P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
Nonniin. Parin vuoden ajan auto on silloin tällöin antanut tuota vikakoodia. Viikko sitten lähdin asuntovaunulla reissuun ja sit se alkoi säännöllisesti. Nyt antaa koodin ja menee Limp Homeen joka kerta kun kenkii kunnolla.
WIS:n mukaan tuo koodi tulee, jos yli 4,5 sek ajan reilulla kaasulla toteutunut ahtopaine on alempi kuin pyydetty.
TEch2:lla tutkittiin lukemia äsken, ja niinhän se on. Pyydetty ahtopaine reilua kiloa, toteutunut muutaman kymmenyksen verran. Samoin pyydetty ilmamassa suuruusluokkaa 2-3 -kertainen toteutuneeseen. Ilmamassa vois ehkä johtua siitä, että ei ahda joten ei sitä ilmaakaan kulu.
Tech sanoo täyskaasulla kiihdytettäessä hukkaportin olevan noin 50-60% kiinni. Eikös sen kuuluisi olla täysin kiinni kunnes maksimipaine saavutetaan? Nyt paine nousi parhaimmillaan 0,5 kunnes meni vikatilaan. Pääasiassa paine pysyi max 0.2-0,4 paikkeilla.
Netin mukaan yleisin syy on alipaineletkuissa vuoto. Kokeilin hukkaportille menevästä letkulähdöstä, ja tuntuu alipaine. Kuinka iso alipaine siellä kuuluisi olla esim tyhjäkäynnillä? Onko joku mitannut tai löytyykö jostain tieto.
Alipaineletkut on turbon lähellä silikoniletkuja, loput huonokuntoiset kumiletkut vaihtelin kumisiin eilen, ei vaikutusta.
Tyhjäkäynnillä kun hukkaportin painaa vivusta kiinni, alkaa paine pikku hiljaa kyllä nousta.
Eli, pystyykö joku kertomaan mitä oikein toimivassa TiD:ssä on alipaine vaikkapa siinä hukkaportin letkussa tyhjäkäynnillä. Sit vielä kun sais jostain soveltuvan mittarin niin vois varmistaa riittääkö alipaine. Jos painetta riittää, niin olisko sit vika itse siinä solenoidissa?
Ideoita? Apuja?
EDIT: Antoihan se tosiaan vikakoodiksi pari kertaa sitä Boost pressure too low / Mechanical fault tai jotain sinnepäin.
WIS:n mukaan tuo koodi tulee, jos yli 4,5 sek ajan reilulla kaasulla toteutunut ahtopaine on alempi kuin pyydetty.
TEch2:lla tutkittiin lukemia äsken, ja niinhän se on. Pyydetty ahtopaine reilua kiloa, toteutunut muutaman kymmenyksen verran. Samoin pyydetty ilmamassa suuruusluokkaa 2-3 -kertainen toteutuneeseen. Ilmamassa vois ehkä johtua siitä, että ei ahda joten ei sitä ilmaakaan kulu.
Tech sanoo täyskaasulla kiihdytettäessä hukkaportin olevan noin 50-60% kiinni. Eikös sen kuuluisi olla täysin kiinni kunnes maksimipaine saavutetaan? Nyt paine nousi parhaimmillaan 0,5 kunnes meni vikatilaan. Pääasiassa paine pysyi max 0.2-0,4 paikkeilla.
Netin mukaan yleisin syy on alipaineletkuissa vuoto. Kokeilin hukkaportille menevästä letkulähdöstä, ja tuntuu alipaine. Kuinka iso alipaine siellä kuuluisi olla esim tyhjäkäynnillä? Onko joku mitannut tai löytyykö jostain tieto.
Alipaineletkut on turbon lähellä silikoniletkuja, loput huonokuntoiset kumiletkut vaihtelin kumisiin eilen, ei vaikutusta.
Tyhjäkäynnillä kun hukkaportin painaa vivusta kiinni, alkaa paine pikku hiljaa kyllä nousta.
Eli, pystyykö joku kertomaan mitä oikein toimivassa TiD:ssä on alipaine vaikkapa siinä hukkaportin letkussa tyhjäkäynnillä. Sit vielä kun sais jostain soveltuvan mittarin niin vois varmistaa riittääkö alipaine. Jos painetta riittää, niin olisko sit vika itse siinä solenoidissa?
Ideoita? Apuja?
EDIT: Antoihan se tosiaan vikakoodiksi pari kertaa sitä Boost pressure too low / Mechanical fault tai jotain sinnepäin.
Viimeksi muokannut meverkko, Su Syys 22, 2013 21:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance
Nonni. Laitetaan kerrankin ongelmaan vastauskin tänne näkyviin.
Eli autosta tutkin itse ja Karg:n kanssa Techillä ja ihan mekaanisesti testaamalla vaikka mitä. Magneettiventtiilit, alipainekytkimet jne jne. Ajettiin Tech autossa kiinni ja ehjässä autossa, tutkittiin kaikkien antureitten antamia lukemia ohjearvoihin.
Lopulta tultiin siihen tulokseen että moottorinohjausboksi itsessään on rikki tai sitten johtosarja. Eli boksi luulee ohjaavansa hukkaporttia mutta oikeasti viesti ei kulje.
Auto matkusti Tallinkilla Saabiantille elokuun puolessavälissä ja pian sieltä tulikin vahvistus epäilyllemme: moottorinohjausboksi rikki. Sitten ne huonot uutiset: se on integroitu (ruma sana) syöttöpumppuun kiinni. Uusi osa maksaa 2000, purkuosa 1000.
Ja sitten ne hyvät uutiset: Saabiantin kontakteista löytyy taho joka korjaa näitä. Hintaa korjaukselle tuli 500 (plus irrotus ja kasaus). Kauan se kesti, mutta tällä viikolla sain uittaa ahtavan femmani takaisin Suomeen.
Eli autosta tutkin itse ja Karg:n kanssa Techillä ja ihan mekaanisesti testaamalla vaikka mitä. Magneettiventtiilit, alipainekytkimet jne jne. Ajettiin Tech autossa kiinni ja ehjässä autossa, tutkittiin kaikkien antureitten antamia lukemia ohjearvoihin.
Lopulta tultiin siihen tulokseen että moottorinohjausboksi itsessään on rikki tai sitten johtosarja. Eli boksi luulee ohjaavansa hukkaporttia mutta oikeasti viesti ei kulje.
Auto matkusti Tallinkilla Saabiantille elokuun puolessavälissä ja pian sieltä tulikin vahvistus epäilyllemme: moottorinohjausboksi rikki. Sitten ne huonot uutiset: se on integroitu (ruma sana) syöttöpumppuun kiinni. Uusi osa maksaa 2000, purkuosa 1000.
Ja sitten ne hyvät uutiset: Saabiantin kontakteista löytyy taho joka korjaa näitä. Hintaa korjaukselle tuli 500 (plus irrotus ja kasaus). Kauan se kesti, mutta tällä viikolla sain uittaa ahtavan femmani takaisin Suomeen.
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance
Mulla on tuossa ongelmatapauksessa vikakoodina ollut aina "boost pressure too low" tjsp. Tänään tuli vaihdettua varmistukseksi alipaineletkujakin siinä määrin että en uskoisi vuotoja olevan. Magneettiventtiilit on vaihdettu kahdesta piiristä keskenään niin ei luulisi siinäkään olevan ongelmaa. Ja alipainetta tulee riittävästi, tarkistin vielä toistamiseen senkin että lähtee ahtamaan kun ohittaa magneettiventtiilin niin että alipaine menee suoraan hukkaportille.
Niinpä tässäkin tilanteessa saattaisi olla seuraavaksi hyvä katsoa sitä boksia. Missähän tuo sijaitsee -99 mallisessa ?
Niinpä tässäkin tilanteessa saattaisi olla seuraavaksi hyvä katsoa sitä boksia. Missähän tuo sijaitsee -99 mallisessa ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
Bokseja on montaan mallia, mutta mulla on se käsitys että ne on kaikissa vuosimalleissa integroitu syöttöpumppuun.
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
Joo, 2.2:ssa on syöttöpumppuna tuosta kuuluisa VP44 -pumppu.
Ellen ihan väärin muista, Vekatronics Vaasassa korjaa noitakin, kannattaa ainakin kysyä:
http://www.vekatronics.fi/
Ellen ihan väärin muista, Vekatronics Vaasassa korjaa noitakin, kannattaa ainakin kysyä:
http://www.vekatronics.fi/
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
Mtm-huolto iisalmi ainakin korjaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
Joo kiitti vinkeistä, täytyy kysellä tuolta Vaasasta ja Iisalmesta
Tuolta löytyi myös infoa aiheesta http://www.ecutesting.com/saab_93___95_ ... iesel.html
Tuolta löytyi myös infoa aiheesta http://www.ecutesting.com/saab_93___95_ ... iesel.html
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
Onko näistä P0244-vikakoodin ratkaisuista lisäkokemuksia saatavilla?
Minulla hyvin samankaltainen vian ilmeneminen kuin aloittajalla, joten liekö lääkekin sama, eli pumppu vaihtoon? Auto on siis 9-5 2.2tid vm2002.
Välijäähdytin tuli jo vaihdettua, koska siinä oli pieni vuoto, mutta se ei kuitenkaan poistanut koko vikaa, eli kovin/pitkään kaasua painettaessa menee edelleen vikatilaan ja koodiksi antaa P0244 (pressure too low, mechanical fault).
Myös hapertuneita alipaineletkuja tuli jo vaihdettua.
Noille magneettiventtiileille en ole tehnyt vielä mitään. Voiko niiden toimintaa jotenkin näppärästi testata? Ahtimen siipien säätötanko liikkuu ainakin notkeasti.
Nyt hyvät vinkit kullanarvoisia, kiitos.
Minulla hyvin samankaltainen vian ilmeneminen kuin aloittajalla, joten liekö lääkekin sama, eli pumppu vaihtoon? Auto on siis 9-5 2.2tid vm2002.
Välijäähdytin tuli jo vaihdettua, koska siinä oli pieni vuoto, mutta se ei kuitenkaan poistanut koko vikaa, eli kovin/pitkään kaasua painettaessa menee edelleen vikatilaan ja koodiksi antaa P0244 (pressure too low, mechanical fault).
Myös hapertuneita alipaineletkuja tuli jo vaihdettua.
Noille magneettiventtiileille en ole tehnyt vielä mitään. Voiko niiden toimintaa jotenkin näppärästi testata? Ahtimen siipien säätötanko liikkuu ainakin notkeasti.
Nyt hyvät vinkit kullanarvoisia, kiitos.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
Helppohan ne on testata. vaihtaa tilalle toimivan noin 10min kestää. Mulla on yksi toimiva varastossa kun ehdin jo hankkia uudenkin kun luulin että siinä vika. tai sit laitaan toimivasta autosta venan.
Onko autossa missään vaiheessa täydet tehot? Se olisi helppo testata kun ajelee hetken Tech2 kiinni autossa. Näin me tehtiin ja todettiin että ahtaa vähemän kun on pyynti. Tuo vikakoodi tulee kun tuo äsken mainittu tila kestää 3,5sek.
Onko autossa missään vaiheessa täydet tehot? Se olisi helppo testata kun ajelee hetken Tech2 kiinni autossa. Näin me tehtiin ja todettiin että ahtaa vähemän kun on pyynti. Tuo vikakoodi tulee kun tuo äsken mainittu tila kestää 3,5sek.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
Se säätötankohan ei muuten ole siipien säätötanko, vaan hukkaportin tanko. Tuossa on siinä mielessä normaalista poikkeava tuo hukkaportti, että alipaine SULKEE sen hukkaportin. eli ilman paineita hukkaportti on auki eikä ahda.
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
Kiitos, kiva että tukea löytyy.
Voisin tulla käymään linnoissa, jos varmasti ehjää venttiiliä olisi kerran tarjolla...
Minulla ei ole itselle techejä, joten vauhdissa testailu ei myöskään onnistu niin helposti.
Eli en osaa varmaksi sanoa onko täydet tehot, mutta tuntuu että kohtuu hyvin auto vetää ennen kuin menee vikatilaan.
Voisin tulla käymään linnoissa, jos varmasti ehjää venttiiliä olisi kerran tarjolla...
Minulla ei ole itselle techejä, joten vauhdissa testailu ei myöskään onnistu niin helposti.
Eli en osaa varmaksi sanoa onko täydet tehot, mutta tuntuu että kohtuu hyvin auto vetää ennen kuin menee vikatilaan.
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
Motonetistä ostin kesällä ahtopainemittarin. Maksoi jotain pari kymppiä! Injektioneulalla kytkin ahtoletkuun. Samalla mittarilla sain mittailtua hukkaportin ja EGR venttillin ohjaus-alipaineita. Helpotti paljon vikahakua. Mulla vika oli magneettiventtiilissä.
Saabisti vuodesta-76
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
Kylläpä oli aikamoinen vianetsintäproseduuri. Kiitos vielä Karille ja Miikalle avusta!
Tuo vikakoodin (P0244) mukaan ahtopaine oli minulla liian pieni, ja auto meni siis vikatilaan pidemmissä kovissa kiihdytyksissä. Ja sammutuksen jälkeen toimi taas normaalisti.
Ahtopainelinja, turbo, välijäähy, anturit (MAP, MAF), alipaineletkut, turboa ohjaava alipaineventtiili, ilmansuodatin, EGR, imusarja yms. tarkistettiin, arvoja seurattiin livedatalla TECHin avulla, ja lopulta syylliseksi paljastui minullakin alipainevuoto imusarjan läppien alipaineventtiilin kautta. Venttiili sijaitsee siis akun vieressä ainakin femmassa. Eli samaan tapaan kuin nimim. Josu on myös raportoinut.
Tuota vikaa on (minun mielestäni!) kyllä vaikea löytää, koska sama vikakoodi voi tulla niin monen muunkin vikapaikan tuloksena.
Nyt 200km koeajojen jälkeen uskaltaa sanoa, että vikatilaa ei enää ole tullut liian alhaisten ahtopaineiden johdosta.
Tuo vikakoodin (P0244) mukaan ahtopaine oli minulla liian pieni, ja auto meni siis vikatilaan pidemmissä kovissa kiihdytyksissä. Ja sammutuksen jälkeen toimi taas normaalisti.
Ahtopainelinja, turbo, välijäähy, anturit (MAP, MAF), alipaineletkut, turboa ohjaava alipaineventtiili, ilmansuodatin, EGR, imusarja yms. tarkistettiin, arvoja seurattiin livedatalla TECHin avulla, ja lopulta syylliseksi paljastui minullakin alipainevuoto imusarjan läppien alipaineventtiilin kautta. Venttiili sijaitsee siis akun vieressä ainakin femmassa. Eli samaan tapaan kuin nimim. Josu on myös raportoinut.
Tuota vikaa on (minun mielestäni!) kyllä vaikea löytää, koska sama vikakoodi voi tulla niin monen muunkin vikapaikan tuloksena.
Nyt 200km koeajojen jälkeen uskaltaa sanoa, että vikatilaa ei enää ole tullut liian alhaisten ahtopaineiden johdosta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: P0244, Wastegate solenoid range/performance *KORJATTU*
Jatketaan vanhaan ketjuun. Samat vaivat kuin edellisilläkin ja potilaana 9-5 1,9-diesel . Ennen kuin aloitin purkamaan autoa enemmän, sain vinkin että ennen läppäkoteloa oleva kumiputkessa on ollut usein halkeama - ja niin se oli täälläkin.
EPC:n avulla palikoin osanumeroksi on 12822911 ja erityisesti isolla akulla oleviin. Marmoritiskillä ovat vailla 227:-. Neobrother myisi sitä kohtuulliseen 45 punnan hintaan. Mutta millaiseksi on mennyt tavaran tilailu tuolta nyt brexitin jälkeen? Tai olisiko vinkkiä mistä sen löytäisi EU:n alueelta?
EPC:n avulla palikoin osanumeroksi on 12822911 ja erityisesti isolla akulla oleviin. Marmoritiskillä ovat vailla 227:-. Neobrother myisi sitä kohtuulliseen 45 punnan hintaan. Mutta millaiseksi on mennyt tavaran tilailu tuolta nyt brexitin jälkeen? Tai olisiko vinkkiä mistä sen löytäisi EU:n alueelta?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03