletkut kannattaa todella vaihtaa ihan sinne ruiskutuspumpulle asti. Muoviset T-haarat ovat ainakin vanhemmiten hauraita, joten saattavat hajota. Ei sieltä suuttimilta todellisuudessa juuri mitään vuotoa tule. Tärkeää on, että letku ruiskutuspumpun kyljessä olevaan banjoliittimeen saadaan kiinni. Se imee muuten ilmaa, eikä kone käy ollenkaan.
Itsellä oli pari vuotta sitten letku halki juuri siitä pumpun vierestä. Oli tosi hankala löytää vikaa. Vaati nimittäin tosi pitkän startin. Vuoto kun oli pieni ja sekin ilmaa sisäänpäin. Vuoto löytyi kun täydellä tankilla parkkeerasin tosi jyrkkään mäkeen keula alaspäin.
Suuttimelle menevä letku näyttää menevän venttilikannen sisään, mutta se on näköharha. Liitos on kokonaan ulkopuolellan utta ahtaassa syvennyksessä. Letkun voi terävällä veitsellä tai kapealla taltalla halkaista. Sitten lähtee vetämällä irti. Samoin niistä muovisista haarkkeista saa helpommin irti.
Saabisti vuodesta-76
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 22, 2012 00:13
- Paikkakunta: Keminmaa
Re: Moottorin häiriövalo palaa,ei mitään vaikutusta???
Vikakooditkin on kateltu, mitään ei löytynyt. Täyskiihdytyksessä auto kummiskin "nykii/humpaa" hieman. Pienemmällä kaasulla kiihdyttäessä tällaista ei tapahdu. Turbon hukkaportista mielestäni kuuluu hieman ääntä ns.kaasun palauttaessa, voisikohan tuo nykiminen johtua jotenkin tuosta hukkaportista... Auto pelittää kyllä muuten loistavasti, ei mitään ylimääräisiä ääniä ja kulutuskin on maltillista.
Pitkä startti ratkesi sillä, että sai auton taas hehkuttamaan, kylmänä ja puolilämpimänä. Katkasija moottorinlämpötilan tunnistimen väliin, ja saa pakkohehkun päälle, niin taas starttaa ilosesti.
Pitkä startti ratkesi sillä, että sai auton taas hehkuttamaan, kylmänä ja puolilämpimänä. Katkasija moottorinlämpötilan tunnistimen väliin, ja saa pakkohehkun päälle, niin taas starttaa ilosesti.
9-3 TID -01
Re: Moottorin häiriövalo palaa,ei mitään vaikutusta???
oma hummasi ostettaessa hieman noin 2300 roundin paikoilla. EGR:n tulppaus ja imusarjan puhdistus poisti hummat. Silloin oli mittarissa noin 265tkm.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96