OG 93 2.2Tid, jossa veto heikko.
Mitenkähän ahtopaineen pitäisi käyttäytyä?
Mittailin juuri mekanisella mittarilla sekä EGR:n Hukkaportin ja Ahtoppaineen käyttäytymistä.
Joutokäynnillä ahtopaine likimain 0 bar
Paikallaan moottoria kiihdyttäessä ahtopaine nousee puoleen baariin noin 3000 kierroksella, mutta laskee sitten liki nollaa.
Hukkaportille alipaine joutokäynnillä noin 1 bar= portti kiinni. Paikallaan kiihdyttäessä alenee portaittain nollaan.
EGR alipaine joutokäynnillä 1bar = portti auki. Kiihdyttäessä alenee ensin 0,4bar ja lopulta nollaan.
Pyörreläppien ohjausletku on ollut vuosikaudet tulpattuna.
Oman ymmärrykseni mukaan turbo kyllä toimii, mutta josatain syystä hukkaportti aukeaa liian aikaisin ja päästäää paineet pois.
Missä lienee vika?
Ahtopaine
Re: Ahtopaine
Kokeilin syöttää jatkuvan alipaineen hukkaportin ilmarasialle, jolloin käsittääkseni portti koko ajan kiinni. Ahtopaine ei noussut yhtään paremmin. Ehkä jopa huonommin!?
Saabisti vuodesta-76
Re: Ahtopaine
Mittaappa niitä ahtopaineita kuormittaen konetta, eli vedättämällä vaikka kolmosvaihteella. Eihän se paikallaan polkien mitää ahda. Siis mikäli tolla paikallaan moottorin kiihdyttämisellä tarkotat sitä, että poljet autoa nopeuden ollessa nolla.
Viimeksi muokannut JP_Vette, Ti Helmi 25, 2014 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ahtopaine
Oliks tää 115 vai 125heppane? Niitten ahtopaineen ohjaus kai eroaa toisistaan.
Vanhemmassa ahdot pysyy ainakin 1barissa kiihdytettäessä.
Paikallaan kaasuttelu ei kai kerro oikein mitään.
Vanhemmassa ahdot pysyy ainakin 1barissa kiihdytettäessä.
Paikallaan kaasuttelu ei kai kerro oikein mitään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ahtopaine
Kokeilinhan minä ahtoa myös ajamalla. Ei nouse yhtään paremmin, jopa heikommin. Paikallaan vaan sai lukemia helpommin ylös. Kuvittelin paineen olevan jossain 1 ja 2 bar välillä, mutta kun ei ole.
Saabisti vuodesta-76
Re: Ahtopaine
Itselläni toistuvissa kiihdytyksissä n.14.5-15.5 Psi, esim: paikalta lähdettäessä eka paineen nousu jopa 19.7 Psi:tä jonka jälkeen edellämainitut toteutuu.Josu kirjoitti:Kokeilinhan minä ahtoa myös ajamalla. Ei nouse yhtään paremmin, jopa heikommin. Paikallaan vaan sai lukemia helpommin ylös. Kuvittelin paineen olevan jossain 1 ja 2 bar välillä, mutta kun ei ole.
Re: Ahtopaine / tehon puute / EGR deaktivointi
No nyt Saab OG 93 Tid taas kunnossa!
Ostin Motonetistä ahtopainemittarin (19€), jolla oli helppo tutkia niin ahtopainetta sekä alipainekellojen ohjauspaineita. Tuloksista kerroinkin jo aiemmin.
Epäilin jo turbon toimintaa, mutta vedin kokeeksi hukkaportille alipaineen suoraan alipainepumpulta, niin että kaikki magneettiventtiilit jäivät pelistä pois ja jopa jotakin. Ahtopaine nousi kauniisti siihen 1bar (14 PSI) kieppeille kierroksilla.
Ongelma olikin pyörreläppien magneettiventtiili, joka tietyssä nopeudessa päästi systeemistä alipaineet karkuun ja tietysti hukkaportinkin auki, jolloin ahdot katos. Venttiili kerrallaan pois sulkemalla tämä löytyi. Kyseinen venttiili mulla ihan turhan panttina kun letku läppien kellolta on ollut irti ja tulpattuna vuosikaudet. Nyt otin sitten tulevankin letkun irti ja tulpan päähän.
Tässä välissä ehdin taas putsata imusarjankin varmuuden vuoksi, vaikka ei siellä nyt niin hirveästi töhnää ollut.
Sitten kolvasin siihen MAF johtoon N:o 1 sen 15 k ohmin vastuksen, jolla EGR piti saada pysymään kiinni. EIPÄ VAAN PYSY. Ohjaus alipaine tyhjäkäynnillä 1Bar, 2000 RPM kohdalla 0,4Bar ja jossain 3000 paikkeilla putoaa liki nollaa. Samoin EGR näkyy menevän kiinni kiihdytettäessä, mikä tuntuukin luonnolliselta.
Mikähän tässä nyt mättää???
Ostin Motonetistä ahtopainemittarin (19€), jolla oli helppo tutkia niin ahtopainetta sekä alipainekellojen ohjauspaineita. Tuloksista kerroinkin jo aiemmin.
Epäilin jo turbon toimintaa, mutta vedin kokeeksi hukkaportille alipaineen suoraan alipainepumpulta, niin että kaikki magneettiventtiilit jäivät pelistä pois ja jopa jotakin. Ahtopaine nousi kauniisti siihen 1bar (14 PSI) kieppeille kierroksilla.
Ongelma olikin pyörreläppien magneettiventtiili, joka tietyssä nopeudessa päästi systeemistä alipaineet karkuun ja tietysti hukkaportinkin auki, jolloin ahdot katos. Venttiili kerrallaan pois sulkemalla tämä löytyi. Kyseinen venttiili mulla ihan turhan panttina kun letku läppien kellolta on ollut irti ja tulpattuna vuosikaudet. Nyt otin sitten tulevankin letkun irti ja tulpan päähän.
Tässä välissä ehdin taas putsata imusarjankin varmuuden vuoksi, vaikka ei siellä nyt niin hirveästi töhnää ollut.
Sitten kolvasin siihen MAF johtoon N:o 1 sen 15 k ohmin vastuksen, jolla EGR piti saada pysymään kiinni. EIPÄ VAAN PYSY. Ohjaus alipaine tyhjäkäynnillä 1Bar, 2000 RPM kohdalla 0,4Bar ja jossain 3000 paikkeilla putoaa liki nollaa. Samoin EGR näkyy menevän kiinni kiihdytettäessä, mikä tuntuukin luonnolliselta.
Mikähän tässä nyt mättää???
Saabisti vuodesta-76