9-3 TiDS tehojen häviäminen (DPF lämpötila-anturi)

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

9-3 TiDS tehojen häviäminen (DPF lämpötila-anturi)

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Eilen ilmeni mielenkiintoinen ongelma autossa. Kun lähdin aamulla ajamaan töihin niin tuntui siltä että turbo ei olisi ollenkaan pelissä mukana. Ihan sama millä vaihteella ja kaasupolkimen asennolla koitti niin auton kiihtyvyys oli luokkaa 30s 0-100km/h. Mitään vikavaloja ei näkynyt ja auto toimi muuten ihan normaalisti.

Sama ongelma jatkui kun ajelin iltapäivällä töistä kuntosalille. Pari tunnin treenin jälkeen lähdin ajelemaan kotiin päin ja silloin auto toimi taas täysin normaalisti eli kaikki tehot tallella.

Mistähän tämä tilapäinen tehonpuutos voisi johtua? Vikakoodeja ei löytynyt ainakaan omalla yleislukijallani. EGR poistettu käytöstä softasta (jcarlson) ja mekaanisesti viikko sitten. Varasin jo maanantaiksi huoltoajan Metro Autoon kun liikkeen "takuu" vielä voimassa tämän kuun loppuun. Tietty jos eivät löydä vikakoodeja/vikaa kun ongelma ei enää päällä niin joutunen kustantamaan valohoidon itse.


Edit: Ongelma korjaantui hiukkassuodattimen lämpötila-anturin vaihdolla (= pakoputken takimmainen lämpöanturi).
Viimeksi muokannut Soloing, Pe Elo 22, 2014 21:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Yleensä syynä on ahtopaineiden puute (tai liika ahtopaine), jolloin menee hetkelliseen vikatilaan ja rajoittaa väännön todella alas. Uudelleenkäynnistys nollaa tämän tilanteen, ja ennen pitkää pitäisi löytyä vikakoodi ko. asiasta. Useimmiten syy on hukkaporttia ohjaavassa mankkuvenassa, ellei ahtovuotoja ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Juu joku tuollainen turboon liittyvä ohjausventtiilin häiriö tuntuisi järkeenkäyvältä (näin asiasta sen paremmin tietämättä).

Tänään teki taas saman tehohäviön kun lähdin ajamaan töistä kotiin. Pysähdyin heti 500m ajon jälkeen huoltiksen pihaan, sammutin auton ja käynnistin uudelleen niin toimi taas normaalisti. Toivottavasti nyt olisi joku vikakoodi jäänyt muistiin niin saisi vaihdettua viallisen osan liikkeen piikkiin.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Eipä sieltä tietenkään mitään vikakoodeja löytynyt. Huomasivat kyllä että on softaa muokattu ja EGR poistettu käytöstä. Tarjosivat vaihtoehdoiksi joko sähkärin diagnosointia (120€/h) tai sitten voisi vaihtaa sen hukkaporttia ohjaavan magneettiventtiilin uuteen ja katsoa poistuisiko ongelma sillä. Mikäli ongelma ei poistuisi uudella mankkuvenalla niin vaihtaisivat takaisin alkuperäisen osan ja joutuisin maksamaan vain vaihtotyöt. Uusi mankkuvena kustantaa liikkeessä n. 280€ mutta voisi saada 10-15% alennusta. Liikkeen virhevastuuseen ei ongelmaa kuulemma saa enää laitettua kun on jo näinkin vanha (2008) auto. Vikakoodien luvusta eivät sentään veloittaneet mitään.

Ei nyt oikein huvittaisi maksaa tuota 120€/h kun ei ole mitään takeita että ongelma ilmenisi juuri diagnosoinnin aikana. Toki hieman edullisempikin (85€/h) merkkikorjaamo löytyy lähistöltä. Tuon mankkuvenankin varmaan saanee halvemmallakin jostain ulkomailta jos sen haluaisi vaihtaa.

Pitää nyt kattoo mitä tuon kanssa tekee. Onneksi ongelma ei kuitenkaan esiinny joka ajokerralla.

Pystyyköhän tuota mankkuvenan toimintaa tutkimaan/logittamaan jollain "ei-merkkiliikkeen" laitteella? Oliskohan Tampereelta katsoen lähin TECH2:n omistaja Hämeenlinnassa?
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Vesa67 taitaa löytyä Tech2. Kangasalalta.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Op-Com:lla onnistuu livedatan loggaus, suosittelen sellaisen hommaamista joka tapauksessa. Sillä saa myös vikakoodit ulos. Erittäin kätevä työkalu 9-3SS:n kanssa. Parilla kympillä löytyy ebaysta yms.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Juu onkin ollut mielessä jonkun monipuolisemman diagnostiikkalaitteen hommaaminen.
Priva viestillä tulikin jo vinkki Vesa67:sta.

Itse ongelma ei nyt taas ole esiintynyt viime perjantain jälkeen. Seuraillaan tilannetta...
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Onko mankkuvena vaihdettu? Miten onko ongelmat historiaa?

Meidän emännän kulkineessa 1.9 TID Fiat Bravo samaa ongelmaa. Tämä myös softattu ja EGR off.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Viime viikolla sain tuon OP-Com -mokkulan ja nyt kun alkoi kesäloma niin ehdin paremmin tutkiin ongelmaa. Autooni ei ole vielä vaihdettu mitään osia. Kirjoittelen tänne jos/kun saan jotain selville.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja Soloing »

No niin, nyt sain vian päälle ja pääsin tutkimaan läppärillä. Tein pienen testilenkin ja logitin moottorin anturitiedot OP-Com:lla. Lisäksi OP-Com näytti jopa yhden vikakoodinkin (joka kaiketi häviää kun moottorin sammuttaa ja käynnistää uudelleen):

_________________________________

OP-COM - CAN Communication Window> GM based SAAB|Saab 9-3 CAN|Engine|1 9 TIDSPF

Read Info...

Identifier: 0x0789
VIN: YS3FB46W781126846
Hardware number:81012868
Motor type: Z19DTH
Part Number:55567364
Software version number: 55567365
Hardware manufacturer number: 0281014551
Software Number: 1037389375P485_O27
Programming Date: FFFFFFFF
Hardware key number: ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ
System description: BOSCH0100
Type approval number: B07025
Variant programming: 0x000070F2
Alpha code: AA
Hardware manufacturer system name: EDC16C39
Software version: HO27JDB2
ECU variant coding: 0x000069C0

Total number of fault codes: 1

P042A - <Unknown DTC>
(52) - Present
_________________________________

Mikäli osasin katsoa vikakoodin oikein WIS:stä (joku voinee varmentaa tämän) niin se olisi:

"Pakokaasun takimmainen lämpötila-anturi, ei uskottava ympäristön lämpötilan kanssa.

On-board -diagnoosi

Vikakriteerit:
Anturisignaali on epätodennäköinen
".

OP-Comin näyttämät lämpötila-anturit:
B1S1 Exhaust Gas Temperature (Bank 1 Sensor 1)
B1S2 Exhaust Gas Temperature (Bank 1 Sensor 2)

Live data login mukaan moottorin toimiessa normaalisti B1S2 anturi näyttää suurimman osan aikaa huomattavasti korkeampaa lämpötilaa kuin B1S1 anturi mutta moottorin ollessa vikatilassa B1S2 anturi näyttää suunnilleen samaa tai hieman pienempää lämpötilaa kuin B1S1 anturi.

Onko tuo B1S2 se takimmainen lämpötila-anturi? Pitäisikö takimmaisen anturin näyttää yleensä paljon korkeampaa lämpötilaa kuin etummaisen anturin?
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Minullapa teki tuon saman vian tänään, tai ainakin samanlaisen. Mitään ei herjannut viaksi SID:ssä.
Kiihdytin suht reippaasti parin volkkarin ohi ja jatkoin suht reipasta kyytiä, kunnes huomasin, että auto ei enään reagoi juurikaan kaasuun. Matkavauhti pysyi mutta esim. ylämäessä alkoi hiukan hiipumaan.

Olisko sitten voinut olla liikaa ahtopainetta taio vaikka liian vähäsen, kuten jcarlson ketjun alussa kirjoitti?

En kokeillut sammuttamista ja uudelleen käynnistystä vielä mutta jos vaikka ruokiksella...

Tiedä sitten voiko olla hyvä sattuma sillä eilen Maptunilta silikoniletkupaketti kotiin...
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Soloing kirjoitti: Total number of fault codes: 1

P042A - <Unknown DTC>
(52) - Present
_________________________________

Mikäli osasin katsoa vikakoodin oikein WIS:stä (joku voinee varmentaa tämän) niin se olisi:

"Pakokaasun takimmainen lämpötila-anturi, ei uskottava ympäristön lämpötilan kanssa.

On-board -diagnoosi

Vikakriteerit:
Anturisignaali on epätodennäköinen
".
Onkohan tämä vikakoodin tulkintani validi? Tuolla takimmaisella anturilla tarkoitetaan ilmeisesti taaemmassa katalysaattorissa (/hiukkasloukussa) olevaa anturia?

Kannattaako vaan suosiolla tilata uusi anturi ja mistä? Pystyykö anturin vaihtamaan helpohkosti itse?

Itse en ainakaan toistaiseksi ole huomannut että ongelma olisi ilmentynyt kesken ajon.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, tuo taaempi pakolämpöanturi on melko yleinen vika DPF-dieseleissä. Kannattaa tarkistaa vielä johdon ehjyys, joissain taisi olla sitä ongelmaa että hankautuu moottorin suojamuovia vasten poikki. Mutta hajoaa niitä antureitakin. Tässä tapauksessa tuo K-tyypin termopari taitaa olla driftannut sen verran että näyttää liian korkeaa lämpötilaa jatkuvasti, kun auton seistyä riittävän kauan lämpötilan pitäisi olla kutakuinkin ulkoilman lämpötilaa vastaava.

Taaempi anturi on siellä hiukkasloukussa, ja sen pitäisi näyttää normaaliajossa matalampaa lämpötilaa kuin etummainen. Anturin vaihto on melko simppeli toimenpide, kunhan auton alle pääsee.

Muistaakseni tuo kyseinen anturi laittaa jonkun limppumoodin päälle jos mene vikatilaan, joten on hyvinkin syypää tehojen katoamiseen. Estää myös DPF:n polton käynnistymisen joten sekin saattaa tukkeutua jos anturi on tarpeeksi usein vikatilassa.

Yleisesti ottaen nämä EDC16 dieselit tekevät monesti hetkellisiä (uudelleenkäynnistyksessä nollautuvia) vikatiloja jotka rajoittavat syötön mutta vikavalo ei syty. Vian esiintyessä riittävästi syntyy sitten lopulta vikakoodi. TiDS:ssä vika yleensä jossain anturissa/toimilaitteessa, TTiD:ssä useimmiten ahtoletkun hajoaminen tai jompikumpi hukkaportteja ohjaavista mankkuvenoista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Tilasin uuden lämpöanturin Neobrossilta, toimitusaika-arvio 7-10 päivää. Kustansi toimituskulujen kanssa 185€. Tarjosivat ensin käytettyä anturia 3kk takuulla hintaan 80€ (en tosin oo varma että sisältyikö tuohon toimituskuluja) mutta en uskaltanut ostaa kun ei tiedä kuinka paljon osalla jo ajettu.

Itse vikatila on alkanut esiintymään tiheämmin, suunnilleen joka toinen päivä. Osaakohan joku kertoa teknistä selitystä miksi lämpöanturi alkaa kuitenkin toimia normaalisti aina moottorin uudelleenkäynnistyksen jälkeen?
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 TiDS tehojen häviäminen

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Tsekkasin vielä tänään OP-Comilla lämpötila-antureiden lukemat täysin kylmällä moottorilla (pelkästään virrat päällä). Ulkolämpötila +23C, etummainen lämpöanturi +20C, takimmainen +232C. Mä kun aattelin että anturi vois näyttää ehkä jokusen kymmenen astetta väärin mutta että yli 200C! :o Ei ihme että auton tietsikka ei oikein tykkää.

Meniskö toi sit jotenkin silleen että kun autolla ajaa sen muutaman sata metriä niin etummainen lämpöanturi ja muut pakoputken osat ehtii lämmetä sen verran että uudelleenkäynnistyksen jälkeen tuon takimmaisen anturin lukemat onkin sitten "normaalin" rajoissa verrattuna etummaiseen anturiin.

Sinänsä hieman outoa että moottori voi toimia normaalistikin (tai ainakin ilman "limp modea") vaikka takimmainen anturi näyttäisi yli 100C liian korkeaa lämpötilaa (aikaisempien logituksien perusteella). Tai ehkä moottorin tehoa rajoitetaan tuossa kohtaa sen verran vähän että sitä ei välttämättä huomaa ajossa. :roll:
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Vastaa Viestiin