OG93 2.2Tid 2001 ponneton yläkierroksilla

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
Vastaa Viestiin
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

OG93 2.2Tid 2001 ponneton yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Olen tässä nyt omistanut vajaa 1,5 vuotta sigun kolkin jossa tuo maan mainio 2.2 riisselipata. Nyt kun se pelaa aila lailla kultakellon tavoin, olen alkanut kiinnittää huomiota ylärekisterin hengettömyyteen. Katselin videoita netin ihmeellisestä maailmasta ja nelosella kun laitta lapun lattiaan niin nelosella niin 60-140km/h pitäisi mennä noin 20 sekunttia, minulla menee 25. Veto on hyvää kunnes kierrokset tulee siihen 3krpm:n pintaan ==> veto ohenee, mutta vauhti kasvaa. Samaa se tekee joka vaihteella mutta isommilla pahemmin.

Vikakoodeja ei ole, peruskorjattu turbo laitettu vajaa 10tkm sitten (omasta toimesta), ilmavuodot pa puolelta huollettu (mm. messinkiset t-palat asennettu paluuputkiin), egr puhdistettu ja todettu toimivaksi. Imupuoli ei mahdottoman karstainen ja läpätkin pelasi kun niitä katselin viime kesänä kun putsasin imusarjan. Immu putsattu pari kertaa ja ilmansuodatin on uusi. Kulutus normi jalalla 6 litran pintaan sadalla, mutta nätisti kun ajaa niin menee 5,5l/100km about. Lähtee hyvin tulille ja pelaa niinkun nyt työauton pitääkin pelata (6000tkm takana viimeistä viideltä viikolta).

Mistäs ruvetaan etsimään. Ajattelin laittaa lastua, mutta se puuttuva puhti voi tulla yksinkertaisemminkin kun rupesin asiaan perehtymään. :)
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: OG93 2.2Tid 2001 ponneton yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja haja »

Polttoainesuodatin ... milloin vaihdettu?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: OG93 2.2Tid 2001 ponneton yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ilmamassamittari ainakin ittel oireili noin, toki satunnaisesti veto palautu...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: OG93 2.2Tid 2001 ponneton yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

PA suodin vaihdettu about 25tkm sitten eli sen suhteen pitäisi olla ok. Ilmamassamittari saattaisi olla ongelma. Katsoin että sellainen tulisi aika etuisasti ebaystä. Pitää vielä katsella mistä muualta sellaisen voisi saada. Moton 120€ ei sekään kovin paha raha ollut, mutta ei viitisi kokeilla jos ei ole varma asiasta tuolla rahalla...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: OG93 2.2Tid 2001 ponneton yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Ilmamassamittari vaihdettu ja sen vaikutuksena tyhjäkäynti putosi hieman alemmas ja vetoja tuli hieman lisää, mutta on se nuhainen vieläkin. Menee niinkun ajatus 3000 kierrokseen asti, mutta sitten nykäisee ja kiihtyminen tyssää, mutta ei lopu. Kun vertaa kaverin 2.0TDIC Mondeoon, jossa on saman verran koneja, niin tämä on niinku mopolla ajais siihen verrattuna.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Gudmund
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 08, 2009 11:35
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OG93 2.2Tid 2001 ponneton yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja Gudmund »

Saitko jo vedot kuntoon?
Veljen 2.2 Saab oireili just noin, kun sillä oli välijäähy halki.

Sinuna tekisin painetestin ahtokanavistoon (jos et ole vielä tehnyt), jotta huomaa että karkaako paineet jostain. Fillarin sisäkumin avulla painetesti aika helppo tehdä turbolta imusarjaan asti.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: OG93 2.2Tid 2001 ponneton yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Edelleet on pollet laitumella. Testasin välijäähyn niin että että laitoin putken toisen pään letkusta joka menee turbolle tukkoon ja toiseen päähän laitoin venttiilin ja tukin loput. Piti se 1.5 kiloa minuutin eli se ainakaan sieltä vuoda.

Myös läpät näytti toimivan kun niitä katsoin kaverin kaasutellessa paikallaan. Seuraavaksi pitää varmaan laittaa sitten painemittari...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: OG93 2.2Tid 2001 ponneton yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Nyt olisi sitten tarkoitus otta imusarja auki ja katsoa mitä sieltä löytyy... Osaako joku sanoa minkälaista oiretta tekee vuotavat suuttimet?

Vaihdoin hehkut viime viikolla ja käyntiin lähtö parani aavistuksen. Kaikki vanhat hehkut oli ehjiä, joskin kauhean näköisiä. Aina kuitenin kun auto lähtee huonosti käyntiin, tulee hirveä pölläytys sekä mustaa että sinistä. Tiedä tuosta sitten. Olisko siellä venttiilinvarren kumitkin sitten elämänsä ehtoopuolella. Joka tapauksessa vanhoilla hehkuilla tarvitsi -5 asteesta kolme starttia, nyt lähtee yhdellä.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: OG93 2.2Tid 2001 ponneton yläkierroksilla

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Imusarja askarreltupaskarreltu auki ja kyllä se vähän parani. Kakimuraa oli enemmän tai vähemmän paljon. Väitän että oli myös hieman imuvuotoa. Samalla otin läpät pois. Nyt tuntuu siltä, että välillä meno himmaa 3000 kierroksen kohdilla, mutta sitten taas mennään eli ikäänkuin veto niiaisi hieman.

Ärsyttää ku ei toimi niinkun ajatus.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Vastaa Viestiin