Saab 9-3 2.2Tid ongelma !

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
RAZERI
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Syys 27, 2013 17:26

Saab 9-3 2.2Tid ongelma !

Viesti Kirjoittaja RAZERI »

Juu elikkäs ensinäkään en tiedä onko tämä nyt oikea paikka tälle kysymykselle mutta nyt pitäs kuitenkin tietää !

Eli tuli osteltua viime viikolla tollanen Saabin 9-3 2.2tid koneella vm.99
Pari päivää meni ihan hyvin sitten nyt kolmena päivänä tällä viikolla aamusella on lähtenyt käyntiin joko käyny tosi huonosti taikka käyny hetken normaalisti ja sammunut vika on sen verran tiedossa että jostain pääsee ilmaa polttoaine järjestelmään koska ilmaamalla järjestelmän saa auton pelaamaan taas täysin normaalisti ! tänään 27.9 aamulla sama homma ei kirveelläkään aluks löpöä edes imemällä putkistoista mutta puolentunnin tappelun ja ynnäyksen jälkeen rupes suutinputkista tulemaan tavaraa ja sen jälkeen normaalisti käyntiin ja käy äskön noin 20min sitten tulin kotia käymään ja olin sitten lähössä takas tien päälle kun kas kummaa auto käynnistyy käy varmaa 3s laskee kierrokset ja sammuu eikä enään käyntiin en edes kehannut yrittää ynnytellä.... missä vika ?? mistä muka kerää ilmaa järjestelmään ?? olisin kiitollinen vastauksista sillä ainoa käyttis ja liikkuminen on välttämätöntä ! korjaus taitosuutta ja ymmärrystä riittää kun tietäs mistä mahollisesti lähteä vikaa hakemaan.. ensimmäinen :saab: mulla ja ei hyvältä alku näiden suhteen näytä :|
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Saab 9-3 2.2Tid ongelma !

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Tarkistappa ensimmäiseksi polttoaineen paluuletkut, ajanmyötä hapristuvat ja kone vetää ilmat sisälle. Löytyvät helpohkosti imusarjan yläpuolelta, eli edestäkatsoen venttiilikopan kannen edestä.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Saab 9-3 2.2Tid ongelma !

Viesti Kirjoittaja Josu »

Tarkista se vuotolinja ruiskutuspumpun kylkeen asti. Omassa pari vuotta sitten vika oli juuri vuotoletkulinjan pumpun puoleisessa päässä. Letkun pää oli halki. Pikakorjauksen siihen sain tehtyä ihan lyhentämällä letkua pari senttiä. Letkua sain Opel huollosta metritavarana. Muistaakseni 3,2mm sisähalkaisija.

Jos rupeat itse vaihtamaan, kannattaa varata myös ne muoviset T-haarat. Menevät helposti rikki. Suuttimelle menevä letku näyttää menevän venttiilikoneistolle sisään, mutta eipä menekään. Kyllä se ulkokautta irtoaa. Kannattaa vaan halkaista pää, että saa irti.
Saabisti vuodesta-76
RAZERI
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Syys 27, 2013 17:26

Re: Saab 9-3 2.2Tid ongelma !

Viesti Kirjoittaja RAZERI »

Paluuletkut olen uusinut jo samoin T-haarat ainakaan tämän jälkeen ei leikki loppunut sitten uusin kaiken varmuudeksi banjoliittimien kupari prikat (tiivisteet) eli mitkä on pumpun etuosassa löpön tulo ja paluu puolilla tätä ennen auto teki taas sen että lähtee käyntiin ja sammuu samantein.. yllätyin että löpöä tuli kuitenkin siitä venttiilistä imasten samantein vaikka tosiaan tulo ja paluu letkut oli irti ja löpöt valunu pihalle ? auto lähti parilla startilla tulille yleensä tarvinnu apuvirtaa ettei akku lopu.. pieni toivo heräsi ettei vika ollut niissä banjoissa :D mutta kun ei.... myöhemmin sitten mentiin kaverilla käymään siellä viihdyttiin joku tunti ja taas sama homma käynnistyy ja sammuu onneks otettiin imuletku mukaan yks imasu venttiilistä löpöä tuli melkein heti ja toinen varmuudenvuoks perään ja auto starttas muutamalla pyöräytyksellä sama toistui jälleen kun lähettiin helsinkiin asti tällä kertaa auto seisoi joku 2tuntia starttas käyntiin ja sammui ei muutaku imasemaan löpöä tuli muutaman imasun jälkeen parit ynnäykset välissä ja taas imasut sitten se taas lähti! mitähä tiivisteitä/letkuja tässä vielä uusis ? selvästi ilmaa saa sekaansa edelleen... voisiko vika olla pohjassa ? taikka bensapumpun luona ? enne talvea olis kiva saada :saab: pelettää ettei tarvis parin kympin pakkasessa rupee aina löpöä imeskelee...
RAZERI
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Syys 27, 2013 17:26

Re: Saab 9-3 2.2Tid ongelma !

Viesti Kirjoittaja RAZERI »

Tuli myös mieleen ! auton ostaessa huomasin seuraavana päivänä kun öljyjyä vaihtelin koneeseen muutaman pultilla tulpatun letkun ja siinä samassa pari alipainesäädintä tyhjänä letkut selvästi kävi noihin säätimiin ja laitoin ne sitten kiinni eli kyseessä säädin joka imusarjan päällä keskellä ahtoletku tulee kiinni tämän alapuolelle ja sitten imusarjan oikeessa reunassa on toinen säädin ei mitään käryä mitä nämä säätimet on ja tarkalleen tekee ? kuva varmaan helpottas tässäkin selittämisessä... mutta mikä syynä letkujen tulppaamiseen ? voisko siinä olla syytä auton huonoon toimintaan... sillä tälläkin hetkellä :saab: ei käynnisty....
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Saab 9-3 2.2Tid ongelma !

Viesti Kirjoittaja Josu »

Se imusarjan keskelle tuleva letku käyttää EGR venttiiliä eli pakokaasujen takaisinkierrätystä. Oikean pään ilmarasia taas kääntelee imusarjassa ilmaläppiä, jotka pienillä tehoilla on kiinni, jolloin kaikki ilma menee pidemmän kanavan kautta. Sen pitäisi lisätä pyörteilyä. Alipaine pitää lyhyet kanavat kiinni.
Itse olen kyseisen letkun irrottanut ja tulpannut letkun jo parisataatuhatta sitten, kun alkoi savuttaa. Itse asiassa EGR kautta tuleva noki tukkii imukanavistoa. Sitä pitää säännöllisesti nuohota!
Sitä EGR letkuakin kokeilin irrottaa ettei tulisi sitä nokea, mutta toimenpide sytytti "moottori"-vikavalon ja laittoi teho/nopeus rajoituksen päälle (max 3500RPM). Senkin saa hoidettua vastuksella ilmamassa-anturin johdossa. Ilmeisesti sinulla on tuo vastus laitettu.
Kumpikaan em irtoletkuista ei aiheuta moottrin sammumista, päinvastoin pelaa paremmin!?

Jostain se pumppu kuitenkin ilmaa kehittää. Siitopumppuahan tässä koneessa ei ole, vaan ruiskutuspumppu imee tankista asti. Voisiko suodattimen tienoilla olla vuotoa? Sieltäkin omassani vikaa hain. Oli kumminkin juuri siinä suuttimien vuotolinjassa. Oli tosi vaikea löytää kun ei vuoda ulospäin.
Saabisti vuodesta-76
RAZERI
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Syys 27, 2013 17:26

Re: Saab 9-3 2.2Tid ongelma !

Viesti Kirjoittaja RAZERI »

Noh tulppasin kuitenkin nyt taas kummatkin letkut vaikka mahottomuutena pidinkin sitä että ne vaikuttas asiaan jollain tapaa.. ja se on selvästi niin että mitä pidempään auto seisoo sitä huonommin se lähtee käyntiin taas sai viettää rutkasti aikaa imeskellen löpöä ja starttaillessa :D elikkä seuraavaks varmaan lähen ettimään vikaa auton alta ? eli suodattimen luota letkuja läpi ? muutama kupari prikka vielä uusimatta pumpulta mitä niitä nyt on mahollista edes uusia.. uusitaan kaikki mitkä purkamatta pystyy..
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Saab 9-3 2.2Tid ongelma !

Viesti Kirjoittaja Josu »

Jossakin viestiketjussa yhtenä vuotokohteena pidettiin suutinrunkoja. Suutin on kaksiosainen ja tiivisteet välissä!
Helpoin tapa varmistaa tämä on kun tulppaat vuotolinjayhteen siitä ruiskutuspumpun banjosta. Laita lyhyt letkun pala ja tappi päähän. Oman kokenukseni mukaan suuttimista ei tule juuri pisaraakaan, ellei itse suuttimessa ole vikaa. Näin voit rajata vika-alueen kahtia.
Voithan laittaa vaikka pienen pullon sen irrallisen vuotoletkun päähän. Ehkä sieltä jotain tuleekin käydessä mikäli vikaa on suutinalueella.
Saabisti vuodesta-76
RAZERI
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Syys 27, 2013 17:26

Re: Saab 9-3 2.2Tid ongelma !

Viesti Kirjoittaja RAZERI »

Noniin ! nyt on sitte ongelma fiksattu ja oli kyllä typerä ongelma.. eli vika oli kuin oli polttoaineen paluuletkuissa vaikka ne uusinkin mutta uusin ne 4mm letkusta jotka sitten tavalla tai toisella löysty muutaman kerran jälkeen ja lähti miltei kosketuksesta irti eli ilmaa sai niin että riitti järjestelmän sekaan ! nyt on 3.2mm letkusta väkerretty uusi paluulinjasto ja ainakin tänä aamuna pelas niinku piti ja tämän päivän pelannu ! kiitokset kuitenkin jokaselle joka jotain edes kommentoinu ! :)
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Saab 9-3 2.2Tid ongelma !

Viesti Kirjoittaja Josu »

Hienoa, että vika löytyi, eikä ollut sitten sen vakavampi. Iloisia kilometrejä!
Saabisti vuodesta-76
Vastaa Viestiin