9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (Mysteriet ratkaistu)

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (Mysteriet ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Nyt alkaa mennä osaavalta tee-se-itse mieheltä sormi suuhun. Kyseessä siis 2.2 TiD, jossa sähköinen EGR eli 125hv versio, vuosimalli 2001.

Signaturen kolkki johtaa peliä 6-0, mutta en ole vielä luovuttamassa. Värkin käyntiinlähtö kylmänä on siis erittäin huono. Pakokaasua tulee putkesta, mutta käynnistyy noin 5 10 sekunnin startin jälkeen. Jos auto seisoo alle 6h, niin lähtee tulille niinkun palmun alta. Palstalta löytyneiden vinkkien avittamana autoon on vaihdettu seuraavat:

-polttoaineenpaluuletkut ==> ei vaikutusta
-polttoainesuodatin (oli musta sisältä) ==> ei vaikutusta
-putsattu ja voideltu jumittava egr toimivaksi ==> ei vaikutusta
-putsattu imusarja ja läppämekanismi todettu toimivaksi ==> ei vaikutusta
-suuttimien ala ja yläpuoliset tiivisteet ==> lähti kahtena aamuna hyvin käyntiin alle 5 sekunnin startilla, mutta sitten taas sama vika.

En tiedä liittyvätkö nämä mitenkään tähän, mutta ilmastointi täytettiin silloin kun auto toimi. Latausjänniteeksi mittaisin 13,6V. Ehkä hieman liian vähän? Akku on uusi Bosch 62Ah. Liika pieni, mutta riittänee kesällä. Nyt ei ole juuri varaa investoida suurempaan akkuun ja tuollainen jäi edellisestä autosta jouten.

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Mitä tehdään seuraavaksi? Itse ajettelin asentaa takaiskuventtiilin polttoaine linjaan, mutta onko siinäkään mitään järkeä...
Viimeksi muokannut ahietalahti, To Elo 15, 2013 06:47. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Marko
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2004 18:08
Paikkakunta: Karkkila

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (tehty jo vaikka mitä...)

Viesti Kirjoittaja Marko »

Oletko koittanut ilmata siitä venttiilistä yli kuuden tunnin seisomisen jälkeen?
niitä.varmoja.kotimaisia. ja tids. ja ttid.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (tehty jo vaikka mitä...)

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Kokeilin tänään aamulla tuota kuvaamaasi juttua. Olen tehnyt ilmauslaitteen bilteman imuöljynvaihtimesta. Noin puoli litraa vedin naftaa pois ja näytti kuplattomalta lopussa. Ei mitään vaikutusta.

Sanottakoon vielä lisätiedoksi, että polttoaineen määrällä tankissa ei näytä olevan vaikutusta.

Polttoaineen kulutus oli viime tankilliselle 6,2l/100km, mikä lienee normaali. 20% kylärallia ja 80% maantietä ajaen nopeusrajoitus +20km/h. Jos tämä tieto jotain auttaisi.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (tehty jo vaikka mitä...)

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Moi.akku kauppaaan ja vähintään 88ah tai isompi akku.tekee just ton oireen kun ei pyöritä tarpeeksi.toinen vaihe tulee kun on nolla kelin tuntumassa kun ei ole vielä hehkut käytössä saa sahata sitten 20-30 sek.että käynisttyy jos käynistyy.

lähipiirissä 3kpl.sama juttu ja kun kävi akku kaupassa niin vika lähti.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (tehty jo vaikka mitä...)

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Toinen vaihtoehto on startin loppuminen. Yhden olen korjannut startin vaihtamalla ja toiseen vaihdoin pelkän solenoidin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (tehty jo vaikka mitä...)

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

voisko joku ottaa pätkän videota miten sen kuuluu startata niin vois verrata starttaako tuo oma laiskasti.

Meinasin kokeilla apukaapeleilla toisen auton kanssa. Jos sillä lähtee, niin kai se on akkukauppa sitte seuraavaksi. T. Syön vettä ja leipää seuraavan kuukauden.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (tehty jo vaikka mitä...)

Viesti Kirjoittaja Josu »

Noillla kilometreillä veikkaan startin väsymistä. Itsellä vuotta vanhempi osoitti samoja oireita viime vuonna. Vaihtostartti paikoilleen ja lähti kuin palmun alta!
Saabisti vuodesta-76
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (tehty jo vaikka mitä...)

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Pari uutta kommenttia. Eilen laitoin käyntiin kaapelien kanssa ja startti pyöri niin maan pirusti, noin 15 sekunnin startin jälkeen lupasi, mutta kyllä se vaati silti sen noin 5 pyöritysyritystä ennenkuin lähti.

Sitten sellaisen homman olen huomannut, että kun auto seisoo 4-6 tuntia, niin hörähtää pari sekunnin startilla tulille ja sitten käy noin 5 sekunttia ja sammuu, sitten saa taas sahata.

Onko kellään ikinä polttoainelinja vuotanut tälläisestä?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2144
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (tehty jo vaikka mitä...)

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Selvä vuoto imupuolella
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (tehty jo vaikka mitä...)

Viesti Kirjoittaja Josu »

Mulla oli vuoto suuttimien vuotolinjassa siinä letkussa, joka menee ruiskutuspumpun kyljessä olevaan banjoliittimeen. Vuoto oli ihan siinä banjon puoleisessa päässä. Toso vaikea todeta, kun ei vuotanut mitään ulos, ainoastaan ilmaa sisään. Vuoto siis kokonaan paluulinjassa. Oireet oli juuri tuollaiset. Ilmeni erityisesti vajaalla tankilla ja jos auto oli pysäköity keula ylöspäin.
Kerroit kyllä vaihtaneesi suttimien vuotoletkut!? Vaikutus varmaan sama jos tankille menevä paluulinja vuotaa. En tiedä mitien varsinaisen imulinjan vuoto vaikuttaa. Tosin ne tankille menevät letkut ovat aika paksua muovia, mutta kaipa senkin rikki saa.
Saabisti vuodesta-76
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (tehty jo vaikka mitä...)

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Tankin täyttöä koitin. Ei tuonut apuja.

Paikallisen dieselpajan (hiomo isokangas) mukaan pumpussa on joku 6mm kannalla oleva kuusiokolopultti, jonka takana on suoraan pumpun dieseltila. Tässä on kuulemma joko prikka tai sitten kumi tiiviste. Jos kyseessä on kumitiivisteversio, niin näissä on kuulemma kanssa ollut ilmavaivavikaa. Pitää koittaa sitä vaihtaa seuraavaksi. Onko joku tehnyt moista operaatiota? Ei ainakaan pajan mukaan ole vaikea.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (tehty jo vaikka mitä...)

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Nyt se myrkyn lykkäs. Sunnuntai katosi vedot Oravaisissa (50km kotiin) ja ajelin sitten letkan jatkeena noin 80km/h tunnissa kotia kohden. Koitin vauhdissa nostaa kaasun kytkin alhaalla ja värkki sammui. Nostin kytkimen vaihde päällä ja matka jatkui. Välillä nyki hieman ja helikopterivalo välähteli. Sitten tuli aika kääntyä 8 tieltä pois ja kun vauhti uupui, niin myös vastaaminen kaasuun katosi ja siihen jäi 9-3.

Ystävällinen kanssa-autoilija sitten veti minut kotiin noin 10km:n matkan. Eilen sitten otin asiaksi ja vaihdoin juuri tuon edellisessä viestissä mainitun tiivisteen. Pumpun edessä tosiaan oli ruuvi, jossa muistaakseni oli t40 torx kanta ja sen alla kulmalla varustettu levy ja sen alla o-rengas joka oli ihan kivi kova. Uusi orengas meni paikalleen ihan mutkitta, mutta rikoin termarikotelon kyljessä olevan muovisen letkulähden ja sen pitäisi nyt korvata jotenkin. Se on kuitenkin sivujuonne. Samalla totesin, että ilmausventtiilissä on naftaa myös venttiilin päällä. Ei varmaan kuulu olla. Voiko tässä venttiilissä käyttää normaalia renkaan venttiilin sielua vai pitääkö se olla joku erikoinen?

Joka tapauksessa nyt on paikalla ihan normaali renkaan venttiilin sielu, koska se on sellaisella pelannut. Nyt kuitenkin sitkeä starttailu ei saanut aikaan edes pölläyttelyä pakoputkesta. Koitettiin sitten emännän kanssa vetää tätä käyntiin, mutta pari 150metrin vetoyritystä ykkösellä (kierrokset luokkaa 2000) eivät saanet konetta heräämään. Nyt alkaa olla aika lailla takki tyhjä. Mitähän sitä seuraavaksi tekisi...

EDIT: Tankissa naftaa 40 litraa eli tankki ei ole tyhjä.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (Kuoli, elvytys menossa...)

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Olisiko se pumpun ohjausyksikkö sitte...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (Kuoli, elvytys menossa...)

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tais olla MTM-huolto Iisalmessa joka noita pumppujen ohjausyksiköitä korjaileepi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Marko
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2004 18:08
Paikkakunta: Karkkila

Re: 9-3 2.2 TiD käynnistyy huonosti (Kuoli, elvytys menossa...)

Viesti Kirjoittaja Marko »

Onko johtosarjan/liittimen päivitys tehty? Vois olla esim. katkennut pinni ohjausyksikön päässä.
niitä.varmoja.kotimaisia. ja tids. ja ttid.
Vastaa Viestiin