Hommasin tossa hiljattain Saab 9-3 TTiD Sedanin 2008 vuosimallia.
Nyt ruvennu kuunteleen kun antaa vähän enemmän kaasua niin rupee kuuluun semmosta vinkunaa / vihellystä. Johtuuko tämä siitä kun kierrokset nousee niin se rupee käyttään vaan toista turboa?
Voisiko joku kertoa että onko ihan normaalia. Olisi ihan kiva jos joku vois kertoa vähän muutakin tosta autosta kun en ole ihan hirveesti perehtyny.
Itse en ole näihin perehtynyt kun ovat liian uusia, mutta voisit sinäkin kertoa autosta hieman enemmän. Esimerkiksi ajokilometrit, vaihteisto, tehdyt huollot yms. auttaisivat asiaa. Nyt emme tiedä muuta kuin '08 TTiD josta kuuluu vinkuna/vihellys kierrosten noustessa. Sehän voi olla vaikka vesipumppu, mutta paha sanoa.
Kierroksia seuraava vinkuminen voi tulla laturista, jos taas enemmän kuormariippuvainen niin voi olla ahtovuoto. Turboista ei kuulu normaalisti mitään kummempia ääniä näissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Noista TTiD:eroista 130,160,180 hepoista mitä eroa on moottoreissa muuta kuin ohjelmointi
Saako esim.130=160 ohjelmoimalla, tai 130=180 hv:tä samalla systeemillä.
130 heppanen TTiD kiikarissa. Tehot paperilla näyttää siinä aika vaatimattomalta.
No niin ensimmäinen henkilökuljetusvaunu on hommattu kiisselinä TTlD 2011 Pitäisi olla 130 heppainen
mutta tuntuu aika pirteältä.näkeekö mistään jos on softattu pirteämmäksi.
Autolla ajettu 117tkm.
Joten vesipumppu remmi vaihto tulossa mahdollisimman pian
180hv (mittailtu ollaan 171-180hv) mallissa vakiona maksimiteho 4000rpm, kierrättää voi vajaat 4800rpm jolloin vielä noin 160hv jäljellä. 200Nm ylittyy jo 1400rpm joten käytettävää vääntöaluetta on vakionakin jo hyvin. Maksimivääntö 400Nm 2000rpm kohdalla.
DPF poistettuna maksimiteho n. 225hv 4000-4500rpm (tässä mittauksessa, muutaman hv yksilöhajontaa). Yli 210hv välillä 3700-5000rpm, jonka jälkeen tulee rajoitin. Maksimivääntö 440Nm hieman 2000rpm jälkeen, sen alapuolella liki sama kuin vakiossa koska vauhtipyörä ei kestä enempää. Pienempitehoiset mallit tietysti hyötyy jo sielläkin. 2500-5000rpm välillä viritettynä 50-60Nm enemmän kuin vakiossa.
Vetoaluetta löytyy siis jopa 3500rpm ja alkaen hyvin käytännöllisiltä kierroksilta.
On näistä käyriäkin, ei vaan ole samalla dynolapulla sekä vakiovetoa että parhaiden asetusten löytymisen jälkeistä mittausta. Nuo lueskelin parista eri lapusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
2008-2010 malleissa samat välitykset kuin yksiturboisissa. 2011 vielä pidemmät. Kolmosvaihde taitaa mennä jonnekkin 130km/h tienoille manuaalissa, automaatissa pidemmälle. Kuusivaihteisiahan noi on kaikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Eipä ole itse tullut mittailtua ja Hirsch ilmoittaa kiihtyvyysarvoja vain vitosvaihteella. BSR kertoo, jotta heidän 213hv virisoftalla TTID kiihtyy 80-110 välin 3,3sek kolmosvaihteella (180hv vakiolla siihen tuhraantuu 4 sek) -> http://en.bsr.se/tuning-kits/t/1263