ng9-3 1.9 TID ilmankulutus ja ahto-ongelmat

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 1.9 TID ilmankulutus

Viesti Kirjoittaja karg »

Vanhapaavon kolkin ilmasassat on ton Tech2:n mukaan kaasu pohjassa aika vakaasti välillä 205-210. Ahtopaine pysyttelee pidemmissä vedoissa enintään 1.6bar tasolla ja isommalle vaihdon jälkeen vilahti eilen 1.8bar, josta lukema putos heti tohon aiempaan. Sitä en tiedä, paljonko noi arvot on Tech2:n näyttämänä pielessä. Vanhalla MAF:lla käytös oli samaa. Ahtovuodolta toi vaikuttais kuitenkin.
vanhapaavo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.9 TID ilmankulutus

Viesti Kirjoittaja vanhapaavo »

Turbon imupuolella oli todella pieni vuoto, mutta turbon jälkeen en saanut ainuttakaan vuotoa esiin.
Joku siellä varmaan kärsinyt, silloin kun joutu olosuhteiden pakosta ajamaan
hiukkasuodatin tukossa.

Tässä kohtaa täytyy nostaa rehellisesti kädet pystyyn, sillä omat ideat on loppu.
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
vanhapaavo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.9 TID ilmankulutus

Viesti Kirjoittaja vanhapaavo »

Nyt sain OP-comin niin pääsin sillä loggaileen dataa.

Täyskaasulla ilmamassan laskennallinen max pyynti 567kg/h ja mitattu 577kg/h

ahtopainetta samassa tilanteessa pyytää 280kPa ja toteutuma 260kPa, jossain vaiheessa kyllä nousee pyydettyyn, mutta tippuu oikeastaan heti.

Ahtopaine näyttäisi nousevan myös hitaanpuoleisesti, tuntuu saavuttavan tavoitteen vasta tasakaasulla.

Pulse ratio boost pressure solenoid valve on 33% :?:

Mitä näistä arvoista pystyy päätteleen, vai pystyykö mitään :P

Toivottavasti ei ole ahdin särki, oli kohtuu hintava laitos kun kävin marmorilta kyselemässä ja tuskin softassakaan mitään vikaa on.
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 1.9 TID ilmankulutus

Viesti Kirjoittaja karg »

.
Viimeksi muokannut karg, Ti Syys 09, 2014 07:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 1.9 TID ilmankulutus ja ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

577kg/h mitattu ilmamassa on suhteellisen normaali 1.9TiDS:lle, noin 160g/s.
Measured ja calculated airmass pitäisi olla parin kilogramman tarkkuudella samat, jos ei niin vikaa joko antureissa tai vuotoa. Voi olla esim. MAP-anturi rikki tai likainen. Jos tuntuu myös aaltoilua vedossa, niin sen syy ainakin omassa autossa oli rikkinäinen MAP. Kannattaa tarkistaa, anturi saattaa olla hyvinkin törkyinen, mutta omassa ei edes putsaus auttanut vaan piti ostaa uusi ebaysta muutamalla kympillä.

Omastani mittailin DPF poistettuna ilmamassaa 168g/s, ja tällä irtosi 192hv. Mutta huippuluku ei kerro kaikkea, jos nousee hitaasti ja jää vajaaksi kiihdytyksessä niin savua voi tulla tavallista enemmän.
Tech2:n g/s on tosiaan jostain syystä aivan väärin edc16 dieseleissä, näyttää 200g/s lukuja vaikka massamittarin mittausaluekin softasta todettuna loppuu jo tätä ennen.. lienee joku väärä konversiokerroin techin softassa.

Ahtopaineet tulee OBD:hen karkealla resoluutiolla, eli niissäkin voi olla ihan bittien lukumäärästä johtuen jopa 0,2 bar heittoa todelliseen. Mutta jos ei toteuma missään vaiheessa nouse pyydettyyn asti kiihdytyksessä, niin se viittaisi kyllä joko vuotoon tai esim. VNT-siipien jumitteluun ahtimessa. Voi toki olla myös ahtimen mankkuvena joka jumii, tai vaikka vuoto VNT-kellon alipaineletkuissa tai itse kalvossa.

Hukkaporttiahan näissä ei siis ole. VNT-mekanismin vipua käsin liikuttelemalla voi kokeilla liikkuuko herkästi (ei saa olla jäykkä eikä takerrella), samoin voi imemällä kokeilla onko kellon kalvo ehjä. Jos VNT-siivet on jumissa, niitä voi koittaa avata uuninpuhdistusspraylla joka poistaa karstaa, ns. "mr muscle"-käsittely. Tämän kanssa pitää muistaa että se syövyttää alumiinia joten käyttö vain pakopuolella, EGR:n reiästä pitkällä pillilllä voi ehkä päästä jotenkin käsiksi. Tai sitten DP irti. Voihan myös turbon jälkeinen katalysaattori olla tukossa...

Turbonkin saa kyllä tarvittaessa kohtalaiseen hintaan joko käytetyn hankittua purkaamolta, tai kunnostettua vanhan (esim. fin-turbolla). Jos kunnostaa, niin sitähän kannattaa laittaa sitten isompi imusiipi ja ottaa lisää tehoa. ;)

Niin ja softa on jo liki sadassa autossa hyväksi testattu. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vanhapaavo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.9 TID ilmankulutus ja ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja vanhapaavo »

Täytyy koittaa koittaa tuota imua ensiksi, mistä päin sitä tankoa voisi liikuttaa tuntuu niin ahtaalta paikat ettei käsiä saa sinne lähellekkään :D

Sen verran täytyy tunnustaa omaa huolimattomuutta, että kyllähän tuo ahdin viheltää jo aika tavalla pienillä kierroksilla (isoilla ei kuule vinkumista??) :D

OP-Comillakin kun tekee sen "Boost pressure solenoid" testin, niin alkaa heti viheltaa ja pihahtaa/sihahtaa kun testi loppuu

Softaa en tosissani epäillyt ja tämä jälkimarkkinointi mitä täällä teet on todellakin ihan huippua :P siitä suuret kiitokset.

Jos sinulle J Carlson laittaisi tuota logia ihmeteltäväksi, niin auttaisiko se tätä kauko diagnoosia yhtään :D
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 1.9 TID ilmankulutus ja ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vihellys ei kuulosta normaalilta, voisi ehkäpä olla vuoto alipaineletkussa joko ennen/jälkeen ahtopainesolenoidin? Tutki kaikki letkut läpi. Aika hankala siihen VNT-tankoon on päästä käsiksi.. ehkä alakautta voisi kokeilla, mutta tuon vinkumisen syyn kyllä tutkisin ensin.

Voithan laittaa login tuonne sähköpostiin, niin katson kun ehdin. Mutta aika lailla tuossa kerroit kyllä jo oleelliset oireet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vanhapaavo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.9 TID ilmankulutus ja ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja vanhapaavo »

Taas on tutkittu ja alipaineletkut on kunnosa ja alipainekello pitää.
ahtimesta kuuluu voimakas vihellys, joten kai se on pakko uskoa että se on kaput :evil: .

Mistähän tollasta ahdinta lähtis kyseleen, jotta sais järkevään hintaan.
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 1.9 TID ilmankulutus ja ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Multa löytyy ehjä ahdin hyllystä, irroitettu omasta isomman hybridiahtimen tieltä.. Ei se toki uusi ole, -05 vuosimallista ja 220tkm ajettu. Mutta laakerit ja siivet kunnossa ja toimi moitteettomasti (192hv puhalsi penkissäkin). Vanhan rikkinäisen voin ottaa vaihdossa viritysahtimen aihioksi (tulee kuitenkin uusi akseli ja laakerit).

Tai sitten lähetä suoraan vanha Fin-Turbolle korjattavaksi/maun mukaan modattavaksi samalla lisätehoja varten. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vanhapaavo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 1.9 TID ilmankulutus ja ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja vanhapaavo »

Alkanut puskemaan ahtoputkiin reilunpuoleisesti öljyä ja vihellys on kun suihkarista konsanaan.

paljonko Jcarlson pyydät ahtimestasi, muutenkin nuo tuntuvat olevan käytettyinä kiven alla
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 1.9 TID ilmankulutus ja ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laita mailia tuohon allekirjoituksen spostiosoitteeseen niin tuumitaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin