ng9-3 1.9 TID ilmankulutus ja ahto-ongelmat
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
ng9-3 1.9 TID ilmankulutus ja ahto-ongelmat
Moi
Onko kenelläkään tietoo paljonko tommonen softattu/vakio TID-moottorin MAF-arvon pitäisi olla?
Näyttää n.200g/s täyskaasuvedolla, ahtopaine jää myös n.0,3 pyydetystä ja auto savuttaa reilusti, eikä alavääntöä ole käytännössä yhtään.
Autossa on J Carlssonin softa, EGR ja DPF on poistettu toiminnasta.
Onko kenelläkään tietoo paljonko tommonen softattu/vakio TID-moottorin MAF-arvon pitäisi olla?
Näyttää n.200g/s täyskaasuvedolla, ahtopaine jää myös n.0,3 pyydetystä ja auto savuttaa reilusti, eikä alavääntöä ole käytännössä yhtään.
Autossa on J Carlssonin softa, EGR ja DPF on poistettu toiminnasta.
Viimeksi muokannut vanhapaavo, La Syys 06, 2014 15:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Luokkaa 160-170g/s maksimiarvot mitä vakioturbosta irtoaa. Yli 200g/s kuulostaa ahtovuodolta tai MAF-vialta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Mistä tuommoinen TID kone voisi vuotaa todennäköisemmin ahtopainetta,
voiko viallinen MAF-anturi aiheuttaa savutusta ja alaväännön puutetta
voiko viallinen MAF-anturi aiheuttaa savutusta ja alaväännön puutetta
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Alaväännön puute ja savutus on todennäköisimmin ahtovuoto. Välijäähdytin ja letkut on yleinen paikka, myös imusarjan läppäakselien holkit. MAF yleensä hajoaa siten että tehot on hukassa mutta ei savuta (näyttää liian pientä arvoa).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Löytyhän sieltä vuoto, yksi imusarjan läpistä on antautunut ja heiluu holtittomasti ja sekä vuotaa reilusti.
Korjaukseksi aion poistaa läpät kokonaan ja tulpata reiät aiemmin hankkimallani tulppaus-sarjalla
Korjaukseksi aion poistaa läpät kokonaan ja tulpata reiät aiemmin hankkimallani tulppaus-sarjalla
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Mårå
Ja tuo imusarjahan on sitten "mukavan" konstikas irroittaa, omaani vaihdoin imusarjan viime kesänä ja voi vaan ihmetellä sitä osien määrää mikä piti poistaa ennenkuin imusarja oli kädessä:)
Ja tuo imusarjahan on sitten "mukavan" konstikas irroittaa, omaani vaihdoin imusarjan viime kesänä ja voi vaan ihmetellä sitä osien määrää mikä piti poistaa ennenkuin imusarja oli kädessä:)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Joo kyllä on WIS:siä tutkittu tarkkaan, lähinnä tossa jännittää korkeapainepumpun irroitus.Nuts kirjoitti:Mårå
Ja tuo imusarjahan on sitten "mukavan" konstikas irroittaa, omaani vaihdoin imusarjan viime kesänä ja voi vaan ihmetellä sitä osien määrää mikä piti poistaa ennenkuin imusarja oli kädessä:)
Koko ensi viikonlopun ajattelin varata tuohon, saa ainakin rauhassa ja ajatuksen kanssa puuhailla.
Toki jos on antaa irroitukseen hyviä vinkkejä, niin niitä otetaan kiitollisena vastaan.
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Mårå
Se korkeapainepumppu on itse asiassa aika helppo irroittaa, pitää vaan olla ne M6 kierteellä olevat pultit(2 kpl) jolla lukita pumpun hammaspyörä paikalleen, mutteri irti ja kolme pulttia sieltä takaa. Kun pyörität hammaspyörää saadaksesi lukituspulttien paikat kohdalleen niin varo ettei hihna hyppää hammaspyörällä....näitäkin on tapahtunut. Pumpun kohdalla hyppääminen ei kaiketi ole hirveän vaarallista koska pumppu ei ole ns. ajoituksessa. Varo erityisesti common rail putken paineanturia, rikkoutuu helposti. Merkkaa moottorikiinnikkeen paikka piirtämällä sen ympäri ennenkuin irroitat, saat sen sitten helpommin samaan asentoon.
Tässä nyt ainakin jotain apuja...
Se korkeapainepumppu on itse asiassa aika helppo irroittaa, pitää vaan olla ne M6 kierteellä olevat pultit(2 kpl) jolla lukita pumpun hammaspyörä paikalleen, mutteri irti ja kolme pulttia sieltä takaa. Kun pyörität hammaspyörää saadaksesi lukituspulttien paikat kohdalleen niin varo ettei hihna hyppää hammaspyörällä....näitäkin on tapahtunut. Pumpun kohdalla hyppääminen ei kaiketi ole hirveän vaarallista koska pumppu ei ole ns. ajoituksessa. Varo erityisesti common rail putken paineanturia, rikkoutuu helposti. Merkkaa moottorikiinnikkeen paikka piirtämällä sen ympäri ennenkuin irroitat, saat sen sitten helpommin samaan asentoon.
Tässä nyt ainakin jotain apuja...
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Selvä kiitokset näistä, eiköhän tästä vielä voittaja selvitäNuts kirjoitti:Mårå
Se korkeapainepumppu on itse asiassa aika helppo irroittaa, pitää vaan olla ne M6 kierteellä olevat pultit(2 kpl) jolla lukita pumpun hammaspyörä paikalleen, mutteri irti ja kolme pulttia sieltä takaa. Kun pyörität hammaspyörää saadaksesi lukituspulttien paikat kohdalleen niin varo ettei hihna hyppää hammaspyörällä....näitäkin on tapahtunut. Pumpun kohdalla hyppääminen ei kaiketi ole hirveän vaarallista koska pumppu ei ole ns. ajoituksessa. Varo erityisesti common rail putken paineanturia, rikkoutuu helposti. Merkkaa moottorikiinnikkeen paikka piirtämällä sen ympäri ennenkuin irroitat, saat sen sitten helpommin samaan asentoon.
Tässä nyt ainakin jotain apuja...
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Nyt on imusarja,MAF:fi ja MAP:pi vaihdettu, vanha imusarja oli kyllä ihan totaalisen sökö.
Ainoastaan ongelma on edelleen ahtojen jääminen pyydetystä 0,5-0,2baria, pyynti 1,8. Ahto tippuu selvästi aina kun laatikko vaihtaa isommalle kiihdytyksessä
MAF:ffi näyttää edelleen 190-240g arvoja, eli vaikka totaalisesti vuotava imusarja on vaihdettu ei homma edelleenkään toi ihan toivotulla tavalla.
Kargin kanssa ajettiin turbon siipien säätöö muutaman kerran edestakasin, sieltä suunnalta kuului hiljaista napsuntaa. Onkohan tämä ok, vai pitäisikö jotain surinaa tms. kuulua.
Itseltä alkaa kyllä toivo ja motivaatio loppuun tämän suhteen kaikki mahdollise ja mahdottomat ideat ja ajatukset otetaan iloiten vastaan
Ainoastaan ongelma on edelleen ahtojen jääminen pyydetystä 0,5-0,2baria, pyynti 1,8. Ahto tippuu selvästi aina kun laatikko vaihtaa isommalle kiihdytyksessä
MAF:ffi näyttää edelleen 190-240g arvoja, eli vaikka totaalisesti vuotava imusarja on vaihdettu ei homma edelleenkään toi ihan toivotulla tavalla.
Kargin kanssa ajettiin turbon siipien säätöö muutaman kerran edestakasin, sieltä suunnalta kuului hiljaista napsuntaa. Onkohan tämä ok, vai pitäisikö jotain surinaa tms. kuulua.
Itseltä alkaa kyllä toivo ja motivaatio loppuun tämän suhteen kaikki mahdollise ja mahdottomat ideat ja ajatukset otetaan iloiten vastaan
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Ahtovuotoa edelleen jossain, suosittelen paineistamaan järjestelmän sen löytämiseksi. Voi olla esim. välijäähdyttimessä reikä tai letkussa repeämä.
OBD:n kautta tuleva ahtopaine on erittäin epätarkka suurien pyöristysten takia, joten se on vain hyvin suuntaa-antava. MAF-lukema on kuitenkin niin korkea että pakko olla vuotoa jossain. Onko muuten millä mitattu? OP-Com näyttää järkevää arvoa, mutta TECH2:ssa näkyy puutaheinää jostain syystä.
Vieläkö alavääntö on hukassa ja savuttaa?
OBD:n kautta tuleva ahtopaine on erittäin epätarkka suurien pyöristysten takia, joten se on vain hyvin suuntaa-antava. MAF-lukema on kuitenkin niin korkea että pakko olla vuotoa jossain. Onko muuten millä mitattu? OP-Com näyttää järkevää arvoa, mutta TECH2:ssa näkyy puutaheinää jostain syystä.
Vieläkö alavääntö on hukassa ja savuttaa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 1.9 TID ilmankulutus
jcarlson kirjoitti:Ahtovuotoa edelleen jossain, suosittelen paineistamaan järjestelmän sen löytämiseksi. Voi olla esim. välijäähdyttimessä reikä tai letkussa repeämä.
OBD:n kautta tuleva ahtopaine on erittäin epätarkka suurien pyöristysten takia, joten se on vain hyvin suuntaa-antava. MAF-lukema on kuitenkin niin korkea että pakko olla vuotoa jossain. Onko muuten millä mitattu? OP-Com näyttää järkevää arvoa, mutta TECH2:ssa näkyy puutaheinää jostain syystä.
Vieläkö alavääntö on hukassa ja savuttaa?
TECH 2:lla mittailtiin, savuttaa kaasu pohjassa ja kuutosvaihteella kun vedättää/ajaa ylämäkeen pienillä kierroksilla.
alavääntö tuntuis olevan ok, poislukien tosiaan tuo että maantie vaudissa auto vaihtaa pienempää vaihdetta todella herkästi jopa pienessäkin ylämäessä, viitosvaihteella jaksaa sitten ihan hyvin.
Tänään kun käytiin arvoja kattelemassa, voimattomuus tuli ylä-kierroksilla, kahdeksaankymppiin veti ihan kivasti ja sitten kiihtyvyys heikkeni selvästi, tässä kohtaa ahtopaine myös putosi pyydetystä.
Miten tuo paineistus kannattaisi järkevimmin tehdä, ylimmäisestä ahtoletkusta paineistaa, vai mistä?
Välijäähdytin taitaa olla nokalla heti ilmastoinninlauhduttimen takana
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Kaasu pohjassa kohtuullista usvaa kuuluukin tulla putkesta, mutta ei toki mitään "lakua". Huipputeho on n. 4000rpm kohdalla ja tuon jälkeen alkaa savutuskin hieman lisääntyä.
Mutta jos tehonpuutetta tuntuu ja ahtopaine jää pyydetystä selvästi niin onhan siellä sitten vikaa.
Noihin TECH2 ilmamassoihin en luottaisi, olen huomannut 1.9 dieseleissä että ne ei monestikaan pidä paikkaansa.
Välijäähdytin on keulalla, varmaan helpointa on paineistaa huohottimen tukkimisen jälkeen koko järjestelmä maffin jälkeen.
Mutta jos tehonpuutetta tuntuu ja ahtopaine jää pyydetystä selvästi niin onhan siellä sitten vikaa.
Noihin TECH2 ilmamassoihin en luottaisi, olen huomannut 1.9 dieseleissä että ne ei monestikaan pidä paikkaansa.
Välijäähdytin on keulalla, varmaan helpointa on paineistaa huohottimen tukkimisen jälkeen koko järjestelmä maffin jälkeen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 90
- Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Viikonloppuna täytyy yrittä paineistaa tuota, ensiviikolla pitäisi saapua oma OP-COM, niin pääse sillä sitten logittamaan arvoja.
Uudesta imusarjasta lukitsin läpät auki-asentoon, mutta tällä ei ole varmaan mitään merkitystä?
Uudesta imusarjasta lukitsin läpät auki-asentoon, mutta tällä ei ole varmaan mitään merkitystä?
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
OP-Com
Re: 1.9 TID ilmankulutus
Läpät auki on ihan OK.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com