Haluttais mutta mietityttää.

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
jarde
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Elo 13, 2011 14:20

Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja jarde »

Hakusessa ois diiseli -08 mallinen TTID.200t ajettu, vieläkö sellaisen uskaltaa hankkia.Harmi että täällä Oulun alueella ei oikein löydy myynnissä olevia,että pääsis ensin edes kokeileen.
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä mielestäni Saab on ajoltaan ihan hieno ja kiva kuljettajan auto. Mutta, kun kilometrit tuolla "fiatilla" ovat noin suuret, on oikein, että mietityttää.

Pojallani on TidS -08 ja hänellä on edessä jo toinen jakohihnan vaihtokierros, niin meilläkin ajatukset risteilevät? Auto on toiminut ja toimii edelleen erinomaisesti. Ekan hihnanvaihdon yhteydessä vaihdettiin vesipummppu ja määräaikaishuollot on tehty ajallaan Procarilla Jyväskylässä. Jälkiä on jäänyt jo reilusti yli 200000 km ja kyyti hänellä on ollut hyvin viatonta kaikenaikaa. Hyvä näin!

Mutta ystävälleni ei saman moottoriperheen tuote oikein hymyillyt. Eka vaihdettu jakohihnä porsi jo n.40000km ajon jälkeen ja pauke konehuoneessa oli melkoinen. Onneksi korjaamo korjaa!

Kun itse ajoin - 08 TidS:llä 88000km Se toimi oikein hyvin ja vikoja ei ollut. Sen jälkeen
kävin kovan "jaakobin painin" seuraavan moottorin valintaa ennen. Kun Saab piti olla, niin oma ajatusmaailma sai väistyä ja talliin tuli Opelin dieselillä varustettu NG-95, pikkumusta, hieno auto. Se toimi minulla viattomana koko ajan, hieno auto. :D

Mutta kaikenaikaa oli mieliala moottorista sama, "moottorissa tulisi olla jakoketju" , jakohihnan asemesta. Tuo ajatus on edelleenkin omasta mielestäni Se oikea ajatus. Jonkun toisen mielestä Se on kapeaa ajattelua? Ken tietää, kuka on oikeassa, mutta minun talliin ei tule kuin jakoketjulla varustettuja moottoreita. :D

Siis kannattaa miettiä, Se on viisautta!

Terveisin
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

ristos kirjoitti: minun talliin ei tule kuin jakoketjulla varustettuja moottoreita. :D
Mulla on jakoketjuton Saab vm '65 ja hyvin on toiminut :D (sori offtopic)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja ristos »

Aivan, oikeassa olet! :D Tulee minullekin, kun saan -64 Saabin projektin valmiiksi! Tai oikeasti tuolla tallissahan tuo odottelee käsittelyä. :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
jarde
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: La Elo 13, 2011 14:20

Re: Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja jarde »

kyllä minä ajattelin että 200t ois aivan maksi kilometrit.Ei vaan tahdo löytyä näiltä seduilta,mielellään liikkeestä että sais vanhan antaa vaihdossa 9-5 aero -00.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En näe syytä pelätä kilometrejä ko. moottorissa. Hyvin ne yksiturboisetkin käyttöä kestää. Jakoketjun ihannointi ei ole nykypäivää, paljon ajetussa pikemmin suosisin hihnalla olevaa koska myös ketjun elinikä on rajallinen ja työläs remontti tulee eteen jossain vaiheessa. 1.9 dieseleissä kun vaihtaa jakohihnan ja vesipumpun 100tkm välein niin ei ole sen kummempaa huolta, luotettavampi moottori se on kuin Saabin oma B2X5-sarja jonka jakoketjun elinikä on harvemmin yli 200tkm ja joskus ei edes 100tkm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2625
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Tuli tuossa mieleen, kun veli (vannoutunut Volvo mies) istui eka kerran tonnarini kyytiin ja kysyi sitten viisaana että onko jakohihna varmasti vaihdettu noilla kilometreillä niin mukavahan siihen oli vastata ettei sitä ole vaihdettu vielä kertaakaan :lol: No piti sitten selittää et mistä se johtuu :wink:
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Itse en miettinyt hetkeäkään kilometrejä kun ostin 200tkm ajetun TTid:n. Usein paljon ajetuissa (tässä kohtaa 200tkm ei ole paljon ajettu) suurin osa kilometreistä kertyy maantiellä, joka ei rasita autoa lähimainkaan niin paljon kuin paljon ajettu.

Edellinen autoni 9-5 1.9Tid oli ajettu neljä vuotta vanhana reilun 400tkm ja matka jatkuu edelleen. Ei siis ihan susikaan tunnu tuo Fiatin tekele olevan. Ko. autossa oli aski kertaalleen vaihdettu, mutta a. se ei ole Fiatin tekele ja b. se on eri aski kuin 9-3:ssa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Jos mietityttää tuollaasen osto ja ei ole kiirettä sen kanssa, niin kannattaa rauhassa metsästää sellainen versio, missä nuo jakopää/vesipumppuremontit on just tehty. Itse en pitäisi tuota remonttia niin pahana, jos se vaikka eteen sattuisi, jos auto muuten miellyttää. Kaikissa merkeissä ja malleissa on omat tyyppivikansa. Mutta nää "long-life-öljynvaihtoväliversiot" jätä väliin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Jouna
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Maalis 31, 2013 12:08

Re: Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja Jouna »

Lainaan uutena tulokkaana topiccia, anteeksi aloittajalle!
Vannoutuneena VAG-konsernin autojen kuluttajana olen alkanut miettiä Saabismia, ja tarkasti ottaen Saab 9-5 TiD automaattia 150hp:n koneella, -06 vuosimallia ja kilometrejä max. 250tkm. Mitä asiasta/ Saabeista enemmän ymmärtävät sanovat kyseisestä yhdistelmästä. Automaatti on must, olen hieman liikuntarajoitteinen, ja diesel myös, kilometrejä kertyy vuodessa +50tkm. Kiitän etukäteen vastauksista!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ihan hyvä yhdistelmä, ei tuossa isompia ongelmia ole. Automaatti on tarkka öljynvaihdoista, joten niitä on syytä tehdä säännöllisemmin kuin huoltokirjan mukaan (taksikäytön 60tkm vaihtoväli on ihan hyvä suositus). Moottorin osalta lähinnä nuo monesti mainitut 100tkm välein tapahtuva vesipumpun ja jakohihnan vaihto. EGR ja DPF on hoidettavissa pois jos oireilevat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouna
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Maalis 31, 2013 12:08

Re: Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja Jouna »

Kiitos vastauksestasi jcarlson! Eli siis suurinpiirtein samat säännöt kuin nykyisessä vaggineessani, josta on softauksen yhteydessä poistettu EGR ohjelmallisesti. Löytyisiköhän mistä luotettavaa softaajaa, alan varmaan tulla vanhaksi kun jokaisessa autossani pitää olla hiukan enempi potkua kuin normaalisti? :) Voi laittaa yv:tä.
Mitä olen himpun Saabista lukenut, koneen ja laatikon pitäisi järkevä softaus kestää?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Haluttais mutta mietityttää.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

150hv TiDS moottori antaa n. 184hv/400Nm softalla, eli pitkälti samalla viivalla ollaan kuin 2.0TDI VAG:n kanssa. 5-vaihteisen automaatin järkevänä rajana 9-5:ssä on pidetty 420-430Nm joten marginaalia jää vielä, olen virittänyt pari (bensakoneista) 9-5 automaattia 450Nm:lla ja nekin ovat kestäneet ongelmitta.

Softalla poistuu myös EGR, tuon 1.9 fiat/alfa/saab moottoriperheen osalta ei taida kyseinen poisto useimmilta softaajilta onnistua, mutta itse olen noita tehnyt yli parikymmentä ja toistaiseksi ainakin kaikki ovat olleet tyytyväisiä. :) EGR-linja on myös hyvä mekaanisesti tulpata laipalla joita saa muutamalla eurolla ebaysta ja asennus on 15min homma.
En sen enempää täällä kuitenkaan itseäni mainosta joten jos on kiinnostusta niin voi laittaa tuohon allekirjoitukseni mailiosoitteeseen kyselyä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin