Nuorennusta mielessä!

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja Josu »

Hei.
Olen ajellut 14 vuotta 9-3 2.2 Tid biilillä. Joskus käväissyt mielessä josko sitä pitäisi ryhtyä uusimaan. Alkaa 400tkm lähestyä eikä pumppukaan ole vielä pettänyt.

Mitä mieltä olette uudemmilla ajaneet ystävät, uskaltaisiko näihin Fiatin koneisiin luottaa. Olen ymmärtänyt että moottorin molemmat päät vaativat huoltoa noin 100 tkm välein! ( jakohihna vesipumppu kiristimet vauhtipyörä kytkin) Entä kerääkö näiden välijäähdytin jäätä/vettä joka sitten särkee moottorin kuten VAG koneissa tiedän tapahtuneen? EGR kai nyt kumminkin näissäkin on poistettava käytöstä.
Onkos turbon tyyppi kovin oleellinen asia paitsi tehojen suhteen? Mulla on tuo 85kW hyvin riittänyt kunhan ne ovat edes suunnilleen käytössä.

Etupään ja takapään ripustukset kai uudemmissa ovat myös aremmmat särkymään.

Mihinkähän vuosimalliin asti laatu pysyi hallinnassa Trollhettanissa? Arvelen, että loppupäässä saattoi huomio joskus herpaantua.

Siis lyhyesti: Kummalla turvallisia kilometrejäenemmän, nykyisellä vai jotain 100tkm ajetulla noin 2008 vuoden Tid / TTid vehkeellä?
Saabisti vuodesta-76
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Itsellä MY08 1,9 TiDs SC, kilsoja 236 tuh.

Tehtyjä toimenpiteitä, normaalit huollot, etujouset+kääntölaakerit, koiranluut, kytkin+kaksoismassa+painelaakeri(mittarin ollessa asennossa 200 tuh).

Vehkeessä BSR:n softa millä mennään 150 hp----> reilut 180 hp ja 400 Nm.........tällä foorumilla löytyy myös softan "vääntäjiä".

Tuosta TiD:istä löytyy sitten kaksi versiota, 8-venttiilinen ja 16-venttiilinen, tehot sen mukaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä siihen uskaltaa luottaa, peruskone on hyvä. Jos haluat panostaa luotettavuuteen eikä teholla väliä, niin ehkä yksiturboiset on parempia siinä suhteessa.

TTiD (130-180hv versiot samalla raudalla) on todella mukava ajaa, mutta tuo hieman enemmän ongelmia (imusarjan läpät pahimpana, turbojen mankkuvenat, ahtoletkujen hajoamisia, laturin plussakaapeli). Itse turboahtimet siinä ovat kyllä hyvinkin luotettavia.

TiD(S) 150hv eli 16v on mielestäni erinomainen valinta, imusarja ei aiheuta siinä vakavampia tuhoja jos väljistyy.

TiD 120hv eli 8v on laiskin ja ainoana etuna lähinnä se että on kokonaan ilman imusarjan läppiä. Ei muuten olennaista eroa luotettavuudessa

Kaikille yhteistä on nykydieselien murheet eli DPF ja EGR. Molemmat saa poistettua kokonaan käytöstä ja softattua pois, olen tehnyt kymmeniä. Kaikkiin saa lisätehoa n. 30-40hv haarukassa (TTiD lähtökohtana aina 180 koska sama rauta), sekä vääntöä n. 400-440Nm versiosta riippuen.
Lisäksi se kaksoismassa joka niin ikään vaivaa kaikkia dieseleitä, näissä Saab/Fiat 1.9 moottoreissa se ei kuitenkaan niinkään hajoa väännöstä vaan laakerointi pettää. Yksi mahdollinen syy ennenaikaiseen hajoamiseen voi olla suutinten likaantuminen joka aiheuttaa kaksoismassan edestakaisin hakkausta kylmällä moottorilla, kannattanee välillä käyttää suutinten puhdistusaineita tankissa. Useimmiten vaihto taitaa tulla eteen n. 200tkm kohdalla. Kytkin itsessään on kestävä ja luotettava ja menisi varmaan 400tkm ellei vaihtuisi samalla kuin vauhtipyörä. :) Jos kaksoismassan vaihtaa niin samalla kannattaa uusia vauhtipyörän stefa, se oli tihkumiskunnossa myös 220tkm/9v jälkeen.
Se jakopääremontti tosiaan kannattaa tehdä kaikkiin näihin 100tkm välein, johtuen vesipumpusta joka ei aina jaksa sitä 150tkm kestoikää. Lisäkustannus tästä ei ole valtava, näihin jakopää on melko helppo ja edullinen tehdä (~500e).
Lopuksi apulaitteista saattaa oireilla myös laturi ja sen plussakaapeli (eniten TTiD:ssä), ilmeisesti jos Denson valmistama laturi niin kestoikä on heikko.

Kokonaisuutena mielestäni kestää varsin hyvin vertailun muihin samankokoisiin nykydieseleihin luotettavuudessa, sekä etenkin ajettavuudessa kunnosa ollessaan. Kulutuskin on varsin kohtuullinen, matka-ajossa manuaalivaihteisella pääsee alle 5 litrankin, eri moottoriversioiden väliset erot on alle puolen litran sisällä.

Niin ja välijäähdytin ei näissä jäädy. Talvitoimivuus on muutenkin hyvä, termarin voi joutua vaihtamaan jossain vaiheessa. Eberi on vakiona ja siinä on samat hommat kuin kaikkien muidenkin merkkien lisälämppäreissä.

Vastaus ei ollut lyhyt, mutta on tuo 9-3SS 1.9 TiD aivan eri auto kuin OG9-3 2.2TiD monella hyvällä tavalla. Tuskin autoilun kokonaiskustannukset uuteen vaihtamalla laskee, se on yleensäkin aika lailla mahdottomuus. :) Mutta en usko että kokonaisuus tuottaa pettymystä. Luotettavuudessa ei suurempaa eroa, mutta vähemmän ajettuun käytetyyn vaihtamalla todennäköisesti tulee eteen remontteja jotka vanhaan pidempään omistuksessa olleeseen autoon on ehditty jo tehdä..
Viimeksi muokannut jcarlson, Ma Maalis 24, 2014 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Lyhyesti voisin sanoa, että kaikkea ei pidä uskoa mitä kirjoitetaan. -08 TTid 244tkm ja matka jatkuu kun 220tkm laittoi imusarjan uusiksi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja Josu »

Kiitos jcarlson seikkaperäisestä vastauksesta.

Eikös tämä "Sport Sedan" tullut joskus 2005 tietämissä. Onko niihin sittemmin tehty mitään merkittävää uudistusta?
Onko sen maavara merkittävästi pienempi kuin OG versiossa. Meinaan vaan kun täälläpäin ei kaikkia teitä aina aurata!
Saabisti vuodesta-76
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sport Sedan malli tuli myyntiin 2002 loppuvuodesta eli MY03 on vanhimmat. Farmari eli Sport combi tuli 2005 loppuvuodesta taas eli MY06 alkaen.

1.9 TiD moottori tuli MY05 eli 2004 loppuvuodesta tarjolle. Ensimmäiset kaksi vuosimallia sport sedan dieseleitä olivat vanhalla 2.2 moottorilla.

Ei muuten mitään suuria muutoksia poislukien faceliftit. MY07 tuli uudempi sisusta ja MY08 tuli myös uudempi ulkoasu (keula suurimpana). TTiD tuplaturbodiesel tuli tarjolle MY08 alkaen.

Ihan loppupäässä, eli muistaakseni MY10 alkaen, tuli tarjolle vielä 130hv ja 160hv softalla löysennetyt tehoversiot TTiD:stä ja samalla vaihteistovälityksiä pidennettiin manuaalissa huomattavasti. Etuna parempi kulutus, miinuksena ikävämpi ajettavuus.

Ei mitään olennaista eroa laadun heikkenemisessä ehkä ole, 2010-luvun malleissa on ehkä muuten enemmän vikoja mutta joitakin suunnitteluvirheitä on korjailtu, esim. TTiD:n imusarja taisi vaihtua parempaan versioon MY10 alkaen.

Maavarasta en osaa sanoa, mutta taitaa olla vakioalustaisena ihan samaa luokkaa kuin vanhemmassakin mallissa. Ajettavuus on huomattavasti tukevampi paremman geometrian ansiosta, joten vakioalustallakin SS on parempi ajaa kuin OG9-3 sporttialustalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eli jos haluaa pelata varman päällee, ettii ng9-3 SS:n, jossa sama 2.2TID pata kuin og9-3:ssa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Varman päälle ankea moottori jos kiinnostaa niin joo. Ei ne 2.2 traktoritkaan ongelmattomia ole..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja tturku »

Niin, onhan nuo 1.9 moottorit ihan eriplaneetalta käyttömukavuudeltaan, sekä polttoainekulutuskin taitaa olla pienempi.
Omat kokemukset tuosta 2.2TID koneesta on kyllä että kovin kestävä, ei kytkimen kanssa ongelmaa, egr:n voi tulpata ja läpät poistaa -> Ei niistä ongelmaa ja jos pumppu porsii, saa senkin nykyisin kohtuullisesti korjattua.
Traktorihan tuo on, siitä ei pääse mihinkään :)
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

tturku kirjoitti:egr:n voi tulpata
Erittäin vahvalla MuTulla väittäisin, että 9-3SS 2.2TiD on jo sitä mallia, mistä egr:ää ei saa pois. Muuttuko se alipainetoimisesta sähköseks tms ja tulppaus sytyttää vikavalon. Tosin en ole omallani niin pitkälle päässyt, että jos tulppaa niin haittaako se vikavalo mitään. Ja ennenkaikkea saako vikavalon sammutettua obd-kakkulalla vai pitääkö näyttää Techiä.

Pumpun korjauskulut on kyllä suolaset (Puolassa korjattuna montako sataa mahto olla, sitä vanhempaa saa parilla sadalla kuntoon) mutta toisaalta 1.9 menee sit enemmän rahaa jakopään kanssa ja toisaalta bensapuolella noita surullisen kuuluisia bensapumppuja ja sytkäkasetteja ostetaan hymyssä suin :mrgreen: Jos ne sähköt porsii 300 tkm välein, niin ewk.

Mut onhan tuo 2.2 premium-autona myytyyn peltilehmään aika ankea. Mut oma yksilö oli niin halpa, että pakko kai se on kärsiä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Nuts
"Viggen"
Viestit: 574
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 03:50

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja Nuts »

Mårå

Jep, tuo uudempi 2,2 TiD egr on sähköinen ja jotkut saattavat yrittää poistaa ohjelmallisesti mutta riskinä ECU:n tuhoutuminen..........ei taida kannattaa. Ja tuo kone on kyllä aivan tuhnu verrattuna esim. siihen 150 hp versioon...tuon 2,2 version lastuttaminen taitaa myös olla ongelmallinen.

Tuo 150 heppanen lastutettuna lähtee ikäänkuin "telkkä pöntöstä", siinä on sellainen omasta mielestä mukava ominaisuus että rojauttaa tehot aika lailla yhdellä kertaa silloin kun tekee mieli leikkiä:) Normaaliajossa on käyttäytyy kuitenkin hyvin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, 2.2TiD PSG16 eli kaikki 9-3SS asennetut versiot sekä useimmat muutkin (eli pl. vain alkupään OG9-3 115hv EDC15 mallit) eivät ole mitenkään järkevästi ohjelmoitavissa. Eli EGR poisto ja lisätehon saanti on erittäin vaikeaa.

1.9 TiDS (ja TTiD) on tosiaan yllättävänkin pirteä käytökseltään, vääntöä lähtee vaivattomasti ja viiveettömästi. Selvästi tehokkaammallakin bensakoneella saa tosissaan polkea että pysyy kaupunkiliikenteessä perässä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
99T16
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 18:17
Paikkakunta: varjakka

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja 99T16 »

ääni on voimaa
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hyvä juttu, tuo uutuus pääsi unohtumaan. Lisätehoa se ei tosin tuo, ns. dieselbox-virityksetkin pitäisi asentaa pumpun määränsäätimen lyhyen johdon väliin joka on varsin arveluttavaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Nuorennusta mielessä!

Viesti Kirjoittaja Josu »

Sanokaas viisaat mikä meni vikaan, kun tinasin sen 15 kOhmin vastuksen siihen Maf'in 1 johtoon, niin eipä EGR venttiilistä imut hävinnyt! Veti silti auki. No tulppasin sitten magneettiventtiilille tulevan letkun. Siis tulevan letkun! Eipä aukea enää, eikä CE valo syty.

Taitaa olla vanhassa vara parempi!?
Saabisti vuodesta-76
Vastaa Viestiin