Ahtopaine

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Josu »

OG 93 2.2Tid, jossa veto heikko.
Mitenkähän ahtopaineen pitäisi käyttäytyä?
Mittailin juuri mekanisella mittarilla sekä EGR:n Hukkaportin ja Ahtoppaineen käyttäytymistä.
Joutokäynnillä ahtopaine likimain 0 bar
Paikallaan moottoria kiihdyttäessä ahtopaine nousee puoleen baariin noin 3000 kierroksella, mutta laskee sitten liki nollaa.
Hukkaportille alipaine joutokäynnillä noin 1 bar= portti kiinni. Paikallaan kiihdyttäessä alenee portaittain nollaan.
EGR alipaine joutokäynnillä 1bar = portti auki. Kiihdyttäessä alenee ensin 0,4bar ja lopulta nollaan.
Pyörreläppien ohjausletku on ollut vuosikaudet tulpattuna.

Oman ymmärrykseni mukaan turbo kyllä toimii, mutta josatain syystä hukkaportti aukeaa liian aikaisin ja päästäää paineet pois.
Missä lienee vika?
Saabisti vuodesta-76
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Josu »

Kokeilin syöttää jatkuvan alipaineen hukkaportin ilmarasialle, jolloin käsittääkseni portti koko ajan kiinni. Ahtopaine ei noussut yhtään paremmin. Ehkä jopa huonommin!?
Saabisti vuodesta-76
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5428
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ahtopaine

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mittaappa niitä ahtopaineita kuormittaen konetta, eli vedättämällä vaikka kolmosvaihteella. Eihän se paikallaan polkien mitää ahda. Siis mikäli tolla paikallaan moottorin kiihdyttämisellä tarkotat sitä, että poljet autoa nopeuden ollessa nolla.
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ti Helmi 25, 2014 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ahtopaine

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Oliks tää 115 vai 125heppane? Niitten ahtopaineen ohjaus kai eroaa toisistaan.
Vanhemmassa ahdot pysyy ainakin 1barissa kiihdytettäessä.
Paikallaan kaasuttelu ei kai kerro oikein mitään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Josu »

Kokeilinhan minä ahtoa myös ajamalla. Ei nouse yhtään paremmin, jopa heikommin. Paikallaan vaan sai lukemia helpommin ylös. Kuvittelin paineen olevan jossain 1 ja 2 bar välillä, mutta kun ei ole.
Saabisti vuodesta-76
Eryo
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 20:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Eryo »

Josu kirjoitti:Kokeilinhan minä ahtoa myös ajamalla. Ei nouse yhtään paremmin, jopa heikommin. Paikallaan vaan sai lukemia helpommin ylös. Kuvittelin paineen olevan jossain 1 ja 2 bar välillä, mutta kun ei ole.
Itselläni toistuvissa kiihdytyksissä n.14.5-15.5 Psi, esim: paikalta lähdettäessä eka paineen nousu jopa 19.7 Psi:tä jonka jälkeen edellämainitut toteutuu.
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Ahtopaine / tehon puute / EGR deaktivointi

Viesti Kirjoittaja Josu »

No nyt Saab OG 93 Tid taas kunnossa!

Ostin Motonetistä ahtopainemittarin (19€), jolla oli helppo tutkia niin ahtopainetta sekä alipainekellojen ohjauspaineita. Tuloksista kerroinkin jo aiemmin.
Epäilin jo turbon toimintaa, mutta vedin kokeeksi hukkaportille alipaineen suoraan alipainepumpulta, niin että kaikki magneettiventtiilit jäivät pelistä pois ja jopa jotakin. Ahtopaine nousi kauniisti siihen 1bar (14 PSI) kieppeille kierroksilla.

Ongelma olikin pyörreläppien magneettiventtiili, joka tietyssä nopeudessa päästi systeemistä alipaineet karkuun ja tietysti hukkaportinkin auki, jolloin ahdot katos. Venttiili kerrallaan pois sulkemalla tämä löytyi. Kyseinen venttiili mulla ihan turhan panttina kun letku läppien kellolta on ollut irti ja tulpattuna vuosikaudet. Nyt otin sitten tulevankin letkun irti ja tulpan päähän.

Tässä välissä ehdin taas putsata imusarjankin varmuuden vuoksi, vaikka ei siellä nyt niin hirveästi töhnää ollut.

Sitten kolvasin siihen MAF johtoon N:o 1 sen 15 k ohmin vastuksen, jolla EGR piti saada pysymään kiinni. EIPÄ VAAN PYSY. Ohjaus alipaine tyhjäkäynnillä 1Bar, 2000 RPM kohdalla 0,4Bar ja jossain 3000 paikkeilla putoaa liki nollaa. Samoin EGR näkyy menevän kiinni kiihdytettäessä, mikä tuntuukin luonnolliselta.

Mikähän tässä nyt mättää???
Saabisti vuodesta-76
Vastaa Viestiin