3.0 Tid turbon vaihto

Nokivasarasta salonkikelpoiseksi ympäristön säästäjäksi.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Moi, Noi omat ahto ongelmat eivät ole muuttuneet mihinkään. Auto yli ahtaa (1,5bar) kun 1 bar normaalia, ja vnt siivet ei liiku samaan malliin kun ohjaus. Ahdin sakkaa myös ja viheltelee selvästi noin 2000-2500r/min kaasu nostettaessa. Yli ahto tekee sen että kun 4 tai 5 vaihteella polkee kaasu pohjassa pidempään menee vnt-siipien ohjaus kokonaan pois päältä ja sen jälkeen auto ei ahda alle 3000r/min. Vika tietty nollautuu kun sammutetaan auto ja käynnistetään uudestaan.
Kokeitu on jo toisella magneettiventtiilillä ilman vaikutusta sekä tarkastettu, että alipaine turbon kellolle on se 1bar ja ettei siellä ole vuotoja.

No ostin saabin poistomyynnistä uuden garretin 330€ :D (huom uusi, ei kunnostettu tai käytetty vaan UUSI) ja nyt olis tarkoitus vaihtaa. WIS sanoo että ensin pitäisi vaihtaa 2 kertaa öljyt, eli huuhtelu ja vaihto. Miksi ennen turbon vaihtoa ja vielä huuhtelulla? Eikö olisi parempi vaihtaa vaan öljyt heti turbon vaihdon jälkeen?
Toinen kyssäri tulee mitä pitää purkaa edestä? tarvitseeko DP ahtimen pakopuolelta (se missä on esikatti) otta kokonaan pois vai riittääkö pelkkä ahtimelta irroitus?
Ja mistä olette tilailleet tiivisteitä? 5 tiivistettä menee vaihtoon, 2 imusarjaan, pakopuolen tiiviste turboon, sekä vesi ja öljyputkien tiivisteet.

Paljonko pitää varata aikaa työlle? Turbohan on periaattessa helpossa paikassa. Onko työkaluvinkkejä? Muutamat pultit on tietty hieman hankalasti päästävissä käsiksi.

Muita vinkkejä?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Varmaan tuolla öljynvaihdolla ja huuhtelulla halutaan, että uutukaiseen turboon ei likaisia öljyjä päästetä, eli "kliininen" aloitus, ajattelisin.
Eikös turbon mukana tullut mitään tiivisteitä?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja tturku »

ei tullut muuta kuin pelkka turbo. Tiivisteet on omilla numeroilla...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Puisto
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Elo 13, 2009 09:09

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja Puisto »

Meidän autossa oli samat oireet. Yliahtamista ja vaihdetta vaihtaessa sakkausääni turbosta. Ainoa vikakoodi oli liiallisesta ahtopaineesta. Usein meni limp-home päälle.
Ensiapuna suihkin WD-40:stä ahtopaineen säätimen sisään ja toiminta muuttui välittömästi paremmaksi. Ajelen itse tuolla harvoin, mutta ainakin viimeksi toimi vielä. Sakkausääni vielä kuitenkin kuuluu.

Voisiko siipien jumittaminen aiheuttaa noita oireita? Aika helposti lykkää voimasavua ja siitä päättelin että pakopuolen siivet saattaisivat jumittaa.

Ilmoittele, mitä turbon vaihdosta seurasi.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jep, ihan samat oireet täällä. Mitä tarkoitat ahtopaineen säätimellä, sitä kelloako turbon välissä? vai magneettiventtiiliä tulipellissä?

Koitetaan räpsiä muutamat kuvat tänne ja ohjeet tosta turbon vaihdosta. Mistään en löytänyt tsi ohjeita vaihtoon.
Tänään tilasin länkkärille kaikki tiivisteet, jotka vaihdan turbon vaihdossa. 33 eskoa ja risat alennuksilla.

97 229 318 pakopuolen tiiviste,
59 51 892 vesijäähdytyksen liitosten tiiviste,
97 240 449 öljynkierron tiiviste,
97 250 664 imusarjan tiiviste x2

Tuossa tuli googleteltua englannisksi turbon vaihdosta ja muutama tredi löytyi, joissa oli jopa samanlaista viheltelyä nauhoitettu. Syynä pidettiin huonosti toimivaa egr:ää.
Ajattelin nyt ensin vaihtaa ton turbon ja kattotaan tapahtuuko jotain viheltelylle ja yliahtamiselle.

Sit sen jälkeen vois tota EGR:ää yrittää tulpata, joku taisi täällä kehua onnistuneesti tulpanneensa sen. Riittääkö pelkkä peltilevy ja mihin väliin lykkästään vai pitääkö jotain vastuksia viritellä johonkin johtoon?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Puisto
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Elo 13, 2009 09:09

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja Puisto »

Sitä tulipellissä olevaa. Eikös se oikein säädäkin, tai ainakin pitäisi?
Pelkkä mankkuventtiili toimii vain on/off-periaatteella.

Jotakin noissa tuntuu olevan, muistelen lukeneeni että jollakin muulla olisi ollut samoja oireita.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tjaahas, melkein irtosi turbo. Jäi kiinni enään yhdestä pakopuolen pultista, joka on hankalimmassa paikassa turbon alla siellä pesien välissä.

Onko ehdotusta 12mm lenkille jolla pääsisi todella ahtaaseen paikkaan ja pääsisi vääntämään hieman myös?

Toinen juttu mistä jää asennus nyt vähäksi aikaa kiinni on pakosarjan pinnapultit, yksi 3 pinnapultista vanhassa turbossa on kierteiltään korkannut ja uudet kannattanee muutenkin ostaa. Onko hyvää vinkkiä mistä löytyisi heti?
Pinnapultin osanumero on: 59 53 146.
DP:tä en irroittanut alhaalta ollenkaan, pelkästään turbon päästä. Imusarja irti, suodattimelta tuleva putki irti, akku irti sekä akun kotelo, ja sulakerasia irti niin tulee tarpeeksi tilaa.

Eikö kukaan osaa kommentoida tuota EGR:n disablointia? On todella paskainen tuo imusarja, milläköhän sen saisi parhaiten puhtaaksi?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Noniin, turbo vaihdettu onnistuneesti. Yliahtaminen ja viheltelyt loistaa poissaolollaan nopean koeajon perusteella :D. Eli turbon vaihdos korjaa ongelmat joissa ahdin sakkaa noin 2000-2500r/min kohdalla päästettäessä kaasu. Syy lienee joko jumittelevat vnt-siivet ahtimessa tai sitten sen alipainekellon väsyminen / rikkoutuminen.

DP:n pinnapultit olis maksanut hunajaa saabilla (reilut 13€/kpl) ja ei löytynyt tietenkään Länkkäriltä hyllystä, joten suunta kohti Tattista ja Turbotekniikka nimistä liikettä. Sieltä irtos pinnapultit 5 euron hintaan uusilla muttereilla koko setti :) Sitten biltemaan etsimään avaimia, joilla sen vikan pakosarjan mutterin saisi auki ja ahtimen irti. Kolmea erilaista avainta ostin josko joku toimisi.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... kpl-11104/
tuon sarjan 12mm lenkillä lopulta onnistui nypätä pois se viimeinen mutteri sieltä turbon imu ja pakopuolen välistä. Samoin onnistui myös kiristäminen.
(ostin myös seuraavat avaimet jotka eivät käyneet ko. paikkaan:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... met-11319/
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasit ... lex-11326/)
Noilla kyllä ruuvaili kivasti muissa paikoissa mutta tuo räikkämalli on sen verran leveämpi ettei mahtunut pujottamaan pinnapultin ja mutterin päälle.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kasataan vielä ohjeet muutamalla kuvalla. Purkuvaiheessa en räpsinyt kuvia, mutta asennus vaiheessa muutama joista tässä kuvat liitteenä.

Purku ja asennus meilkein WIS ohjeiden mukaan, en kuitenkaan irroittanut DP:tä alakautta ollenkaan.

1. suojakotelo pois koneen päältä.

2. Imuputki immulta turbolle irti, yksi mutteri kiinni moottorissa ja klemmarit turbolta sekä immulta.

3. Akkukotelo auki, akku irti ja akkukotelo pohjasta 3 ruuvilla irti se isojen sulakeiden rasia nousee paria liparetta painamalla akkukotelon kyljetä ylös.

Kuva

4. irrotin myös sulakeboxin, on 3 pultilla kiinni jolloin sai kivasti tilaa turbon irroitukseen.

Kuva
Tässä näkyy hyvin toi sulakeboxin tuoma lisätila kun sitä voi vähän siirtää sivuun.

5. Imusarja irti, irroittelin 3 johtoliitintä imusarjasta irti, itse liittimiä ei tarvinnut avata. EGR:n liitin irti jotta pääsee yhteen mutteriin käsiksi. Imusarjan pultit ja mutterit irti sekä klemmarin irroitus putkesta joka tulee jäähyltä. Imusarja nousee ylös tämän jälkeen.

Kuva

On muuten paskaa paljon noissa imusajan jatkoissa jotka menevät omille lohkoilleen. Ja voisikohan tohon kohtaan missä nousee toi putki ylös tehdä sen EGR tulppauksen umpinaisella laipalla?

Kuva
Sama paskan määrä tästä irroitetusta imusajasta.

6. imusajan alla oleva pieni metalli jalka irti turbon kyljestä.

Kuva

7. DP mutterit tai vaarna pultit irti turbosta.

8. imupuolen uloslähtö turbolta irti, siis se joka menee välijäähylle.

9. Vesi jäähdytys letkut irti turbon kyljestä. jotta pääsee käsiksi öljyn kierron putkiin.

10. Öljyn kierron putket irti lohkon päädystä, banjopultti sekä mutteri. Banjopultin molemmin puolin on sitten kupari prikka.

Kuva
Tässä näkyy hyvin lohkon pääty noista öljyputkista, joihin pääsi helposti käsiksi vesi putkien irroituksen jälkeen.

11. Turbon pakopuolen 4 mutteria irti, se viimeinen on se paskamaisin, aloittaisin sen irroittamisella ensin.

Kuva
Vähän on tilaa, täältä kautta se irtosi se viimeinen pultti, kuvassa siis oikealla ylhäällä pilkottava...

Kuva
tässä vielä avain millä sen vikan sai auki ja kiinni...

12. Turbon ulos nostaminen, muista tässä vaiheessa irroittaa VNT- kellon päästä johto ja alipaineletku.

Vanhasta turbosta öljynkierto putket uuteen turboon kiinni.

Kuva

Uuteen turboon sitten öljyä sisään öljykanavista ja turbon pyörittelyä niin ei ole kuiva kun ekan kerran auton starttaa käyntiin.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Kuva
Tässä uusi turbo pudotettuna paikoilleen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja B530HT »

Hyvät ohjeet turbon vaihdolle. Tuo bilteman lyhyt avain oli hyvä vinkki laittaa tuohon.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hyvä jos kelpaa ohjeet. Kotoa löytyy vielä viallinen turbo jos jotain kiinnostaa. Turbossa ei välyksiä mutta vnt siivet tai kello jumii. Voisi varmaa kunnostaa avaamalla ja putsaamalla tai mr. Muscle käsittelyllä...
Ja uusiahan saa vielä toistaiseksi poskettoman halvalla oriolta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja B530HT »

Mitens on pelannu turbon vaihdon jälkeen?
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja baasenar »

tturku kirjoitti: Ja uusiahan saa vielä toistaiseksi poskettoman halvalla oriolta.
Myykö ne vieläki halavemmalla kun mitä sinä maksoit? En ou nähny sen jäläkkeen niitä tarjolla, ku oli se kampanjatarjous...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja Risto »

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 Tid turbon vaihto

Viesti Kirjoittaja tturku »

B530HT kirjoitti:Mitens on pelannu turbon vaihdon jälkeen?

Vihellys kaasun nostonjälkeen poistui, samoin ei ole tullut enään turbo overpressure vikakoodia ja kun techillä loggaili ennen ja jälkeen turbon vaihdon niin vnt siivet liikkuu huomattavasti paremmin referenssin perässä turbon vaihdon jälkeen. Eli toimii niinkuin pitäisikin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin