Vanhaa vauhtipyörää Z19DTH kellään?

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Vanhaa vauhtipyörää Z19DTH kellään?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kiinnostaisi verrata miten passaisi Z19DTR (TTiD) vauhtipyörä tuon 1.9TiDS (Z19DTH) vauhtiksen tilalle.

Nurkista löytyy käytetty TTiD vauhtipyörä, ja autossa on paikallaan kylmänä koliseva orkkisvauhtipyörä. Olisi kiva vertailla irtaallaan eroja ennen auton purkamista.

Rikkinäinen kelpaa erittäin hyvin. Vanha Z19DTH kytkinpakettikin kiinnostaa vertailuun.

Postit ja tarvittaessa nimellinen korvaus maksetaan rikkinäisestäkin, ja vertailutiedon tulen postaamaan tänne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: Vanhaa vauhtipyörää Z19DTH kellään?

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Terve,
Minulta löytyisi vanha kaksoismassavauhtipyörä tuolta varastosta. Ajettu 200tkm ja purettu kolisevana. Voin laittaa postikuluilla tulemaan? Laita vaikka yv jos kiinnostaa?
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vanhaa vauhtipyörää Z19DTH kellään?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jostain syystä missasin tämän.. Ei tarvetta enää, kiitos kuitenkin. Vaihdoin tilalle orkkisvauhtiksen neobrossilta. TTiD vauhtipyörä+kytkinpaketti kombinaationa vaikuttaisi olevan sopiva TiDS:iinkin, vaikka vauhtipyörät aika erinäköisiä irtaallaan ovatkin. Kuvia (vasemmalla uusi TiDS paketti, oikealla 180tkm ajettu TTiD paketti):
https://lh4.googleusercontent.com/-B58R ... 185935.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-9wIT ... 190009.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-lPdB ... 185801.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/-PKMB ... 185813.jpg

220tkm ajettu orkkis TiDS vauhtipyörä kolisi etenkin kylmänä selvästi, kolina paheni kytkentäkohdassa ja loppui kytkin pohjassa. Laakerointi väljä, itse joustovara oli edelleen sama kuin vakiossa eikä ollut pohjannut 426Nm väännöistä huolimatta. Laakeri vain oli kulunut ajan myötä loppuun, ilmeisesti hieman alimitoitettu.
TTiD vauhtipyörä oli myös selvästi jo väljistynyt ja rasvat kadonneet, mutta oli vielä toimiva. Kytkimen kulutuspinnasta oli kulunut vasta noin puolet molemmista, eli vastaavassa ajossa likelle 400tkm luulisi itse kytkimen kestävän.. Vauhtipyörä sen sijaan kestää vain 200tkm. Nykyaikaa. :)

Kuten kuvissa näkyy niin TTiD:n kytkinlevyn keskiössä on hieman jousitusta, TiDS:n levyssä ei (kevyempi). Vauhtipyörän ja asetelman väännönkestosta paha sanoa irtaallaan mitään, en lähtenyt mittailemaan asetelman puristusvoimaa. Muualta on saanut lueskella TiDS:n kytkimen keston olevan noin 500Nm, TTiD kestää omien kokemusten perusteella ainakin 470Nm.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin