TTiD
TTiD
Hommasin tossa hiljattain Saab 9-3 TTiD Sedanin 2008 vuosimallia.
Nyt ruvennu kuunteleen kun antaa vähän enemmän kaasua niin rupee kuuluun semmosta vinkunaa / vihellystä. Johtuuko tämä siitä kun kierrokset nousee niin se rupee käyttään vaan toista turboa?
Voisiko joku kertoa että onko ihan normaalia. Olisi ihan kiva jos joku vois kertoa vähän muutakin tosta autosta kun en ole ihan hirveesti perehtyny.
Nyt ruvennu kuunteleen kun antaa vähän enemmän kaasua niin rupee kuuluun semmosta vinkunaa / vihellystä. Johtuuko tämä siitä kun kierrokset nousee niin se rupee käyttään vaan toista turboa?
Voisiko joku kertoa että onko ihan normaalia. Olisi ihan kiva jos joku vois kertoa vähän muutakin tosta autosta kun en ole ihan hirveesti perehtyny.
Re: TTiD
Itse en ole näihin perehtynyt kun ovat liian uusia, mutta voisit sinäkin kertoa autosta hieman enemmän. Esimerkiksi ajokilometrit, vaihteisto, tehdyt huollot yms. auttaisivat asiaa. Nyt emme tiedä muuta kuin '08 TTiD josta kuuluu vinkuna/vihellys kierrosten noustessa. Sehän voi olla vaikka vesipumppu, mutta paha sanoa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: TTiD
Kierroksia seuraava vinkuminen voi tulla laturista, jos taas enemmän kuormariippuvainen niin voi olla ahtovuoto. Turboista ei kuulu normaalisti mitään kummempia ääniä näissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TTiD
Noista TTiD:eroista 130,160,180 hepoista mitä eroa on moottoreissa muuta kuin ohjelmointi
Saako esim.130=160 ohjelmoimalla, tai 130=180 hv:tä samalla systeemillä.
130 heppanen TTiD kiikarissa. Tehot paperilla näyttää siinä aika vaatimattomalta.
Saako esim.130=160 ohjelmoimalla, tai 130=180 hv:tä samalla systeemillä.
130 heppanen TTiD kiikarissa. Tehot paperilla näyttää siinä aika vaatimattomalta.
Re: TTiD
Samoja moottoreita ovat 130/160/180, eri softa vain. Eli kaikista saa samat n. 215hv ohjelmoimalla, tai 230hv DPF poistamalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: TTiD
Aika vaatimaton myös muutenkin kuin paperilla. Lastutuksella meno muuttuu.jarkar kirjoitti:130 heppanen TTiD kiikarissa. Tehot paperilla näyttää siinä aika vaatimattomalta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: TTiD
Juuri sinun autosta en valitettavasti osaa kertoa mitään, mutta tästä löytyy aluksi 85 sivua juttua TTiD:stä -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=61195Laine kirjoitti: Olisi ihan kiva jos joku vois kertoa vähän muutakin tosta autosta kun en ole ihan hirveesti perehtyny.
Tämä kannattaa myös huomioida -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=48&t=131667
Eski
Re: TTiD
No niin ensimmäinen henkilökuljetusvaunu on hommattu kiisselinä TTlD 2011 Pitäisi olla 130 heppainen
mutta tuntuu aika pirteältä.näkeekö mistään jos on softattu pirteämmäksi.
Autolla ajettu 117tkm.
Joten vesipumppu remmi vaihto tulossa mahdollisimman pian
mutta tuntuu aika pirteältä.näkeekö mistään jos on softattu pirteämmäksi.
Autolla ajettu 117tkm.
Joten vesipumppu remmi vaihto tulossa mahdollisimman pian
Re: TTiD
Logittamalla esim. ruiskutuksen pituutta ja ahtopainetta OBD:sta voi aika hyvin päästä jyvälle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: TTiD
Miltäs näyttää teho-/vääntökäppyrät noilla tehoilla?jcarlson kirjoitti:Samoja moottoreita ovat 130/160/180, eri softa vain. Eli kaikista saa samat n. 215hv ohjelmoimalla, tai 230hv DPF poistamalla.
Miten ylös tuota TTid:tä kannattaa kierrättää?
Re: TTiD
180hv (mittailtu ollaan 171-180hv) mallissa vakiona maksimiteho 4000rpm, kierrättää voi vajaat 4800rpm jolloin vielä noin 160hv jäljellä. 200Nm ylittyy jo 1400rpm joten käytettävää vääntöaluetta on vakionakin jo hyvin. Maksimivääntö 400Nm 2000rpm kohdalla.
DPF poistettuna maksimiteho n. 225hv 4000-4500rpm (tässä mittauksessa, muutaman hv yksilöhajontaa). Yli 210hv välillä 3700-5000rpm, jonka jälkeen tulee rajoitin. Maksimivääntö 440Nm hieman 2000rpm jälkeen, sen alapuolella liki sama kuin vakiossa koska vauhtipyörä ei kestä enempää. Pienempitehoiset mallit tietysti hyötyy jo sielläkin. 2500-5000rpm välillä viritettynä 50-60Nm enemmän kuin vakiossa.
Vetoaluetta löytyy siis jopa 3500rpm ja alkaen hyvin käytännöllisiltä kierroksilta.
On näistä käyriäkin, ei vaan ole samalla dynolapulla sekä vakiovetoa että parhaiden asetusten löytymisen jälkeistä mittausta. Nuo lueskelin parista eri lapusta.
DPF poistettuna maksimiteho n. 225hv 4000-4500rpm (tässä mittauksessa, muutaman hv yksilöhajontaa). Yli 210hv välillä 3700-5000rpm, jonka jälkeen tulee rajoitin. Maksimivääntö 440Nm hieman 2000rpm jälkeen, sen alapuolella liki sama kuin vakiossa koska vauhtipyörä ei kestä enempää. Pienempitehoiset mallit tietysti hyötyy jo sielläkin. 2500-5000rpm välillä viritettynä 50-60Nm enemmän kuin vakiossa.
Vetoaluetta löytyy siis jopa 3500rpm ja alkaen hyvin käytännöllisiltä kierroksilta.
On näistä käyriäkin, ei vaan ole samalla dynolapulla sekä vakiovetoa että parhaiden asetusten löytymisen jälkeistä mittausta. Nuo lueskelin parista eri lapusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: TTiD
Ihan hyvältä näyttää lukemat ja kun tuota hyvää käyttöaluetta kattelee, niin nämä bensa- / etanoli staget alkaa olla ihmeissään.
Mites ylös noissa riittää esim. kolmonen jos tuonne ~5000rpm nurkille pystyy vetämään järkevästi?
Mites ylös noissa riittää esim. kolmonen jos tuonne ~5000rpm nurkille pystyy vetämään järkevästi?
Re: TTiD
2008-2010 malleissa samat välitykset kuin yksiturboisissa. 2011 vielä pidemmät. Kolmosvaihde taitaa mennä jonnekkin 130km/h tienoille manuaalissa, automaatissa pidemmälle. Kuusivaihteisiahan noi on kaikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: TTiD
OK,
Eli kolmosella tuo perinteinen 80-120 kiihdytys menee aika rivakasti.
Eli kolmosella tuo perinteinen 80-120 kiihdytys menee aika rivakasti.
Re: TTiD
Eipä ole itse tullut mittailtua ja Hirsch ilmoittaa kiihtyvyysarvoja vain vitosvaihteella. BSR kertoo, jotta heidän 213hv virisoftalla TTID kiihtyy 80-110 välin 3,3sek kolmosvaihteella (180hv vakiolla siihen tuhraantuu 4 sek) -> http://en.bsr.se/tuning-kits/t/1263
Eski
Eski